ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΚΥΡΙΟΤΕΡΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ
ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΕΔ
Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,
Εκπροσωπώντας ως πρόεδρος του Συντονιστικού των τριών Ενώσεων Αποστράτων Ε.Δ.
100.000 μέλη και τις οικογένειες του συνόλου των Απόστρατων Αξιωματικών και
Ανθυπασπιστών των Ε.Δ., σας υποβάλουμε παρακάτω πίνακα με τα κυριότερα θέματα που
απασχολούν σήμερα τους Απόστρατους συνταξιούχους των ΕΔ, τα οποία αφορούν σε
συνταξιοδοτικά / ασφαλιστικά και οικονομικά θέματα, εξαρτώμενα κατά κύριο λόγο από τα
υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας, καθώς κάθε προσπάθεια του Συντονιστικού και των
Ενώσεων για αντιμετώπιση των υφιστάμενων προβλημάτων και της εξεύρεσης κοινά
αποδεκτών λύσεων, απέβη άκαρπη έως σήμερα.
Κοινή διαπίστωση, είναι η δυστοκία των παραπάνω Υπουργείων για εφαρμογή των
τελεσίδικων αποφάσεων της ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας και η
δυσκολία κατανόησης της ιδιαιτερότητας του στρατιωτικού λειτουργήματος, των ειδικών
συνθηκών εργασίας των στρατιωτικών, οι οποίες συνεπάγονται αυξημένους κινδύνους για τη
ζωή και τη σωματική τους ακεραιότητα και την αναγνώριση της σημασίας της αποστολής που
επιτελούν, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται αρνητικά η ψυχολογία τόσο των ‘’εν αποστρατεία’’
όσο και των ‘’εν ενεργεία’’ στελεχών των ΕΔ που διαβλέπουν την αντιμετώπιση της πολιτείας
ως μελλοντικοί συνταξιούχοι.
Για το ΔΣ
Ο Πρόεδρος του Συντονιστικού
ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟΥΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΥΣ
1. Εφαρμογή των ακυρωτικών αποφάσεων υπ’ αριθμ: 2192/2014 και 1128/2016 της
Ολομέλειας του ΣτΕ για επαναφορά των συνταξίμων αποδοχών των
συνταξιούχων στρατιωτικών.
Εφαρμογή των ακυρωτικών αποφάσεων υπ’ αριθμ: 2192/2014 και 1128/2016 της
Ολομέλειας του ΣτΕ αναφορικά με την αντισυνταγματικότητα των διατάξεων των νόμων
4093/12 & 4307/2014 για επιστροφή των συντάξιμων αποδοχών μας, στα επίπεδα
του Ιουλίου του 2012 ως ισότιμη αντιμετώπιση των συνταξιούχων στρατιωτικών με τους
υπόλοιπους συνταξιούχους, καθώς σε καμία άλλη κατηγορία συνταξιούχων δεν
μειωθήκαν οι συντάξιμες αποδοχές, από τις οι οποίες βάσει των ποσοστών
αναπλήρωσης ενός εκάστου, υπολογίζεται η ανταποδοτική σύνταξη. Το θέμα τέθηκε
στην διαδικτυακή συνάντηση του Συντονιστικού των ΕΔ με τον Υφυπουργό Εργασίας
για θέματα Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Παναγιώτη Τσακλόγλου στις 9 Απριλίου 2021,
όπου αναγνώρισε το δίκαιο του αιτήματος, αναφέροντας ότι κάποια στιγμή θα
υλοποιηθεί.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΩΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ«Α»
2. Αύξηση του ποσοστού αναπλήρωσης πάνω από τα 40 συντάξιμα έτη
Αύξηση του ποσοστού αναπλήρωσης της ανταποδοτικής σύνταξης του πίνακα
2 και της παραγράφου 5 του άρθρου 24 του ν. 4670/2020 κατά 1,50% για όσους
έχουν πάνω από 40έτη ασφάλισης, προκειμένου να επανέλθει στο ποσοστό του
2% όπως ίσχυε μέχρι 30.09.2019 βάσει του ν. 4387/2016 για εξάλειψη των
αδικιών για αυτούς που τα διαθέτουν και τιμωρούνται για τον λόγο αυτό. Tο ΣτΕ
είχε αποφανθεί ότι το ποσοστό αναπλήρωσης στα 40 συντάξιμα έτη πρέπει να
είναι τουλάχιστον το 50% των συντάξιμων αποδοχών και όχι να μειωθεί πάνω
από τα 40 έτη.
Επισημαίνεται ότι σε εξώδικη δήλωση-διαμαρτυρία της ΕΑΑΑ, προς τα
Υπουργεία Εργασίας & Οικονομικών, που αφορά το αντικείμενο θέματος, το
Υπουργείο Εργασίας απάντησε με το Αρ. Πρ. 78060/24-8-2022 έγγραφο ότι η
τροποποίηση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου (4387/16) ειδικά και μόνο για
συγκεκριμένες κατηγορίες στρατιωτικών δεν αντιμετωπίζεται.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΩΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ«Β»
3. Κατάργηση της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης για Συνταξιούχους
1. Κατά την ομιλία σας στην 86η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης μεταξύ άλλων
αναφέρατε ότι: «Καταργείται για πάντα και για όλους - δημοσίους και ιδιωτικούς
υπαλλήλους και συνταξιούχους - η Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης. Ένα βάρος των
μνημονίων παίρνει τέλος, ανακουφίζονται σχεδόν 3.000.000 φορολογούμενοι.»
Θα θέλαμε να ενημερωθούμε σχετικά με την αναφερόμενη στην ομιλία σας,
κατάργηση της «Ειδικής Εισφορά Αλληλεγγύης» και για συνταξιούχους, αν η
κατάργηση του άρθρου 43Α του ν.4172/2013 από την 1η.1.2023 σύμφωνα με
Άρθρο 177 του Ν. 4972/2022 (ΦΕΚ 181Α
/2022) αφορά στην «Έναντι Ειδικής
Εισφοράς (Αρθ. 29 Ν.3986/11)» όπως αυτή εμφανίζεται στα μηνιαία σημειώματα
σύνταξης; «Συντονιστικό Συμβούλιο των Τριών Ενώσεων Αποστράτων Ενόπλων Δυνάμεων»
2. Αναδρομικά Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ)
α. Ιστορικό
Με την υπ’ αριθ. 1477/2021 απόφαση της Ολομέλειας του
Ελεγκτικού Συνεδρίου, η παρακράτηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης
Συνταξιούχων (ΕΑΣ) από τις συντάξεις των δημοσίων λειτουργών και
υπαλλήλων, για τη χρηματοδότηση του ελλείμματος του συνταξιοδοτικού
κεφαλαίου, κατά το χρονικό διάστημα από την υπαγωγή τους στον Ενιαίο Φορέα
Κοινωνικής Ασφάλισης έως τις 31.12.2018 αντίκειται στην αρχή της ισότητας
ενώπιον του νόμου και της ισότητας στα δημόσια βάρη, καθώς και στην αρχή
της αναλογικότητας, δηλ. με απλά λόγια είναι αντισυνταγματική.
Η ίδια παρακράτηση όμως, για την ενίσχυση του ΑΚΑΓΕ
(Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών), ήτοι του Αποθεματικού Εθνικής
Σύνταξης που έχει συσταθεί για τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης
βιωσιμότητας του συνταξιοδοτικού συστήματος, κατά το χρονικό διάστημα από
την 1.1.2019 και εφεξής, ΔΕΝ αντίκειται, ως εκ της εντεύθεν μεταβολής του
προορισμού της Εισφοράς, στο Σύνταγμα, ήτοι έχει κριθεί συνταγματική .
β. Πρόταση
Η εφαρμογή της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου και η
απόδοση αναδρομικών 23 μηνών (Φεβ. 2017-Δεκ. 2018) σε όλους τους
δικαιούχους συνταξιούχους, ανεξαρτήτως κατάθεσης σχετικής
προσφυγής.
. «Σχεδιασμός της κυβέρνησης για μείωση των κρατήσεων 4% για τα
Μετοχικά Ταμεία επί των δαπανών των εξοπλιστικών
προγραμμάτων των ΕΔ για την άμυνα».
1. Κατόπιν εισήγησης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (ΑΝ.ΥΠ.ΟΙΚ.)
