Όλα αλλάζουν στο πεδίο των διεθνών σχέσεων. Οσο πιο γρήγορα το καταλάβουμε, τόσο το καλύτερο. Τα εργαλεία που διαθέταμε για την άσκηση εξωτερικής πολιτικής και άμυνας ίσως να έχουν ήδη σκουριάσει και να μην το ξέρουμε…
Να ξεκινήσουμε από τα απλά; Εχει αλλάξει ο τρόπος που διεξάγονται οι πόλεμοι. Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, οι κυβερνοεπιθέσεις και ο υβριδικός πόλεμος της «ενημέρωσης» είναι τρία νέα χαρακτηριστικά, από τα οποία μπορεί να κριθεί η έκβαση μιας αναμέτρησης. Πρόκειται για νέους παράγοντες, που απασχολούν μεγάλες και μικρές δυνάμεις παγκοσμίως. Ανατρέπουν συμβατικές ισορροπίες που θεωρούνταν δεδομένες. Αποτελούν σοβαρό πονοκέφαλο ακόμη και για χώρες με τεράστια τεχνογνωσία και σοβαρή πολεμική βιομηχανία.
Η Ελλάδα κάνει, επιτέλους, πολύ σημαντικά βήματα προκειμένου να αναβαθμίσει την άμυνά της. Η ψαλίδα που δημιουργήθηκε τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζεται δραστικά. Χρόνια και απίστευτα ζητήματα, όπως οι τορπίλες των σύγχρονων υποβρυχίων μας, βρίσκουν λύση.
Πρέπει όμως να πιάσουμε τον ταύρο από τα κέρατα για να δώσουμε απαντήσεις και στις νέες απειλές. Δεν είναι θέμα της στρατιωτικής ηγεσίας και του υπουργείου Αμυνας μόνο. Απαιτείται άμεση κινητοποίηση και συνεργασία ιδιωτικού τομέα, πανεπιστημιακών, της ομάδας Πιερρακάκη, Ελλήνων της διασποράς. Διάβαζα χθες ότι ο πρόεδρος Μπάιντεν διόρισε τον πρώην δήμαρχο της Νέας Υόρκης και επιχειρηματία Μάικλ Μπλούμπεργκ επικεφαλής ενός οργανισμού που έχει σκοπό την καινοτομία στην άμυνα (Defense Innovation Board). Ανθρωποι με τεράστια εμπειρία όπως ο Μπλούμπεργκ θα ρωτούν προφανώς όσα θα φοβάται να απαντήσει η γραφειοκρατία του Πενταγώνου και θα γεφυρώνουν τις προσπάθειες κράτους, ακαδημαϊκών και ιδιωτικού τομέα στον τομέα της άμυνας.
Χάσαμε πολύτιμο χρόνο στον τόπο μας. Δεκοποιήσαμε την πολεμική μας βιομηχανία και δαιμονοποιήσαμε τη συνεργασία πανεπιστημίων και Ενόπλων Δυνάμεων. Τα ταμπού έπεσαν, βέβαια, και αυτό είναι πολύ θετικό. Μόνο που δεν έχουμε ούτε ένα λεπτό για χάσιμο προκειμένου να κάνουμε τα άλματα που πρέπει. Η χώρα θα θωρακιστεί σε μεγάλο βαθμό από πλευράς συμβατικών εξοπλισμών, πρέπει όμως να θωρακιστεί και απέναντι στις μη συμβατικές απειλές, που τείνουν να κυριαρχήσουν στο πεδίο τον 21ο αιώνα.
Εφάπαξεπίδομα στους οικονομικά ασθενέστερουςσχεδιάζει η κυβέρνηση πριν το Πάσχα, σε συνάρτηση με την εξέλιξη του πληθωρισμού και των εσόδων του προϋπολογισμού, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στον ΣΚΑΪ.
"Ο πληθωρισμός πλήττει το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη και επηρεάζει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Ό,τι και να κάνουμε δε μπορούμε να καλύψουμε πλήρως τα προβλήματα που έχουν και θα έχουν το επόμενο διάστημα τα νοικοκυριά", είπε και προσέθεσε ότι "ο προϋπολογισμός θα κρίνει αν θα βοηθήσουμε τα ευάλωτα νοικοκυριά με δώρο Πάσχα".
