Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2021

Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Αντώνης Μανιτάκης: - Γιατί είναι Συνταγματικός ο υποχρεωτικός εμβολιασμός στους άνω των 60


 Δεν τίθεται θέμα αντισυνταγματικότητας του μέτρου του υποχρεωτικού εμβολιασμού για τους άνω των 60 ετών, τόνισε ο ομότιμος καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Αντώνης Μανιτάκης.

Μιλώντας στον ΣΚΑΪ 100,3, κληθείς να σχολιάσει το νέο μέτρο για τους άνω των 60 ετών, επικαλέστηκε σχετικές νομολογίες του ΣτΕ για κατηγορίες εργαζομένων που ο εμβολιασμός έγινε υποχρεωτικός, αλλά και των περισσότερων ευρωπαϊκών δικαστηρίων, περιλαμβανομένου του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου

Όπως είπε, «δεν θίγεται η ελευθερία τους, ιδίως όταν πρόκειται με αυτόν τον τρόπο να σωθούν δεκάδες ανθρώπινες ζωές την ημέρα».

«Αν δεν ληφθούν μέτρα θα εξακολουθήσουν να χάνονται σε μεγάλο ποσοστό άνθρωποι αυτής της ηλικίας. Δικαιολογείται, επομένως, η προσβολή κάποιου άλλου αγαθού όταν πρόκειται να σωθούν οι ζωές ανθρώπων προκειμένου να αυξηθεί το ποσοστό ανοσίας. Η προστασία της ζωής είναι το υπέρτατο αγαθό», υπογράμμισε.

Χαρακτήρισε το μέτρο της επιβολής των οικονομικών κυρώσεων ως απόλυτα αναγκαίο και κατάλληλο.

«Κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι 100 ευρώ είναι μέτρο εξαναγκαστικό. Αν υποθέσουμε ότι οι χαμηλόμισθοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν οικονομικά, έχουν δυνατότητα εμβολιασμού», είπε και πρόσθεσε: «Στην προκειμένη περίπτωση η πολιτεία έχει εξαντλήσει όλα τα μέτρα, απέφυγε από τον Απρίλιο και το Μάρτιο το σύνολο του υποχρεωτικού εμβολιασμού, προκρίνοντας τη στρατηγική της πειθούς και την προαιρετικότητα εμβολιασμού όταν η αντιπολίτευση ζητούσε εμβολιασμό για το σύνολο του πληθυσμού».


πηγή:https://www.kathimerini.gr/society/561609247/manitakis-syntagmatikos-o-ypochreotikos-emvoliasmos-stoys-ano-ton-60/

Πανδημία covid-19: Οι πολλές κερκόπορτες του ιού


 

Τα πράγματα είναι και περίπλοκα και απλά. Περίπλοκα σε ό,τι αφορά την εξέλιξη και τη διάρκεια της πανδημίας, απλά σε ό,τι αφορά τους τρόπους να μείνει κανείς ασφαλής – εμβόλιο και τήρηση των προστατευτικών μέτρων. Το πρόβλημα είναι ότι η εμφάνιση της «Ομικρον» ναι μεν αφυπνίζει, αλλά και υπέρμετρα θορυβεί, καθιστώντας δυσδιάκριτους τους καταλληλότερους τρόπους και τους σωστότερους δρόμους για την έξοδο από τον σιδερένιο μανδύα.

Μέχρι την εμφάνιση της «Ομικρον», η λήξη κάθε νέου κύματος έφερνε και μια αναδιαπραγμάτευση της ασφαλούς συμπεριφοράς, όλο και περισσότερες παρεκκλίσεις, όλο και μικρότερο φόβο, όλο και μεγαλύτερο εφησυχασμό. Οι λιγότερο αυστηροί κανόνες μάκρυναν τη λίστα των επισφαλών πρακτικών, όμως οι εμβολιασμένοι κουράστηκαν να προστατεύουν όσους αρνούνταν να προστατευθούν εμβολιαζόμενοι, ενώ οι ανεμβολίαστοι, περιχαρακωμένοι μέσα στον ορίζοντα των επιφυλάξεων και των ιδεοληψιών τους, υποχωρούσαν πολύ αργά. Η επιθυμία αμφοτέρων να ακολουθήσουν τις προστατευτικές οδηγίες μειώθηκε, αυξήθηκαν ο κυνισμός και η συναισθηματική εξάντληση, μεγάλωσε το άγχος για το μέλλον. Ωσπου σήμανε νέος συναγερμός.

Τα ονόματα από τα γράμματα του ελληνικού αλφάβητου που επέλεξε ο ΠΟΥ για τις μεταλλάξεις του SARS-CoV-2 ώστε να αποφευχθούν γεωγραφικές διακρίσεις και στιγματισμοί, ναι μεν απενοχοποιούν έθνη, όμως δεν καθιστούν τις νέες παραλλαγές ουδέτερες –μέχρι αποδείξεως του εναντίου– ως προς τη θανάσιμη ισχύ τους. Αγραφος πίνακας για τους επιστήμονες η «Ομικρον». Βέβαια, θεσμοί και κυβερνήσεις έχουν τρομοκρατηθεί. Και όμως, αν η «Αλφα», που πρωτοεμφανίστηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο, ανησύχησε, η «Βήτα» (Νότια Αφρική) ξεχάστηκε, όπως και η «Γάμμα» (Βραζιλία). Η ινδική «Δέλτα» είναι μέχρι στιγμής η φονικότερη παραλλαγή, αλλά η «Κάπα», που εντοπίστηκε επίσης στην Ινδία, πέρασε απαρατήρητη. Το ίδιο και η «Λάμδα» (Περού), όπως και η «Μι» (Κολομβία).

Οσο οι τρίτες χώρες παραμένουν εμβολιασμένες σε μονοψήφιο ποσοστό, ήταν βέβαιο ότι θα εκκολαφθεί εκεί μια νέα μετάλλαξη, λάτρις των διαδοχικών πατρίδων. Ομως, ούτε εμβόλια χορηγήθηκαν μαζικά ούτε πατέντες ήρθησαν. Η ανεπτυγμένη ανθρωπότητα έπαθε, ωστόσο εξακολουθεί να μην προνοεί, δίνοντας την ευκαιρία στον ιό να εξελιχθεί. Και, ανώριμη, εσωστρεφής, στρουθοκαμηλική, καταλαμβάνεται εξαπίνης. Πολιτικά, όχι υγειονομικά. Η επιστημονική κοινότητα επινοεί νέα φάρμακα και τελειοποιεί την τεχνολογία mRNA, που αναπροσαρμόζεται γρήγορα στον μεταβαλλόμενο ιό.

Στον προηγμένο κόσμο των πρωτοποριακών ιδεών, η πράξη της κοινής ωφέλειας εγκλωβίζεται μέσα στην υστερόβουλη αδιαφορία. Κι όταν ο προβλεφθείς κίνδυνος εμφανιστεί, η σπασμωδική δράση τεμαχίζει τον κόσμο σε εχθρικά μέρη. Μάταια. Ο ιός δεν παγιδεύεται σε σύνορα ούτε υψώνει τοπικές λευκές σημαίες.


