Δευτέρα 27 Δεκεμβρίου 2021

Τα Βαλκάνια σαν βόμβα έτοιμη να εκραγεί - Το Ελληνικό διπλωματικό "στραμπούληγμα" και οι αντικειμενικές δυσκολίες



 Στα Σκόπια δεν υπάρχει κυβέρνηση, στη Σόφια εξελέγη μία αλλά κουμάντο κάνει ένας πρώην πιλότος μαχητικού. Η Βοσνία-Ερζεγοβίνη είναι κατ' όνομα κράτος, το Βελιγράδι έχει αποδειχθεί αδιάφορο για τις ελληνικές ευαισθησίες, η Αλβανία πρέπει να ενταχθεί στην ΕΕ, αλλά με τι κόστος; Αν προστεθεί και το Κόσοβο, η λύση στη βαλκανική εξίσωση είναι δύσκολη

Νίκος Μαρτίνος

Η παραίτηση του Ζόραν Ζάεφ από την πρωθυπουργία της Βόρειας Μακεδονίας στις 22 Δεκεμβρίου 2021 είχε στην πραγματικότητα προαναγγελθεί από τον περασμένο Οκτώβριο. 

Η αντικατάστασή του από τον Ντιμίταρ Κοβάτσεφσκι είναι μια συμβατική κίνηση εξισορρόπησης προκειμένου η χώρα να μη μείνει δίχως κυβέρνηση, αν και το πραγματικά δύσκολο έργο πέφτει στους ώμους του προέδρου Στέβο Πενταρόφσκι, ο οποίος πρέπει σε δέκα ημέρες να διευκολύνει τη συνεργασία του κυβερνώντος σοσιαλιστικού κόμματος SDSM με κάποιο άλλο από τα κοινοβουλευτικά κόμματα. Αν και η επιτυχία θεωρείται δεδομένη, η μακροημέρευση της νέας κυβέρνησης θεωρείται από όλους αμφίβολη. 

Παρά τη στήριξη της φιλοδυτικής κυβέρνησης των Σκοπίων από τις Βρυξέλλες, το Βερολίνο και την Ουάσιγκτον, η διαρκώς απομακρυνόμενη ευρωπαϊκή προοπτική έχει ενισχύσει το αντιευρωπαϊκό, ακροδεξιό κόμμα VMRO-DPMNE από το οποίο προερχόταν και ο γνωστός και μη εξαιρετέος Γκρουέφσκι. To VMRO-DPMNE έχει ανοιχτά ταχθεί κατά της Συμφωνίας των Πρεσπών, που αποτελεί και το πλέον σημαντικό σκαλοπάτι της Βόρειας Μακεδονίας προς τη Δύση, εκείνο που οδήγησε αρχικά στο ΝΑΤΟ και συντηρεί τις ελπίδες για την ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ενωση. 

Η περιπέτεια της Βόρειας Μακεδονίας μοιάζει μικρή, ωστόσο είναι πολύ κεντρική στο βαλκανικό κυκεώνα εξελίξεων. Πριν από λίγες ημέρες, στα Σκόπια καλλιεργήθηκε τεράστια προσδοκία από την αλλαγή φρουράς στη Σόφια και την ανάδειξη ενός δυτικότροπου ηγέτη, του Κίριλ Πέτκοφ, με σπουδές στο Χάρβαρντ και απόλυτη προσήλωση στην ευρωατλαντική προοπτική των Βαλκανίων. 

Αρχικά ο Πέτκοφ εξέφρασε την πεποίθησή του ότι η διαφορά με τη Βόρεια Μακεδονία (η υποψηφιότητα της οποίας είναι συνδεδεμένη με εκείνη της Αλβανίας) μπορεί να ξεπεραστεί ώστε να ξεμπλοκαριστεί η δυνατότητα για προσδιορισμό ημερομηνίας έναρξης των ενταξιακών διαπραγματεύσεων, διαδικασία ούτως ή άλλως δύσκολη, δεδομένου ότι το τρέχον εξάμηνο την προεδρία της ΕΕ την έχει η Γαλλία που τον Μάιο οδεύει σε προεδρικές εκλογές. 