Ο υπουργός σημείωσε, επίσης, ότι η Ελλάδα έχει πληθωρισμό που είναι από τους χαμηλότερους στην Ευρώπη
"Πιστεύουμε ότι το πρόβλημα είναι παροδικό, αλλά κρατάει περισσότερο από τις αρχικές εκτιμήσεις και έχει μεγαλύτερη ένταση", ανέφερε και επεσήμανε ότι ισχύει ακόμα η εκτίμηση για αποκλιμάκωση το δεύτερο τρίμηνο του 2022.
Επίσης, είπε ότι αν το πρόβλημα εξακολουθήσει και το δεύτερο εξάμηνο του 2022 θα είναι ηπιότερο.
Για τα περαιτέρω μέτρα στήριξης και ελάφρυνσης των νοικοκυριών ο υπουργός τόνισε ότι μειώθηκε σημαντικά ο ΕΝΦΙΑ και μέχρι το 2023 θα έχει καταργηθεί για όλους η ειδική εισφορά αλληλεγγύης.
Για τις επιχειρήσεις, από την άλλη, έκλεισε το παράθυρο για νέο κούρεμα στην επιστρεπτέα προκαταβολή.
"Θα πρέπει να έχουμε στην άκρη κάποιους πόρους για δυσμενή σενάρια", είπε χαρακτηριστικά.
Τέλος, ανέφερε ότι τα έσοδα του Φεβρουαρίου ήταν αρκετά αυξημένα.
Θερμό επεισόδιο" σημειώθηκε μεταξύ του υπουργού Εξωτερικών, Νίκου Δένδια και του Τούρκου πρέσβη στη Νορβηγία για το θέμα της επέκτασης των χωρικών υδάτων και το casus belli.
Ειδικότερα, σε συζήτηση που διοργάνωσε το νορβηγικό Ινστιτούτο Διεθνών Σχέσεων, ο κ. Δένδιας μίλησε για το τι συμβαίνει στη Μεσόγειο, παρουσιάζοντας σχετικούς χάρτες και τονίζοντας ότι η Τουρκία αγνοεί το Διεθνές Δίκαιο και απειλεί την Ελλάδα με casus belli από το 1995.
Ο κ. Δένδιας έστειλε το μήνυμα πως η Ελλάδα είναι αντίθετη σε οποιαδήποτε απειλή ή χρήση βίας για τη διευθέτηση τυχόν διαφορών, και φυσικά θαλάσσιων διαφορών. Ακόμη, ανέδειξε ότι η Ελλάδα έχει αναπτύξει τις πολιτικές και τις δράσεις της με βάση το Διεθνές Δίκαιο και φυσικά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, επισημαίνοντας πως είναι κράτος Μέρος της Διεθνούς Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας από το 1995 και ότι ο οικουμενικός χαρακτήρας της UNCLOS αποδεικνύεται από το γεγονός ότι 168 μέρη, συμπεριλαμβανομένης της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθεαυτή, δεσμεύονται από τις διατάξεις της.
Συνεχίζοντας στο ίδιο μήκος κύματος, υπογράμμισε πως η αμφισβήτηση της εφαρμογής της UNCLOS στην Ανατολική Μεσόγειο επηρεάζει σοβαρά την ειρήνη και την ασφάλεια στην περιοχή μας. "Αυτό αποδεικνύεται από τη συμπεριφορά της γειτονικής μας Τουρκίας" τόνισε πιο συγκεκριμένα.
Στηλιτεύοντας το casus belli που έχει διακηρύξει η Τουρκία από το 1995 εάν η Ελλάδα αποφασίσει να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα πέρα από τα 6 ναυτικά μίλια, σύμφωνα με την UNCLOS, ο υπουργός Εξωτερικών κατέστησε σαφές πως η στάση αυτή της Τουρκίας είναι αντίθετη με τον Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και αποτελεί κατάφωρο παράδειγμα παραβίασης του διεθνούς δικαίου. "Παραβιάζει τις θεμελιώδεις αρχές της αποχής από την απειλή ή τη χρήση βίας και της ειρηνικής επίλυσης διαφορών μεταξύ των εθνών. Επιπλέον, έρχεται σε αντίθεση με τις βασικές αρχές στις οποίες έχει ιδρυθεί το ΝΑΤΟ" επισήμανε.