πηγή:https://www.kathimerini.gr/opinion/561608092/oi-polles-kerkoportes-toy-ioy/


Ατολμία, χωρίς αντίπαλο… - Οι μεγάλες δόσεις καθημερινής μπουρδολογίας


Είναι αναµφισβήτητο και έχει τονισθεί επανειληµµένως –και από τη στήλη– ότι το βασικό «δεκανίκι» της κυβέρνησης είναι ο ΣΥΡΙΖΑ. Με τα καμώματα, τη συμπεριφορά, την εικόνα του, αλλά και το πρόσφατο παρελθόν του στην εξουσία (όταν δοκιμάστηκε, μετρήθηκε και βρέθηκε εξαιρετικά «λίγος») τη στηρίζει και κυρίως της προσφέρει αφειδώς πιστοποιητικά ανοχής και «συγχωροχάρτια».

Είναι, λοιπόν σαφές, ότι το «Θεέ μου, από τι γλιτώσαμε» ισχύει ακόμη σε πολύ μεγάλο βαθμό. Η ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ φροντίζει να το συντηρεί με μεγάλες δόσεις καθημερινής μπουρδολογίας και καταγγελίες περί δήθεν αυταρχισμού της κυβέρνησης ή εξαγοράς μίντια και εταιρειών δημοσκοπήσεων από αυτήν. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι το κόμμα δεν έχει βρει ακόμη τον βηματισμό του και τον ψάχνει. Μάλλον δεν πρόκειται να τον βρει. Αποδεδειγμένα πια, η περίπτωσή του ανήκει στην κατηγορία του «στραβός βελόνα γύρευε σε ένα αχυρώνα και ένας κουφός του έλεγε την άκουσα που εβρόντα»…

Αποτελεί ερώτημα εάν η ανικανότητα και η αδυναμία της αντιπολίτευσης δημιουργούν στην κυβέρνηση την αίσθηση άτρωτης υπεροχής ή εάν οι πραγματικές δυνατότητες των στελεχών της έχουν τα γνωστά πεπερασμένα ελληνικά όρια. Με την πάροδο του χρόνου πάντως πληθαίνουν οι ενδείξεις αντιφατικότητας, ανούσιων δηλώσεων, ατολμίας, υπερβολικού φόβου μπροστά στο πολιτικό κόστος, συμβιβασμών συντήρησης της «ελληνικής πραγματικότητας», παραλείψεων και λαθών.

Πιο συγκεκριμένα, αλλά και με μπόλικη επιείκεια, η κυβέρνηση δίνει την εντύπωση ότι η χώρα βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο, παρά τις συνεχείς δηλώσεις του πρωθυπουργού ότι οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της θητείας της. Την εντύπωση αυτή καλλιεργεί επίσης η γαλαντομία, με την οποία όντως η κυβέρνηση στηρίζει όσους επλήγησαν οικονομικά από την πανδημία ή από φυσικές καταστροφές, αλλά και πολλούς άλλους που δεν δικαιούνται τέτοια μεταχείριση. Προφανώς αυτή η πολιτική ενισχύει τη δημοτικότητά της, τη θωρακίζει απέναντι στην «αριστερή» αντιπολίτευση και αφαιρεί δυναμική από τις μόνιμες απαιτήσεις συνδικαλιστών και επαγγελματιών από το κράτος, αλλά δεν την καθιστά αυτομάτως και αποτελεσματική στη διοίκηση.

Η ολοκληρωμένη εικόνα της κυβέρνησης περιλαμβάνει ορατά αρνητικά στοιχεία. Την έλλειψη βούλησης για αποφασιστική αντιμετώπιση των σκληρών πυρήνων αντιεμβολιαστών στο Δημόσιο, ειδικά στο στράτευμα και στα σώματα ασφαλείας, το δέος απέναντι στους παράλογους «πιστούς» και όσους τους ενθαρρύνουν να μην εμβολιάζονται, τη δικαιολόγηση (με λογικά, αλλά και παράλογα επιχειρήματα) του υπερβολικά μεγάλου αριθμού θανάτων καθημερινά, τη συνεχιζόμενη ανοχή απέναντι στους «μπαχαλάκηδες» και τα φαινόμενα βίας στα πανεπιστήμια και στα γήπεδα, την άρνηση να επιβάλει τον νόμο για τα αυθαίρετα, ακόμη και τον περιορισμό των «μεταρρυθμίσεων» στο Δημόσιο. Εξαίρεση τα ηλεκτρονικά άλματα Πιερρακάκη, ωστόσο περιμέναμε περισσότερη τόλμη από κυβέρνηση δίχως αντίπαλο!




πηγή:https://www.kathimerini.gr/opinion/561608098/atolmia-choris-antipalo/

Μαρμαρωμένος Βασιλιάς: Ο πιο συναρπαστικός θρύλος των Ελλήνων - Το Μυστήριο με τον τάφο του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου - Ο άφθαρτος Ιωάννης Βατάτζης - Πού είναι η θρυλική Κόκκινη Μηλιά;


 

«Το ξίφος των Χριστιανών θα γuμνωθεί και θα διώξει τους Τούρκους»

«Τότε άγγελος εξ ουρανού καταβήσεται διά νεύσεως Θεού, έχων εν τη χερί αυτού σκήπτρον και ξίφος του Αγιωτάτου Βασιλέως Κωνσταντίνου, και τον ειρηνικόν στέψει βασιλέα»«Εν γαρ ταίς εσχάτοις ημέραις αναστήσει Κύριος ο Θεός βασιλέα από πενίας και πορεύεται εν δικαιοσύνη πολλή…»

Ο τελευταίος Αυτοκράτορας του Βυζαντίου , Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, ο Μαρμαρωμένος Βασιλιάς που η παράδοση τον θέλει να περιμένει κάπου υπομονετικά τη στιγμή που θα ξανακαθίσει στο θρόνο της Βασιλεύουσας Πόλης.

Αγιορείτες Γέροντες, λένε πως ο Μαρμαρωμένος Βασιλιάς είναι ο Άγιος Ιωάννης Δούκας Βατάτζης ο Ελεήμων, ο Αυτοκράτορας δηλαδή Νικαίας

Ο θρύλος του μαρμαρωμένου βασιλιά είναι, αναμφίβολα, ο πιο συναρπαστικός θρύλος των Ελλήνων…

Συνδέεται -κυρίως -με τον Κωνσταντίνο τον ΙΑ΄Παλαιολόγο , ο οποίος υπήρξε ο τελευταίος αυτοκράτορας τού Βυζαντίου, που με το φρόνημα και την αυτοθυσία του, σημάδεψε χαρακτηριστικά το γεγονός της πτώσης της Κωνσταντινούπολης στα χέρια των Οθωμανών.

Ο αυλικός του Γεώργιος Φραντζής αφηγείται με απλότητα τον θάνατο τού τελευταίου βυζαντινού αυτοκράτορα:

«Ο βασιλεύς οὖν ἀπαγορεύσας ἐαυτόν, ἰστάμενος βαστάζων σπάθην και ἀσπίδα, είπε λόγον λύπης άξιον “οὐκ έστί τις τῶν χριστιανῶν τοῦ λαβεῖν τήν κεφαλήν μου ἀπ΄ ἐμοῦ;” ἦν γάρ μονώτατος ἀπολειφθείς. τότε είς τῶν Τούρκων δούς αὐτῷ κατά πρόσωπον καί πλήξας, καί αὐτός τῷ Τούρκῳ ἐτέραν ἐχαρίσατο’ τῶν ὁπισθεν δ΄ἐτέρος καιρίαν δούς πληγήν, ἔπεσε κατά γῆς’ οὐ γάρ ῄδεισαν ὃτι ὁ βασιλεύς ἐστιν, ἀλλ΄ ὡs κοινόν στρατιώτην τοῦτον θανατώσαντες ἀφῆκαν».