κ. Θ. Σκυλακάκη, η Διεύθυνση Προϋπολογισμού (Π/Υ) Γενικής Κυβέρνησης του
Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους με έγγραφα της αντιτίθεται στην καταβολή
προς τα Μετοχικά Ταμεία των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ) των ποσών που
προέρχονται από τις κρατήσεις 4% επί δαπανών των εξοπλιστικών
προγραμμάτων για την άμυνα, ζητώντας την μείωση του παραπάνω ποσοστού
των κρατήσεων των δαπανών επί των νέων εξοπλιστικών προγραμμάτων, με
ανάληψη σχετικής νομοθετικής πρωτοβουλίας. Η αιτιολογία είναι ότι το ύψος των
προβλεπόμενων πληρωμών των ως άνω προγραμμάτων για τα επόμενα έτη,
είναι πολλαπλάσιο σε σχέση με το πραγματοποιηθέν ύψος προμηθειών την
προηγούμενη δεκαετία και ότι, η κάλυψη των δαπανών αυτών γίνεται με
αντίστοιχο σχετικό δανεισμό της χώρας μας, σε μια κρίσιμη δημοσιονομική
συγκυρία.
2. Ως γνωστό σημαντικός πόρος των Μετοχικών Ταμείων Στρατού, Ναυτικού
και Αεροπορίας, πέραν όλων των άλλων εισόδων (εισφορές μετόχων, τόκοι
διαθεσίμων, έσοδα χαρτοφυλακίου κινητών αξιών, έσοδα εκμετάλλευσης
ακίνητης περιουσίας, φαρικά, λιμενικά τέλη κλπ) είναι και οι κρατήσεις 4%, επί
των πάσης φύσεως δαπανών, συμπεριλαμβανομένων των δαπανών για
την άμυνα, οι οποίες αποδίδονται στα Μετοχικά Ταμεία των Ε.Δ., ξεχωριστά στο
καθένα σύμφωνα με το ν.δ. 3981/1959 και αναλόγως του Κλάδου που εκτελεί
την προμήθεια. «Συντονιστικό Συμβούλιο των Τριών Ενώσεων Αποστράτων Ενόπλων Δυνάμεων» 3. Η κράτηση 4% έχει θεσμοθετηθεί ως αντιστάθμισμα στην ανύπαρκτη
εργοδοτική εισφορά που ισχύει για όλους τους άλλους υπαλλήλους και τους
δημοσίους λειτουργούς, ακόμη και για τους αστυνομικούς υπαλλήλους, πλην
των στρατιωτικών. Οι στρατιωτικοί είναι οι ΜΟΝΟΙ δημόσιοι λειτουργοί που
δεν έχουν επικουρική ασφάλεια και οι ΜΟΝΟΙ για τους οποίους δεν
καταβάλλει η Πολιτεία εργοδοτική εισφορά ύψους 3%.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΩΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ«Γ»
Υπολογισμός χρόνου υπηρεσίας ενστόλου προσωπικού του δημοσίου
στο διπλάσιο.
Στο Άρθρο 19 του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών
Υποθέσεων «Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση
ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις», που αφορά στον Υπολογισμό
χρόνου υπηρεσίας ένστολου προσωπικού του δημοσίου στο διπλάσιο» και στην
αντικατάσταση της παρ. 5 του άρθρου 40 του Κώδικα Πολιτικών και
Στρατιωτικών Συντάξεων (π.δ. 169/2007, Α΄ 210) παρακαλούμε όπως:
α) Για λόγους ισότιμης αντιμετώπισης η νέα ευεργετική διάταξη του άρθρου 19
τροποποιηθεί με πρόβλεψη αναδρομικής ισχύς για τους ήδη συνταξιούχους,
πέρα του υπηρετούντος προσωπικού στις Ένοπλες Δυνάμεις και στα Σώματα
Ασφαλείας.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΩΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ «Δ»
«Συντάξεις Στρατιωτικού Προσωπικού - Αναγνώριση στο Διπλάσιο ως
Πλασματικός Συνταξιοδοτικός Χρόνος»
ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ (ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ)
Συνταξιούχοι που είχαν αναλάβει εργασία ή αυτοαπασχόληση πριν την ισχύ του
ν. 4387/2016, εξαιρούντο από την περικοπή της σύνταξης του 60% και
εξακολουθούσε να ισχύει για τους ανωτέρω το άρθρο 63 του ν.2676/1999 όπως
τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 16 του ν.3863/2010.
Με το άρθρο 27 του ν.4670/2020 τροποποιήθηκαν και πάλι οι ρυθμίσεις για την
απασχόληση των συνταξιούχων (άρθρο 20 του ν. 4387/2016, άρθρο 10 του ν.
3865/2010, άρθρο 16 του ν. 3863/2010 και άρθρο 63 του ν. 2676/1999),
θέτοντας περιορισμούς στην εν λόγω απασχόληση σε όλους τους
συνταξιούχους και μάλιστα όταν αυτή παρέχεται και στον ιδιωτικό τομέα. Ειδικά
δε για όσους ήδη απασχολούνταν, προβλέπεται, μετά από διετή περίοδο
“χάριτος”, ότι από 1.3.2022 οι ακαθάριστες συντάξεις κύριες και επικουρικές
καταβάλλονται του λοιπού μειωμένες κατά ποσοστό 30%.
Να καταργηθεί το άρθρο 20 του ν. 4387/2016 και το άρθρο 27 του
ν.4670/2020 και όλες οι διατάξεις που θέτουν περιορισμούς στην
απασχόληση των συνταξιούχων, που είχαν αναλάβει ή θα αναλάβουν
εργασία ή αυτοαπασχόληση στο μέλλον, ανεξαρτήτως πότε έχουν
συνταξιοδοτηθεί ή θα συνταξιοδοτηθούν ή πότε θα αναλάβουν εργασία η
αυτοαπασχόληση.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΩΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ «Ε» «Εργασιακό Αποστράτων
Συνταξιούχων»
Συνδικαλιστικές εισφορές ποσού των 0,20€.
Τροποποίηση του άρθρου 102 του ν.4387/2016 όπως συμπληρώθηκε και
τροποποιήθηκε με το Άρθρο 41 του ν.4611/19, το οποίο αφορά στον
αντιδημοκρατικό και αναίτιο αποκλεισμό των Ενώσεων Αποστράτων
Αξιωματικών από την διανομή του εθελοντικώς παρακρατούμενου μηνιαίως από
την σύνταξη κάθε Αποστράτου συνταξιούχου Αξιωματικού για συνδικαλιστικές
εισφορές ποσού των 0,20€.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ
Στην παράγραφο 3 του άρθρου 41 του ν. 4611/2019 ο οποίος τροποποίησε την
παρ. 3 του άρθρ. 102 του ν.4387/2016 να προστεθεί εδάφιο γ) μετά: Από τη
συμμετοχή στη διαδικασία κατανομής αποκλείονταια)... β)... ΩΣ ΕΞΗΣ :
«γ) Τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ) που εποπτεύονται
από το ΥΠΕΘΑ και έχουν διφυή υπόσταση, όπως είναι οι Ενώσεις
Αποστράτων Αξιωματικών εξαιρούνται από τον περιορισμό του εδαφίου
α».
Ειδικό θέμα που αφορά τους Απόστρατους του ΣΞ.
Έχει υποβληθεί στους αρμόδιους Υπουργούς Άμυνας και Προστασίας του
Πολίτη η πρόταση να δημιουργηθούν στο εσωτερικό του Μετοχικού Ταμείου
Στρατού 2 Λογαριασμοί, ένας για το Στρατό Ξηράς (ΣΞ) και ένας για την ΕΛ.ΑΣ.,
στους οποίους θα διοχετεύονται τα έσοδα του κάθε Φορέα και ο κάθε
Λογαριασμός θα εξοφλεί τις υποχρεώσεις του Ταμείου έναντι των
μερισματούχων του.
Η πρόταση κοινοποιήθηκε στον κ. Πρωθυπουργό με το
Φ.890/3/866/Σ.62/14 Απρ. 2022/ Ε.Α.Α.Σ./ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ. Έκτοτε οι κ.κ.
Υπουργοί δεν έπραξαν κάτι και στις επανειλημμένες εκκλήσεις για συνάντηση
δεν έχουν ανταποκριθεί.