Σε αυτό το πλαίσιο, προέταξε πως η απόσυρση της απειλής είναι απαραίτητη προϋπόθεση για ουσιαστική βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων και σημείωσε: "Επιπλέον, η παράνομη συμπεριφορά της Τουρκίας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο περιλαμβάνει παραβιάσεις των ελληνικών χωρικών υδάτων και του ελληνικού εθνικού εναέριου χώρου, καθώς και αμφισβήτηση της ελληνικής κυριαρχίας σε ορισμένα νησιά που έχουν παραχωρηθεί στην Ελλάδα από σχετικές διεθνείς συνθήκες. Αυτή η συμπεριφορά συνδυάζεται με την επεκτατική θεωρία της "Γαλάζιας Πατρίδας" της Τουρκίας. Μια θεωρία που διεκδικεί εκτεταμένες θαλάσσιες περιοχές στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο που ανήκουν στους γείτονές της".
Ως προς αυτό, ο Νίκος Δένδιας αντέταξε πως η UNCLOS, η οποία αντικατοπτρίζει επίσης το εθιμικό δίκαιο, προβλέπει σαφώς ότι τα νησιά, ανεξάρτητα από το μέγεθός τους, έχουν πλήρες δικαίωμα σε υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ, όπως κάθε άλλο χερσαίο έδαφος.
Σε ό,τι αφορά το λεγόμενο μνημόνιο μεταξύ της Τουρκίας και της προσωρινής κυβέρνησης Εθνικής Συμφωνίας της Λιβύης για τη θαλάσσια οριοθέτηση στην Ανατολική Μεσόγειο, τόνισε πως αποτελεί κατάφωρη περίπτωση παραβίασης αυτών των κανόνων του Δικαίου της Θάλασσας. "Η οριοθέτηση, σύμφωνα με την UNCLOS, πραγματοποιείται μόνο μεταξύ κρατών με απέναντι ή παρακείμενες ακτές" εξήγησε και σχολίασε ότι, ωστόσο, η Τουρκία και η Λιβύη δεν είναι κράτη με αντίθετες ή παρακείμενες ακτές. Δεν έχουν κοινά σύνορα, όπως είπε με σαφήνεια. "Οι διατάξεις αυτού του παράνομου Μνημονίου στερούν από τα ελληνικά νησιά, συμπεριλαμβανομένου του νησιού της Κρήτης – η Κρήτη είναι το πέμπτο μεγαλύτερο νησί της Μεσογείου με πληθυσμό 600.000 κατοίκους – τις θαλάσσιες ζώνες τους πέραν των 6 ναυτικών μιλίων. Είναι προφανές ότι μια τέτοια ενέργεια αντιβαίνει σε κάθε έννοια γεωγραφίας, λογικής ή θαλάσσιας οριοθέτησης υπογράμμισε.
Παράλληλα, επανέλαβε την προθυμία της Ελλάδος να διαπραγματευτεί με την Τουρκία για την επίλυση της διαφοράς που εκκρεμεί, δηλαδή την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ, σύμφωνα πάντα με το Διεθνές Δίκαιο και συγκεκριμένα το Δίκαιο της Θάλασσας. "Ελλείψει διμερούς συμφωνίας, να υποβάλλουμε τη διαφορά μας στο Δικαστήριο" συμπλήρωσε.
Αναφερόμενος στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, είπε πως η Ελλάδα βλέπει την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου ως περιοχή σταθερότητας και ευημερίας, όπου όλες οι χώρες, όλοι οι λαοί θα πρέπει να μπορούν να απολαμβάνουν ειρήνη και ασφάλεια. Ειδικότερα, επισήμανε πως ως μέλος της ΕΕ και του ΝΑΤΟ, η Ελλάδα προωθεί ενεργά συνέργειες και περιφερειακές εταιρικές σχέσεις με βάση το Διεθνές Δίκαιο και το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, εντός του μεγάλου πλαισίου του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών. Σε αυτό το πλαίσιο, ανέφερε πως η Ελλάδα έχει αναπτύξει στενούς δεσμούς με σημαντικούς εταίρους της περιοχής, που εκτείνονται από τα Βαλκάνια στη Μέση Ανατολή και από τη Βόρεια Αφρική στον Κόλπο. "Με βάση την κοινή αντίληψη του Δικαίου της Θάλασσας, επεκτείνουμε αυτή τη συνεργασία και με χώρες της περιοχής Ινδο-Ειρηνικού" προσέθεσε.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στις πολυμερείς μορφές συνεργασίας σε ευρύ πληθώρα τομέων που έχει συνάψει η Ελλάδα, υπογραμμίζοντας πως με αυτόν τον τρόπο εκφράζει τη φωνή και ενισχύει τις προσπάθειες όλων εκείνων που έχουν αφοσιωθεί να διαφυλάξουν την ειρήνη, τη σταθερότητα και την ανάπτυξη. "Αυτή είναι η ελληνική απάντηση στις πολλές προκλήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο και στην ευρύτερη γειτονιά μας" διαμήνυσε.