Σύμφωνα με την περιγραφή του Φραντζή, οι κατακτητές, μετά το τέλος του αγώνα, αναζήτησαν το σώμα του αυτοκράτορα:

«πλείονας κεφάλας τῶν άναιρεθέντων ἔπλυναν, εἰ τύχοι καί τήν βασιλικήν γνωρίσωσι, καί οὐκ ἡδυνήθησαν γνωρίσαι αὐτήν, εἰ μή τό τεθνεώς πτῶμα τοῦ Βασιλέως εὐρόντες ὄ ἐγνώρισαν ἐκ τῶν βασιλικῶν περικνημίδων, ή και πεδίλων ένθα, χρυσοί ἀετοί ἦσαν γεγραμμένοι, ὡs ἔθος ὑπῆρχε τοῖς βασιλεύσι».

«Θα κολυμπήσει το μοσχάρι στο αίμα τους»

Η αναγνώριση του νεκρού αυτοκράτορα συνοδεύθηκε από την εντολή τού σουλτάνου Μωάμεθ Β΄ να ταφεί με τις αρμόζουσες βασιλικές τιμές, χωρίς όμως να ανακοινωθεί και ο τόπος της ταφής. Οι μυστικοί πόθοι τού λαού συνέδεσαν τον θρύλο τού μαρμαρωμένου βασιλιά, με την ελπίδα για την απελευθέρωση και την αποκατάσταση της αυτοκρατορίας.

Ο θρύλος λέει ότι τη στιγμή που ο βασιλιάς περικυκλώθηκε από τους Τούρκους, ένας άγγελος του Κυρίου τον άρπαξε και τον έκρυψε σε μια σπηλιά, αφού πρώτα τον μαρμάρωσε.

Στη σπηλιά αυτή περιμένει για αιώνες ο “Μαρμαρωμένος Βασιλιάς” να ξαναέρθει την κατάλληλη στιγμή, “το πλήρωμα του χρόνου”, και ο άγγελος Κυρίου θα του ξαναδώσει τη ζωή και το σπαθί του για να διώξει τους Τούρκους από την Κωνσταντινούπολη. Άλλοι θρύλοι και προφητείες αναφέρουν ότι θα τους κυνηγήσει μέχρι την ” Κόκκινη Μηλιά” και στη μάχη που θα γίνει οι Τούρκοι θα νικηθούν και “θα κολυμπήσει το μοσχάρι στο αίμα τους”.

Ο θρύλος προσθέτει, ακόμα, ότι οι Τούρκοι ψάχνουν συνεχώς να ανακαλύψουν τη σπηλιά, όπου βρίσκεται ο Μαρμαρωμένος Βασιλιάς για να χτίσουν την είσοδό της, ώστε να μην μπορεί να ξαναβγεί από εκεί. Όμως, οι προσπάθειες τους είναι συνεχώς άκαρπες, αφού ο άγγελος προστατεύει τον Μαρμαρωμένο Βασιλιά και περιμένει την εντολή του Θεού για να τον ξυπνήσει.(βικιπαίδεια)

Μυστήριο με τον τάφο του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου

Τέσσερις είναι οι τόποι , που διάφορες παραδόσεις τοποθετούν τον τάφο του τελευταίου αυτοκράτορα του Βυζαντίου , Κωνσταντίνου Παλαιολόγου.

1) Στο δεξιό διάδρομο του Γεσίλ τζαμί στο Τζουβαλί, όπου ήταν η εκκλησία της αγίας Θεοδοσίας. Σ΄αυτήν μετακομίσθηκαν τα ιερά λείψανα της μεγάλης εκκλησίας των αγίων Αποστόλων από τον αρχιτέκτονα Χριστόδουλο

2) Στην πλατεία του Βεφά, που άλλοτε έκαιγε κανδήλα και μια ιτιά σκίαζε «τον ύπνον του αποθαμένου». Μετά ήρθαν μετανάστες και χάλασαν τον τάφο

3) Στο αγίασμα του Βαλουκλί

4) Δεξιά από το ιερό της αγίας Σοφίας ο ιμάμης δείχνει ένα μάρμαρο βεβαιώνοντας ότι εκεί είναι θαμμένος ο τελευταίος αυτοκράτορας. Ο λαός μετά το μεσονύκτιον της Μεγάλης Παρασκευής πηγαίνει παραπλεύρως του ιερού και ακούει ήχο ψαλμωδίας που εξέρχεται από τα έγκατα της γης και βλέπει «ωσάν ένα νεκρόν θαμμένον κατάβαθα και έναν παπά να λειτουργεί κατάλευκα ντυμένον. ΄Εχει την όψη ο νεκρός ζωντανή , σαν να κοιμάται. Σε κάθε κνήμη του χρυσοκοπάει δικέφαλος αετός μισοσβησμένος και στο πλάι είναι ένα σπαθί στο χρώμα της φωτιάς με σπασμένο το θηκάρι». (Ν. Βασιλειάδου).

Μέχρι τούδε δεν ήταν γνωστή άλλη παράδοση για τον τάφο του Κωνσταντίνου του Παλαιολόγου, πλην αυτής στο Βαφά Μεϊδάνι. Ο δε λυρικός και ρητορικός τόνος της διατριβής αυτής , γεννά την υπόνοια , μήπως και οι παραδόσεις που μνημονεύονται σ΄αυτήν είναι πλάσματα της φιλοπάτριδος φαντασίας. ( Ν.Πολίτης)

 
Ο άφθαρτος Ιωάννης Βατάτζης

Ένας λιγότερο διαδεδομένος θρύλος είναι αυτός του Δούκα Ιωάννη Βατάτζη, αυτοκράτορα της Νίκαιας, ο οποίος βρέθηκε παντελώς άφθαρτος στον τάφο του στην Μικρασία, τόσο ο ίδιος, όσο και τα βασιλικά του ενδύματα!

Όμως με τις αλώσεις των Φράγκων και των Τούρκων, χάθηκαν τα ίχνη λειψάνου, το οποίο βρίσκεται κατά το θρύλο, στην Κωνσταντινούπολη, κεκρυμμένο σε μυστικό σπήλαιο, το οποίο γνωρίζουν μόνο λίγοι κρυπτοχριστιανοί, που φυλούν το ιερό μυστικό για αιώνες, αναμένοντας την έγερση του μαρμαρωμένου! Μάλιστα έχουν υπάρξει και μαρτυρίες ανθρώπων , επί της εποχής μας, που ορκίζονται πως είδαν το σπήλαιο αυτό και τον μαρμαρωμένο βασιλιά με πλήρη πολεμική και το χέρι του στο ξίφος ,έτοιμο σχεδόν ν΄αποσπαστεί από τη θήκη του.