Το θέμα είναι σοβαρό παλιό εγείρει αντιδράσεις από
την ΕΛ.ΑΣ. και γι’ αυτό επί 10ετίες συντηρείται μια αδικία σε βάρος των
Αποστράτων του ΣΞ για τους οποίους οι ίδιοι και το ΥΠΕΘΑ καταβάλλουν
περισσότερα απ’ ότι λαμβάνουν σαν μερίσματα θίγοντας την αρχή της
αναλογικότητας μεταξύ εισφορών και απολαβών.
Το θέμα είναι επιπέδου κ. Πρωθυπουργού καθόσον οι αρμόδιοι υπουργοί
φαίνεται να είναι εγκλωβισμένοι και μη δυνάμενοι να δώσουν λύση στο θέμα και
ζητούμε ιδιαιτέρα συνάντηση για την ανάλυση όλων των πτυχών του.
Αποδεικτικά Ναυτικής Ικανότητας (Αφορά σε ΠΝ & ΛΣ)
Εννεαετής καθυστέρηση έκδοσης διατάγματος σύμφωνα με το άρθρο 30 του ν.
4150/2013, «για καθορισμό ελάχιστων υποχρεωτικών απαιτήσεων εκπαίδευσης
για την απόκτηση πιστοποιητικών ναυτικής ικανότητας (ΑΝΙ) από τους
Αξιωματικούς που προέρχονται από το Πολεμικό Ναυτικό ή το Λιμενικό Σώμα -
Ελληνική Ακτοφυλακή» σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που ορίζει η Διεθνής
Σύμβαση STCW 1978. (STCW: Standardsof Training, Certification and Watch
keeping for Seafarers (Πρότυπα Εκπαιδεύσεως, Εκδόσεως Πιστοποιητικών και
Τηρήσεως Φυλακών των Ναυτικών)
Αποτέλεσμα της πολύχρονης καθυστέρησης έκδοσης του ΠΔ είναι η στέρηση
του δικαιώματος αναζήτησης εργασίας στο Εμπορικό Ναυτικό, ιδιαίτερα στην
ποντοπόρο ναυτιλία των προερχόμενων από το ΠΝ ή ΛΣ οι οποίοι έχουν τα
απαραίτητα προσόντα και πληρούν όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις του
νόμου, να είναι οι μοναδικοί Έλληνες πολίτες που στερούνται του δικαιώματος
αναζήτησης εργασίας και έκδοσης Ναυτικού Φυλλαδίου σε ένα ελεύθερο
επάγγελμα προσφοράς και ζήτησης όπως είναι αυτό, του Αξιωματικού
Εμπορικού Ναυτικού.
Νέο Ειδικό Μισθολόγιο Στελεχών των Ε.Δ. & Σ.Α. - Επανασύνδεση
Συντάξεων με αποδοχές εν ενεργεία. ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΩΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ «ΣΤ»
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ «Α» Επαναφορά των συντάξιμων αποδοχών των στρατιωτικών συνταξιούχων
στα επίπεδα του Ιουλίου του 2012. (Θέμα «1»)
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ «Β» Αύξηση του ποσοστού αναπλήρωσης πάνω από τα 40 συντάξιμα έτη (Θέμα
«2»)
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ «Γ» «Σχεδιασμός της κυβέρνησης για μείωση των κρατήσεων 4% για τα
Μετοχικά Ταμεία επί των δαπανών των εξοπλιστικών προγραμμάτων των ΕΔ για την άμυνα».
(Θέμα «4»)
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ «Δ» «Συντάξεις Στρατιωτικού Προσωπικού - Αναγνώριση στο Διπλάσιο ως
Πλασματικός Συνταξιοδοτικός Χρόνος» (Θέμα «5»)
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ «Ε» «Εργασιακό Αποστράτων Συνταξιούχων» (Θέμα «6»)
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ «ΣΤ» «Νέο Ειδικό Μισθολόγιο Στελεχών των Ε.Δ. & Σ.Α.- Επανασύνδεση
Συντάξεων με αποδοχές εν ενεργεία» (Θέμα «10»)
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ «Α» Επαναφορά των συντάξιμων αποδοχών των στρατιωτικών συνταξιούχων
στα επίπεδα του Ιουλίου του 2012.(Θέμα «1»)
Επαναφορά των συντάξιμων αποδοχών των στρατιωτικών συνταξιούχων
στα επίπεδα του Ιουλίου του 2012.
Με διατάξεις του Ν.4093/2012 επήλθαν δραματικές (διπλές) μειώσεις και μάλιστα
αναδρομικά στις συντάξεις των στρατιωτικών συνταξιούχων σε σχέση με τους υπόλοιπους
συνταξιούχους, λόγω μείωσης και των συντάξιμων αποδοχών, οι οποίες έως τότε ήταν
συνδεδεμένες με τα μισθολογικά κλιμάκια των βασικών μισθών των ‘’εν ενεργεία’’ στελεχών.
Κατ’ επέκταση μειώθηκαν οι συντάξιμες αποδοχές και εν τέλει οι συντάξεις των
στρατιωτικών συνταξιούχων ως άμεσα συνδεδεμένες με τα μισθολογικά κλιμάκια των βασικών
μισθών των ‘’εν ενεργεία’’ στελεχών και μάλιστα, αναδρομικώς από 1-8-2012 το οποίο αντίκεινται
στην αρχή της ιδιαίτερης μισθολογικής μεταχείρισης και στα άρθρα 4 παρ. 5 και 25 παρ. 4 του
Συντάγματος αλλά της ισότιμης αντιμετώπισης με τους υπόλοιπους συνταξιούχους καθώς σε
καμία άλλη κατηγορία συνταξιούχων δεν μειωθήκαν οι συντάξιμες αποδοχές από τις οποίες βάσει
των ποσοστών αναπλήρωσης ενός εκάστου, υπολογίζεται η ανταποδοτική σύνταξη.
Οι τρείς Ενώσεις Αποστράτων Αξιωματικών Ε.Δ. από κοινού προσέφυγαν στο ΣτΕ με
αίτηση ακύρωσης όπου συναφώς εκδόθηκε η υπ’ αριθμ. 2192/2014 απόφαση της Ολομέλειας
του Σ.τ.Ε. με την οποία έγινε δεκτή αίτηση ακυρώσεως των Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών
(Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας), ήτοι επαναφορά μισθών (συντάξιμων αποδοχών) και
συντάξεων στο ύψος του Ιουλίου 2012 όπου έκρινε αντισυνταγματικές τις διατάξεις των περ. 31-
33 της υποπαραγράφου Γ1 της παρ. Γ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, με τις οποίες
μειώθηκαν τα μισθολογικά κλιμάκια των βασικών μισθών των εν ενεργεία στελεχών και ως εκ
τούτου οι αποδοχές των ‘’εν ενεργεία’’ στρατιωτικών των ενόπλων δυνάμεων των σωμάτων
ασφαλείας και οι συνδεδεμένες συντάξιμες αποδοχές των συνταξιούχων των κατηγοριών αυτών.
Στη συνέχεια η κυβέρνηση, αντί να εφαρμόσει την απόφαση εις το όλον όπως προσδιόριζε
η παραπάνω απόφαση, την εφήρμοσε μερικώς και προέβη στη θέσπιση του ν.4307/14 βάσει του
οποίου ρυθμιζόταν η καταβολή του 50% των ως άνω παρανόμως παρακρατηθέντων ποσών, σε
36 μηνιαίες δόσεις, αναπροσαρμόζοντας παράλληλα αυξητικά τις μηνιαίες συντάξεις κατά 50%.
Κατόπιν αυτού οι Ενώσεις Αποστράτων κατέθεσαν νέα αίτηση ακύρωσης βάσει της
οποίας και εκδόθηκε η υπ’ αριθμ. 1128/16 Απόφαση της Ολομέλειας του Σ.τ.Ε. η οποία έκανε
πλήρως αποδεκτή την αίτηση ακύρωσης και αναγνώρισε την αντισυνταγματικότητα της οικείας
ΚΥΑ του άρθρου 86 του ν. 4307/2014, κατά το μέρος που επιχειρήθηκε η αναδρομική από 1-8-
2012 αναπροσαρμογή των αποδοχών των στρατιωτικών συνταξιούχων αφού συνιστούσε
πλημμελή συμμόρφωση προς τις ακυρωτικές αποφάσεις, κατά παράβαση του άρθρου 95 παρ. 5
του Συντάγματος.