Αν και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μετέβη στη Σόφια άμεσα (ο πρώτος ηγέτης της ΕΕ που συναντήθηκε με το νέο πρωθυπουργό της Βουλγαρίας), με την ενεργειακή διάσταση της ελληνοβουλγαρικής σχέσης να κυριαρχεί στις συνομιλίες, η ελληνική αντιπροσωπεία μάλλον δεν έγινε περισσότερο σοφή ως προς τη στάση που θα κρατήσει η νέα ηγεσία της χώρας στις διαφορές της με τη Βόρεια Μακεδονία, οι οποίες εστιάζονται σε διαφορετικές απόψεις για την ταυτότητα. Το πρόβλημα όμως είναι βαθύτερο. Στη Σόφια μπορεί επιτέλους να εξελέγη κυβέρνηση, ωστόσο για πρώτη φορά εδώ και αρκετά χρόνια τα νήματα κινεί ο πρόεδρος της Βουλγαρίας, ο Ρούμεν Ράντεφ, ένας παλιός πιλότος μαχητικού Mig-29 της Αεροπορίας και υπέρ μιας πιο ουδέτερης στάσης έναντι της Ρωσίας. 

Τα φιλορωσικά αισθήματα είναι πανταχού παρόντα στην ψυχοσύνθεση των Βουλγάρων. Πρόκειται όμως και για εκδηλώσεις μιας κοινωνικής απογοήτευσης. Αν και η Βουλγαρία έχει κάνει τεράστια βήματα από την ημέρα που εντάχθηκε στην ΕΕ ένα διεφθαρμένο πολιτικό σύστημα και μια εξίσου δυσλειτουργική οικονομία έχουν κρατήσει τον πληθυσμό καθηλωμένο στις τελευταίες θέσεις της Ευρώπης σχεδόν σε όλους τους δείκτες. 

Λογικό είναι, λοιπόν, η κόπωση για το ευρωπαϊκό ιδεώδες να είναι πιο έντονη εκτός των κόλπων της ΕΕ, στη Βόρεια Μακεδονία, την Αλβανία, το Μαυροβούνιο και τη Σερβία, η οποία υποτίθεται ότι διαπραγματεύεται την ένταξη της τα τελευταία 10 χρόνια. 

Η μαύρη τρύπα των Βαλκανίων παραμένει, πάντως, η Βοσνία-Ερζεγοβίνη, όπου ένας συνδυασμός από παράγοντες έχουν καταστήσει τη χώρα ένα κατ’ όνομα κράτος, δίχως σχεδόν καμία λειτουργική ομοσπονδιακή λειτουργία.

 Ιδιαίτερα μετά το καλοκαίρι, όταν οι ηγέτες της Σερβικής Δημοκρατίας της Βοσνίας Ερζεγοβίνης (Republika Srpska), πρακτικά απέσυραν την εμπιστοσύνη στην -ούτως ή άλλως διακοσμητική – κυβέρνηση, λόγω ενός ψηφίσματος για την ανάγκη αναγνώρισης των ειδεχθών εγκλημάτων του Πολέμου. Η στάση αυτή υποστηρίζεται, βέβαια, από το Βελιγράδι, κυρίως όμως από τη Μόσχα, η οποία διατηρεί τεράστια ισχύ στη χώρα. Δεν είναι τυχαίο ότι σχεδόν στο σύνολό της η ενέργεια με την οποία τροφοδοτείται η Βοσνία-Ερζεγοβίνη έρχεται από τη Ρωσία αλλά και ελέγχεται απευθείας από τη Μόσχα. 

Αν στη βαλκανική εξίσωση προστεθεί η εξίσωση του Κοσόβου, του αλβανικού εθνικισμού (τα επιχειρήματα περί «Φυσικής Αλβανίας» και «αυτοχθόνων» Αλβανών), γίνεται ορατό διά γυμνού οφθαλμού για ποιο λόγο η ΕΕ και οι μεγάλες πρωτεύουσες (κυρίως το Παρίσι και η Μαδρίτη) αντιμετωπίζουν την πιθανότητα διεύρυνσης ως μια δοκιμασία που θα προτιμούσαν να μεταθέσουν για το απώτερο μέλλον. 