Ο θρύλος ακολουθείται και από βυζαντινούς χρησμούς

1. Η προφητεία του Αγίου Μεθοδίου αρχιεπισκόπου Πατάρων γράφει:

“Απέλθετε επί τα δεξιά μέρη της Επταλόφου, και εκεί ευρήσεται άνθρωπον επί δύο κίονας, ιστάμενον εν κατηφεία πολλή (έσται δε λαμπρός το είδος, δίκαιος, ελεήμων, φορών πενιχρά, τη όψει αυστηρός και τη γνώμη πράος) έχοντα επί τον δεξιόν αυτού πόδα καλάμου τύλωμα, και φωνή υπό του αγγέλου κηρυχθήσεται, συνήσατε αυτόν Βασιλέα, και δώσουσιν αυτώ εις την δεξιάν χείρα ρομφαίαν, λέγοντες αυτώ, ανδρίζου Ιωάννη, και ίσχυε και νίκα τους εχθρούς σου, και επάρας την ρομφαίαν παρά αγγέλου, πατάξει τους Ισμαηλίτας Αιθίοπας, και πάσαν γενεάν άπιστον

2. Η προφητεία γραμμένη με κώδικα σύμφωνων (χωρίς φωνήεντα) στον τάφο του Αγίου και Μεγάλου Κωνσταντίνου (την οποία αποκωδικοποίησε ο Πατριάρχης Γεννάδιος) γράφει: “σπεύσατε πολλά σπουδαίως εις τα δεξιά μέρη άνδρα εύρητε γεναίον θαυμαστόν και ρωμαλέον τούτον έξετε δεσπότην”!

3. Η προφητεία του Αγίου Ανδρέα του δια Χριστόν σαλού αναφέρει:

”Εν γαρ ταίς εσχάτοις ημέραις αναστήσει Κύριος ο Θεός βασιλέα από πενίας και πορεύεται εν δικαιοσύνη πολλή…”

4. Η προφητεία του Αγίου Ταρασίου γράφει σχετικά:

“Καί τότε εξυπνήσει ο Άγιος Βασιλεύες, ο εν αρχή μεν του ονόματος αυτού το ι, και εν δε τω τέλει σ, έχων, α σημαίνουσι σωτηρίαν….” δηλαδή το όνομα Ιωάννης.

5. Αναλυτική περιγραφή του μαρμαρωμένου-κοιμώμενου βασιλέως δίνουν χρησμοί του Λέοντος του Σοφού:

“Περί του θρυλουμένου πτωχού και εκλεκτού βασιλέως, τοϋ γνωστού και άγνωστου, τοϋ κατοικοϋντος εν τη άκρα της Βυζαντίδος. Ο αληθινός βασιλεύς… ον εδίωξαν της οικίας αύτοϋ οι άνθρωποι… εις το τέλος των Ίσμαηλιτών αποκαλυφθήσεται… εν ημέρα Παρασκευή, ώρα τρίτη… αποκαλυφθήσεται…”

Καί σε άλλο σημείο: “Ερωτώσι δε τον Βασιλέα, γελόντες πώς ακούει το όνομά σου; ο δε αποκριθείς λέγει, ο πτωχός, ο πτωχολέων, το όνομά μου Ιω, των πάντων ήμην δραπέτης, και ήλθον να πληρώσω μόνον τας λστ’ ημέρας. εγώ ειμί ο ο βασιλεύς ο πένης. ελεών πτωχούς και πένητας, το δε όνομά μου, ιώτα και ω, συν τη μακρά, ο λέγεται Ιω, και ελήλυθα εις τον κόσμον εις Χριστιανών πρεσβείαν, ίνα φυλάττω χρόνους λστ’. Έπειτα πορεύομαι, όθεν εξήλθον, είτα έρχεται και ο λύκος ολίγας τινάς ημέρας”!

6. Η προφητεία Αγίου Ανδρός προς τον βασιλέα Μανουήλ Παλαιολόγο γράφει:

“Τότε άγγελος εξ ουρανού καταβήσεται διά νεύσεως Θεού, έχων εν τη χερί αυτού σκήπτρον και ξίφος του Αγιωτάτου Βασιλέως Κωνσταντίνου, και τον ειρηνικόν στέψει βασιλέα. Ος και αυτόν μέσον πάντων εστίν εν τω πολέμω, δώσει δε αυτώ το σκήπτρον και το ξίφος, και το όνομα αυτού Ελεήμονα καλέσει”

Πού είναι η θρυλική «Κόκκινη Μηλιά»;

Πολλοί θρύλοι και πολλές παραδόσεις για την «Κόκκινη Μηλιά», οι οποίοι –θρύλοι- ενισχύθηκαν σημαντικά από την ιδεολογία της «Μεγάλης Ιδέας», που ίσχυσε στην Ελλάδα ως κυρίαρχη κρατική ιδεολογία μέχρι το 1922, θέλουν την Κόκκινη Μηλιά να βρίσκεται γεωγραφικά σε διάφορα μέρη, αλλά ακόμη δεν έχει προσδιοριστεί ο χώρος αυτός!

Είναι γνωστό ότι η «Κόκκινη Μηλιά», τουλάχιστον από λαογραφικής άποψης, είναι μία μυθολογική τοποθεσία –ακαθόριστη γεωγραφικά– όπου, σύμφωνα με μια εκδοχή του νεοελληνικού θρύλου για το Μαρμαρωμένο Βασιλιά (Κωνσταντίνο ΙΑ’ Παλαιολόγο) και την επανάκτηση της Κωνσταντινούπολης, θα καταφύγουν οι Τούρκοι, όταν οι Έλληνες θα τους διώξουν από την Κωνσταντινούπολη.

Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή, η «Κόκκινη Μηλιά» είναι το όριο ως το οποίο θα επεκταθεί η Ελλάδα στη Μικρά Ασία, εκδιώκοντας τους Τούρκους. Κατά τη δεύτερη αυτή εκδοχή, η «Κόκκινη Μηλιά» τοποθετείται κάπου κοντά στην Άγκυρα.

Κατά το Ν. Γ. Πολίτη, η «Κόκκινη Μηλιά» 

«Το ξίφος των Χριστιανών θα γuμνωθεί και θα διώξει τους Τούρκους»

«Τότε άγγελος εξ ουρανού καταβήσεται διά νεύσεως Θεού, έχων εν τη χερί αυτού σκήπτρον και ξίφος του Αγιωτάτου Βασιλέως Κωνσταντίνου, και τον ειρηνικόν στέψει βασιλέα»«Εν γαρ ταίς εσχάτοις ημέραις αναστήσει Κύριος ο Θεός βασιλέα από πενίας και πορεύεται εν δικαιοσύνη πολλή…»

Ο τελευταίος Αυτοκράτορας του Βυζαντίου , Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, ο Μαρμαρωμένος Βασιλιάς που η παράδοση τον θέλει να περιμένει κάπου υπομονετικά τη στιγμή που θα ξανακαθίσει στο θρόνο της Βασιλεύουσας Πόλης.

Αγιορείτες Γέροντες, λένε πως ο Μαρμαρωμένος Βασιλιάς είναι ο Άγιος Ιωάννης Δούκας Βατάτζης ο Ελεήμων, ο Αυτοκράτορας δηλαδή Νικαίας

Ο θρύλος του μαρμαρωμένου βασιλιά είναι, αναμφίβολα, ο πιο συναρπαστικός θρύλος των Ελλήνων…

Συνδέεται -κυρίως -με τον Κωνσταντίνο τον ΙΑ΄Παλαιολόγο , ο οποίος υπήρξε ο τελευταίος αυτοκράτορας τού Βυζαντίου, που με το φρόνημα και την αυτοθυσία του, σημάδεψε χαρακτηριστικά το γεγονός της πτώσης της Κωνσταντινούπολης στα χέρια των Οθωμανών.

