Δευτέρα 19 Απριλίου 2021

Ολομέλεια Συμβουλίου της Επικρατείας: - Απέρριψε τις προσφυγές για το μισθολόγιο, των εν ενεργεία στελεχών Των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας - Δείτε τις περιλήψεις των δύο αποφάσεων





Αριθμός 312/2021

 

ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

 

ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 10 Ιανουαρίου 2020, με την εξής σύνθεση: Αικ. Σακελλαροπούλου, Πρόεδρος, Αθ Ράντος, Σπ. Χρυσικοπούλου, Μ. Πικραμένος, Ε. Νίκα, Αντιπρόεδροι του Συμβουλίου της Επικρατείας, Μ. Γκορτζολίδου, Γ. Τσιμέκας, Π. Καρλή, Δ. Κυριλλόπουλος, Α. Καλογεροπούλου, Β. Ραφτοπούλου, Θ. Αραβάνης, Κ. Πισπιρίγκος, Α. Χλαμπέα, Σ. Βιτάλη, Ηλ. Μάζος, Χρ. Ντουχάνης, Ελ. Παπαδημητρίου, Ο. Παπαδοπούλου, Μ. Σωτηροπούλου, Κ. Κονιδιτσιώτου, Αγγ. Μίντζια, Ι. Σπερελάκης, Ρ. Γιαννουλάτου, Ιφ. Αργυράκη, Β. Ανδρουλάκης, Στ. Κτιστάκη, Σύμβουλοι, Κ. Λαζαράκη, Δ. Βασιλειάδης, Στ. Λαμπροπούλου, Πάρεδροι. Από τους ανωτέρω οι Σύμβουλοι Ι. Σπερελάκης και Ρ. Γιαννουλάτου καθώς και η Πάρεδρος Στ. Λαμπροπούλου μετέχουν ως αναπληρωματικά μέλη, σύμφωνα με το άρθρο 26 παρ. 2 του ν. 3719/2008. Γραμματέας η Ελ. Γκίκα.

 

Για να δικάσει την από 13 Νοεμβρίου 2017 αίτηση:

 

των: 1. δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης με την επωνυμία «Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων (Αστυνομικό Προσωπικό κάθε βαθμίδας)» (Π.Ο.ΑΣ.Υ.), που εδρεύει στην Αθήνα (Μεσογείων 96), η οποία παρέστη με …. και 2. δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης με την επωνυμία «Πανελλήνια Ομοσπονδία Αξιωματικών Αστυνομίας» (Π.Ο.ΑΞΙ.Α.), που εδρεύει στην Αθήνα (Μεσογείων 96), η οποία παρέστη με …που τον διόρισε με πληρεξούσιο,

 

κατά των: 1. Υπουργού Οικονομικών, ο οποίος παρέστη με τον Νικόλαο Δασκαλαντωνάκη, Νομικό Σύμβουλο του Κράτους και 2. Υπουργού Εσωτερικών, ο οποίος παρέστη με τον Παναγιώτη Παππά, Νομικό Σύμβουλο του Κράτους,

 

και κατά της παρεμβαίνουσας ομοσπονδίας με την επωνυμία «ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΝΩΣΕΩΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ» και τον διακριτικό τίτλο «Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ.», που εδρεύει στο Δήμο Χαλανδρίου, η οποία με προφορική δήλωση στο ακροατήριο του πληρεξουσίου της δικηγόρου Αλκιβιάδη Ευαγγελάτου (Α.Μ. 31688), παραιτήθηκε από το δικόγραφο της παρεμβάσεως.


Περίληψη της απόφασης ΣτΕ 312/2021 Ολομ.:  Νέο μισθολόγιο των Στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας (ν. 4472/2017, Α΄ 74)
 
ΣτΕ 312/2021 Ολομ.
Πρόεδρος: Αθ. ΡΑΝΤΟΣ
Εισηγητής: Ε.ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
 
Με την 312/2021 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας απερρίφθη ως απαράδεκτη η αίτηση, με την οποία α) η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων (Π.Ο.Α.Σ.Υ.) και β) η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αξιωματικών Αστυνομίας (Π.Ο.ΑΞΙ.Α.) ζητούσαν την ακύρωση της οικ.2/52259/ΔΕΠ/19.7.2017 πράξης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών με τίτλο «Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή των διατάξεων του Μέρους ΣΤ΄ του ν. 4472/2017 (Α΄ 74) ...» και, ειδικότερα, καθ’ ερμηνεία του δικογράφου, των διατάξεων του Κεφαλαίου Β αυτής επί των άρθρων 124 έως 127 του Μέρους ΣΤ΄ του ν. 4472/2017, που αφορούν το μισθολόγιο των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, καθώς και των διατάξεων του Κεφαλαίου Θ΄ αυτής επί του άρθρου 155 του ίδιου νόμου, με την αιτιολογία ότι στρέφεται κατά πράξης, η οποία, κατά το μέρος που προσβάλλεται, αποτελεί απλή ερμηνευτική εγκύκλιο των πιο πάνω διατάξεων του ν. 4472/2017. Η υπόθεση είχε παραπεμφθεί στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με την 852/2019 απόφαση του Στ΄ Τμήματος του Δικαστηρίου, επταμελούς σύνθεσης.

Ειδικότερα, με την πιο πάνω απόφαση της Ολομέλειας του Δικαστηρίου έγιναν δεκτά, κατά πλειοψηφία, τα εξής: Με τις διατάξεις του Μέρους ΣΤ΄ του ν. 4472/2017 θεσπίζονται νέες μισθολογικές ρυθμίσεις ειδικών κατηγοριών λειτουργών και υπαλλήλων του Δημοσίου, μεταξύ δε άλλων, με τις διατάξεις του Κεφαλαίου Β (άρθρα 124 έως 127) τίθεται σε ισχύ αναδρομικά από 1-1-2017 νέο αναμορφωμένο μισθολόγιο και για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, με νέους βασικούς μισθούς και νέα επιδόματα, ενώ στις διατάξεις της παρ.1 του  άρθρου 155 (Κεφάλαιο Θ΄) του νόμου αυτού περιέχονται ρυθμίσεις για τον τρόπο υπολογισμού της προσωπικής διαφοράς σε περίπτωση που από τις ρυθμίσεις του νόμου αυτού προκύπτουν αποδοχές χαμηλότερες, στην δε παρ.2 του ίδιου άρθρου περιλαμβάνεται ρύθμιση για τον τρόπο καταβολής της προκαλούμενης αύξησης σε περίπτωση που από τις ρυθμίσεις του ν. 4472/2017 προκύπτουν τακτικές αποδοχές υψηλότερες. Δεδομένου ότι η βάση υπολογισμού των δύο πιο πάνω περιπτώσεων που ενδέχεται να προκύψουν  από την εφαρμογή των νέων μισθολογικών ρυθμίσεων (δηλαδή της προσωπικής διαφοράς σε περίπτωση χαμηλότερων βάσει του νέου νόμου αποδοχών και της προκαλούμενης αύξησης σε περίπτωση υψηλότερων βάσει του νόμου αυτού αποδοχών) πρέπει να είναι η ίδια (κοινή), εφόσον οι περιπτώσεις αυτές ενδέχεται να προκύψουν είτε η μια είτε η άλλη (και όχι και οι δύο ταυτόχρονα), οι εν λόγω διατάξεις  των παρ.1 και 2 του άρθρου 155, ερμηνευόμενες  σε συνδυασμό και με την αιτιολογική έκθεση του νόμου, αλλά και την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που συνοδεύει τον νόμο, έχουν την έννοια ότι ως τακτικές αποδοχές για την εξεύρεση της διαφοράς με τις αποδοχές του νέου μισθολογίου είναι αυτές που πράγματι καταβλήθηκαν στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας στις 31-12-2016 σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4307/2014 και όχι «οι καταβλητέες» κατόπιν των 1125-1128/2016 ακυρωτικών  αποφάσεων της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας σύμφωνα, δηλαδή, με τις διατάξεις των άρθρων 50 και 51 του ν. 3205/2003, όπως ίσχυαν πριν την 1-8-2012. Με τα δεδομένα αυτά η προσβαλλόμενη πράξη, η οποία επί του άρθρου 155 του Κεφαλαίου Θ΄ του Μέρους Στ΄ του ν. 4472/2017 με βάση παραδείγματα εφαρμογής χρησιμοποιεί για τον υπολογισμό και σύγκριση της προσωπικής διαφοράς της παρ.1 του εν λόγω άρθρου τις τακτικές αποδοχές των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, τις πράγματι καταβαλλόμενες στις 31-12-2016, σύμφωνα με τον ν. 4307/2014, δεν περιέχει νέους κανόνες δικαίου σε σχέση με τα προβλεπόμενα στον ν. 4472/2017. Περαιτέρω, οι προβλέψεις της προσβαλλόμενης πράξης ως προς το ποιες από τις καταβαλλόμενες στις 31-12-2016 μηνιαίες αποδοχές και επιδόματα λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς ναι μεν δεν διατυπώνονται ρητώς στο άρθρο 155 του ν. 4472/2017, προκύπτουν, όμως, ερμηνευτικώς από το άρθρο 155 παρ.1 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 153 παρ.10 του ν. 4472/2017. 

Συνεπώς, και οι ρυθμίσεις αυτές δεν είναι νέες σε σχέση με τα οριζόμενα στο άρθρο 155 του νόμου. Ενόψει των ανωτέρω, η προσβαλλόμενη πράξη, εκδοθείσα, άλλωστε, χωρίς την επίκληση εξουσιοδοτικών διατάξεων και μη δημοσιευθείσα, δεν σκοπεί να εισαγάγει νέες ρυθμίσεις για τα  ζητήματα του νέου μισθολογίου των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας και δεν έχει κανονιστικό χαρακτήρα. Αποτελεί, συνεπώς, απλή ερμηνευτική εγκύκλιο προς τις αναφερόμενες στον πίνακα αποδεκτών υπηρεσίες, στερούμενη εκτελεστού χαρακτήρα. Σε κάθε περίπτωση, οι θεωρούμενες από τη μειοψηφούσα γνώμη ως αποκλίσεις και συμπληρώσεις των ρυθμίσεων του τυπικού νόμου, έχουν ερμηνευτικό χαρακτήρα των διατάξεων του εν λόγω νόμου είτε σε συνδυασμό μεταξύ τους είτε σε συνδυασμό με τις διατάξεις άλλων νομοθετημάτων σχετικών με την υπηρεσιακή κατάσταση και εξέλιξη των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, και, πάντως, δεν θα επηρέαζαν την εξέταση των προβαλλόμενων λόγων, που ανάγονται κυρίως σε αντισυνταγματικότητα των βασικών ρυθμίσεων του τυπικού νόμου. 

Σύμφωνα με τη μειοψηφούσα γνώμη τριών μελών της συνθέσεως, η προσβαλλόμενη πράξη του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών δεν περιορίζεται στην απλή επανάληψη διατάξεων των άρθρων 124 έως 127 του Μέρους ΣΤ΄ του Κεφαλαίου Β΄ του ν. 4472/2017, αλλά, προς συμπλήρωση των περιεχομένων στον νόμο βασικών ουσιαστικών ρυθμίσεων, εξειδικεύει κατά βαθμό και κατηγορία τις χορηγούμενες αποδοχές των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας και περιέχει και νέες ρυθμίσεις λεπτομερειακού χαρακτήρα για τα ζητήματα του μισθολογίου, θέτοντας νέους κανόνες δικαίου σε σχέση με τα προβλεπόμενα στον νόμο, που επηρεάζουν τη διαμόρφωση των αποδοχών των στρατιωτικών και αστυνομικών υπαλλήλων. 

Ειδικώς δε, στο άρθρο 155 του ν.4472/2017 της προσβαλλόμενης απόφασης αναφέρονται, ως βάση για τον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς, οι τακτικές μηνιαίες αποδοχές «που δικαιούνταν ο λειτουργός ή υπάλληλος στις 31.12.2016», με τη διάταξη, όμως, του άρθρου 155 της προσβαλλόμενης απόφασης προσδιορίζονται (με συμπερίληψη ενδεικτικών παραδειγμάτων εφαρμογής), το πρώτον, ως βάση υπολογισμού της προσωπικής διαφοράς, οι τακτικές αποδοχές των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, τις οποίες αυτά «ελάμβαναν» κατά την 31.12.2016, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 86 του ν. 4307/2014, οι οποίες είχαν κριθεί αντισυνταγματικές (1125-8/2016 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας), όπως και οι προγενέστερες αυτών διατάξεις του ν. 4093/2012 (2293-6/2014 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας), με αποτέλεσμα στις 31.12.2016 να ισχύουν οι διατάξεις των άρθρων 50 και 51 του ν.3205/2003, όπως είχαν διαμορφωθεί πριν την 1-8-2012, οι οποίες καταργήθηκαν ρητά με το άρθρο 160 του ν.4472/2017. 

Ως εκ τούτου, σύμφωνα με τη γνώμη αυτή, η πιο πάνω πράξη έχει κανονιστικό περιεχόμενο, ενόψει, όμως, της μη δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δεν απέκτησε νόμιμη υπόσταση και, για τον λόγο αυτό, που λαμβάνεται υπόψη αυτεπαγγέλτως, θα έπρεπε να ακυρωθεί. 
Κατά την ειδικότερη γνώμη μίας Συμβούλου, το Δικαστήριο θα έπρεπε να προχωρήσει στην εξέταση των υπολοίπων λόγων ακυρώσεως, λόγω της σπουδαιότητας των τιθέμενων με αυτούς ζητημάτων, που αφορούν τη νομιμότητα της προσβαλλόμενης πράξης και τη συνταγματικότητα των διατάξεων του ν. 4472/2017.



-------------------------------------------------------------------------------


Αριθμός 313/2021

 

ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

 

OΛΟΜΕΛΕΙΑ

 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 10 Ιανουαρίου 2020, με την εξής σύνθεση: Αικ. Σακελλαροπούλου, Πρόεδρος, ΑθΡάντος, Σπ. Χρυσικοπούλου, Μ. Πικραμένος, Ε. Νίκα, Αντιπρόεδροι του Συμβουλίου της Επικρατείας, Μ. Γκορτζολίδου, Γ. Τσιμέκας, Π. Καρλή, Δ. Κυριλλόπουλος, Α. Καλογεροπούλου, Β. Ραφτοπούλου, Θ. Αραβάνης, Κ. Πισπιρίγκος, Α. Χλαμπέα, Σ. Βιτάλη, Ηλ. Μάζος, Χρ. Ντουχάνης, Ελ. Παπαδημητρίου, Ο. Παπαδοπούλου, Μ. Σωτηροπούλου, Κ. Κονιδιτσιώτου, Αγγ. Μίντζια, Ι. Σπερελάκης, Ρ. Γιαννουλάτου, Ιφ. Αργυράκη, Β. Ανδρουλάκης, Στ. Κτιστάκη, Σύμβουλοι, Κ. Λαζαράκη, Δ. Βασιλειάδης, Στ. Λαμπροπούλου, Πάρεδροι. Από τους ανωτέρω οι Σύμβουλοι Ι. Σπερελάκης και Ρ. Γιαννουλάτου καθώς και η Πάρεδρος Στ. Λαμπροπούλου μετέχουν ως αναπληρωματικά μέλη, σύμφωνα με το άρθρο 26 παρ. 2 του ν. 3719/2008. Γραμματέας η Ελ. Γκίκα.

Για να δικάσει την από 13 Νοεμβρίου 2017 αίτηση:

του πρωτοβάθμιου συνδικαλιστικού σωματείου με την επωνυμία «ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΙΔΙΚΩΝ ΦΡΟΥΡΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ 2000», που εδρεύει στην Αθήνα (Φειδιππίδου 45-47), το οποίο παρέστη …., που τον διόρισε με πληρεξούσιο,

κατά των: 1. Υπουργού Οικονομικών, ο οποίος παρέστη με τον Νικόλαο Δασκαλαντωνάκη, Νομικό Σύμβουλο του Κράτους και 2. Υπουργού Εσωτερικών, ο οποίος παρέστη με τον Παναγιώτη Παππά, Νομικό Σύμβουλο του Κράτους.

Η πιο πάνω αίτηση παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου, κατόπιν της υπ’ αριθμ. 855/2019 αποφάσεως του Στ΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, προκειμένου να επιλύσει η Ολομέλεια το ζήτημα που αναφέρεται στην απόφαση.

Με την αίτηση αυτή το αιτούν σωματείο επιδιώκει να ακυρωθεί η υπ' αριθμ. οικ.2/52259/ΔΕΠ/19.7.2017 πράξη του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και κάθε άλλη σχετική πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως.

Οι πληρεξούσιοι των διαδίκων δήλωσαν, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 21 του Κανονισμού Λειτουργίας του Δικαστηρίου, ότι δεν θα αγορεύσουν.

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της παραπεμπτικής αποφάσεως, η οποία επέχει θέση εισηγήσεως, από την εισηγήτρια, Σύμβουλο Ελ. Παπαδημητρίου.

 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου κ α ι

Α φ ο ύ μ ε λ έ τ η σ ε τ α σ χ ε τ ι κ ά έ γ γ ρ α φ α

Σ κ έ φ θ η κ ε κ α τ ά τ ο ν Ν ό μ ο

1. Επειδή, μετά την υποβολή παραιτήσεως από την υπηρεσία της Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας Αικατερίνης Σακελλαροπούλου, η οποία έλαβε χώρα μετά τη συζήτηση της υπόθεσης, του Δικαστηρίου προεδρεύει ο αρχαιότερος μετασχών της συνθέσεως Αντιπρόεδρος Αθανάσιος Ράντος, το δε δημιουργούμενο, με τον τρόπο αυτό, κενό στη σύνθεση πρέπει, κατά το άρθρο 26 του ν. 3719/2008 (Α΄ 241), να καλυφθεί από τη Σύμβουλο Ρωξάνη Γιαννουλάτου, αναπληρωματικό, μέχρι τώρα, μέλος της σύνθεσης, η οποία λαμβάνει μέρος στη διάσκεψη και τις ψηφοφορίες ως τακτικό μέλος (βλ. πρακτικό διασκέψεως 50/12.3.2020).








Περίληψη της απόφασης ΣτΕ 313/2021 Ολομ.:  Νέο μισθολόγιο των Στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας (ν. 4472/2017, Α΄ 74)
 
ΣτΕ 313/2021 Ολομ.
Πρόεδρος: Αθ. ΡΑΝΤΟΣ
Εισηγητής: Ε.ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
 
Με την 313/2021 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας απερρίφθη ως απαράδεκτη η αίτηση, με την οποία το «Σωματείο Ειδικών Φρουρών Ελληνικής Αστυνομίας Αττικής 2000» ζητεί την ακύρωση της οικ.2/52259/ΔΕΠ/19.7.2017 πράξης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών με τίτλο «Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή των διατάξεων του Μέρους ΣΤ΄ του ν. 4472/2017 (Α΄ 74) ...» και, ειδικότερα, καθ’ ερμηνεία του δικογράφου, των διατάξεων του Κεφαλαίου Β αυτής επί των άρθρων 124 έως 127 του Μέρους ΣΤ΄ του ν. 4472/2017, που αφορούν το μισθολόγιο των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, καθώς και των διατάξεων του Κεφαλαίου Θ΄ αυτής επί του άρθρου 155 του ίδιου νόμου, με την αιτιολογία ότι στρέφεται κατά πράξης, η οποία, κατά το μέρος που προσβάλλεται, αποτελεί απλή ερμηνευτική εγκύκλιο των πιο πάνω διατάξεων του ν. 4472/2017. Η υπόθεση είχε παραπεμφθεί στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με την 855/2019 απόφαση του Στ΄ Τμήματος του Δικαστηρίου, επταμελούς σύνθεσης.

Ειδικότερα, με την πιο πάνω απόφαση της Ολομέλειας του Δικαστηρίου έγιναν δεκτά, κατά πλειοψηφία, τα εξής: Με τις διατάξεις του Μέρους ΣΤ΄ του ν. 4472/2017 θεσπίζονται νέες μισθολογικές ρυθμίσεις ειδικών κατηγοριών λειτουργών και υπαλλήλων του Δημοσίου, μεταξύ δε άλλων, με τις διατάξεις του Κεφαλαίου Β (άρθρα 124 έως 127) τίθεται σε ισχύ αναδρομικά από 1-1-2017 νέο αναμορφωμένο μισθολόγιο και για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, με νέους βασικούς μισθούς και νέα επιδόματα, ενώ στις διατάξεις της παρ.1 του  άρθρου 155 (Κεφάλαιο Θ΄) του νόμου αυτού περιέχονται ρυθμίσεις για τον τρόπο υπολογισμού της προσωπικής διαφοράς σε περίπτωση που από τις ρυθμίσεις του νόμου αυτού προκύπτουν αποδοχές χαμηλότερες, στην δε παρ.2 του ίδιου άρθρου περιλαμβάνεται ρύθμιση για τον τρόπο καταβολής της προκαλούμενης αύξησης σε περίπτωση που από τις ρυθμίσεις του ν. 4472/2017 προκύπτουν τακτικές αποδοχές υψηλότερες. 

Δεδομένου ότι η βάση υπολογισμού των δύο πιο πάνω περιπτώσεων που ενδέχεται να προκύψουν  από την εφαρμογή των νέων μισθολογικών ρυθμίσεων (δηλαδή της προσωπικής διαφοράς σε περίπτωση χαμηλότερων βάσει του νέου νόμου αποδοχών και της προκαλούμενης αύξησης σε περίπτωση υψηλότερων βάσει του νόμου αυτού αποδοχών) πρέπει να είναι η ίδια (κοινή), εφόσον οι περιπτώσεις αυτές ενδέχεται να προκύψουν είτε η μια είτε η άλλη (και όχι και οι δύο ταυτόχρονα), οι εν λόγω διατάξεις  των παρ.1 και 2 του άρθρου 155, ερμηνευόμενες  σε συνδυασμό και με την αιτιολογική έκθεση του νόμου, αλλά και την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που συνοδεύει τον νόμο, έχουν την έννοια ότι ως τακτικές αποδοχές για την εξεύρεση της διαφοράς με τις αποδοχές του νέου μισθολογίου είναι αυτές που πράγματι καταβλήθηκαν στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας στις 31-12-2016 σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4307/2014 και όχι «οι καταβλητέες» κατόπιν των 1125-1128/2016 ακυρωτικών  αποφάσεων της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας σύμφωνα, δηλαδή, με τις διατάξεις των άρθρων 50 και 51 του ν. 3205/2003, όπως ίσχυαν πριν την 1-8-2012. Με τα δεδομένα αυτά η προσβαλλόμενη πράξη, η οποία επί του άρθρου 155 του Κεφαλαίου Θ΄ του Μέρους Στ΄ του ν. 4472/2017 με βάση παραδείγματα εφαρμογής χρησιμοποιεί για τον υπολογισμό και σύγκριση της προσωπικής διαφοράς της παρ.1 του εν λόγω άρθρου τις τακτικές αποδοχές των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, τις πράγματι καταβαλλόμενες στις 31-12-2016, σύμφωνα με τον ν. 4307/2014, δεν περιέχει νέους κανόνες δικαίου σε σχέση με τα προβλεπόμενα στον ν. 4472/2017. Περαιτέρω, οι προβλέψεις της προσβαλλόμενης πράξης ως προς το ποιες από τις καταβαλλόμενες στις 31-12-2016 μηνιαίες αποδοχές και επιδόματα λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς ναι μεν δεν διατυπώνονται ρητώς στο άρθρο 155 του ν. 4472/2017, προκύπτουν, όμως, ερμηνευτικώς από το άρθρο 155 παρ.1 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 153 παρ.10 του ν. 4472/2017. 

Συνεπώς, και οι ρυθμίσεις αυτές δεν είναι νέες σε σχέση με τα οριζόμενα στο άρθρο 155 του νόμου. Ενόψει των ανωτέρω, η προσβαλλόμενη πράξη, εκδοθείσα, άλλωστε, χωρίς την επίκληση εξουσιοδοτικών διατάξεων και μη δημοσιευθείσα, δεν σκοπεί να εισαγάγει νέες ρυθμίσεις για τα  ζητήματα του νέου μισθολογίου των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας και δεν έχει κανονιστικό χαρακτήρα. 

Αποτελεί, συνεπώς, απλή ερμηνευτική εγκύκλιο προς τις αναφερόμενες στον πίνακα αποδεκτών υπηρεσίες, στερούμενη εκτελεστού χαρακτήρα. 

Σε κάθε περίπτωση, οι θεωρούμενες από τη μειοψηφούσα γνώμη ως αποκλίσεις και συμπληρώσεις των ρυθμίσεων του τυπικού νόμου, έχουν ερμηνευτικό χαρακτήρα των διατάξεων του εν λόγω νόμου είτε σε συνδυασμό μεταξύ τους είτε σε συνδυασμό με τις διατάξεις άλλων νομοθετημάτων σχετικών με την υπηρεσιακή κατάσταση και εξέλιξη των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, και, πάντως, δεν θα επηρέαζαν την εξέταση των προβαλλόμενων λόγων, που ανάγονται κυρίως σε αντισυνταγματικότητα των βασικών ρυθμίσεων του τυπικού νόμου. 


Σύμφωνα με τη μειοψηφούσα γνώμη τριών μελών της συνθέσεως, η προσβαλλόμενη πράξη του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών δεν περιορίζεται στην απλή επανάληψη διατάξεων των άρθρων 124 έως 127 του Μέρους ΣΤ΄ του Κεφαλαίου Β΄ του ν. 4472/2017, αλλά, προς συμπλήρωση των περιεχομένων στον νόμο βασικών ουσιαστικών ρυθμίσεων, εξειδικεύει κατά βαθμό και κατηγορία τις χορηγούμενες αποδοχές των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας και περιέχει και νέες ρυθμίσεις λεπτομερειακού χαρακτήρα για τα ζητήματα του μισθολογίου, θέτοντας νέους κανόνες δικαίου σε σχέση με τα προβλεπόμενα στον νόμο, που επηρεάζουν τη διαμόρφωση των αποδοχών των στρατιωτικών και αστυνομικών υπαλλήλων. 

Ειδικώς δε, στο άρθρο 155 του ν.4472/2017 της προσβαλλόμενης απόφασης αναφέρονται, ως βάση για τον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς, οι τακτικές μηνιαίες αποδοχές «που δικαιούνταν ο λειτουργός ή υπάλληλος στις 31.12.2016», με τη διάταξη, όμως, του άρθρου 155 της προσβαλλόμενης απόφασης προσδιορίζονται (με συμπερίληψη ενδεικτικών παραδειγμάτων εφαρμογής), το πρώτον, ως βάση υπολογισμού της προσωπικής διαφοράς, οι τακτικές αποδοχές των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, τις οποίες αυτά «ελάμβαναν» κατά την 31.12.2016, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 86 του ν. 4307/2014, οι οποίες είχαν κριθεί αντισυνταγματικές (1125-8/2016 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας), όπως και οι προγενέστερες αυτών διατάξεις του ν. 4093/2012 (2293-6/2014 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας), με αποτέλεσμα στις 31.12.2016 να ισχύουν οι διατάξεις των άρθρων 50 και 51 του ν.3205/2003, όπως είχαν διαμορφωθεί πριν την 1-8-2012, οι οποίες καταργήθηκαν ρητά με το άρθρο 160 του ν.4472/2017. 

Ως εκ τούτου, σύμφωνα με τη γνώμη αυτή, η πιο πάνω πράξη έχει κανονιστικό περιεχόμενο, ενόψει, όμως, της μη δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δεν απέκτησε νόμιμη υπόσταση και, για τον λόγο αυτό, που λαμβάνεται υπόψη αυτεπαγγέλτως, θα έπρεπε να ακυρωθεί. 
Κατά την ειδικότερη γνώμη μίας Συμβούλου, το Δικαστήριο θα έπρεπε να προχωρήσει στην εξέταση των υπολοίπων λόγων ακυρώσεως, λόγω της σπουδαιότητας των τιθέμενων με αυτούς ζητημάτων, που αφορούν τη νομιμότητα της προσβαλλόμενης πράξης και τη συνταγματικότητα των διατάξεων του ν. 4472/2017.

Κυριακή 18 Απριλίου 2021

Ομορφος, άφραγκος, άπατρις: ο τέλειος σύζυγος


 Όταν κάποιος πεθαίνει δύο μήνες πριν από τα 100 υπάρχει μια γλυκύτητα στην ατμόσφαιρα. Ο αιώνας ήταν η πορεία του. Μια διαδρομή στο κλίμα της εκατονταετίας. Παρών σε τεράστιες κοινωνικές αλλαγές, επιστημονικές εξελίξεις και πολιτικές ανατροπές, μάρτυρας μιας συρρικνωμένης αυτοκρατορίας που εξελίχθηκε σε Κοινοπολιτεία για να καταλήξει στο Brexit.

Χωρίς στάλα ελληνικού αίματος γεννιέται πάνω στο τραπέζι της κουζίνας του Μον Ρεπό στη Κέρκυρα. Πλανόδιος ανά την Ευρώπη, απόφοιτος οικοτροφείου στη Σκωτία, ακολουθεί καριέρα ναυτική και στρατεύεται στον πόλεμο υιοθετώντας το επώνυμο του θείου του. Ο Φίλιππος Μαουντμπάτεν, με τη θρυμματισμένη παιδική ηλικία, γαλαζοαίματος πέρα για πέρα, θα γίνει σύζυγος ηγεμόνα και θα επιλέξει τον τίτλο του δούκα του Εδιμβούργου για να εισέλθει στο παλάτι όταν οι υπηρέτες φορούσαν ακόμα πουδραρισμένες περούκες.

 Θα παραμείνει επί 73 χρόνια στο πιο συντηρητικά σταθερό περιβάλλον του πλανήτη, την αγγλική μοναρχία. Οι πολλές πτυχές του πρίγκιπα έχουν ενδιαφέρον. Παραδοσιακός και άνθρωπος του καθήκοντος, πρooδευτικός στις ασχολίες του και στον τρόπο που αντιμετώπιζε τη ζωή. Αυστηρός με τα παιδιά του, τρυφερός με τα δισέγγονα, ανυπόμονος και αναιδής με πολλούς. Ένα μείγμα στωικότητας και ελαφρότητας. Αθλητικός, αρρενωπός, λάτρης των όμορφων γυναικών, ικανός ψήστης και πάνω απ’ όλα επικριτικός, υποστηρικτικός, θιασώτης σύζυγος με χιούμορ.

Θέλησε το αγαπημένο του Land Rover, μια εκδοχή που σχεδίασε ο ίδιος, να τον μεταφέρει στο παρεκκλήσι του Αγ. Γεωργίου, επιθυμία γραμμένη στη διαθήκη του. Από τις λίγες πρωτοβουλίες που πήρε εν ζωή. 

Από ορθόδοξος ασπάστηκε την Εκκλησία της Αγγλίας, έκοψε το κάπνισμα και παντρεύτηκε. Έξι χρόνια αργότερα, η πριγκίπισσα στέφεται βασίλισσα και ακούει την ερώτηση του άνδρα της «πού βρήκες αυτό το καπέλο;», αποχαιρετώντας με ιλαρότητα την πρότερη νεανική τους ζωή και τη δική του καριέρα. Από τη μέρα εκείνη ο άνδρας που έδινε εντολές σε ενστόλους θα περπατάει πάντα δύο βήματα πίσω της με τα χέρια πίσω από την πλάτη. Δεν πρέπει να ήταν εύκολο. 

Το 1959 τη μέρα της Ανεξαρτησίας της Σιγκαπούρης δήλωσε ότι «έχω ελάχιστη εμπειρία προσωπικής ανεξαρτησίας, είμαι ο πιο κυβερνημένος άνθρωπος στον κόσμο». Εκείνη θα είναι αρχηγός κράτους και εκείνος επικεφαλής της οικογένειας. «Ο μόνος άνδρας στη χώρα που ούτε το επώνυμό του δεν μπορεί να δώσει στα παιδιά του». «Είμαι μια αμοιβάδα» θα δηλώσει πικραμένος πάνω στον καβγά που έγινε γνωστός για την πρώτη και τελευταία φορά που είδαν τη βασίλισσα Ελισάβετ κλαμένη, αλλά ανένδοτη υποστηρίκτρια του επωνύμου Ουίνδσορ.

Βοήθησε τη γυναίκα του στο ξεκίνημά της, προτείνοντας χαμήλωμα της κοριτσίστικης φωνής και φράσεις για τους λόγους της. Αντιλήφθηκε ότι η εποχή απαιτούσε αλλαγές εισάγοντας την ιδέα του θεσμού ως «μπραντ». Άνευ θεσμικού ρόλου, κράτησε τον εαυτό του απασχολημένο. 

Παθιασμένος αναγνώστης φιλοσοφίας, θρησκείας, ποίησης, γέμισε μια βιβλιοθήκη 13.000 τόμων με βιβλία για το περιβάλλον και την τέχνη. Αναμείχθηκε σε 800 ιδρύματα και οργανισμούς τα οποία και στήριζε μέχρι πρότινος. «Το μυστικό για έναν ευτυχισμένο γάμο είναι τα διαφορετικά ενδιαφέροντα» είπε, «για να αποφεύγονται οι τσακωμοί». Παραλείποντας βέβαια να μοιραστεί το μεγαλύτερο μυστικό, τα ξεχωριστά υπνοδωμάτια, μπάνια και σαλόνια. Παρευρέθηκε μόνος σε 22.191 υποχρεώσεις, έδωσε 5.493 ομιλίες, έγραψε 14 βιβλία και ταξίδεψε σε 637 υπερατλαντικούς προορισμούς. Τον αφορούσαν η εκπαίδευση, ο αθλητισμός, η τεχνολογική έρευνα και πίστευε στην οικολογία πολύ πριν γίνει της μόδας. Εγινε πρόεδρος του WWF το 1960, αναγνωρίζοντας ότι ένας τίτλος ευγενείας πάντα βοηθάει τη φιλανθρωπία.

Η κάθε επαφή με τον πρίγκιπα ήταν πάντα μια πρόκληση για τους δημοσιογράφος. Τους θεωρούσε ενόχληση. Απευθυνόμενος σε μια γυναίκα στην Καραϊβική σχολίασε, «εσείς έχετε κουνούπια, εγώ έχω τον Τύπο». Σε έναν δημοσιογράφο ευχήθηκε να σπάσει τον λαιμό του και σε έναν φωτογράφο που κωλυσιεργούσε είπε «τελείωνε, πάρε τη γ****** φωτογραφία». Οπου κι αν βρέθηκε ξεστόμιζε συνειδητά ό,τι πιο ακατάλληλο. Σε έναν Νιγηριανό πρόεδρο ντυμένο με την παραδοσιακή του στολή, «μοιάζεις έτοιμος να πας στο κρεβάτι», σε έναν Σκωτζέζο δάσκαλο οδήγησης, «πώς κρατάς τους αυτόχθονες νηφάλιους μέχρι τις εξετάσεις;», σε μια Κενυάτισσα, «είσαι γυναίκα, σωστά;», στην ερώτηση για την πιθανότητα ενός ταξιδιού στη Ρωσία, «θα ήθελα να πάω αν και οι μπάσταρδοι σκότωσαν τη μισή μου οικογένεια». «Για να σπάσω τον πάγο» διατεινόταν, «υπάρχει βέβαια πάντα ο κίνδυνος να πέσω στα παγωμένα νερά». Ο αιώνας μας πλέον χαρακτηρίζει την ευθύτητα αγένεια, ίσως και ρατσισμό. Εκείνος πάντως λεκτικοποιούσε ό,τι περνούσε από το μυαλό όλων δίνοντας τροφή στους δημοσιογράφους και κουράγιο στον εαυτό του για να αντεπεξέλθει με ζωντάνια στις βαρετές ενίοτε παράλογες υποχρεώσεις.

Ήταν η πρώτη φορά που προηγήθηκε. Θα την περιμένει όπως ορίζει το πρωτόκολλο στον θόλο της εκκλησίας του Ουίνδσορ. Πατριώτης, φροντιστής των παιδιών του, πολιτικά μη ορθός σχολιαστής, άνδρας με ματαιωμένες φιλοδοξίες που στάθηκε πίσω από τη γυναίκα χωρίς ποτέ να απειληθεί ο ανδρισμός του. Ο πρίγκιπας Φίλιππος ανήκε στην εποχή του, αλλά προπορευόταν του καιρού του.
 
* Η κ. Ελεάννα Βλαστού είναι συγγραφέας και ζει στο Λονδίνο.


[πηγή:https://www.kathimerini.gr/opinion/561335242/omorfos-afragkos-apatris-o-teleios-syzygos/

Δώσε και μένα, λίγα! - Όπως τ΄ αναδρομικά! - Με ένα μέτρο, μία ρύθμιση, μία παροχή!


 

 
Σκεφτείτε ένα μέτρο, μία ρύθμιση, μία παροχή που επιθυμείτε. Και μετά ρίξτε μια ματιά στις εξαγγελίες του Τσίπρα. Το πιθανότερο είναι να την περιλαμβάνουν. Μία ρύθμιση για όλους. Ενα Πρόγραμμα Θεσσαλονίκης σε έκδοση πανδημίας. Το μόνο που δεν είπε είναι από πού θα προκύψουν αυτά τα λεφτά...

Κώστας Γιαννακίδης

Oταν ακούς για «ολιστικό» ή «εμπροσθοβαρές» πρόγραμμα, καλό είναι να στέκεσαι μακριά. Αν όμως σου πουν ότι είναι και «απόλυτα κοστολογημένο», τότε μπορείς να κάτσεις να χαζέψεις. Διότι θα έχεις μπροστά σου ένα ενδιαφέρον προϊόν μυθοπλασίας. 

Ο Αλέξης Τσίπρας παρουσίασε το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για την ανακούφιση του ιδιωτικού χρέους, τη στήριξη των νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ο Ευκλείδης Τσακαλώτος δεν ήταν εκεί. Βέβαια, όταν ο Τσίπρας μιλάει για ρεαλιστικά και κοστολογημένα προγράμματα, συνειρμικά ανατρέχεις στο Πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης. Και τότε είναι σαν να ακούς το ίδιο σουξέ σε διασκευή από τον ίδιο τραγουδιστή. Θα το ακούσεις από περιέργεια, ενδεχομένως να αλλάξεις και σταθμό, αλλά το σίγουρο είναι ότι θα το ξεχάσεις.

Τι μας είπε ο Τσίπρας; Με δυο λόγια, αυτά που περιμένουμε: γενναίο κούρεμα του ιδιωτικού χρέους με ρυθμίσεις και διαγραφές. 

Ποιες οφειλές καλύπτουν οι προτάσεις; Αυτές που μας ενδιαφέρουν. Φόρο εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, ασφαλιστικές εισφορές. Η μείωση της βασικής οφειλής μπορεί να φτάσει και στο 60%. 

Έχει κι άλλα: μείωση ή διαγραφή χρεών προς τις τράπεζες, κρατική δανειοδότηση, ενισχύσεις, επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών, μετατροπή του συνόλου της επιστρεπτέας προκαταβολής σε μη επιστρεπτέα, διαγραφή τέλους επιτηδεύματος, ρύθμιση οφειλών σε ΔΕΚΟ, προστασία πρώτης κατοικίας και πάει λέγοντας. 

Να το κάνω πιο απλό; Σκεφτείτε ένα μέτρο, μία ρύθμιση, μία παροχή που επιθυμείτε. Και μετά ρίξτε μια ματιά στις εξαγγελίες του Τσίπρα. Το πιθανότερο είναι να την περιλαμβάνουν. Από δίπλα και η πρόταση για ουσιαστική κρατικοποίηση των τραπεζών «για καλύτερο σχεδιασμό υπέρ της πραγματικής οικονομίας και των πολιτών». Παρακαλώ; 

Προτείνει δε και κατάργηση του νέου πτωχευτικού κώδικα, κοινώς επιστροφή στο παλιό, γνωστό μπάχαλο. Υπάρχει μόνο ένα στοιχείο που λείπει από το γενναιόδωρο πρόγραμμα του Αλέξη Τσίπρα: από πού θα προέλθουν τα λεφτά ή πώς θα αντέξει ο κρατικός προϋπολογισμός μοιράζοντας και χαρίζοντας τόσο χρήμα. Εδώ ο Τσίπρας θα μπορούσε να πει κάτι για τα κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά έτσι θα έβγαζε τις μερίδες με το κουτόχορτο στον πάγκο —οι πόροι του Ταμείου προορίζονται πρωτίστως για αναπτυξιακές δράσεις. Συνεπώς, ο λογαριασμός του πακέτου Τσίπρα θα έρθει είτε μέσω νέας φορολογίας, είτε διά εξωτερικού δανεισμού. Πάνε δέκα χρόνια από τότε που κόπηκε το τελευταίο λεφτόδεντρο. 

Εννοείται ότι δεν υπάρχει άνθρωπος που τα παίρνει στα σοβαρά όλα αυτά. Γιατί όμως ακούγονται; Επειδή έτσι πρέπει. Είναι role playing. Ο Τσίπρας οφείλει να βγει και να μοιράζει χρήμα, γνωρίζοντας ότι δεν υπάρχει περίπτωση να δοκιμαστεί στο πεδίο της πραγματικότητας. Πρέπει κάπως να τηρηθούν τα προσχήματα. Και το ακροατήριο αισθάνεται ότι παρακολουθεί μία παράσταση, την εκπλήρωση της τυπικής υποχρεώσης που βαραίνει τον εκάστοτε αρχηγό της αντιπολίτευσης. Απλώς πια καταντάει και λίγο αστείο. 




Πηγή: Protagon.gr






Ελληνοτουρκικά: Εμπλοκή στο Αιγαίο - Νέο κάζο για τους τούρκους, στην ΑΟΖ του Καστελόριζου


 Εμπλοκή στο Αιγαίο: γαλλικό ερευνητικό σκάφος συνοδευόμενο από ελληνική φρεγάτα κάνει σεισμικές έρευνες ανοιχτά της Κρήτης και βρίσκεται αντιμέτωπο με τουρκική φρεγάτα!!!

Εικόνα

Το γαλλικό ερευνητικό σκάφος L’Atalante σε πράξη υψηλού συμβολισμού εκτελεί σεισμική έρευνα στην ΑΟΖ του Καστελόριζου ανοιχτά και νότια της Κρήτης. Μια φρεγάτα του Ελληνικού πολεμικού ναυτικού συνοδεύει το γαλλικό ερευνητικό σκάφος. 

Η Τουρκία στέλνει φρεγάτα για να απομακρύνει το γαλλικό ερευνητικό πλοίο από την περιοχή, αλλά απέτυχε. Σύμφωνα με τοhellasjournal το γαλλικό ερευνητικό πλοίο «L’Atalante» ζήτησε από την Ελλάδα άδεια για να πραγματοποιήσει έρευνες μέσα στην ελληνοαιγυπτιακή συμφωνία, νοτιοανατολικά της Κρήτης και δυτικά του 28ου μεσημβρινού.Μόλις η Ελλάδα εξέδωσε σχετική NAVTEX, η Τουρκία δεν προχώρησε μόνο σε αντι-NAVTEX, αλλά έστειλε και φρεγάτα στην ευρύτερη περιοχή και ζήτησε από το γαλλικό πλοίο να αποχωρήσει. 

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, πλοίο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού παρακολουθεί από την πρώτη στιγμή όλες τις κινήσεις στην περιοχή καθώς η Ελληνική πλευρά θεωρεί πως το πλοίο βρίσκεται σε ύδατα δικής της ευθύνης, αφού η περιοχή εμπίπτει στο παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο. Το γαλλικό πλοίο προχωρά κανονικά στις έρευνές του.

Σύμφωνα με πληροφορία το l’Atalante, είναι μέρος του ωκεανογραφικό στόλου του Ifremer που εμπλέκεται σ΄ έρευνες ( ωκεανογραφία, βιολογία υποθαλάσσια)..

dimpenews.com


Συντάξεις/ Αναδρομικά για την Εισφορά Αλληλεγγύης: Ποιοι θα πληρωθούν σίγουρα και ποιοι μπορούν να ελπίζουν - Το τρυκ της προσωπικής διαφοράς - Τι θα γίνει με τα δώρα


 Συντάξεις: Αναδρομικά 24 μηνών κλειδώνουν για τους συνταξιούχους του Δημοσίου που έχουν κρατήσεις από την Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) μετά και την αμετάκλητη απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου που έκρινε ξεκάθαρα ότι η κράτηση αυτή θα πρέπει να επιστραφεί από τον Φεβρουάριο του 2017 και μέχρι το τέλος του 2018.

Δικαιούχοι

Για το διάστημα αυτό τα αναδρομικά τα δικαιούνται όλοι οι συνταξιούχοι είτε διεκδικούν επιστροφές ΕΑΣ με αγωγές είτε όχι. Και αυτό γιατί η 504/2021 απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου παραπέμπει κατά το σκεπτικό της στην πρώτη απόφαση με την οποία είχε κρίνει αντισυνταγματική την ΕΑΣ, την 244/2017, λέγοντας από τότε ότι η εισφορά θα έπρεπε να είχε διακοπεί. Γιο όσους έχουν αγωγές πριν από το 2017 βγαίνουν αναδρομικά έως και 27.300 ευρώ.

Οι συνταξιούχοι με μικτή κύρια σύνταξη ή με άθροισμα κύριων συντάξεων πάνω από 1.400 ευρώ δικαιούνται επιστροφή ίση με το 3% έως 14% της σύνταξης από τις κρατήσεις για τα έτη 2017 και 2018.

Για το 24μηνο και χωρίς αγωγές τα αναδρομικά ξεκινούν από 960 ευρώ και ξεπερνούν τα 10.000 ευρώ. Τα 960 ευρώ είναι για συνταξιούχους με μικτή κύρια σύνταξη ή άθροισμα συντάξεων 1.450 ευρώ που έχουν την πιο μικρή μείωση από την ΕΑΣ με 3%, ενώ το 10χίλιαρο είναι για συνταξιούχους που η αρχική μικτή κύρια σύνταξη ή το μικτό άθροισμα από κύριες συντάξεις φτάνει ή και ξεπερνά τις 3.000 ευρώ και έχουν την υψηλότερη κράτηση ΕΑΣ με μείωση σύνταξης κατά 14%.

Το κόστος για τις επιστροφές έχει μετρηθεί από το οικονομικό επιτελείο και είναι περίπου 200 εκατ. ευρώ τον χρόνο, δηλαδή 400 εκατ. ευρώ για αναδρομικά 24μήνου σε περίπου 450.000 συνταξιούχους του Δημοσίου.

Συντάξεις-αναδρομικά: "Πού θα βρεθούν τα λεφτά"

Οι αποφάσεις της κυβέρνησης για το θέμα των αναδρομικών από την ΕΑΣ αναμένονται για μετά το Πάσχα και, όπως αποκαλύπτει σήμερα ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής, δεν θα είναι εύκολες. Αφενός γιατί στις πρώτες συσκέψεις που έγιναν μέσα στην εβδομάδα υπήρξε προβληματισμός για το «πού θα βρεθούν τα λεφτά» και αφετέρου διότι υπάρχει ορθάνοιχτο το ενδεχόμενο για αναδρομικά πέραν και του 2018, δηλαδή από το 2019 μέχρι και σήμερα! Και αυτό γιατί όπως αφήνεται να εννοηθεί στην απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, για το διάστημα από 2019 και μετά η ΕΑΣ δεν έχει κριθεί νόμιμη! Στην απόφαση δε, το Ελεγκτικό Συνέδριο λέει ότι «απέχει να αποφανθεί περί της αντισυνταγματικότητας από το 2019 και μετά» παραπέμποντας την οριστική κρίση επ’ αυτού στο 3ο τμήμα του.

Μπορεί λοιπόν η κυβέρνηση να ετοιμάζεται να δώσει αναδρομικά 2ετίας, αλλά να της προκύψουν 5ετίας, καθώς είναι ανοιχτό το διάστημα επιστροφών για μετά το 2019!

Ομοίως ανοιχτό είναι και το αν οι συνταξιούχοι που θα κάνουν «σήμερα» αγωγές για να διεκδικήσουν αναδρομικά 5ετίας (2017, 2018, 2019, 2020 και 2021) θα πάρουν όλες τις επιστροφές ή αν θα μείνουν στα δυο χρόνια (2017 και 2018).

Η μόνη καθαρή περίπτωση που τα αναδρομικά θα είναι για 5 έτη ή και παραπάνω αφορά τους συνταξιούχους που είχαν κάνει αγωγές για την ΕΑΣ πριν βγει η απόφαση του 2017. Αυτή η κατηγορία έχει κλειδώσει επιστροφές 5ετίας.

Ανοιχτό επίσης είναι και τι θα γίνει με τους συνταξιούχους από τα ταμεία του ιδιωτικού τομέα που έχουν κρατήσεις από την ΕΑΣ, πλην όμως δεν έχει ξεκαθαριστεί αν είναι αντισυνταγματική από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Μια ενδεχόμενη επιστροφή αναδρομικών 24μήνου και στους συνταξιούχους του ιδιωτικού τομέα ανεβάζει το κόστος κατά 600 εκατ. ευρώ επιπλέον κατ’ έτος, ήτοι κατά 1,2 δισ. ευρώ στη διετία και συνολικά (μαζί με το Δημόσιο) σε 1,6 δισ. ευρώ.

Σε μια πρώτη ευρεία σύσκεψη, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη στο υπουργείο Εργασίας, συζητήθηκε μεν το κόστος για τα αναδρομικά στον δημόσιο ή και στον ιδιωτικό τομέα, για το επίμαχο 24μηνο, που όπως φαίνεται θεωρείται σίγουρο, πλην όμως έπεσαν στο τραπέζι και προτάσεις για το μετά το 2019 διάστημα, που, όπως φαίνεται, είναι ανοιχτό και μπορεί να φέρει ντόμινο διεκδικήσεων και επιπλέον αναδρομικών!

Σενάρια

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, στα πιθανά σενάρια που εξετάστηκαν είναι να μπει πλαφόν 2ετίας στις διεκδικήσεις των συνταξιούχων, που σημαίνει η παραγραφή να πέσει από τα 5 στα 2 έτη, προκειμένου να μετριαστεί το κόστος επιστροφών από εδώ και πέρα.

Εναλλακτικά δε, είναι υπό σκέψη και άλλη μια πρόταση, αυτή του συμψηφισμού των αναδρομικών της ΕΑΣ με τις προσωπικές διαφορές που μπήκαν στις συντάξεις από τον επανυπολογισμό του νόμου Κατρούγκαλου από το 2019 και μετά. Αν προχωρήσει μια τέτοια πρόταση, τότε ένα μέρος των αναδρομικών της ΕΑΣ θα ισοφαρίσει τις προσωπικές διαφορές και αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα, αφενός οι συνταξιούχοι να ανακτήσουν την παλιά ενιαία σύνταξη παίρνοντας όμως λιγότερα αναδρομικά και αφετέρου να κερδίσουν καθαρή αύξηση από τον νέο επανυπολογισμό δεδομένου ότι θα έχει φύγει από τη μέση η προσωπική διαφορά.

Για παράδειγμα, με την πρόταση αυτή, ένας συνταξιούχος που δικαιούται αναδρομικά ΕΑΣ 3.360 ευρώ για 24 μήνες και μετά το 2019 παίρνει σύνταξη 1.100 ευρώ με προσωπική διαφορά άλλα 100 ευρώ θα έχει συμψηφισμό των αναδρομικών με την προσωπική διαφορά από το 2019 έως και τα μέσα του 2021, ήτοι θα αφαιρεθούν από τα 3.360 ευρώ της ΕΑΣ τα ποσά προσωπικής διαφοράς που εισέπραξε για 30 μήνες που βγαίνουν στα 3.000 ευρώ. Επομένως θα πάρει μόνον 360 ευρώ από αναδρομικά, αλλά καταργείται οριστικά η προσωπική διαφορά και πλέον θα έχει σύνταξη 1.200 ευρώ (αντί 1.100+100). Αυτόματα η αύξηση που θα έχει από τον νέο επανυπολογισμό θα περάσει ολόκληρη στην τσέπη από τη στιγμή που δεν θα έχει προσωπική διαφορά για να συμψηφιστεί. Σε αυτή την περίπτωση ο συνταξιούχος κερδίζει τη χαμένη σύνταξη και «στρώνει χαλί» για αυξήσεις, αλλά δεν θα έχει αναδρομικά.

ΓΙΑ ΠΟΙΕΣ 4 ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ανοίγει ο δρόμος των επιστροφών

Με την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και υπό την αίρεση των τελικών νομοθετικών ρυθμίσεων ανοίγει ο δρόμος για να εισπράξουν αναδρομικά από την ΕΑΣ 4 κατηγορίες συνταξιούχων του Δημοσίου:

Όσοι είχαν ασκήσει προσφυγές πριν από τον Φεβρουάριο του 2017. Οι εν λόγω συνταξιούχοι δικαιούνται όλα τα αναδρομικά από τότε που είχαν την κράτηση μέχρι την ημερομηνία αγωγής. Για παράδειγμα, συνταξιούχος που έκανε προσφυγή στο Ελεγκτικό Συνέδριο το 2016 δικαιούται αναδρομικά ΕΑΣ από το 2010, δηλαδή πέραν της 5ετίας.

2 Όσοι είχαν ασκήσει προσφυγές μετά τη δημοσίευση της απόφασης 244/2017 δικαιούνται αναδρομικά από τον Φεβρουάριο του 2017 και μετά και όχι για το διάστημα πριν από την απόφαση. Για παράδειγμα, συνταξιούχος που έκανε αγωγή το 2019 δικαιούται αναδρομικά για τα έτη 2017, 2018 και 2019.

3 Όσοι συνταξιούχοι ασκήσουν προσφυγές από εδώ και στο εξής, ήτοι από 26 Μαρτίου 2021 που δημοσιεύτηκε η νέα απόφαση, δικαιούνται -με τα έως τώρα δεδομένα- αναδρομικά από Φεβρουάριο 2017 και μετά με όριο την 5ετία. Αν όμως μπει κόφτης παραγραφής στη 2ετία, θα πάρουν μόνο για τα 2017 και 2018 και τίποτε από το 2019 και μετά.

4 Όσοι δεν πρόλαβαν να καταθέσουν αγωγές και δεν σκέφτονται να προσφύγουν ούτε και τώρα, αλλά είχαν κάνει αιτήσεις διακοπής της ΕΑΣ προς το Γενικό Λογιστήριο μετά το 2017, το πιθανότερο είναι πως θα πάρουν τα αναδρομικά του 24μήνου.

Εκκρεμεί απόφαση του ΣτΕ για επικουρικές και Δώρα

Στο πλάνο των αναδρομικών όμως έρχεται να προστεθεί και η νέα απόφαση που αναμένεται από το ΣτΕ για τις επιστροφές, μειώσεων 11 μηνών σε επικουρικές συντάξεις, καθώς και στα Δώρα κύριων και επικουρικών συντάξεων.

Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι επίκειται θετική έκβαση που σημαίνει ότι το θέμα των αναδρομικών θα απαιτήσει μετά το Πάσχα μια συνολική ρύθμιση η οποία ωστόσο επιδιώκεται να απλωθεί με επιστροφές σε βάθος χρόνου.

ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ ΚΥΡΙΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ – ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ ΑΠΟ ΕΑΣ

Σύνταξη με τον φόροΜηνιαία κράτηση ΕΑΣΑναδρομικά ΕΑΣ
Για 2 έτηΓια 3 έτηΓια 5 έτη
ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
1.88845510.92016.38027.300
1.80543210.36815.55225.920
1.7462876.88810.33217.220
1.7012786.67210.00816.680
1.6552696.4569.68416.140
1.6242345.6168.42414.040
1.5782265.4248.13613.560
1.5322185.2327.84813.080
1.4651573.7685.6529.420
1.4181513.6245.4369.060
1.3711443.4565.1848.640
1.2871132.7124.0686.780
1.241481.1521.7282.880
1.189461.1041.6562.760
1.137431.0321.5482.580
1.1090000
ΑΠΟΣΤΡΑΤΟΙ
1.87342010.08015.12025.200
1.7463528.44812.67221.120
1.7292846.81610.22417.040
1.6302646.3369.50415.840
1.5952295.4968.24413.740
1.5442205.2807.92013.200
1.4942115.0647.59612.660
1.4181513.6245.4369.060
1.4051172.8084.2127.020
1.3581122.6884.0326.720
1.3121072.5683.8526.420
1.273501.2001.8003.000
1.225471.1281.6922.820
1.177451.0801.6202.700
1.152441.0561.5842.640
1.1280000







πηγή:https://eleftherostypos.gr/oikonomia/asfalisi-syntaxeis/745772-syntaxeis-anadromika-dimosiou-ta-posa-gia-450-000-syntaxiouxous/