Για την Ελλάδα η εξίσωση αυτή έχει παραμέτρους που είναι αλληλοσυγκρουόμενες. 

Η Αλβανία πρέπει να ενταχθεί στην ΕΕ, αλλά με τι κόστος; Η Αθήνα ενδεχομένως πρέπει να αναγνωρίσει το Κόσοβο, αλλά με ποιο αντάλλαγμα, από την Αλβανία, βεβαίως, καθώς η Πρίστινα λίγα έχει να δώσει στην Ελλάδα. Η Σερβία καλό θα ήταν, επίσης, να ενταχθεί στην EE, αλλά έως τώρα στο σκέλος των αμιγώς ελληνοσερβικών σχέσεων το Βελιγράδι έχει αποδειχθεί μάλλον αδιάφορο για τις ευαισθησίες της Αθήνας, ιδιαίτερα ως προς τη βαλκανική δραστηριοποίηση της Άγκυρας. 

Αν και η Αθήνα έχει πάθει τα τελευταία δυόμισι χρόνια ένα διπλωματικό «στραμπούληγμα» στα Βαλκάνια, κυρίως διότι η κυβέρνηση δεν επιθυμούσε να ταυτιστεί μια πολιτική επιλογή του ΣΥΡΙΖΑ (Συμφωνία των Πρεσπών), ο υπουργός Νίκος Δένδιας έχει επενδύσει αρκετά σημαντική προσπάθεια, προκειμένου να αποκτήσει η Ελλάδα μια πιο ουσιαστική παρουσία στη περιοχή. 

Οι αντικειμενικές δυσκολίες είναι τεράστιες, λόγω και της ουσιαστικής απουσίας σχεδόν κάθε οικονομικής επιρροής της Ελλάδας στα Βαλκάνια. Οι εποχές του βαλκανικού «Ελντοράντο» έχουν παρέλθει, γι’ αυτό και η Αθήνα επιχειρεί να εκμεταλλευθεί την επιστροφή των Βαλκανίων στην υψηλή προτεραιότητα της αμερικανικής ατζέντας που είναι, βεβαίως, αντιρωσική. 

Σε αυτό το ρευστό περιβάλλον, η Αθήνα βολιδοσκοπεί αν μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών έχει το πολιτικό περιθώριο και για περαιτέρω πρωτοβουλίες, όπως η αναγνώριση του Κοσόβου ή η οριστικοποίηση μιας συμφωνίας για την οριοθέτηση ΑΟΖ με την κατά κανόνα αναξιόπιστη ηγεσία της Αλβανίας… 


Πηγή: Protagon.gr





Συντάξεις/Αναδρομικά: - Ελεγκτικό Συνέδριο: - Έξτρα αναδρομικά μέχρι και 16.085 ευρώ για όσους έχουν κάνει αγωγές! - Παραγραφή αξιώσεων σε 2ετία ή 5ετία; - Παραδείγματα και πίνακες με αναδρομικά, από 01-8-2012


 Νέα αναδρομικά, που θα έχουν όμως "κόφτη" διετίας, φέρνουν για περίπου 380.000 συνταξιούχους του Δημοσίου οι αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την επιστροφή των κρατήσεων από την ΕΑΣ και των περικοπών του νόμου 4093/12.

Τα ποσά που μπορούν να πάρουν οι συνταξιούχοι, ανάλογα με το αν έχουν κάνει ή όχι αγωγές, είναι:

  • Ως 16.085 ευρώ από τις επιστροφές του νόμου 4093/12 με αγωγές πριν από τον Μάιο του 2016.
  • Ως 6.745 ευρώ από τις επιστροφές του νόμου 4093/12 με αγωγές από Μάιο 2016 ως Δεκέμβριο 2018.
  • Ως 10.920 ευρώ από τις επιστροφές της κράτησης ΕΑΣ για 24 μήνες, ανεξάρτητα από το αν έχουν κατατεθεί ή όχι προσφυγές.

Η χρονιά πληρωμής των νέων αναδρομικών θα είναι το 2022 και ανάλογα με τις εξελίξεις στην οικονομία τα ποσά μπορεί να δοθούν εφάπαξ, που είναι και το πλέον πιθανό σενάριο, ή με δόσεις, που αυτή τη στιγμή δεν φαίνεται να αποτελεί επιλογή της κυβέρνησης.

Η μεγάλη ανατροπή σκηνικού, όμως, που έρχεται στα αναδρομικά που περιμένουν να πάρουν συνταξιούχοι του Δημοσίου είναι ότι από το 2019 και μετά δεν μπορούν να διεκδικήσουν επιστροφές από αντισυνταγματικές μειώσεις. Πρακτικά, οι διεκδικήσεις τους δικαιώνονται εφόσον έχουν υποβληθεί αγωγές ως και το 2018.

Με τη νέα απόφασή του, που αναμένεται να δημοσιευτεί το αμέσως προσεχές διάστημα, το Ελεγκτικό Συνέδριο θέτει όριο και στις διεκδικήσεις για αναδρομικά από τις αντισυνταγματικές μειώσεις του νόμου 4093/12, οριοθετώντας παραγραφή των αξιώσεων εντός 2ετίας από τη δημοσίευση του νόμου Κατρούγκαλου.

Αυτό σημαίνει ότι τα αναδρομικά για τις μειώσεις του νόμου 4093/12 θα τα πάρουν όσοι έχουν ασκήσει αγωγές μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2018. Οι επιστροφές θα υπολογιστούν αφαιρουμένων των αναδρομικών που πληρώθηκαν πέρσι για τη μείωση του νόμου 4093/12 στο 11μηνο Ιουνίου 2015-Μαΐου 2016.

Για συνταξιούχους που έχουν προσφυγές στο Ελεγκτικό Συνέδριο από το 2016 ως το 2018 οφείλονται άλλοι 13 μήνες αναδρομικών από τη μείωση του νόμου 4093/12 μετά την αφαίρεση του 11μήνου.

Οι συνταξιούχοι που είχαν ήδη προσφυγές σε εξέλιξη πριν από το νόμο Κατρούγκαλου, δηλαδή πριν από τις 13/5/2016, θα πάρουν αναδρομικά από το 2013 και μετά, καθώς η παραγραφή γι’ αυτούς παραμένει στην 5ετία. Για αυτήν την κατηγορία τα αναδρομικά είναι για 42 μήνες, μείον το 11μηνο, δηλαδή υπόλοιπο 31 μηνών.

Αναδρομικά: Ποιες περικοπές επιστρέφονται και ποιες ακυρώνονται

Τα 4 ερωτήματα που τέθηκαν στην πιλοτική δίκη που έγινε στο Ελεγκτικό Συνέδριο ήταν:

1.  Για τη συνταγματικότητα ή μη της κατάργησης των επιδομάτων των Δώρων για τους συνταξιούχους του Δημοσίου.

2.  Για τη συνταγματικότητα ή μη της συνέχισης των περικοπών του ν. 4093/2012 μετά τη δημοσίευση του ν. 4387/2016.

3.  Για τις παραγραφές, δηλαδή εάν οι αποζημιωτικές αγωγές που έχουν ασκηθεί για τα ανωτέρω ζητήματα υπόκεινται σε διετή ή πενταετή παραγραφή.

4.  Για το αν υπάρχει απόσβεση των αξιώσεων για όσους δεν είχαν ασκήσει αγωγές μέχρι τη δημοσίευση του άρθρου 33 του ν. 4734/2020.

Η συνταγματικότητα των περικοπών μετά το νόμο Κατρούγκαλου έχει απαντηθεί ήδη από το ΣτΕ, που έκρινε νόμιμο τον επανυπολογισμό συντάξεων από το 2019 και μετά.

Το, δε, Ελεγκτικό Συνέδριο είπε αναφορικά με την ΕΑΣ ότι είναι και αυτή συνταγματική από το 2019 και μετά.

Στο επίμαχο σημείο, που είναι το πότε επέρχεται παραγραφή αξιώσεων (2ετία ή 5ετία), η νέα απόφαση, όπως λένε οι τελευταίες πληροφορίες, θα βάζει "κόφτη" στη 2ετία, που προβλέπεται μετά το νόμο Κατρούγκαλου και ισχύει για όλους τους συνταξιούχους.

Στην πράξη, ένας συνταξιούχος που διεκδικεί αναδρομικά από τη μείωση του νόμου 4093/12 για το διάστημα μετά τον Μάιο του 2016, θα πρέπει να έχει καταθέσει προσφυγή ως το τέλος του 2018. Αν το έκανε το 2019, το πιθανότερο είναι να μην πάρει τίποτε και να μείνει μόνον με τα αναδρομικά του 11μήνου που εισέπραξε πέρσι. Αντίθετα, όσοι συνταξιούχοι είχαν αγωγές πριν από τον Μάιο του 2016 θα πάρουν αναδρομικά με το καθεστώς παραγραφής στην 5ετία.

Έξτρα αναδρομικά μέχρι και 16.085 ευρώ με προσφυγές!

Από τα ποσά που θα πάρουν οι συνταξιούχοι για τις περικοπές του νόμου 4093/12 με αγωγές θα αφαιρεθούν οι πληρωμές των αναδρομικών του 11μήνου.

Για παράδειγμα, και σύμφωνα με τους πίνακες που επεξεργάστηκε ο «Ε.Τ.»: 

1.  Συνταξιούχος που ανήκει σε ειδικό μισθολόγιο με κύρια σύνταξη προ φόρου 2.075 ευρώ εισέπραξε πέρυσι αναδρομικά 11 μηνών ύψους 5.708 ευρώ (προ φόρου) και έχει λαμβάνειν επιπλέον 6.745 ευρώ αν έχει κάνει αγωγή ως το 2018, ενώ αν η αγωγή είναι πριν από τον Μάιο του 2016, μπορεί να πάρει ως και 16.085 ευρώ επιπλέον.

2.  Συνταξιούχος της ίδιας κατηγορίας με κύρια σύνταξη προ φόρου 1.457 ευρώ εισέπραξε πέρυσι αναδρομικά 11 μηνών ύψους 2.823 ευρώ (προ φόρου) και έχει λαμβάνειν επιπλέον 3.336 ευρώ αν έχει κάνει αγωγή ως το 2018, ενώ αν η αγωγή είναι πριν από τον Μάιο του 2016, μπορεί να πάρει ως και 7.995 ευρώ επιπλέον.

3.  Απόστρατος με κύρια σύνταξη προ φόρου 2.006 ευρώ πληρώθηκε αναδρομικά 5.522 ευρώ (προ φόρου). Με αγωγή από 13/5/2016 ως 2018 θα έχει λαμβάνειν επιπλέον αναδρομικά για 13 μήνες με ποσό 6.525 ευρώ, ενώ με αγωγή πριν από τον Μάιο του 2016 θα έχει έξτρα αναδρομικά που φτάνουν στις 15.561 ευρώ.

4.  Απόστρατος με κύρια σύνταξη προ φόρου 1.312 ευρώ πληρώθηκε πέρσι αναδρομικά 1.603 ευρώ (προ φόρου). Με αγωγή εντός 2ετούς παραγραφής (από 13/5/2016 ως 2018) θα έχει λαμβάνειν επιπλέον αναδρομικά 1.894 ευρώ, ενώ αν είχε ήδη ασκήσει αγωγή πριν από τον Μάιο του 2016 θα έχει έξτρα αναδρομικά 4.517 ευρώ.

5. Συνταξιούχος Δημοσίου με κύρια σύνταξη προ φόρου 1.781 ευρώ πληρώθηκε πέρσι αναδρομικά από τη μείωση του νόμου 4093/12 με ποσό 3.454 ευρώ (προ φόρου). Με αγωγή από 13/5/2016 ως 2018 θα έχει λαμβάνειν επιπλέον αναδρομικά 4.081 ευρώ, ενώ αν έχει κάνει αγωγή πριν από τον Μάιο του 2016 θα έχει έξτρα αναδρομικά 9.733 ευρώ.

5. Συνταξιούχος Δημοσίου με κύρια σύνταξη προ φόρου 1.122 ευρώ πληρώθηκε αναδρομικά 11μήνου 1.375 ευρώ (προ φόρου) και ανάλογα με το αν κατέθεσε αγωγή πριν ή μετά τον Μάιο του 2016, θα έχει λαμβάνειν επιπλέον αναδρομικά από 3.876 ευρώ ως 1.625 ευρώ.

ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ ΚΥΡΙΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΝΟΜΟΥ 4093/12

1. ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΕΙΔΙΚΩΝ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΩΝ (ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΙ, ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΑΕΙ-ΤΕΙ, ΓΙΑΤΡΟΙ ΕΣΥ κ.ά.)

Σύνταξη πριν από το φόρο σήμεραΜηνιαία περικοπή ν. 4093/12Αναδρομικά 11μήνου που πληρώθηκανΥπόλοιπο αναδρομικών
2ετίας(*)5ετίας(*)
2.0755525.7086.74516.085
1.9725245.4186.40315.269
1.9385155.3256.29315.007
1.9045065..2326.18314.745
1.9963753.8784.58310.928
1.9503663.7844.47310.665
1.9033573.6914.36310.403
1.8313443.5574.20410.024
1.6183043.1433.7158.859
1.5882983.0813.6428.684
1.4572732.8233.3367.955
1.3301571.6231.9194.575
1.2841521.5721.8574.429
1.2171441.4891.7604.196
1.1691381.4271.6864.021

2..ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΕΙΔΙΚΩΝ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΩΝ (ΑΠΟΣΤΡΑΤΟΙ)
Σύνταξη πριν από το φόρο σήμεραΜηνιαία περικοπή ν. 4093/12Αναδρομικά 11μήνου που πληρώθηκανΥπόλοιπο αναδρομικών
2ετίας(*)5ετίας(*)
2.0065345.5226.52515.561
1.9155095.2636.22014.832
1.7293253.3613.9729.471
1.5952993.0923.6548.713
1.5402892.9883.5328.421
1.4912802.8953.4228.159
1.4682762.8543.3738.043
1.4182662.7503.2517.751
1.3581611.6651.9674.692
1.3121551.6031.8944.517
1.2791511.5611.8454.400
1.2651501.5511.8334.371
1.2251451.4991.7724.225
1.1771391.4371.6994.050
1.1521361.4061.6623.963
1.1281331.3751.6253.876
1.0201211.2511.4793.526

3. ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Σύνταξη πριν από το φόρο σήμεραΜηνιαία περικοπή ν. 4093Αναδρομικά 11μήνου που πληρώθηκανΥπόλοιπο αναδρομικών
2ετίας(*)5ετίας(*)
1.8753523.6404.30110.257
1.8283433.5474.1919.995
1.7813343.4544.0819.733
1.7343263.3713.9849.500
1.7183233.3403.9479.412
1.6922302.3782.8116.702
1.2351461.5101.7844.254
1.1971421.4681.7354.138
1.1601371.4171.6743.992
1.1221331.3751.6253.876
1.0981301.3441.5893.788
1.0791281.3241.5643730
1.0241211.2511.4793.526
1.033586007091.690
994565796841.632

(*) Αναδρομικά για 24 μήνες με αγωγές μετά τις 13/5/2016 ως και 2018, μείον το 11μηνο

(*) Αναδρομικά για 42 μήνες με αγωγές από 2013 μέχρι 12/5/2016, μείον το 11μηνο




πηγή:https://eleftherostypos.gr/oikonomia/asfalisi-syntaxeis/877736-syntaxeis-nea-anadromika-eos-16-085-eyro-me-kofti-dietias-pinakes-me-ta-posa-gia-politikous-syntaxiouxous-eidika-misthologia-kai-apostratous/