Ο αυλικός του Γεώργιος Φραντζής αφηγείται με απλότητα τον θάνατο τού τελευταίου βυζαντινού αυτοκράτορα:

«Ο βασιλεύς οὖν ἀπαγορεύσας ἐαυτόν, ἰστάμενος βαστάζων σπάθην και ἀσπίδα, είπε λόγον λύπης άξιον “οὐκ έστί τις τῶν χριστιανῶν τοῦ λαβεῖν τήν κεφαλήν μου ἀπ΄ ἐμοῦ;” ἦν γάρ μονώτατος ἀπολειφθείς. τότε είς τῶν Τούρκων δούς αὐτῷ κατά πρόσωπον καί πλήξας, καί αὐτός τῷ Τούρκῳ ἐτέραν ἐχαρίσατο’ τῶν ὁπισθεν δ΄ἐτέρος καιρίαν δούς πληγήν, ἔπεσε κατά γῆς’ οὐ γάρ ῄδεισαν ὃτι ὁ βασιλεύς ἐστιν, ἀλλ΄ ὡs κοινόν στρατιώτην τοῦτον θανατώσαντες ἀφῆκαν».

Σύμφωνα με την περιγραφή του Φραντζή, οι κατακτητές, μετά το τέλος του αγώνα, αναζήτησαν το σώμα του αυτοκράτορα:

«πλείονας κεφάλας τῶν άναιρεθέντων ἔπλυναν, εἰ τύχοι καί τήν βασιλικήν γνωρίσωσι, καί οὐκ ἡδυνήθησαν γνωρίσαι αὐτήν, εἰ μή τό τεθνεώς πτῶμα τοῦ Βασιλέως εὐρόντες ὄ ἐγνώρισαν ἐκ τῶν βασιλικῶν περικνημίδων, ή και πεδίλων ένθα, χρυσοί ἀετοί ἦσαν γεγραμμένοι, ὡs ἔθος ὑπῆρχε τοῖς βασιλεύσι».

«Θα κολυμπήσει το μοσχάρι στο αίμα τους»

Η αναγνώριση του νεκρού αυτοκράτορα συνοδεύθηκε από την εντολή τού σουλτάνου Μωάμεθ Β΄ να ταφεί με τις αρμόζουσες βασιλικές τιμές, χωρίς όμως να ανακοινωθεί και ο τόπος της ταφής. Οι μυστικοί πόθοι τού λαού συνέδεσαν τον θρύλο τού μαρμαρωμένου βασιλιά, με την ελπίδα για την απελευθέρωση και την αποκατάσταση της αυτοκρατορίας.

Ο θρύλος λέει ότι τη στιγμή που ο βασιλιάς περικυκλώθηκε από τους Τούρκους, ένας άγγελος του Κυρίου τον άρπαξε και τον έκρυψε σε μια σπηλιά, αφού πρώτα τον μαρμάρωσε.

Στη σπηλιά αυτή περιμένει για αιώνες ο “Μαρμαρωμένος Βασιλιάς” να ξαναέρθει την κατάλληλη στιγμή, “το πλήρωμα του χρόνου”, και ο άγγελος Κυρίου θα του ξαναδώσει τη ζωή και το σπαθί του για να διώξει τους Τούρκους από την Κωνσταντινούπολη. Άλλοι θρύλοι και προφητείες αναφέρουν ότι θα τους κυνηγήσει μέχρι την ” Κόκκινη Μηλιά” και στη μάχη που θα γίνει οι Τούρκοι θα νικηθούν και “θα κολυμπήσει το μοσχάρι στο αίμα τους”.

Ο θρύλος προσθέτει, ακόμα, ότι οι Τούρκοι ψάχνουν συνεχώς να ανακαλύψουν τη σπηλιά, όπου βρίσκεται ο Μαρμαρωμένος Βασιλιάς για να χτίσουν την είσοδό της, ώστε να μην μπορεί να ξαναβγεί από εκεί. Όμως, οι προσπάθειες τους είναι συνεχώς άκαρπες, αφού ο άγγελος προστατεύει τον Μαρμαρωμένο Βασιλιά και περιμένει την εντολή του Θεού για να τον ξυπνήσει.(βικιπαίδεια)

Μυστήριο με τον τάφο του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου

Τέσσερις είναι οι τόποι , που διάφορες παραδόσεις τοποθετούν τον τάφο του τελευταίου αυτοκράτορα του Βυζαντίου , Κωνσταντίνου Παλαιολόγου.

1) Στο δεξιό διάδρομο του Γεσίλ τζαμί στο Τζουβαλί, όπου ήταν η εκκλησία της αγίας Θεοδοσίας. Σ΄αυτήν μετακομίσθηκαν τα ιερά λείψανα της μεγάλης εκκλησίας των αγίων Αποστόλων από τον αρχιτέκτονα Χριστόδουλο

2) Στην πλατεία του Βεφά, που άλλοτε έκαιγε κανδήλα και μια ιτιά σκίαζε «τον ύπνον του αποθαμένου». Μετά ήρθαν μετανάστες και χάλασαν τον τάφο

3) Στο αγίασμα του Βαλουκλί

4) Δεξιά από το ιερό της αγίας Σοφίας ο ιμάμης δείχνει ένα μάρμαρο βεβαιώνοντας ότι εκεί είναι θαμμένος ο τελευταίος αυτοκράτορας. Ο λαός μετά το μεσονύκτιον της Μεγάλης Παρασκευής πηγαίνει παραπλεύρως του ιερού και ακούει ήχο ψαλμωδίας που εξέρχεται από τα έγκατα της γης και βλέπει «ωσάν ένα νεκρόν θαμμένον κατάβαθα και έναν παπά να λειτουργεί κατάλευκα ντυμένον. ΄Εχει την όψη ο νεκρός ζωντανή , σαν να κοιμάται. Σε κάθε κνήμη του χρυσοκοπάει δικέφαλος αετός μισοσβησμένος και στο πλάι είναι ένα σπαθί στο χρώμα της φωτιάς με σπασμένο το θηκάρι». (Ν. Βασιλειάδου).

Μέχρι τούδε δεν ήταν γνωστή άλλη παράδοση για τον τάφο του Κωνσταντίνου του Παλαιολόγου, πλην αυτής στο Βαφά Μεϊδάνι. Ο δε λυρικός και ρητορικός τόνος της διατριβής αυτής , γεννά την υπόνοια , μήπως και οι παραδόσεις που μνημονεύονται σ΄αυτήν είναι πλάσματα της φιλοπάτριδος φαντασίας. ( Ν.Πολίτης)

 


πηγή:https://www.pronews.gr/istoria/812038_marmaromenos-vasilias-o-pio-synarpastikos-thrylos-ton-ellinon

ΥΕΘΑ: Απάντηση στους 47 Βουλευτές σχετικά με την αγωγή της Ε.Α.Α.Σ εναντίον του δημοσιογράφου Νίκου Μπογιόπουλου


 

Eρώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου (υπ. Αριθμ. 335/15-10-2021) με θέμα: «Σχετικά με την αγωγή της Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών του Στρατού (ΕΑΑΣ) εναντίον του δημοσιογράφου Νίκου Μπογιόπουλου, για την κριτική του αναφορικά με τις εκδηλώσεις μίσους στο Γράμμο και στο Βίτσι, τον περασμένο Αύγουστο»


Απάντηση ΥΕΘΑ Νικόλαου Παναγιωτόπουλου σε ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου (υπ. Αριθμ. 335/15-10-2021) με θέμα: «Σχετικά με την αγωγή της Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών του Στρατού (ΕΑΑΣ) εναντίον του δημοσιογράφου Νίκου Μπογιόπουλου, για την κριτική του αναφορικά με τις εκδηλώσεις μίσους στο Γράμμο και στο Βίτσι, τον περασμένο Αύγουστο»

ΘΕΜΑ: Κοινοβουλευτικός Έλεγχος 
ΣΧΕΤ.: α. Ερώτηση 335/15-10-2021 της Βουλής των Ελλήνων              β. Επίκαιρη Ερώτηση 125/1-11-2021 της Βουλής των Ελλήνων 

Σε απάντηση της (α) σχετικής Ερώτησης, που κατέθεσαν οι Βουλευτές της κοινοποίησης με θέμα «Σχετικά με την αγωγή της Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών του Στρατού (ΕΑΑΣ) εναντίον του δημοσιογράφου Νίκου Μπογιόπουλου, για την κριτική του αναφορικά με τις εκδηλώσεις μίσους στο Γράμμο και στο Βίτσι, τον περασμένο Αύγουστο», επιτρέψτε μου να σας παραπέμψω στα πρακτικά της (β) Επίκαιρης Ερώτησης, που κατατέθηκε και συζητήθηκε, στη Βουλή των Ελλήνων, την Παρασκευή 5 Νοεμβρίου τρέχοντος έτους.




 ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ 
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ



ΠΡΟΣ:
Βουλευτή κ. Θεόδωρο Δρίτσα 
Βουλευτή κ. Γεώργιο Τσίπρα 
Βουλευτή κα Ειρήνη - Ελένη Αγαθοπούλου 
Βουλευτή κ. Αθανάσιο Αθανασίου 
Βουλευτή κ. Τρύφωνα Αλεξιάδη 
Βουλευτή κα Αθανασία Αναγνωστοπούλου 
Βουλευτή κ. Σταύρο Αραχωβίτη 
Βουλευτή κα Θεοδώρα Αυγέρη 
Βουλευτή κ. Αλέξανδρο - Χρήστο Αυλωνίτη 
Βουλευτή κα Άννα Βαγενά 
Βουλευτή κ. Σωκράτη Βαρδάκη 
Βουλευτή κ. Γεώργιο Βαρεμένο 
Βουλευτή κ. Χριστόφορο Βερναρδάκη 
Βουλευτή κα Καλλιόπη Βέττα 
Βουλευτή κ. Δημήτριο Βίτσα 
Βουλευτή κ. Χρήστο Γιαννούλη 
Βουλευτή κ. Ιωάννη Γκιόλα 
Βουλευτή κα Σουλτάνα Ελευθεριάδου 
Βουλευτή κ. Κωνσταντίνο Ζαχαριάδη 
Βουλευτή κ. Χουσεΐν Ζεϊμπέκ 
Βουλευτή κ. Κωνσταντίνο Ζουράρι 
Βουλευτή κ. Νικόλαο Ηγουμενίδη 
Βουλευτή κ. Εμμανουήλ Θραψανιώτη 
Βουλευτή κ. Μάριο Κάτση 
Βουλευτή κα Χαρούλα Καφαντάρη 
Βουλευτή κ. Σπύρο Λάππα 
Βουλευτή κα Κυριακή Μάλαμα 
Βουλευτή κ. Χαράλαμπο Μαμουλάκη 
Βουλευτή κ. Κωνσταντίνο Μάρκου 
Βουλευτή κ. Ανδρέα Μιχαηλίδη 
Βουλευτή κ. Γιάννη Μουζάλα 
Βουλευτή κ. Κωνσταντίνο Μπάρκα 
Βουλευτή κ. Γιάννη Μπουρνού 
Βουλευτή κ. Αθανάσιο Μωραϊτη 
Βουλευτή κα Αικατερίνη Νοτοπούλου 
Βουλευτή κα Μαρία-Ελίζα Ξενογιαννακοπούλου 
Βουλευτή κ. Αθανάσιο Παπαδόπουλο 
Βουλευτή κ. Γεώργιο Παπαηλιού 
Βουλευτή κα Αικατερίνη Παπανάτσιου 
Βουλευτή κα Θεοπίστη Πέρκα  
Βουλευτή κα Παναγιού Πούλου 
Βουλευτή κ. Ιωάννη Ραγκούση 
Βουλευτή κ. Πάνο Σκουρλέτη 
Βουλευτή κ. Παναγιώτη Σκουρολιάκο 
Βουλευτή κα Ελισσάβετ Σκούφα 
Βουλευτή κ. Νικόλαο Συρμαλένιο 
Βουλευτή κα Μερόπη Τζούφη 
Βουλευτή κ. Αλέξανδρο Τριανταφυλλίδη 
Βουλευτή κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο 
Βουλευτή κ. Σωκράτη Φάμελλο 
Βουλευτή κ. Νικόλαο Φίλη 
Βουλευτή κα Θεανώ Φωτίου 
Βουλευτή κ. Δημήτριο Χαρίτου 
Βουλευτή κ. Αλέξανδρο Χαρίτση 
Βουλευτή κ. Μιλτιάδη Χατζηγιαννάκη 
Βουλευτή κα Ραλλία Χρηστίδου 
Βουλευτή κ. Γεώργιο Ψυχογιό 

Ελληνοτουρκικά: - Η ανθεκτική αυτονομημένη και μόνη Τουρκία - Ο "τεφλόν" Ερντογάν; - Η σύζευξη του εθνικού και του θρησκευτικού αλυτρωτισμού

 


Πέτρος Βαμβακάς*


Την τελευταία εβδομάδα για πολλοστή φορά από το 2018, η «κατάρρευση της τουρκικής οικονομίας», η «πτώση του Ερντογάν» και τα διαχρονικά σενάρια περί… διαμελισμού της γείτονος χώρας γέμισαν τις σελίδες των εφημερίδων και των διαφόρων κοινωνικών δικτύων. Η ίδια επαναλαμβανόμενη, λανθασμένη ανάλυση αναδημοσιεύεται ανά τακτά διαστήματα και μοιάζει περισσότερο σαν ευχή παρά σαν σοβαρή ανάλυση. Παρότι αντιμετωπίζουν διαδοχικές και πολυεπίπεδες κρίσεις την τελευταία δεκαετία, με τη νομισματική να είναι η πλέον σοβαρή σε εξέλιξη, η Τουρκία και ο Ερντογάν έχουν αποδειχθεί πολύ πιο ανθεκτικοί από το αναμενόμενο.

Οι δύο δεκαετίες του μετασχηματισμού της Τουρκίας

Πριν από καθετί άλλο χρειάζεται να αναγνωρίσουμε ότι η Τουρκία των τελευταίων 20 χρόνων είναι μια «άλλη» χώρα σε σχέση με πριν από 30 ή 40 χρόνια, εμφανίζοντας συγκριτική ανάπτυξη και σταθερότητα σαφώς εντονότερη και μεγαλύτερης διάρκειας από την προ-Ερντογάν εποχή. Αυτός ο μετασχηματισμός της Τουρκίας και η αδυναμία να κατανοήσουμε αυτή τη δυναμική μάς δημιουργεί μία σύγχυση σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση του βαθμού της κρίσης κάθε φορά. Η εσωτερική κατάσταση της Τουρκίας του 2021 δεν είναι σε καμία περίπτωση ταυτόσημη με εκείνη του 2002, όταν και ανέλαβε ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ως πρωθυπουργός, αλλά ούτε και η γεωπολιτική πραγματικότητα του 2021 μοιάζει με την συγκυρία του 2002. Η σταδιακή μετατόπιση ενδιαφέροντος των ΗΠΑ από την περιοχή έχει προξενήσει ρευστότητα και συνάμα μία τεράστια διπλωματική κινητικότητα ανάμεσα στις χώρες της ευρύτερης περιοχής, που ευνοεί την πολυδιάστατη διπλωματία της Τουρκίας και την ιδιαίτερη προϊστορία της.