Υπό τα δεδομένα αυτά το Δεκέμβριο του 2018 η τότε πολιτική ηγεσία υλοποίησε εν μέρει
τις παραπάνω αποφάσεις και επέστρεψε εφάπαξ ποσό, σε όλους τους συνταξιούχους
συναδέλφους βάσει των διατάξεων του Ν. 4575/2018, χωρίς όμως να επανέλθουν οι συντάξιμες
αποδοχές μας στο υφιστάμενο καθεστώς του Ιουλίου 2012 ως όριζαν οι υπ’ αριθμ αποφάσεις:
2192/2014 και 1128/2016 της Ολομέλειας του Σ.τ.Ε., ήτοι να αποκατασταθεί η μείωση στο 100%
αυτής και όχι μόνον στο 50%.
Συμφώνως δε με το άρθρο 14 παρ. 2α και 2β του ν.4387/2016, οι συντάξιμες αποδοχές
συνέχισαν να καταβάλλονται έως 31-12-2018 στο ύψος που αυτές είχαν διαμορφωθεί την 31-12-
2014, ενώ είχε κοινοποιηθεί στο Υπουργείο Οικονομικών η απόφαση 1128/2016 Ολ. ΣτΕ,
αντιθέτως εφαρμόστηκε μόνον κατά το ήμισυ η απόφαση αυτή.
Συνεπώς δεν νομιμοποιήθηκε με τον Ν.4387/2016 ο ΕΦΚΑ και νυν e-ΕΦΚΑ, ως καθολικός
διάδοχός του, να επανυπολογίσει τις συντάξεις μας την 01-01-2019 με βάση το ύψος τους που
είχε καθοριστεί με τον αντισυνταγματικό κριθέντα νόμο 4307/2014, με την 1128/13-05-2016
απόφαση της Ολομέλειας του Σ.τ.Ε., από της δημοσιεύσεως του ν.4387/2016 δηλαδή την 11-05-
2016, αλλά έπρεπε να τις επανυπολογίσει κατόπιν προηγούμενης συμμόρφωσής του με την
απόφαση υπ’ αριθμ: 2192/2014 της Ολομέλειας του Σ.τ.Ε. και ειδικώς με την όμοια 1128/2016
ΣτΕ που εξεδόθη την 13-05-2016, πολύ πριν (δύο έτη και 6 μήνες) από την ημερομηνία 01-01-
2019, επανυπολογισμού των συντάξεων για τους παλιούς συνταξιούχους, αποφάσεις που του
είχαν επιδοθεί, κατά παράβαση του άρθρου 95 παρ. 5 του Συντάγματος.
Τέλος με το νέο επανυπολογισμό των συντάξεων με βάση το νόμο 4670/2020
(ΦΕΚ43/Α/28-2-2020): «Ασφαλιστική μεταρρύθμιση και ψηφιακός μετασχηματισμός Εθνικού
Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) και άλλες διατάξεις», δεν έγινε η επιβεβλημένη
κατόπιν και των προαναφερθέντων, συμμόρφωση με τις ανωτέρω νομικές διατάξεις, ώστε να
εκδοθεί επιτέλους τροποποιητική συνταξιοδοτική πράξη επανυπολογισμού των συνταξίμων
αποδοχών μας, αλλά και συμμόρφωση προς τις ανωτέρω ακυρωτικές αποφάσεις υπ’ αριθμ:
2192/2014 και 1128/2016 της Ολομέλειας του Σ.τ.Ε. και συγκεκριμένα να επανυπολογισθεί η
ανταποδοτική μας σύνταξη, αλλά και η προσωπική διαφορά που προκύπτει, με βάση τις
συντάξιμες αποδοχές μας μηνός Ιουλίου 2012, όπως συνέβη στους υπόλοιπους συνταξιούχους.
Για τους λόγους αυτούς διαμαρτυρόμαστε για την ανωτέρω καθ’ υποτροπήν συμπεριφορά
του Υπουργείου Εργασίας αλλά και των οργάνων του e-ΕΦΚΑ και παρακαλούμε:
- Να ανακληθούν άμεσα οι προηγούμενες αποφάσεις και εγκύκλιες οδηγίες σύμφωνα με
τις οποίες επανυπολογίστηκαν οι συντάξεις των μελών μας, το έτος 2019 χωρίς να ληφθούν
υπόψη οι ανωτέρω δικαστικές αποφάσεις και χωρίς να εκδοθούν οι οφειλόμενες κατά τα ανωτέρω
τροποποιητικές συνταξιοδοτικές πράξεις.
- Να μας αποδοθούν τα παρανόμως παρακρατηθέντα ποσά / μειώσεις από τις συντάξεις
μας και για τον ανωτέρω λόγο, μη επαναφοράς των συντάξιμων αποδοχών μας στο ύψος του
Ιουλίου 2012. Να προβεί ο ΕΦΚΑ σε όλες τις επιβαλλόμενες ενέργειες ώστε με το νέο
επανυπολογισμό που θα γίνει δυνάμει του νόμου 4670/2020 (ΦΕΚ43τΑ΄/28-2-2020) ευελπιστώντας, μετά και την παρούσα, κατά τον νόμιμο τύπο ήτοι με έκδοση τροποποιητικής
συνταξιοδοτικής Πράξης, να αποκατασταθεί πλήρως η υφιστάμενη παρανομία, οι δε συντάξιμες
αποδοχές μας, με βάση τις οποίες θα υπολογιστεί η ανταποδοτική μας σύνταξη αλλά και η
προσωπική διαφορά εκάστου των μελών μας, να επανέλθουν στο ύψος του Ιουλίου 2012,
συμμορφούμενοι με τις ανωτέρω δικαστικές αποφάσεις (υπ’ αριθμ 2192/2014 και 1128/2016 της
Ολομέλειας του Σ.τ.Ε.).
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ «Β» Αύξηση του ποσοστού αναπλήρωσης πάνω από τα 40 συντάξιμα έτη (Θέμα
«2»)
Αύξηση του ποσοστού αναπλήρωσης πάνω από τα 40 συντάξιμα έτη
(ΑΡΘΡΟ 32 ΤΟΥ Ν. 4670/2020. ΕΠΙ ΤΗΣ ΠΡΟΣΘΗΚΗΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 36Α ΣΤΟΝ Ν. 4387/2016,
ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ 5)
1. Ιστορικό
Η διατύπωση του ν. 4670/2020 επί της παραγράφου 5, του άρθρου 36α
, εξαιρεί
από τις ευνοϊκές συνθήκες που διαμορφώνονται μέχρι τα 40 έτη, λόγω αύξησης των συντελεστών
αναπλήρωσης, όσους παρέμειναν στην υπηρεσία, κατείχαν θέσεις ιδιαίτερα υψηλής ευθύνης και
έφθασαν στους υψηλότερους βαθμούς της ιεραρχίας, όπως Αρχηγούς Γενικών Επιτελείων
(Α/ΓΕΕΘΑ, Α/ΓΕΣ, Α/ΓΕΝ και Α/ΓΕΑ), Γενικούς Επιθεωρητές, Διοικητές Στρατιάς, Στόλου,
Τακτικής Αεροπορίας, Σωμάτων Στρατού, Μεραρχιών και αντίστοιχων των λοιπών Κλάδων των
Ενόπλων Δυνάμεων κλπ, οι οποίοι συμπληρώνουν πάνω από 40 έτη πραγματικής συντάξιμης
υπηρεσίας. Ειδικότερα, αφορά στελέχη που υπηρέτησαν με αυξημένες υποχρεώσεις, μεγάλο
πλήθος μεταθέσεων και με απασχόληση πολύ πλέον του κανονικού ωραρίου, χωρίς οποιαδήποτε
αποζημίωση. Με βάση τον ετήσιο αριθμό αποστρατευομένων Ανωτάτων Αξιωματικών των
παραπάνω περιπτώσεων, που ανέρχονται κατά μ.ο. στους τριάντα (30), οι οποίοι συμπληρώνουν
πάνω από 40 έτη, το ετήσιο κόστος για το επιπλέον ποσοστό 1,5% εκτιμάται ότι ανέρχεται σε
περίπου 17.000 ευρώ (συντάξιμες αποδοχές 3.000 χ 1,5% χ 12μήνες χ 30=16.200
ευρώ). Σύμφωνα με στοιχεία, ο αριθμός Αποστράτων που εμπίπτουν στην κατηγορία αυτή
ανέρχεται σε περίπου 910 άτομα, με εκτιμώμενη συνολική ετήσια επιβάρυνση 492.000 ευρώ . Με
την προτεινόμενη ρύθμιση δεν θίγεται ο ανταποδοτικός χαρακτήρας του ασφαλιστικού
συστήματος, καθώς το εν λόγω προσωπικό έχει καταβάλλει αυξημένες ασφαλιστικές εισφορές.