Εν συνεχεία, τόνισε πως η Ελλάδα είναι ένα παραδοσιακό ναυτικό έθνος. "Η ελληνική ακτογραμμή της ηπειρωτικής χώρας, μαζί με την ακτογραμμή των νησιών μας, είναι σχεδόν 16.000 χλμ. Είναι περίπου κάτι σαν την ακτογραμμή της Αφρικής, λίγο λιγότερο. Και τα ελληνικά νησιά αποτελούν περίπου το 1/3 της εθνικής επικράτειας της Ελλάδας" σκιαγράφησε.
Προτάσσοντας ως βάση το Διεθνές Δίκαιο και το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, ο Νίκος Δένδιας αναφέρθηκε στην οριοθέτηση της ΑΟΖ της Ελλάδας με την Ιταλία και την Αίγυπτο και τη συμφωνία με την Αλβανία για παραπομπή του ζητήματος στο Διεθνές Δικαστήριο
έλος, ανέφερε πως η Ελλάδα έχει πρόσφατα επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα από 6 σε 12 ναυτικά μίλια στο Ιόνιο Πέλαγος στη Δυτική Ελλάδα και "επιφυλάσσεται, φυσικά, του δικαιώματός της να την επεκτείνει και σε άλλα σημεία της επικράτειάς της". Επίσης, σημείωσε πως έχει προχωρήσει σε κλείσιμο κόλπων και στη χάραξη ευθειών γραμμών βάσης στην ίδια περιοχή, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις της UNCLOS.
Τους προκλητικούς ισχυρισμούς για το Αιγαίο, καθώς και για το λεγόμενο τουρκολιβυκό μνημόνιο που του διατύπωσε ο Τούρκος πρέσβης στη Νορβηγία σε ερώτηση που του απηύθυνε μετά το πέρας της ομιλίας του στο Νορβηγικό Ινστιτούτο Διεθνών Υποθέσεων, αποδόμησε ο Νίκος Δένδιας. Απευθυνόμενος στον Τούρκο πρέσβη, είπε ότι "λέτε ανοιχτά σε ένα κοινό και πιθανότατα, επίσης στο Διαδίκτυο, ότι "να απειλείς με πόλεμο οποιαδήποτε χώρα είναι νόμιμο", είπε ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας και προσέθεσε παράλληλα πως η Τουρκία έχει υπογράψει τον καταστατικό χάρτη του ΟΗΕ, που απαγορεύει πλήρως τη χρήση βίας και την απειλή χρήσης βίας. "Δεν είναι ακριβώς αυτό το casus belli που απαγορεύεται από τον Χάρτη του ΟΗΕ" διερωτήθηκε.
Επίσης, ο Νίκος Δένδιας επισήμανε πως "ακόμη οι ΗΠΑ που δεν έχουν επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας, συμβουλεύουν όλες τις χώρες του κόσμου να προσχωρήσουν στην UNCLOS. Και εδώ έρχεται η Τουρκία που λέει "επειδή δεν προσχώρησα στην UNCLOS, εσείς δεν έχετε το δικαίωμα να την εφαρμόσετε. Και αν την εφαρμόσετε, αυτό είναι απειλή πολέμου εναντίον σας, και αυτό είναι αυτό, γιατί αυτό θέλω".
Εξίσου διερωτήθηκε "είναι αυτή η λογική συμπεριφορά για να συμπεριφέρεται ένα κράτος στον 21ο αιώνα; Είναι πραγματικά μια πρόσκληση για διάλογο; Ή μήπως είναι μια ευθεία απειλή - και θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω χειρότερες λέξεις από μια απλή απειλή".
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Νίκος Δένδιας διαμήνυσε εκ νέου πως η διαφορά μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας μπορεί να επιλυθεί με μία προϋπόθεση: η Τουρκία να έρθει στον 21ο αιώνα. Εάν η Τουρκία παραμείνει στον 19ο αιώνα, εάν η Τουρκία παραμείνει με τον τρόπο που ο Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής διευθετούσε τις υποθέσεις έχοντας τις αρμάδες γύρω από τη Μεσόγειο, τότε αυτό είναι μη επιτρεπτό.
Παράλληλα, ο υπουργός Εξωτερικών εξέφρασε την άποψη πως υπάρχει η πιθανότητα η Τουρκία να αλλάξει τους τρόπους και την αντίληψή της, γιατί αυτό είναι προς όφελος της τουρκικής κοινωνίας. Εκτίμησε, επιπροσθέτως, πως θα υπήρχε τεράστια δυναμική αν το ζήτημα επιλυόταν.
Απαντώντας επίσης στον ισχυρισμό που διατύπωσε ο Τούρκος πρέσβης ότι το λεγόμενο τουρκολιβυκό μνημόνιο ήταν αντίδραση σε κάτι, ο Νίκος Δένδιας διερωτήθηκε: Τι ήταν αυτό το κάτι που δεν μας αποκαλύφθηκε και υπογράμμισε πως κανείς σε αυτόν τον κόσμο δεν μπορεί να το υπερασπιστεί σε νομική βάση.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε το απόσπασμα στο πατακάτω βίντεο από 34:40:
Κατά την διάρκεια, της ομιλίας του ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξης Τσίπρας, δήλωσε, με κομπασμό, ότι η συμφωνία η συμφωνία των Πρεσπών, είναι παράδειγμα για μίμηση, για νικηφόρα εξωτερική πολιτική
Για εμάς και για τη δημοκρατική παράταξη της χώρας η ιστορία διδάσκει ότι η αναβλητική διπλωματία υποθηκεύει το μέλλον της Ελλάδας.
Για εμάς η γεωγραφία, η ιστορία, ο πολιτισμός μας επιβάλλουν η Ελλάδα να χρησιμοποιεί το διεθνές δίκαιο όχι μόνο για να προστατεύει τα κυριαρχικά της δικαιώματα, αλλά και για να επιδιώκει ενεργά την ειρηνική λύση των διαφορών της με τους γείτονές της.
Με δυο λόγια θα το πω, κύριε Μητσοτάκη, για την προοδευτική παράταξη του τόπου η εξωτερική πολιτική της Ελλάδας αντικατοπτρίζεται στη Συμφωνία των Πρεσπών.
Για εσάς η εξωτερική πολιτική της Ελλάδας αντικατοπτρίζεται στην επ’ αόριστον παραχώρηση της Αλεξανδρούπολης στους Αμερικανούς.
Στο πλαίσιο της εφαρμογής του μέτρου της ταυτόχρονης καταβολής των κύριων και επικουρικών συντάξεων το Διοικητικό Συμβούλιο του e-ΕΦΚΑ αποφάσισε στη συνεδρίαση της 10ης Φεβρουαρίου 2022 το ακόλουθο πρόγραμμα πληρωμής των κύριων και επικουρικών συντάξεων:
ΚΥΡΙΕΣ & ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
Στις 23 Φεβρουαρίου 2022, ημέρα Τετάρτη θα καταβληθούν οι κύριες και επικουρικές συντάξεις των μισθωτών (δηλαδή των συνταξιούχων που προέρχονται από το τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, τις Τράπεζες και τον ΟΤΕ) που το ΑΜΚΑ τους λήγει σε 1, 3, 5, 7, 9.
Στις 24 Φεβρουαρίου 2022 ημέρα Πέμπτη θα καταβληθούν οι κύριες και επικουρικές συντάξεις των μισθωτών (δηλαδή των συνταξιούχων που προέρχονται από το τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, τις Τράπεζες και τον ΟΤΕ) που το ΑΜΚΑ τους λήγει σε 0, 2, 4, 6, 8.
Στις 25 Φεβρουαρίου 2022, ημέρα Παρασκευή θα καταβληθούν οι κύριες και επικουρικές συντάξεις των μη-μισθωτών (δηλαδή των συνταξιούχων που προέρχονται από τους τέως φορείς ΟΑΕΕ, ΟΓΑ και ΕΤΑΑ).
Στις 28 Φεβρουαρίου 2022, ημέρα Δευτέρα θα καταβληθούν κύριες και επικουρικές συντάξεις του Δημοσίου, του τ.ΝΑΤ, τ.ΕΤΑΤ, τ.ΕΤΑΠ-ΜΜΕ και ΔΕΗ.
Από την ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή στο πλαίσιο της συζήτησης για την ενίσχυση της αμυντικής θωράκισης της χώρας
Οι τρεις δεσμεύσεις μας για την προστασία του διαθέσιμου εισοδήματος
Η εναρμόνιση των αναγκών της κοινωνίας με τα δημοσιονομικά περιθώρια αποκτά επίκαιρη σημασία, τώρα, καθώς οι αναταράξεις στην παγκόσμια ενεργειακή αγορά πολιορκούν το διαθέσιμο εισόδημα. Εισόδημα το οποίο μπορεί να τονώθηκε παραπάνω από 5% χάρη στην πολιτική μας για συνεχή μείωση φόρων, ασφαλιστικών εισφορών, του ΕΝΦΙΑ, όπως ανακοινώθηκε μόλις πρόσφατα, στην πρώτη δόση αύξησης του κατώτατου μισθού, στο διπλάσιο εγγυημένο εισόδημα του Δεκεμβρίου, τα οφέλη αυτά, ωστόσο, δεν παύουν να πριονίζονται από το ράλι των διεθνών τιμών. Σήμερα, λοιπόν, θα περιοριστώ στο να επαναλάβω τις τρεις δεσμεύσεις μας.
Πρώτον, θα συνεχιστεί, για όσο χρειαστεί η επιδότηση σε λογαριασμούς νοικοκυριών, επιχειρήσεων και αγροτών. Ήδη έχουν διατεθεί γι’ αυτό 2 δισ. ευρώ, με ειδικές πρόνοιες για τους πιο αδύναμους.
Δεύτερον,1η Μαΐου, όπως έχουμε δεσμευτεί, θα ανακοινωθεί νέα αύξηση του κατώτατου μισθού, πολύ υψηλότερη της πρώτης.
Τρίτον, τα βάρη από τους φόρους θα εξακολουθήσουν να μειώνονται, δίνοντας πάντα πρώτη προτεραιότητα στην ανακούφιση των πιο αδύναμων νοικοκυριών, όπως πράξαμε με την πρόσφατη ανακοίνωση για τη μείωση του ΕΝΦΙΑ.
Θέλω όμως να είμαι απολύτως σαφής. Ποτέ δεν θα επιτρέψω επιπόλαιες κινήσεις που θα γυρίσουν τη χώρα πίσω. Κινήσεις που θα την ανάγκαζαν τελικά να καταφύγει γρήγορα στην επιβολή νέων φόρων, στερώντας την ανάπτυξη και τις δουλειές που αυτή φέρνει. Με άλλα λόγια, δεν θα επιστρέψουμε στα ελλείμματα και στη διεθνή αναξιοπιστία. Κάθε βήμα προς τα εμπρός θα γίνεται σταθερά, ώστε να μην ακολουθούν μετά πολλά βήματα προς τα πίσω. Γι’ αυτό και κάθε μέτρο, στο εξής, θα έχει το μέτρο της λογικής και του κοινού συμφέροντος και θα είναι στοχευμένο για να έχει μετρήσιμο αποτέλεσμα.
Το χρονοδιάγραμμα διεξαγωγής των Προκαταρκτικών Εξετάσεων (ΠΚΕ) για εισαγωγή στα ΑΣΕΙ-ΑΣΣΥ για το ακαδημαϊκό έτος 2022-23 έχει ως ακολούθως:
• Έκδοση της τελικής κατάστασης των υποψηφίων που γίνονται δεκτοί για συμμετοχή στις ΠΚΕ καθώς και του προγράμματος διεξαγωγής τους (τόπος–χρόνος): Τρίτη 8 Μαρτίου 2022.
• Έναρξη ΠΚΕ: Δευτέρα 14 Μαρτίου 2022.
• Πέρας ΠΚΕ: Παρασκευή 15 Απριλίου 2022 (συμπεριλαμβάνεται στον κύκλο των εξετάσεων ως «ημέρα εξέτασης», με μέριμνα των Εξεταστικών Κέντρων).
Σύμφωνα με το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ «Γ», παρ.7 της ΕΔΥΕΘΑ 3/22(ΟΕ) υπάρχει πρόβλεψη για τους υποψήφιους που θα νοσήσουν με COVID-19 κατά την διάρκεια της περιόδου των ΠΚΕ και μόνο για τις περιπτώσεις αυτές (μη συμμετοχή τους λόγω ανωτέρας βίας), με επέκταση των ΠΚΕ για χρονικό διάστημα δύο (2) εβδομάδων πέραν της καταληκτικής ημερομηνίας της Παρασκευής 15 Απριλίου 2022. Λαμβανομένης υπόψη της περιόδου Πάσχα που ακολουθεί, οι ανωτέρω συμπληρωματικές εξετάσεις θα λάβουν χώρα από Δευτέρα 02 Μαΐου έως Παρασκευή 13 Μαΐου 2022.
Τις συμπληρωματικές ΠΚΕ διενεργούν τα Εξεταστικά Κέντρα στα οποία οι υποψήφιοι έχουν καταθέσει ενδιαφέρον συμμετοχής και έχουν εγγραφεί στις συναφείς καταστάσεις, και μόνο σε περίπτωση που υφίσταται ανάγκη διενέργειάς τους.
Εάν δεν προκύψει περίπτωση υποψηφίου που διέκοψε ή δεν εκτέλεσε τις ΠΚΕ λόγω νόσησης ως περιγράφεται ανωτέρω, οι Εξεταστικές Επιτροπές είναι στη διάθεση των Γενικών Επιτελείων των Κλάδων για να αποδεσμευθούν νωρίτερα.
• Υποβολή Αποτελεσμάτων στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΑΙΘ): Παρασκευή 20 Μαΐου 2022.
Για τις ΠΚΕ των Ελλήνων του Εξωτερικού ισχύουν τα ακόλουθα:
• Έναρξη ΠΚΕ: Δευτέρα 22 Αυγούστου 2022.
• Πέρας ΠΚΕ: Δευτέρα 29 Αυγούστου 2022.
• Tυχόν περιστατικά νόσησης COVID-19 (λόγοι ανωτέρας βίας) θα αντιμετωπίζονται με άλλη ανακοίνωση.
Για τη συμμετοχή στις ΠΚΕ, οι προσερχόμενοι την πρώτη ημέρα στο Εξεταστικό Κέντρο επιθυμίας τους απαιτείται να προσκομίσουν δελτίο αστυνομικής ταυτότητας ή διαβατήριο. Δεν απαιτείται η επίδειξη του δελτίου ταυτότητας υποψήφιου του ΥΠΑΙΘ, που αφορά στη συμμετοχή των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Σύμφωνα με τα καθορισθέντα στην παρ. 10δ «Προσόντα Υποψηφίων» της ΕΔΥΕΘΑ 3/22 (ΟΕ), οι επιτυχόντες/ούσες απαιτείται όπως κατά την κατάταξή τους καταθέσουν επικυρωμένα και μεταφρασμένα από αρμόδιους φορείς τα πτυχία αγγλικής γλώσσας που κατέχουν. Παρόλα αυτά και κατά την αποστολή – κατάθεση των δικαιολογητικών μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας (Αίτησης-Υπεύθυνης δήλωσης των υποψήφιων των Παραγωγικών Σχολών των ΕΔ), αρκεί η φόρτωση των πτυχίων αγγλικής Γλώσσας ως ακριβούς αντιγράφου επικυρωμένου από δικηγόρο.
Επισημαίνεται ότι λόγω της τρέχουσας επιδημιολογικής κατάστασης, οι υποψήφιοι που θα συμμετάσχουν στις ΠΚΕ απαιτείται να ενημερώνονται τακτικά για τις επικαιροποιημένες οδηγίες αντιμετώπισης της μετάδοσης του COVID-19, οι οποίες θα εκδοθούν πριν την διενέργεια των εξετάσεων.