Η σύζευξη εθνικού και θρησκευτικού αλυτρωτισμού

Η Τουρκία ως «κληρονόμος» της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας έχει «ιδιοποιηθεί» όχι μόνον τη δυσμενή ιστορία, αλλά και τις αλυτρωτικές βλέψεις της, γεγονός εν μέρει εύλογο.  Οι συγκριτικές αναλύσεις για την κατάσταση στην Τουρκία και τον Ερντογάν θα πρέπει να λάβουν υπόψη όχι μόνον τις παραπάνω επισημάνσεις, αλλά και το ορόσημο του Νοέμβριου του 2002, όταν το κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (ΑΚP) ανήλθε στην εξουσία. Η Τουρκία του 2021 έχει ένα ανατρεπτικό και αναθεωρητικό όραμα για την ευρύτερη περιοχή, να γίνει ο ρυθμιστής της, όραμα που βασίζεται στην αντίληψή της ως ανερχόμενης δύναμης στην Ευρασία και ισοδύναμης των μεγάλων δυνάμεων. Θεωρεί επίσης ότι η περιοχή επιρροής της εκτείνεται από τη Μαύρη Θάλασσα μέχρι την Ερυθρά Θάλασσα και από το Αφγανιστάν και την Κεντρική Ασία μέχρι τα Δυτικά Βαλκάνια, και με παρουσία στην υποσαχάρια Αφρική και στη Λατινική Αμερική.

Δεκαετία ’90, η δεκαετία της «ζύμωσης»

Η Τουρκία σήμερα είναι μια χώρα με βλέψεις που έχουν καλλιεργηθεί και προωθηθεί από διάφορες εσωτερικές δυνάμεις, αλλά κατά καιρούς έχουν αποτραπεί από εξωτερικούς και εσωτερικούς παράγοντες. Για πρώτη φορά από τα τέλη του 18ου αιώνα η Τουρκία του Ερντογάν αισθάνεται ότι οι παγκόσμιες συγκυρίες είναι με το μέρος της, αλλά και για πρώτη φορά βρίσκεται «απεγκλωβισμένη», αλλά και συνάμα δίχως τις «εγγυήσεις» από την ιδεολογική και γεωπολιτική επιρροή των Ευρωπαίων και των Ηνωμένων Πολιτειών. Το τέλος του Ψυχρού Πολέμου και η δεκαετία της εξάπλωσης της φιλελεύθερης δημοκρατίας έφερε στο πολιτικό προσκήνιο και στη διακυβέρνηση της χώρας, μέσω δημοκρατικών διαδικασιών, το ισλαμικό κόμμα του Ερμπακάν. Η νίκη του Ερμπακάν το 1995, άνοιξε την πόρτα διάπλατα -με δημοκρατικές διαδικασίες επίσης- στην εκλογή του Ερντογάν το 2002, παρά το αναίμακτο στρατιωτικό πραξικόπημα του 1997.

Η φιλελεύθερη ψευδαίσθηση

Κατά τη διάρκεια της πρώτης δεκαετίας της θητείας του Ερντογάν, ιδιαίτερα μέσα στα πλαίσια του ανερχόμενου πολιτικού Ισλάμ και τις συρράξεις στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν, η Τουρκία του ΑΚP ήταν το μοντέλο της «Ισλαμικής Δημοκρατίας» που εν τέλει αποδείχθηκε «όνειρο θερινής νυκτός» και ανεκπλήρωτος πόθος των υποστηρικτών του μοντέλου της φιλελεύθερης δημοκρατίας, σύμφωνα με το οποίο κι εν μέσω της «ευφορίας» της εποχής, οι δημοκρατικοί θεσμοί θα αντικαθιστούσαν την κοινωνική και πολιτική δυναμική των παραδοσιακών και θρησκευτικών δυνάμεων στην κοινωνία και θα οδηγούσαν στην άνοδο του ατομισμού και της ισότητας προς την αγορά.

Η ευρωπαϊκή αφορμή

Τόσο η άνοδος του Σαρκοζί στην Γαλλία όσο και της Μέρκελ στην Γερμανία λειτούργησαν σαν ένα είδος «φραγμού» προς τον ευρωπαϊκό δρόμο της Τουρκίας αλλά και τον «εξευρωπαϊσμό» της. Η πρόθεση του Ερντογάν ήταν να χρησιμοποιήσει, εργαλειακά, τους θεσμούς της Δύσης και να μην συγκρουστεί ανοιχτά, έπειτα από την εμπειρία του Ερμπακάν το 1997 και τη δική του. Η Αντίδραση Μέρκελ και Σαρκοζί τον βόλευε. Αυτή η άρνηση των Ευρωπαίων για πραγματική προοπτική ένταξης της Τουρκίας θα θεωρηθεί ως μία αφορμή για ιστορική «στροφή» για τη χώρα διότι ώθησε ακόμα περισσότερο την κυβέρνηση Ερντογάν προς την κατεύθυνση μιας ισλαμικής εθνικιστικής Τουρκίας.

Η «αυτονομημένη» και «μόνη» Τουρκία

Η Τουρκία της δεύτερης δεκαετίας του 21ου πρώτου αιώνα έχει απελευθερωθεί από τις ιδεολογικές δεσμεύσεις του κεμαλικού οράματος, της δημιουργίας μιας δυτικής φιλελεύθερης δημοκρατίας στα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή των Ηνωμένων Πολιτειών. Η μη αποδοχή της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση μετά το 2009 και το πραξικόπημα του 2016, πίσω από το οποίο η Τουρκία και ο Ερντογάν βλέπουν τις ΗΠΑ, έχει αποδεσμεύσει την Άγκυρα έναντι της Ευρωατλαντικής συμμαχίας, και την έχει σπρώξει στο να αναζητεί και να διεκδικεί «αυτόνομα» και «ισότιμα» στην ευρύτερη περιοχή της πρώην Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, επιρροή και παρουσία. Μια από τις επιπτώσεις αυτής της στροφής για την εξωτερική πολιτική της Τουρκίας είναι ότι έχει επιδράσεις και επιπτώσεις στην εσωτερική πολιτική και ιδιαίτερα στην αντιμετώπιση των οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών κρίσεων.

Οι περισσότερες αναλύσεις γύρω από την πολιτική πραγματικότητα στην Τουρκία, συνεχίζουν να έχουν ως λανθασμένη αφετηρία την αξιολόγηση ότι η Τουρκία είναι μια χώρα μέσα στη δυτική συμμαχία η οποία θέλει την ευμένεια των συμμάχων της, ενώ οδεύει προς την ολοκλήρωση της φιλελεύθερης δημοκρατίας. Η Τουρκία όμως έχει αλλάξει κατεύθυνση, αφού ακόμη και τα πρώτα χρόνια της διακυβέρνησης της χώρας από τον Ερντογάν, η κυβέρνησή της χρησιμοποίησε θεσμούς όπως το ΔΝΤ ή το τουρκικό Κοινοβούλιο ως μοχλούς πίεσης για να αναδείξει την ανεξαρτησία της.