2. Προτεινόμενη Διατύπωση
Προκειμένου να αποκατασταθεί αυτή η αδικία, προτείνεται να προστεθεί εδάφιο στην
παράγραφο 5 του άρθρου 36α
, όπως παρακάτω:
5. Ειδικότερα τα ποσοστά αναπλήρωσης των ειδικών κατηγοριών στρατιωτικών που
προβλέπονται στο άρθρο 41 του α.ν. 1854/1951 όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρ. 3 παρ. 1-
3 του ν. 148/1975 και συμπληρώθηκε στις παρ. 2 και 3 περίπτωση δ΄ με άρθρ. 2 του ν.1282/
1982 και με τις παραγράφους 2 και 3 του άρθρου 8 του ν. 2084/1992, όπως ισχύει,
προσαυξάνονται πέραν των ποσοστών του πίνακα 2 της παραγράφου 5 του άρθρου 8 και κατά
ποσοστό 1,5% επιπλέον για κάθε έτος μετά το τεσσαρακοστό πέμπτο. «Επίσης, τα ποσοστά
αναπλήρωσης προσαυξάνονται πέραν των ποσοστών του πίνακα 2 της παραγράφου 5 του
άρθρου 8 και κατά ποσοστό 1,5% επιπλέον για κάθε έτος μετά το τεσσαρακοστό, για όσους
στρατιωτικούς συμπληρώνουν πραγματική συντάξιμη υπηρεσία άνω των σαράντα ετών
και δεν εμπίπτουν στις ειδικές κατηγορίες στρατιωτικών του προηγουμένου εδαφίου.»
Η πρόταση αυτή δεν επηρεάζει δημοσιονομικά άλλες κατηγορίες.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ «Γ»
«Σχεδιασμός της κυβέρνησης για μείωση των κρατήσεων 4% για τα
Μετοχικά Ταμεία επί των δαπανών των εξοπλιστικών προγραμμάτων των ΕΔ για την άμυνα».
(
1. Κατόπιν εισήγησης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (ΑΝ.ΥΠ.ΟΙΚ.) κ. Θ. Σκυλακάκη,
η Διεύθυνση Προϋπολογισμού (Π/Υ) Γενικής Κυβέρνησης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους
με έγγραφα της αντιτίθεται στην καταβολή προς τα Μετοχικά Ταμεία των Ενόπλων Δυνάμεων
(ΕΔ) των ποσών που προέρχονται από τις κρατήσεις 4% επί δαπανών των εξοπλιστικών
προγραμμάτων για την άμυνα, ζητώντας την μείωση του παραπάνω ποσοστού των κρατήσεων
των δαπανών επί των νέων εξοπλιστικών προγραμμάτων, με ανάληψη σχετικής νομοθετικής
πρωτοβουλίας. Η αιτιολογία είναι ότι το ύψος των προβλεπόμενων πληρωμών των ως άνω
προγραμμάτων για τα επόμενα έτη, είναι πολλαπλάσιο σε σχέση με το πραγματοποιηθέν ύψος
προμηθειών την προηγούμενη δεκαετία και ότι, η κάλυψη των δαπανών αυτών γίνεται με
αντίστοιχο σχετικό δανεισμό της χώρας μας, σε μια κρίσιμη δημοσιονομική συγκυρία.
2. Ως γνωστό σημαντικός πόρος των Μετοχικών Ταμείων Στρατού, Ναυτικού και
Αεροπορίας, πέραν όλων των άλλων εισόδων (εισφορές μετόχων, τόκοι διαθεσίμων, έσοδα
χαρτοφυλακίου κινητών αξιών, έσοδα εκμετάλλευσης ακίνητης περιουσίας, φαρικά, λιμενικά τέλη
κλπ) είναι και οι κρατήσεις 4%, επί των πάσης φύσεως δαπανών, συμπεριλαμβανομένων
των δαπανών για την άμυνα, οι οποίες αποδίδονται στα Μετοχικά Ταμεία των Ε.Δ., ξεχωριστά
στο καθένα σύμφωνα με το ν.δ. 3981/1959 και αναλόγως του Κλάδου που εκτελεί την προμήθεια.
3. Ο ρόλος και η αποστολή των Μ.Τ. καθορίζονται ρητά στους ιδρυτικούς νόμους αυτών (ΜΤΣ:
α.ν. 559/1937 & π.δ. 20/1926, ΜΤΝ: ν.5481/1932 & π.δ. 20/1926, ΜΤΑ: α.ν. 1988/1939 & ν.δ.
3981/1959) και οι οποίοι εξακολουθούν να τελούν σε ισχύ σύμφωνα με το άρθρο 35 του
ν.4494/2017, όπου τροποποίησε το άρθρο 47 του ν.4387/2016.
4. Την παραπάνω προσέγγιση του κ. ΑΝ.ΥΠ.ΟΙΚ. μετά από περίπου ενάμιση αιώνα
λειτουργίας των Μετοχικών Ταμείων και 63 χρόνια με το ισχύον νομικό πλαίσιο (ν.δ. 3981/1959),
θεωρούμε άδικη για τα στελέχη των Ε.Δ., τα οποία ανήκουν στην μοναδική κατηγορία
συνταξιούχων η οποία δεν διαθέτη επικουρικά ταμεία, που ως γνωστόν είναι
συγχρηματοδοτούμενα από την πολιτεία και παρακαλούμε να ληφθούν υπόψη τα ακόλουθα:
α. Πως μπορεί να ληφθεί ως βάση συζήτησης η προηγούμενη δεκαετία, όταν όλοι
γνωρίζουμε ότι τα εξοπλιστικά προγράμματα ήταν σχεδόν ανύπαρκτα. Τα ποσά των
εξοπλιστικών προγραμμάτων της επομένης 10ετίας, που έχουν ανακοινωθεί, είναι κατά πολύ
μικρότερα από αυτά που θα ωφελούντο τα Μ.Τ. από εργοδοτικές εισφορές και εφ’ όσον τα
προγράμματα εκτελεσθούν όπως έχουν προγραμματισθεί, πράγμα που σπάνια συμβαίνει και
το ισοζύγιο αυτό αφορά σε μια περίοδο κατά την οποία υπάρχουν «αγορές του αιώνα», όπως
ανακοινώθηκαν και εξελίσσονται.
β. Τι έγινε όμως τις προηγούμενες 10ετίες που δεν υπήρχε αυτό το πρόγραμμα; Τι θα γίνει
την μεθεπόμενη 10ετία και τις ακολουθούσες που παρομοίως δεν θα υπάρχει ανάλογο
πρόγραμμα; Ελάχιστοι πόροι, επομένως και μικρή ανταποδοτική ωφέλεια για τους στρατιωτικούς.
γ. Η ενδεχόμενη επίκληση του εξωτερικού δανεισμού είναι μόνον προσχηματική διότι
γνωρίζουμε όλοι τα δισεκατομμύρια που έχει διαθέσει η Πολιτεία τα τελευταία χρόνια για τη
στήριξη διαφόρων επαγγελματικών κατηγοριών λόγω πανδημίας και οικονομικής κρίσης.
δ. Η κράτηση 4% έχει θεσμοθετηθεί ως αντιστάθμισμα στην ανύπαρκτη εργοδοτική
εισφορά που ισχύει για όλους τους άλλους υπαλλήλους και τους δημοσίους λειτουργούς, ακόμη
και για τους αστυνομικούς υπαλλήλους, πλην των στρατιωτικών. Οι στρατιωτικοί είναι οι
ΜΟΝΟΙ δημόσιοι λειτουργοί που δεν έχουν επικουρική ασφάλεια και οι ΜΟΝΟΙ για τους
οποίους δεν καταβάλλει η Πολιτεία εργοδοτική εισφορά ύψους 3%.
5. Άρα η προσέγγιση του κ. ΑΝ.ΥΠ.ΟΙΚ. ουδόλως ευσταθεί και η εφαρμογή της δημιουργεί
ακόμη μεγαλύτερες αδικίες προς τους στρατιωτικούς, έναντι όλων των άλλων εργαζομένων. Για
ακόμη μια φορά η πολιτεία αντιμετωπίζει τους Στρατιωτικούς συνταξιούχους ως εξιλαστήριο θύμα
και η παρούσα κυβέρνηση είχε υποσχεθεί την πλήρη εφαρμογή των ακυρωτικών αποφάσεων
υπ’ αριθμ: 2192/2014 και 1128/2016 της Ολομέλειας του ΣτΕ, αναφορικά με την
αντισυνταγματικότητα των διατάξεων των νόμων 4093/12 & 4307/2014 για επιστροφή
των συντάξιμων αποδοχών μας, στα επίπεδα του Ιουλίου του 2012, όπως αναφέρουμε στο 1ο
θέμα του παρόντος, η οποία υπόσχεση ουδόλως τηρήθηκε.
6. Επίσης να υπενθυμίσουμε ότι η Ελληνική Πολιτεία στο παρελθόν άντλησε από την
ρευστότητα και τα έσοδα των Μετοχικών Ταμείων των ΕΔ όταν βρέθηκε σε δημοσιονομική
δυσπραγία. Τα τρία (3) Μ.Τ., υπέστησαν τεράστια απομείωση και «κούρεμα» των διαθεσίμων
τους, εξαιτίας του προγράμματος ανταλλαγής ομολόγων και αναδιάταξης του Ελληνικού
χρέους (PSI) και επί της ουσίας συνεισέφεραν τα μέγιστα στο PSI, άρα στην Εθνική τότε
προσπάθεια και μεγάλο μέρος του «κουρέματος» των διαθεσίμων των προερχόταν από έσοδα
που μεταξύ άλλων είχαν δημιουργηθεί και από την ως άνω κράτηση 4%.
7. Αυτή η στεγνή λογιστική προσέγγιση στην επίλυση τέτοιων θεμάτων δημιουργεί έντονο
συναίσθημα έλλειψης κοινωνικής ευαισθησίας και αδικίας από την πολιτεία προς τους ‘’εν
ενέργεια’’ και ‘’εν αποστρατεία’’ στρατιωτικούς, μετόχους και μερισματούχους των μετοχικών
ταμείων και μας βρίσκει κάθετα αντίθετους σε οποιαδήποτε διαφοροποίηση από το ισχύον νομικό
πλαίσιο (ν.δ. 3981/1959) και ευελπιστούμε τα παραπάνω αναφερόμενα να ληφθούν σοβαρά
υπόψη, να πρυτανεύσει η λογική, η ισοπολιτεία και η κατανόηση της ιδιαιτερότητας του
στρατιωτικού λειτουργήματος, των ειδικών συνθηκών εργασίας των στρατιωτικών, οι
οποίες συνεπάγονται αυξημένους κινδύνους για τη ζωή και τη σωματική τους ακεραιότητα
και την αναγνώριση της σημασίας της αποστολής που επιτελούν.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ «Δ» «Συντάξεις Στρατιωτικού Προσωπικού - Αναγνώριση στο Διπλάσιο ως
Πλασματικός Συνταξιοδοτικός Χρόνος» (Θέμα «4»)
Συντάξεις Στρατιωτικού Προσωπικού - Αναγνώριση στο Διπλάσιο ως Πλασματικός
Συνταξιοδοτικός Χρόνος.
α. ΠΔ. 169/2007 (Α’ 210)
β. ν.3883/10 (Α’167)
γ. ν. 4609/19 (Α’ 67)
1. Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 4 του σχετικού (β) σταδιοδρομικού νόμου
ορίζεται ότι: «Κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας των στελεχών των ΕΔ η διοίκηση υποχρεούται
να τους παρέχει τη δυνατότητα να υπηρετήσουν για χρονικό διάστημα συνολικά πέντε (5) ετών
σε θέσεις στις οποίες η συντάξιμη υπηρεσία προσμετράται στο διπλάσιο ή στο τριπλάσιο
σύμφωνα με την εκάστοτε υφιστάμενη νομοθεσία».
2. Η ανωτέρω διάταξη αποτελεί κατ’ ουσία τη θεμέλιο λίθο της ασφαλιστικής
νομοθεσίας του στρατιωτικού προσωπικού, αφού μέσω αυτής δίδεται πλέον η δυνατότητα της
επαύξησης κατά μία 5ετία ενός αυστηρά καθορισμένου συνταξιοδοτικού ορίου από τη
σταδιοδρομική νομοθεσία, αυτού της 35ετίας, προκειμένου να επιτευχθεί η ταύτιση με το όριο
της ασφαλιστικής νομοθεσίας των 40 ετών εργασιακού βίου, καθόσον η έτερη (διαζευκτικά)
-11-
«Συντονιστικό Συμβούλιο των Τριών Ενώσεων Αποστράτων Ενόπλων Δυνάμεων»
προϋπόθεση της ασφαλιστικής νομοθεσίας, περί παραμονής έως το 60ο έτος της ηλικίας στον
εργασιακό βίο, καθίσταται για τους στρατιωτικούς εκ των πραγμάτων ανέφικτη, λόγω:
α. Των σταδιοδρομικών περιορισμών από τους εν ισχύ νόμους προς
περαιτέρω παραμονή στο στράτευμα πέραν της 35ετίας.
β. Της «πρώιμης» συγκριτικά με άλλες κατηγορίες εργαζομένων, έναρξης του
εργασιακού βίου των στρατιωτικών (περίπου στα 18 έτη).
3. Από τη ψήφιση του σχετικού (β) νόμου, παρήλθε άπρακτα περισσότερο από μία
10ετία όπου η εν λόγω διάταξη αδυνατεί να παράξει έννομα αποτελέσματα, καθόσον δεν έχει
κατάλληλα συμπληρωθεί αλλά και εξειδικευθεί. Το ΥΠΕΘΑ εισήγαγε το έτος 2019 στη ΒτΕ
πρόταση σχεδίου νόμου. Ακολούθησε η ψήφιση της διάταξης της παρ. 1 του άρθρου 11 του
σχετικού (γ) νόμου ως εξής:
«Άρθρο 11 Ρυθμίσεις σταδιοδρομικής φύσης
1. Για την εφαρμογή των παραγράφων 4 και 5 του άρθρου 20 του ν. 3865/2010 (Α ́120) και της
παρ. 3 του άρθρου 4 του ν. 3883/2010, πέραν των μονάδων και υπηρεσιών της παρ. 5 του άρθρου
40 του ΠΔ. 169/2007 (Α ́210), προσμετράται αυξημένος στο διπλάσιο ή τριπλάσιο μέχρι πέντε (5)
έτη και ο χρόνος υπηρεσίας σε μονάδες και υπηρεσίες, ανεξαρτήτως γεωγραφικού
προσδιορισμού, στις οποίες στελέχη των ΕΔ έχουν υπηρετήσει ασκώντας καθήκοντα της
ειδικότητας τους.»
4. Μετά την ψήφιση της ανωτέρω διάταξης, προκύπτει πλέον η αναγκαιότητα να
τροποποιηθεί κατάλληλα η διάταξη προκειμένου να διευκρινιστεί ρητά και απερίφραστα ότι:
α. Η προσμέτρηση αυτή (στο διπλάσιο ή τριπλάσιο ως πλασματικός χρόνος και
μέχρι τα πέντε (5) έτη, επί του χρόνου υπηρεσίας σε Μονάδες και Υπηρεσίες ανεξαρτήτως
γεωγραφικού προσδιορισμού στις οποίες τα στελέχη των ΕΔ έχουν υπηρετήσει ασκώντας
καθήκοντα της ειδικότητάς τους), λειτουργεί ανεξάρτητα και πέραν του λογιζόμενου ως διπλάσιου
χρόνου της πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας που διανύθηκε στις Μονάδες Εκστρατείας κατά
τα οριζόμενα στην παρ. 5 του άρθρου 40 του σχετικού (α) Π.Δ.
β. Η υποχρέωση της εξαγοράς των πλασματικών ετών εφαρμόζεται
αναλογικά ως προς τα ισχύοντα της εξαγοράς των ετών εκστρατείας, περιορίζεται δηλαδή στα
στελέχη με ημερομηνία κατάταξης από 1-10-1990, καθόσον:
(1) Οι ν.1902/1990 (άρθρο 6), ν.2084/1992 (άρθρα 8, 20), ο ν.3029/2002
(άρθρο 1 παρ. 13), ο ν.3513/2006 (άρθρο 3 παρ. 13) όπως κωδικοποιήθηκαν με τις διατάξεις των
παρ. 1 και 3 του άρθρου 59 του σχετικού (α) Π.Δ, καθόρισαν την επιβολή κρατήσεων προς
εξαγορά, αποκλειστικά σε όσους κατατάσσονται μετά την 01 Οκτωβρίου 1990.
(2) Για τα ευρισκόμενα στην ενέργεια στελέχη με ημερομηνία κατάταξης έως την
30-9-1990 δεν υφίσταται η υποχρέωση αντίστοιχης καταβολής, καθόσον μολονότι τα στελέχη
αυτά είχαν πριν από τον Ιανουάριο του 2015 θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα, εντούτοις σε
ενεστώτα χρόνο δεν υφίστανται έτερες ευεργετικές διατάξεις που να διασυνδέονται με τον
προηγούμενο συνταξιοδοτικό νόμο.
γ. Οι παλαιοί ασφαλισμένοι που εξακολουθούν και υπηρετούν στο στράτευμα, δεν
επισωρεύουν μόνο την αρνητική συνέπεια του υπολογισμού με το νέο συνταξιοδοτικό νόμο αλλά
και ότι ευεργετούνται από τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 11 του σχετικού (γ) νόμου, καθόσον
για τους υπαγόμενους στον παλαιότερο σταδιοδρομικό ν.2439/96 επενεργούν οι διατάξεις του
ν.3883/10 πλην των διατηρούμενων σε ισχύ διατάξεων του ν.2439/96. «Συντονιστικό Συμβούλιο των Τριών Ενώσεων Αποστράτων Ενόπλων Δυνάμεων»
5. Κατόπιν των ανωτέρω προεκτεθέντων και υπό την παραδοχή ότι ο συντελεστής
εξαγοράς τόσο των ετών εκστρατείας όσο και των πλασματικών ετών θα είναι κοινός, καθόσον
και οι δύο κατηγορίες εξυπηρετούν την στρατιωτική υπηρεσία και αφίστανται ουσιωδώς της
εξαγοράς ετών από άλλες αιτίες (έτη σπουδών, έτη θητείας) προτείνεται η τροποποίηση των
επίμαχων διατάξεων ως ακολούθως:
α. Η τροποποίηση της παρ. 1 του άρθρου 11 του ν.4609/19, με τη συμπλήρωση και
δεύτερου εδαφίου ως εξής:
«Άρθρο 11 Ρυθμίσεις σταδιοδρομικής φύσης
1. Για την εφαρμογή των παραγράφων 4 και 5 του άρθρου 20 του ν. 3865/2010 (Α ́120) και της
παρ. 3 του άρθρου 4 του ν. 3883/2010, πέραν των μονάδων και υπηρεσιών της παρ. 5 του άρθρου
40 του π.δ. 169/2007 (Α ́210) προσμετράται αυξημένος στο διπλάσιο ή τριπλάσιο μέχρι πέντε (5)
έτη και ο χρόνος υπηρεσίας σε μονάδες και υπηρεσίες, ανεξαρτήτως γεωγραφικού
προσδιορισμού, στις οποίες στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων έχουν υπηρετήσει ασκώντας
καθήκοντα της ειδικότητάς τους.Η προσμέτρηση της πλασματικής 5ετίας είναι ανεξάρτητη
των ετών εκστρατείας που ορίζει π.δ 169/2007 και διαλαμβάνει όλο το ‘’εν ενεργεία’’
προσωπικό των ΕΔ κατά τη δημοσίευση τη δημοσίευση της παρούσας
διάταξης ανεξαρτήτως του χρόνου θεμελίωσης συνταξιοδότησης, ενώ η υποχρέωση
εξαγοράς αφορά αποκλειστικά στα στελέχη με κατάταξη μετά την 1-10-1990.»
β. Η τροποποίηση της παρ. 3 του άρθρου 4 ν.3883/10 με τη συμπλήρωση και
δεύτερου εδαφίου ως εξής:
«Κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας των στελεχών των ΕΔ η διοίκηση υποχρεούται να τους
παρέχει τη δυνατότητα να υπηρετήσουν για χρονικό διάστημα συνολικά πέντε (5) ετών σε θέσεις
στις οποίες η συντάξιμη υπηρεσία προσμετράται στο διπλάσιο ή στο τριπλάσιο σύμφωνα με την
εκάστοτε υφιστάμενη νομοθεσία. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, που εκδίδεται
ύστερα από πρόταση του Αρχηγού του οικείου Γενικού Επιτελείου και δημοσιεύεται στην
Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εξειδικεύονται κατά Κλάδο των Ενόπλων Δυνάμεων
ανάλογα με τις συνθήκες λειτουργίας και τις ειδικότερες ανάγκες της υπηρεσίας, οι
υπαγόμενες Μονάδες και υπηρεσίες προσμέτρησης στο διπλάσιο ή το τριπλάσιο καθώς
και κάθε άλλη λεπτομέρεια».
6. Περαιτέρω και προς διασφάλιση ασφάλειας δικαίου κρίνεται σκόπιμο όπως η
επικαιροποίηση των ανωτέρω διατάξεων να έχει αναδρομική ισχύ περιλαμβάνοντας και τους σε
ενεστώτα χρόνο Απόστρατους Αξιωματικούς οι οποίοι κατά την έναρξη ισχύος του ν.3883/10
βρίσκονταν στην ενέργεια και δυνητικά θα απολάμβαναν τις υπό πρόταση ευεργετικές διατάξεις,
στην περίπτωση που η δρώσα διοίκηση είχε επιδείξει σπουδή για την εκδήλωση των
απορρεουσών νομοθετικών προτάσεων προς εφαρμογή της διάταξης της παρ. παρ. 3 του
άρθρου 4 του ν. 3883/2010.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ «Ε» «Εργασιακό Αποστράτων Συνταξιούχων»
(Θέμα 6)
ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ (ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ)
α. Ιστορικό
Συνταξιούχοι που είχαν αναλάβει εργασία ή αυτοαπασχόληση πριν την ισχύ του ν.
4387/2016, εξαιρούντο από την περικοπή της σύνταξης του 60% και εξακολουθούσε να ισχύει
για τους ανωτέρω το άρθρο 63 του ν.2676/1999 όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του άρθρου
16 του ν.3863/2010.
Με το άρθρο 27 του ν.4670/2020 τροποποιήθηκαν και πάλι οι ρυθμίσεις για την
απασχόληση των συνταξιούχων (άρθρο 20 του ν. 4387/2016, άρθρο 10 του ν. 3865/2010, άρθρο
16 του ν. 3863/2010 και άρθρο 63 του ν. 2676/1999), θέτοντας περιορισμούς στην εν λόγω
απασχόληση σε όλους τους συνταξιούχους και μάλιστα όταν αυτή παρέχεται και στον ιδιωτικό «Συντονιστικό Συμβούλιο των Τριών Ενώσεων Αποστράτων Ενόπλων Δυνάμεων»
τομέα. Ειδικά δε για όσους ήδη απασχολούνταν, προβλέπεται, μετά από διετή περίοδο “χάριτος”,
ότι από 1.3.2022 οι ακαθάριστες συντάξεις κύριες και επικουρικές καταβάλλονται του λοιπού
μειωμένες κατά ποσοστό 30%.
Οι μνημονιακές περικοπές, συμπεριλαμβανομένων των Δώρων, έχουν οδηγήσει σε
μείωση του καθαρού ετήσιου συνταξιοδοτικού εισοδήματος ακόμη και κατά εξήντα πέντε τοις
εκατό (65%).
Κάθε φυσικό πρόσωπο έχει δικαίωμα στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας
του και στην εργασία που επιλέγει, εφόσον δεν προσβάλλονται δικαιώματα άλλων ή τα χρηστά
ήθη. Τα δικαιώματα αυτά προστατεύονται από το Σύνταγμα της Ελλάδος (άρθρ. 5 παρ. 1 και 22
παρ. 1), επιπρόσθετα δε και η σύνταξη αποτελεί περιουσιακό δικαίωμα και στοιχείο, σύμφωνα
και με το άρθρο 1 του (πρώτου) Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ε.Σ.Δ.Α, ως ήδη έχει γίνει
αποδεκτό από το Ελεγκτικό Συνέδριο (Απόφαση 748/2020), και ως εκ τούτου η παραβίασή
αμφοτέρων δεν είναι θεμιτή, Συνταγματικά παραδεκτή και κοινωνικά αποδεκτή.
Η ύπαρξη περιορισμών στην απασχόληση των συνταξιούχων δεν μπορεί να
θεωρηθεί ότι συμβάλλει στην μείωση της ανεργίας ειδικά των νέων, καθώς η «θέση εργασίας»
που καλύπτει ο συνταξιούχος (με τις γνώσεις και την εμπειρία του) δεν μπορεί να καλυφθεί από
νέο ειδικευμένο ή ανειδίκευτο άνεργο, αλλά μόνον από έναν ήδη εργαζόμενο των αυτών γνώσεων
και εμπειρίας με τον συνταξιούχο. Επιπρόσθετα δε η εμπειρία και η τεχνογνωσία των
συνταξιούχων μπορεί να μεταβιβαστεί και να τύχει εκμετάλλευσης από τους λοιπούς
εργαζόμενους και τον αντίστοιχο οργανισμό, συνεισφέροντας στο κοινωνικό και εργασιακό
κεφάλαιο της χώρας μας. Γι’ αυτόν τον λόγο σε κρατικές θέσεις υψηλής ευθύνης έχει προβλεφθεί
από την παρούσα Κυβέρνηση να υπηρετούν Απόστρατοι, λόγω των γνώσεων κα της εμπειρίας
τους, χωρίς μείωση της σύνταξής τους
Η διατήρηση της μείωσης κατά ποσοστό 30% στις ακαθάριστες συντάξεις, κύριες και
επικουρικές, επιφέρει δυσμενέστατες συνέπειες και για αυτούς που πρόκειται να αναλάβουν
εργασία στο μέλλον, αποστερώντας το δικαίωμά τους να αναπληρώσουν μέρος του
απολεσθέντος συνταξιοδοτικού εισοδήματος με συνήθη εργασιακή απασχόλησή, στην πράξη δε
αποτελώντας αντικίνητρο για απασχόληση και ισχυρό κίνητρο για εργασιακή και κοινωνική
περιθωριοποίηση.
β. Πρόταση
Να καταργηθεί το άρθρο 20 του ν. 4387/2016 και το άρθρο 27 του ν.4670/2020
και όλες οι διατάξεις που θέτουν περιορισμούς στην απασχόληση των συνταξιούχων, που
είχαν αναλάβει ή θα αναλάβουν εργασία ή αυτοαπασχόληση στο μέλλον, ανεξαρτήτως
πότε έχουν συνταξιοδοτηθεί ή θα συνταξιοδοτηθούν ή πότε θα αναλάβουν εργασία η
αυτοαπασχόληση.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ «ΣΤ» «Νέο Ειδικό Μισθολόγιο Στελεχών των Ε.Δ. & Σ.Α.
- Επανασύνδεση
Συντάξεων με αποδοχές εν ενεργεία» (Θέμα «10»)
Νέο Ειδικό Μισθολόγιο Στελεχών των Ε.Δ. & Σ.Α.- Επανασύνδεση Συντάξεων με αποδοχές
εν ενεργεία
1. Ο Ν.4387/16, κατά το μέρος που αφορά την ένταξη των εν αποστρατεία στελεχών των
Ε.Δ. & Σ.Α. είναι στοχευμένος κατά των εν λόγω στελεχών και η φιλοσοφία βασίζεται στην
αποδέσμευση των συντάξεων των αποστράτων από τους μισθούς των εν ενεργεία και στην
εξομοίωσή τους με όλες τις κατηγορίες συνταξιούχων.
2. Επισημαίνεται ότι, όσοι δεν είχαν ενταχθεί με το Ν. 2084/1992, από 1993 και μετά, σε
φορέα κοινωνικής ασφάλισης, δηλαδή της κυρίας και επικουρικής σύνταξης, λόγω της
ιδιαιτερότητας της αποστολής και του έργου τους, εξαιρέθηκαν από τις διατάξεις του άρθρου 4,
παρ. 3 Ν.4387/16και δεν εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ. Τα στελέχη των Ε.Δ. και Σ.Α., μολονότι
ουδέποτε εντάχθηκαν και στους δύο φορείς, εντούτοις δεν εξαιρέθηκαν και υπήχθησαν στον
ΕΦΚΑ, (παραφωνία στον κανόνα), παρότι εκ των πραγμάτων, όπως ειδικές συνθήκες εργασίες, «Συντονιστικό Συμβούλιο των Τριών Ενώσεων Αποστράτων Ενόπλων Δυνάμεων»
ωράρια εργασίας, επικινδυνότητα εργασίας κλπ, με σαφήνεια προκύπτει η ιδιαιτερότητα του
συνταξιοδοτικού καθεστώτος των στελεχών των Ε.Δ & Σ.Α.
3. Η τότε Κυβέρνηση αγνόησε προκλητικά:
α. Το ΠΔ 168/07 «Κώδικας Στρατιωτικών και Πολιτικών Συντάξεων», που είναι αντίθετο
με την ένταξη των στελεχών των Ε.Δ. και των Σ.Α. στον ΕΦΚΑ και αυτό έχει τεκμηριωθεί στην
απόφαση ολομέλειας του Ε.Σ 46/2005.
β. Τις ιδιαίτερες συνταγματικές διατάξεις των άρθρων 73παρ. 2, 80παρ.1 και 98παρ.1
εδάφιο ε.
γ. Το σημαντικότερο όλων «….αποτελεί η ιδιαίτερη μισθολογική μεταχείρισή τους, την
οποία διαχρονικώς τους επιφύλαξε ο κοινός νομοθέτης…», όπως περιγράφεται στην υπ’ αριθμ.
2192/2014 απόφαση ολομέλειας ΣτΕ «….ευνοϊκή μισθολογική μεταχείρισή τους απορρέει
εμμέσως εκ της ιδιαίτερης σημασίας της, εκ του Συντάγματος, αποστολής τους που δικαιολογεί,
εξ άλλου, και τις συνταγματικές απαγορεύσεις και τους ειδικούς περιορισμούς των ατομικών
δικαιωμάτων τους…».
δ. Τις δύο γνωμοδοτήσεις του Ε.Σ. περί αντισυνταγματικότητας ένταξης των στελεχών των
Ε.Δ. & Σ.Α. στον ΕΦΚΑ, με τον Ν.4387/2016.
ε. Το γεγονός ότι το Ε.Σ. κατά την επεξεργασία του σχεδίου νόμου (μετέπειτα 4387/16)
είχε αποφανθεί ότι αυτό ήταν στα όρια της νομιμότητας, λόγω της ένταξης των συνταξιούχων του
Δημοσίου στο ίδιο ταμείο (ΕΦΚΑ), με τους συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα.
4. Επισημαίνεται επίσης ότι το 2ο Τμήμα του Ε.Σ. με την απόφασή του 930/2019, έκρινε
ότι η υπαγωγή των δημοσίων υπαλλήλων και στρατιωτικών, αντίκειται στις διατάξεις του
Συντάγματος.
5. Κατόπιν των ανωτέρω εκτεθέντων, προτείνουμε την άμεση εξαίρεση των στελεχών των
Ε.Δ & Σ.Α. από τον ΕΦΚΑ (άρθρο 4, παρ. 3, Ν.4387/2016) και την επάνοδό τους στο
προηγούμενο συνταξιοδοτικό καθεστώς, με ταυτόχρονη κατάργηση των μνημονιακών νόμων,
που επέβαλαν μειώσεις, ώστε οι συντάξεις, σε εφαρμογή των υπ’ αριθ.2192 έως 2196/2014 και
1125 έως 1128/2016 αποφάσεων του ΣτΕ, καθώς και της υπ’ αριθ. 1477/2021 απόφασης του
Ε.Σ, να επανέλθουν στα επίπεδα του Ιουλίου 2012.