Η έξοδος της Τουρκίας από το πρόγραμμα του ΔΝΤ το 2008, καθώς και η χρήση της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, με την ψηφοφορία στην Τουρκική Εθνοσυνέλευση για το εάν θα επιτρεπόταν η εισβολή των Ηνωμένων Πολιτειών από το Βορρά στο Ιράκ το 2003, ήταν μία επίδειξη ανεξαρτησίας έναντι των θεσμών της Δύσης. Η σημερινή συγκυρία χαρακτηρίζεται από τη φαινομενική «έξοδο» των Ηνωμένων Πολιτειών από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, τη μειωμένη επήρεια της Ρωσίας, τη διάσπαση του αραβικού κόσμου, τον λήθαργο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την ενεργή είσοδο της Κίνας στην Κεντρική Ασία και την αναδυόμενη  παρουσία της στην Μεσόγειο. Για την Τουρκία η σκακιέρα της περιοχής όχι μόνο ξαναστήνεται, αλλά έχει διευρυνθεί.

Συμπαγής προς τα έξω, παρότι εσωτερικά ευάλωτη

Η Τουρκία είναι μια από τις λίγες χώρες στην περιοχή οι οποίες έχουν την δυνατότητα να αναπτύξουν αυτόνομη στρατηγική βάθους, η οποία της δίνει την δυνατότητα να παραμένει ανθεκτική και διαχρονικά ευέλικτη, παρά τις άλλοτε λιγότερο και άλλοτε περισσότερο σοβαρές κρίσεις που την ταλανίζουν στο εσωτερικό της. Η Τουρκία συνήθως δεν παίζει δυαδικά, αλλά στο πλαίσιο εμφωλευμένων παιγνίων (nested games), με γεωπολιτική στρατηγική προοπτική, με τον εσωτερικό παράγοντα, πάντα σε δεύτερη μοίρα. Η αντίληψη ότι η Τουρκία θα μετριάσει τις επιλογές της στην εξωτερική πολιτική λόγω των εσωτερικών πιέσεων είναι λανθασμένη.

Η Τουρκία του Ερντογάν είναι μια διαφορετική σε σχέση με το παρελθόν χώρα, αλλά και πολύ προβλέψιμη σε βάθος χρόνου και γεωπολιτικής.

Ο Πέτρος Βαμβακάς, είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης & Διεθνών Σπουδών του Emmanuel College της Βοστώνης, γράφει στο ΕΝΑ με αφορμή την οικονομική κρίση στην Τουρκία, αναλύοντας τις δύο δεκαετίες μετασχηματισμού της χώρας, τις επιλογές Ερντογάν απέναντι στη Δύση και τις προεκτάσεις της υφιστάμενης κατάστασης για την εξωτερική της πολιτική 

 



πηγή:https://www.enainstitute.org/publication/%ce%b7-%ce%b1%ce%bd%ce%b8%ce%b5%ce%ba%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%cf%84%ce%bf%cf%85%cf%81%ce%ba%ce%af%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%bf-%cf%84%ce%b5%cf%86%ce%bb%cf%8c%ce%bd-%ce%b5%cf%81%ce%bd/

Υπουργείο Οικονομικών: Επιτέλους διορθώθηκε ο νόμος για την ισόβια μηνιαία τιμητική παροχή των 200 ευρώ σε όλα τα συμμετέχοντα στελέχη στις επιχειρήσεις πρόσω στην Κύπρο το 1974

 


Με το Ν.4714/2020 (ΦΕΚ Α’ 148 31.07.2020) Άρθρο 95 προβλέφθηκε η ισόβια τιμητική παροχή 200 ΕΥΡΩ στους Έλληνες οπλίτες που συμμετείχαν στα γεγονότα της Κύπρου κατά τα έτη 1964, 1967 και 1974. Μία ενέργεια ιδιαίτερη αξιέπαινη εκ μέρους της Κυβερνήσεως.

 

Διαπιστώθηκε ότι κατά τη διαδικασία εφαρμογής της διάταξης εξαιρούντο οι μόνιμοι υπαξιωματικοί, θεωρούμενοι από τους στρατιωτικούς κανονισμούς ως οπλίτες, με την αιτιολογία ότι δεν αναφέρονται ρητά στο νόμο.

 

Επίσης από τη σύλληψη της όλης ενέργειας και τη νομοθετική ρύθμιση εξαιρούντο οι αξιωματικοί έφεδροι και μόνιμοι, αναιτιολόγητα δημιουργώντας ανεπίτρεπτες διαφοροποιήσεις στις γενικές διατάξεις υποχρεώσεων/απολαβών των στρατιωτικών με διαχωρισμούς σε αξιωματικούς/οπλίτες και μονίμους/εφέδρους που μπορεί να δημιουργήσει αποσαθρωτικούς μηχανισμούς στο στρτάτευμα. Αυτό διαπιστώθηκε εξ αρχής και διατυπώθηκαν όλο αυτό το διάστημα πολλές παρατηρήσεις και παράπονα.

 

Ευτυχώς τα ανωτέρω έγιναν αντιληπτά και η Κυβέρνηση μετά από παρέμβαση του Βουλευτού Μεσσηνίας της ΝΔ κ. Μίλτου Χρυσομάλλη και σχετικού υπομνήματος του Βουλευτού Λευκάδος της ΝΔ κ. Αθανασίου Καββαδά, που έγιναν αποδεκτά από τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών κ. Σκυλλακάκη, έφερε στη Βουλή και τελικά ψηφίστηκε την Τρίτη 2 Δεκ ’21 η παρακάτω τροποποίηση της επίμαχης διάταξης με το Άρθρο 88 “Επέκταση της χορήγησης της τιμητικής παροχής του άρθρου 95 του ν. 4714/2020” (ΦΕΚ 237, τεύχος Α’, 02/12/2021):

“Στο Άρθρο 95 του ν 4714/2020 (Α’ 148) προστίθεται παράγραφος 4 ως εξής:

“4. Από 1ης.08.2020, το παρόν ισχύει και για τους δοκίμους εφέδρους αξιωματικούς, τους εφέδρους αξιωματικούς, τους ανακαταταγέντας εφέδρους αξιωματικούς, τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, καθώς και τους υπηρετήσαντες στην Εθνική Φρουρά της Κύπρου, που έλαβαν την ελληνική υπηκοότητα.

Για την κρίση του δικαιώματος των υπηρετησάντων στην Εθνική Φρουρά της Κύπρου προσκομίζονται πιστοποιητικό στρατολογικής κατάστασης και βεβαίωση από την Εθνική Φρουρά, με την οποία πιστοποιείται ότι ενεπλάκησαν με οποιονδήποτε τρόπο στα γεγονότα της χρονικής περιόδου από 20.7.1974 έως και 20.8.1974 ή στα γεγονότα που έλαβαν χώρα το 1964 στην Τηλλυρία και τη Λευκωσία ή το 1967 στην Κοφίνου και τους Αγίους Θεοδώρους κατά περίπτωση.

Αιτήσεις που εκκρεμούν σε οποιοδήποτε στάδιο, εξετάζονται σύμφωνα με το παρόν άρθρο”.

 

Οφείλονται θερμά συγχαρητήρια σε όλους τους εμπλακέντας στην παραπάνω διαδικασία, γνωστούς και αγνώστους σε μας.

 

Για την πλήρη δικαίωση των πολεμιστών μας υπολείπεται η απονομή των τιμητικών διακρίσεων που προτάθηκαν από τις διοικήσεις της εποχής (αριστείων ανδρείας ή πολεμικών σταυρών κ.λ.π.).

 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Αντγος ε.α. Σταύρος Κουτρής

Επίτιμος Δκτης 98 ΑΔΤΕ

“ΜΕΡΑΡΧΙΑΣ ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΥΣ”