Δευτέρα 5 Οκτωβρίου 2020

Ελληνοτουρκικά: Βαράτε τον σουλτάνο εκεί που τον πονάει.- Τολμάτε;


 

Του Γιώργου Κράλογλου

Η λαϊκή βούληση στην Ε.Ε. σαφώς και δεν ευνοεί τον σουλτάνο. Οι επενδυτές το ξανασκέφτονται. Στο χέρι μας είναι να κερδίσουμε κλίμα και εντυπώσεις. 

Ανεξάρτητα από τα κομματικά αδιέξοδα και την πολιτική κατρακύλα του ΣΥΡΙΖΑ που τον οδηγεί να κάνει κάθε τρίχα τριχιά..., ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης έφυγε από τις Βρυξέλλες όχι με απλά κέρδη αλλά με "προικιά".

"Προικιά" αξιόλογα (και για επόμενες κυβερνήσεις) και από μεγάλο αριθμό χωρών (σκληρών και δύσκολων) που (κατά τη γνώμη μου) αξιολογήθηκαν θετικά στην ευρωπαϊκή κοινή γνώμη η οποία ασφαλώς και μετράει τους κινδύνους και του οθωμανισμού μέσα από "αγνά" ρεύματα μετανάστευσης. 

Αντίθετα (δυστυχώς) με εμάς, στην Ελλάδα, που θέλουμε να δείχνουμε πως δεν μας ταράζουν ούτε οι συνέπειες με τους μαφιόζους που το καρπούνται ακόμη και στην ακριτική Ελλάδα. Και ας υποφέρουμε δημογραφικά. 

Δεν είναι της στιγμής το μεταναστευτικό. Θα επανερχόμαστε, βεβαίως (με τα σημειώματά μας), κάθε φορά που ο μουσουλμανισμός θα φουντώνει. Φωτίζοντας (πάντα με προσοχή) την Θράκη και στο Θρακικό, στο οποίο (επιμένουμε ως στήλη) δεν πάμε καθόλου καλά!!   

Προς ώρας όμως ας επιστρέψουμε σε Βρυξέλλες και Βερολίνο. Εκεί που χτυπάει η καρδιά της Ε.Ε. Εκεί που απλώνονται τραπέζια με παιχνίδια για τις ζώνες επιρροής και τις δυνάμεις των παρεμβάσεων.

Παρατήρηση πρώτη. Ποιος άλλος εκτός από τους εκλογικούς μηχανισμούς των κομμάτων μετράει, ως κοινό ειδικής σημασίας,  τον τούρκικο πληθυσμό; 

Ειδικά τώρα με τα οθωμανικών καταβολών ανοίγματα του σουλτάνου, με συνθήματα που αγγίζουν (όσο αγγίζουν) τον λαό του στα βάθη της Τουρκίας. 

Κατά τη γνώμη μου κάνουν,  μέγα λάθος,  όσοι δεν λογαριάζουν (στη "χημεία" του τουρκικού ζητήματος) τις εμφανέστατα αναθεωρημένες τοποθετήσεις και θέσεις της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης, στη σημερινή τροπή του μουσουλμανισμού- οθωμανισμού.

Του "σουλτανισμού",  επίσης, που προβάλλει επιμόνως ο σουλτάνος (για δικούς του λόγους μπας και ξεπεράσει το προσωπικό του πολιτικό πρόβλημα).

Μέσα στο καλοκαίρι η αμετακίνητη αρνητική θέση της μεγάλης πλειοψηφίας της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης έχει μετατραπεί σε απαίτηση.

Απαίτηση για μόνιμο "τείχος άρνησης" που, σε κάθε συζήτηση ένταξης της Τουρκίας στην Ε.Ε., με πρόσχημα και την πολιτική ολοκλήρωση. Άρνηση ακόμη και της λεγομένης ευρωπαϊκής μετά από κάποιο πιθανό γεωπολιτικό διαχωρισμό.  

Η οποιαδήποτε σφυγμομέτρηση ευρωπαϊκού διαμετρήματος ή δημοψήφισμα για τη βούληση του λαού της Ευρώπης, στην ανάμειξή του με το μουσουλμανικό στοιχείο και τις μουσουλμανικές επιρροές,  θα αποδείκνυε πως η βούληση της κοινής γνώμης στην Ευρώπη έχει σκληρύνει σε βάρος των Τούρκων, μετά τον οθωμανισμό του σουλτάνου. 

Έχει παραμερίσει την πολιτισμένη κοινωνική "συμπάθεια", προς τον Τούρκο ταξιτζή των Βρυξελλών και του Βερολίνου. Προς τον Τούρκο μανάβη, σουβλατζή, εργάτη και βοηθό οικοδομής.

Στο πρόσωπό τους τώρα βλέπει κυρίως, τον μουσουλμάνο και τον Οθωμανό αν όχι και τον εκδικητή. Έτσι όπως βλακωδώς θέλει να τον "ζωγραφίζει" με τις "μπογιές" του, ο ίδιος ο Ερντογάν.   

Είναι δε αδιάφορο,  στην κοινή ευρωπαϊκή γνώμη, αν ο σουλτάνος κοιτάει με αυτά που λέει στα βάθη της Ανατολίας και των περιοχών της Τουρκίας,  που ούτε γνωρίζουν προς τα πού πέφτει η Ε.Ε. 

Δείγμα γραφής (που δεν προσέχθηκε όσο έπρεπε) ήταν και η απόλυτη αποδοχή, από τη λαϊκή ευρωπαϊκή βούληση (με συζητήσεις,  λόγους, άρθρα ή εκπομπές), της αξιοπρόσεκτης πολιτικής τόλμης του κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, με τον φράκτη του Έβρου. 

Συνέβη μάλιστα και στην Ελλάδα. Που δεν συνηθίζεται... Οι πάντες συμφώνησαν με τον φράκτη. Με εξαίρεση την ασυνεννοησία του ΣΥΡΙΖΑ με τα παιδάκια του. Αυτά που πήγε διακοπές στα έλατα του Γράμμου,  για να τα προετοιμάσει και τις καταλήψεις...

Παρατήρηση δεύτερη. Μπορεί τα επενδυτικά συμφέροντα της Ε.Ε. (της Γερμανίας κυρίως) να επηρεάζονται από ισχυρούς δεσμούς (παροχές, Τραπεζικές διευκολύνσεις... στη Γερμανία) με την Τουρκία. Αυτό όμως μπορεί να αλλάξει (με το χάλι της οικονομία της) και ειδικά σήμερα που η ευρωπαϊκή βιομηχανική κοινότητα στοχεύει συμμετοχή στο ΑΕΠ κατά 20% από 15%. Πόσο δύσκολο μας είναι (λέμε εμείς τώρα) να δοκιμάσουμε τις αντοχές μας σε "τράβηγμα" επενδυτών, Ε.Ε. και ΗΠΑ, που κοιτάνε προς την Τουρκία. Οι Αμερικανοί μας είπαν (την περασμένη εβδομάδα) πώς να ανοίξουμε την οικονομία μας. Θα το κάνουμε;

george.kraloglou@capital.gr



πηγή:https://www.capital.gr/o-giorgos-kraloglou-grafei/3485414/barate-ton-soultano-ekei-pou-ton-ponaei-mporeite

Έκθεση κόλαφος: Οι κυβερνήσεις επεμβαίνουν στην Δικαιοσύνη, για την έκδοση οικονομικών αποφάσεων! - Τα ΜΜΕ παραπληροφορούν τους πολίτες, προς όφελος των κυβερνήσεων - Η διαφθορά "καλπάζει"


 

Το θέμα του κράτους δικαίου βρέθηκε στο επίκεντρο της Ε.Ε. την προηγούμενη δεκαετία. Η προσοχή στράφηκε κυρίως σε Ουγγαρία και Πολωνία, καθώς πολλοί ανησύχησαν για την κατάσταση της δημοκρατίας σε αυτές τις δύο χώρες. Οι Βρυξέλλες υποστηρίζουν ότι η Βουδαπέστη και η Βαρσοβία παραβιάζουν τις ευρωπαϊκές αξίες. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όμως αποφάσισε να διευρύνει τον έλεγχό της και να αξιολογήσει την δημοκρατία και τη διαφθορά και στα 27 κράτη μέλη.

Σάντορ Ζίρος, Euronews:

Καλεσμένη μας είναι η Βέρα Γιούροβα, η αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αξίες και τη διαφάνεια. Παρουσιάσατε την πρώτη έκθεση σε επίπεδο Ε.Ε. για το κράτος δικαίου. Πόσο ακμαία είναι η ευρωπαϊκή δημοκρατία;

Βέρα Γιούροβα, Αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αξίες και τη διαφάνεια:

Είναι μια σημαντική στιγμή. Γιατί παρουσιάζουμε αυτή την έκθεση; Δεν είναι μια οποιαδήποτε έκθεση, όπως όλες οι άλλες. Θέλαμε να αξιολογήσουμε σωστά την κατάσταση σε όλα τα κράτη μέλη. Μελετήσαμε τα εθνικά συστήματα δικαιοσύνης, ειδικά την ανεξαρτησία της, αν υπάρχει διάκριση των εξουσιών ανάμεσα στις διαφορετικές αρχές.

Κοιτάξαμε εκ νέου τι κάνει το κάθε κράτος κατά της διαφθοράς. Μελετήσαμε επίσης την ελευθερία των μέσων μαζικής ενημέρωσης, γιατί δεν είναι απλά οικονομικοί παράγοντες. Έχουν καθοριστικό ρόλο στην προστασία της ελευθερίας του λόγου και της δημοκρατίας.

Σάντορ Ζίρος, Euronews:

Ποια είναι τα βασικά συμπεράσματα της έκθεσης; Πού βλέπετε τα περισσότερα προβλήματα σε σχέση με την ελευθερία των μέσων, τη δικαιοσύνη και τη διαφθορά;

Βέρα Γιούροβα, Αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αξίες και τη διαφάνεια:

Τα βασικά προβλήματα, αν πρέπει να κάνω μια γενική αποτίμηση είναι: στον τομέα της δικαιοσύνης, η τάση να υπάρχει μεγαλύτερη πολιτική πίεση στους δικαστές, ειδικά από την πλευρά της εκτελεστικής εξουσίας, δηλαδή από τις κυβερνήσεις. Πρέπει να είμαστε απόλυτα σίγουροι ότι σε κάθε χώρα έχουμε ανεξάρτητους δικαστές, που θα αποφασίζουν με βάση το δίκαιο και όχι ανάλογα του ποιος είναι ποιος και ποιον πρέπει να προστατεύσουν. Αυτή είναι μια ξεκάθαρη αρχή για μας: ισότητα ενώπιον του νόμου, η οποία πρέπει να διασφαλίζεται από τους δικαστές.

Η πολιτικοποίηση της δικαιοσύνης, όπως επίσης οι πολιτικές και οικονομικές πιέσεις στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, που βλέπουμε σε πολλές χώρες, έχουν επιδεινωθεί στις μέρες μας. Έχουμε στη διάθεσή μας πολύ συγκεκριμένα στοιχεία για πέρσι και για φέτος.

Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης παίζουν, όπως είπα και πριν, σημαντικό ρόλο στην προστασία της δημοκρατίας και στην ανάδειξη της πραγματικής εικόνας των θεμάτων. Οι επαγγελματίες δημοσιογράφοι, που έχουν υψηλό αίσθημα ευθύνης, είναι εκείνοι που πρέπει να παράσχουν αντικειμενική πληροφόρηση στους πολίτες. Αυτό που θέλουμε είναι να είναι καλά ενημερωμένοι, να έχουν διαμορφώσει γνώμη και να κάνουν τις επιλογές τους, ειδικά κατά τη διάρκεια των εκλογών.

Τώρα όσον αφορά στη μάχη κατά της διαφθοράς, χρειάζεται να κάνουμε πολύ περισσότερα σε κάποια κράτη μέλη. Βλέπουμε ότι υπάρχουν επαρκείς και αποτελεσματικοί μηχανισμοί ενάντια στη διαφθορά. Σε μερικά κράτη όμως δεν αποκομίζουμε αυτή την εικόνα. Αυτό αντανακλάται επίσης και στις γνώμες πολιτών και επιχειρήσεων που φτάνουν στα αυτιά μας: δεν εμπιστεύονται ότι οι θεσμοί μπορούν να καταπολεμήσουν αποτελεσματικά τη διαφθορά. Αυτός είναι ένας ακόμη λόγος για να επικεντρωθούμε περισσότερο σ' αυτό το πρόβλημα.

Σάντορ Ζίρος, Euronews:

Για δύο χώρες, την Ουγγαρία και την Πολωνία έχει ενεργοποιηθεί το Άρθρο 7. Πιστεύετε ότι η δημοκρατία λειτουργεί καλά εκεί;

Βέρα Γιούροβα, Αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αξίες και τη διαφάνεια:

Έχουμε παρουσιάσει πολύ καλά τα προβλήματα που βλέπουμε και έχουμε εκφράσει τις ανησυχίες μας σε διαφορετικές εκθέσεις και αναλύσεις για όσα συμβαίνουν στην Πολωνία και την Ουγγαρία. Έχει ήδη ενεργοποιηθεί το Άρθρο 7 για τις δύο χώρες. Δεν πίστευα ποτέ ότι θα χρησιμοποιούσαμε αυτό το άρθρο αλλά το κάναμε σ' αυτές τις περιπτώσεις. Είναι σημαντικό ότι είναι μια διαδικασία, που συνεχίζεται.

Όπου ανακαλύψουμε απτά παραδείγματα παραβίασης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, θα τα αντιμετωπίσουμε με τη διαδικασία που προβλέπεται. Και η σημερινή έκθεση είναι συμπληρωματική των μέτρων και των εργαλείων που μόλις ανέφερα.

Η Πολωνία και η Ουγγαρία μας προέτρεψαν να στρέψουμε την προσοχή μας στο τι συμβαίνει και σε άλλες χώρες. Έχει εξαιρετική σημασία να καταγράφουμε την κατάσταση που επικρατεί στα προαναφερθέντα κράτη, με βάση αντικειμενικά κριτήρια. Ειλικρινά προσπαθήσαμε να είμαστε αντικειμενικοί στην αποτίμηση της κατάστασης. Η μέθοδος που χρησιμοποιήσαμε ήταν απόλυτα διαφανής και αφορούσε τους πάντες. Υπήρξε μάλιστα συνεργασία από την πλευρά των κρατών μελών.

Σάντορ Ζίρος, Euronews:

Υπάρχει προθυμία από αυτά τα κράτη για συνεργασία και αλλαγή, όσον αφορά τα σημεία που αναφέρετε στην έκθεση;

Βέρα Γιούροβα, Αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αξίες και τη διαφάνεια:

Είδαμε ότι υπάρχει προθυμία από όλα τα κράτη μέλη. Αυτή ήταν μια πολύ απαιτητική διαδικασία. Οι συνάδελφοί μας αξιολόγησαν εκθέσεις και συμπεράσματα από συνομιλίες με 300 διαφορετικούς φορείς από όλα τα κράτη μέλη. Υπήρξε λοιπόν προθυμία.

Κάνοντας αυτή τη δουλειά, εισάγοντας αυτό το προληπτικό εργαλείο που είναι η έκθεση που παρουσιάζουμε σήμερα, δίνουμε μεγαλύτερη έμφαση και ώθηση στο γιατί είναι σημαντικό να προστατεύσουμε δραστικά και να υπερασπιστούμε το κράτος δικαίου στα κράτη μέλη. Είναι άλλωστε προς το κοινό συμφέρον όλων.

Δεν αφορά μόνο την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Δεν μπορούμε να ενεργούμε μόνοι μας σ' αυτό το θέμα. Γι' αυτό πρέπει να ομολογήσω ότι εξεπλάγην ευχάριστα από το επίπεδο και την ποιότητα της συνεργασίας. Αυτή είναι η πρώτη έκθεση που παρουσιάζουμε σήμερα. Θα υπάρχουν στο εξής ετήσιες εκθέσεις, οπότε του χρόνου, θα δούμε ποια είναι η τάση. Πώς θα διαχειριστούμε τα νέα ευρήματα; Σε πολλές περιπτώσεις θα έχει να κάνει με την έναρξη διαλόγου με τα εμπλεκόμενα κράτη μέλη.

Και δεν είναι μόνο η Πολωνία και η Ουγγαρία το πρόβλημα. Η έκθεση υπογραμμίζει τις προκλήσεις που υπάρχουν στο σύστημα δικαιοσύνης της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Κροατίας και της Σλοβακίας. Στην Βουλγαρία και την Μάλτα, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης έχουν στενές σχέσεις με τα πολιτικά κόμματα, ενώ στην Ισπανία, την Σλοβενία, την Βουλγαρία και την Κροατία, οι δημοσιογράφοι δέχονται απειλές και επιθέσεις.

Σάντορ Ζίρος, Euronews:

Είδαμε μερικές χώρες στην έκθεση που δεν τις περιμέναμε. Ποια είναι η βασική σας ανησυχία, πέρα από την Ουγγαρία και την Πολωνία;

Βέρα Γιούροβα, Αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αξίες και τη διαφάνεια:

Σε μερικά κράτη, είδαμε κυρίως να καταγράφεται μια αρνητική κατάσταση στον κλάδο των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Είναι καλό να διαβάζουμε τις εκθέσεις, αν θέλουμε να είμαστε ανοικτοί και σωστοί στην αξιολόγησή μας. Καταγράφεται επίσης έλλειψη δράσης, ειδικά σε θέματα έρευνας και διώξεων αξιόποινων πράξεων στον τομέα της οικονομίας.

Γι' αυτό το λόγο, ταυτόχρονα, προσπαθούμε να προωθήσουμε την πρόταση σύνδεσης της αρχής του κράτους δικαίου με την αποτελεσματική έρευνα και τη δίωξη του οικονομικού εγκλήματος.

Διευρύνουμε λοιπόν τώρα, την εργαλειοθήκη και τον αριθμό των μέσων αντιμετώπισης που έχουμε στη διάθεσή μας. Γιατί όσον αφορά το θέμα των χρημάτων, είμαστε στη χρονική περίοδο που θα διανείμουμε περισσότερα χρήματα. Τα χρήματα αυτά πρέπει να εξυπηρετήσουν πολύ καλούς σκοπούς.

Πρέπει επίσης να αναφερθώ στα κονδύλια από το ταμείο ανάκαμψης, που θα βοηθήσουν όλα τα κράτη μέλη να βγουν από την κρίση, που δημιούργησε ο κορονοϊός. Γι' αυτό δεν μπορούμε να έχουμε ένα σύστημα όπου αυξάνουμε το ποσό των κονδυλίων που δίνουμε στα κράτη και να έχουμε μπροστά μας μείωση της εμπιστοσύνης προς κάποια από αυτά. Πρέπει να εισάγουμε περισσότερες ασφαλιστικές δικλείδες.

Σάντορ Ζίρος, Euronews:

Είμαστε στη μέση διαπραγματεύσεων για τον προϋπολογισμό, όπως είπατε. Είναι όμως τα χρήματα ο μόνος τρόπος για να πείσετε αυτές τις χώρες και να διασφαλίσετε τις ευρωπαϊκές αξίες;

Βέρα Γιούροβα, Αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αξίες και τη διαφάνεια:

Φυσικά και όχι. Πρέπει να ξεδιπλώσουμε όλα τα μέτρα και τα εργαλεία που διαθέτουμε. Και τα χρήματα βέβαια... Είναι μια πολύ σοβαρή προειδοποίηση για όλα τα κράτη που συνεχίζουν να παραβιάζουν την αρχή του κράτους δικαίου: με το να δίνουν υπό όρους χρήματα, οι φορολογούμενοι στα κράτη μέλη, ειδικά σε αυτά που συνεισφέρουν οικονομικά στην Ε.Ε., θέλουν να δουν περισσότερες ασφαλιστικές δικλείδες.

Δεν πρέπει όμως να εγκαταλείψουμε το διάλογο με τα κράτη μέλη. Ειδικά με αυτά για τα οποία έχουμε ανησυχία. Και απλά πρέπει να παραδεχτούμε ότι ήμασταν αφελείς στο παρελθόν, που πιστεύαμε ότι η αρχή του κράτους δικαίου θα είναι πάντα εκεί, και ότι θα λειτουργεί χωρίς κανένα πρόβλημα, αυτόματα, σαν να βρίσκεται σε διαρκή κίνηση.

Ότι τα θεμελιώδη δικαιώματα θα είναι παντού και πάντα αξιοσέβαστα. Ότι η προστασία των μειονοτήτων θα ισχύει παντού. Είναι ξεκάθαρο ότι πρέπει να αυξήσουμε την πίεση στα κράτη μέλη για να συνειδητοποιήσουν ότι αυτές είναι οι ιερές αρχές της ένωσης. Γιατί το θέμα είναι και πάλι η εμπιστοσύνη, η εμπιστοσύνη ανάμεσα στα κράτη μέλη. Για παράδειγμα, τα ανεξάρτητα δικαστήρια πρέπει να λειτουργούν παντού, με την ίδια ποιότητα και τις ίδιες αρχές. Και είναι και θέμα εμπιστοσύνης των πολιτών προς τους θεσμούς τους. Είναι ένα ακόμη ζήτημα που βλέπουμε να υπάρχει χάσμα. Η εμπιστοσύνη των πολιτών στους θεσμούς μειώνεται.

Σάντορ Ζίρος, Euronews:

Δεν είναι αφέλεια να θεωρείτε ότι αυτές οι χώρες θα εγκρίνουν τελικά τους όρους του προϋπολογισμού, γιατί θα μπορούν να θέσουν ως και βέτο σ' αυτόν;

Βέρα Γιούροβα, Αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αξίες και τη διαφάνεια:

Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται. Δεν θέλω σ' αυτό το στάδιο να τις εγκαταλείψουμε ή να πούμε κάτι που θα θέσει σε αμφισβήτηση την σημασία αυτής της πρότασης.

Σάντορ Ζίρος, Euronews:

Αυτή την εβδομάδα, ο Ούγγρος πρωθυπουργός, Βίκτορ Όρμπαν ζήτησε την παραίτησή σας, γιατί σε μια συνέντευξή σας, είπατε ότι το καθεστώς που έχει επιβάλλει είναι μια άρρωστη δημοκρατία. Μετανιώνετε γι' αυτό;

Βέρα Γιούροβα, Αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αξίες και τη διαφάνεια:

Όχι δεν μετανιώνω. Είπα αυτό που είπα. Το έχω πει εκατοντάδες φορές ότι έχουμε σοβαρές ανησυχίες για την κατάσταση στην Ουγγαρία. Χρησιμοποίησα διαφορετικές λέξεις, αλλά μίλησα για τα ίδια πράγματα και τις σοβαρές μας ανησυχίες. Υπήρξε κάποια παρανόηση σε σχέση με αυτό, γιατί θυμάμαι πολύ καλά το βασικό μήνυμα της συνέντευξης που έδωσα.

Είπα ότι ο πρώτος και ο τελευταίος λόγος ανήκει στους πολίτες, στον ουγγρικό λαό. Σέβομαι πάρα πολύ τους Ούγγρους και την ελεύθερη επιλογή τους. Αναγνωρίζω ότι ο πρωθυπουργός Όρμπαν κέρδισε τις εκλογές. Όπως σας είπα όμως, χρειάζεται να εξετάσουμε σε όλα τα κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένης και της Ουγγαρίας, ότι διασφαλίζονται τα δικαιώματα, η ελευθερία και οι δυνατότητες επιλογής των πολιτών.

Σάντορ Ζίρος, Euronews:

Πιστεύετε ότι στην Ουγγαρία υπάρχει ελευθερία και δυνατότητες επιλογής στις εκλογές;

Βέρα Γιούροβα, Αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αξίες και τη διαφάνεια:

Πρέπει να πληρούνται αρκετές προϋποθέσεις. Καταρχάς, να γίνονται επί ίσοις όροις οι πολιτικές εκστρατείες. Να υπάρχει διαφάνεια για παράδειγμα στην χρηματοδότηση των εκστρατειών. Μετά υπάρχει η ελευθερία λόγου, η πολυφωνία των μέσων μαζικής ενημέρωσης και η δικαστική ανεξαρτησία. Γιατί υπάρχει και η περίπτωση αμφισβήτησης των εκλογικών αποτελεσμάτων. Τότε είναι η στιγμή που τα δικαστήρια πρέπει να πάρουν την απόφαση. Στις περιπτώσεις λοιπόν που εφαρμόζονται αυτοί οι όροι και οι προϋποθέσεις, τότε μπορούμε να μιλάμε για ελεύθερες και δίκαιες εκλογές.

Σάντορ Ζίρος, Euronews:

Πώς θα διαχειριστείτε στο μέλλον την ουγγρική κυβέρνηση; Γιατί έχουν κόψει τους δεσμούς μαζί σας

Βέρα Γιούροβα, Αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αξίες και τη διαφάνεια:

Είμαι έτοιμη να συζητήσω με όλα τα κράτη μέλη και τους εταίρους.

Σάντορ Ζίρος, Euronews:

Πώς μπορεί να προωθήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την πολυφωνία των μέσων μαζικής ενημέρωσης στην Ευρώπη;

Βέρα Γιούροβα, Αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αξίες και τη διαφάνεια:

Οφείλω να ομολογήσω ότι είναι ένα πολύ δύσκολο ζήτημα. Γιατί δεν θέλουμε να έχουμε πολύ ισχυρές νομικές αρμοδιότητες. Έχουμε κάποιες. Για παράδειγμα, από τις 20 Σεπτεμβρίου και στο εξής, τέθηκε σε ισχύ η οδηγία για τον οπτικοακουστικό τομέα. Θα δούμε πώς θα την ενσωματώσουν τα κράτη μέλη στην εθνική τους νομοθεσία και πώς θα την εφαρμόσουν. Μέχρι σήμερα, μόνο μερικά κράτη μέλη μας έχουν ενημερώσει για την ενσωμάτωσή της. Θα το εξετάσουμε λοιπόν και θα κάνουμε χρήση των νομικών αρμοδιοτήτων μας. Αλλά για τα υπόλοιπα θέματα, δεν έχουμε αρκετά ισχυρές νομικές αρμοδιότητες.

Έχουμε συστήσει πολλές φορές στα κράτη μέλη να προστατέψουν και να βοηθήσουν τα media, στην εποχή του κορονοϊού για να μπορέσουν να επιβιώσουν οικονομικά. Υπάρχουν λοιπόν πολλά κράτη που δίνουν τώρα κρατική βοήθεια στα μέσα μαζικής ενημέρωσης για να μπορέσουν να διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας τους, αλλά και για άλλα ζητήματα. Υπάρχουν λοιπόν διαφορετικοί τρόποι. Θα είμαστε απόλυτα κατανοητοί στην προσπάθειά μας να βοηθήσουμε τα ανεξάρτητα μέσα, γιατί το έχουν πολύ μεγάλη ανάγκη.

Λόγω της πανδημίας, οι ευρωπαϊκές χώρες εφάρμοσαν πολύ βιαστικά νόμους έκτακτης ανάγκης, που περιόρισαν τις πολιτικές ελευθερίες και την ελεύθερη μετακίνηση των πολιτών. Παράλληλα, ένα νέο κύμα ψευδών ειδήσεων και παραπληροφόρησης πλημμύρισε το διαδίκτυο. Σε πολλές περιπτώσεις από πίσω κρύβονταν η Ρωσία και η Κίνα.

Σάντορ Ζίρος, Euronews:

Πιστεύετε ότι μετά την πανδημία, θα μπορέσουμε να επιστρέψουμε στην παλιά κανονικότητα, όσον αφορά τη δημοκρατία;

Βέρα Γιούροβα, Αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αξίες και τη διαφάνεια:

Σε πολλές περιπτώσεις, η παλιά κανονικότητα δεν ήταν καλή. Είχαμε ήδη αρκετά προβλήματα, πριν τον κορονοϊό, όπως γνωρίζετε. Η εποχή του covid απαίτησε την εφαρμογή μέτρων έκτακτης ανάγκης στην πλειοψηφία των κρατών μελών. Αγωνιστήκαμε σκληρά να πείσουμε τα κράτη μέλη να σεβαστούν την αρχή της αναγκαιότητας και της αναλογικότητας αυτών των μέτρων. Γιατί σ' ένα καθεστώς έκτακτης ανάγκης δεν σημαίνει ότι ακυρώνεις την συνταγματική ισορροπία ή την δικαστική εποπτεία ή φιμώνεις τα μέσα μαζικής ενημέρωσης ή τους ενεργούς πολίτες.

Όσον αφορά λοιπόν την περίοδο του κορονοϊού και το καθεστώς έκτακτης ανάγκης, ήμασταν απόλυτα ξεκάθαροι για το πώς έπρεπε να γίνουν τα πράγματα. Επίσης, η προστασία της ιδιωτικότητας τέθηκε σε κίνδυνο και δώσαμε κατευθυντήριες γραμμές στα κράτη για το πώς να χρησιμοποιούν τις εφαρμογές ιχνηλάτησης του ιού, χωρίς να το παρακάνουν και χωρίς να βλάπτουν την ιδιωτικότητα των πολιτών.

Και νομίζω ότι αυτό είναι το μάθημα για το μέλλον. Με ρωτήσατε για τη νέα και την παλιά κανονικότητα. Είναι μια διαδικασία που δεν τελειώνει ποτέ. Όπως σας είπα πριν, ήμασταν αφελείς στο παρελθόν. Πιστεύαμε ότι όλα θα γίνουν αυτόματα. Δεν γίνονται. Θα συνεχίσουμε λοιπόν την ενεργητική υπεράσπιση του κράτους δικαίου και της δημοκρατίας στην Ευρώπη. Θα ήθελα να πω ότι δεν πρέπει να μείνουμε απλά στα λόγια και στις δηλώσεις. Πρέπει να δράσουμε και να έχουμε μεγαλύτερη στήριξη και περισσότερη προστασία αυτών των αρχών.

Σάντορ Ζίρος, Euronews:

Η πανδημία έφερε και ένα τεράστιο κύμα ψευδών ειδήσεων. Πώς θα τις αντιμετωπίσετε; Θα συνεχίσουν να είναι εδώ και στο μέλλον;

Βέρα Γιούροβα, Αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αξίες και τη διαφάνεια:

Είναι ένας από τους λόγους, τους οποίους μπορώ να περιγράψω εξαιρετικά: το πώς η κατάσταση πριν τον κορονοϊό, επιδεινώθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ήδη πριν τον Covid είχαμε τεράστιο θέμα με την επιρροή που ασκούσαν ξένα κράτη και τις καμπάνιες παραπληροφόρησης που εφάρμοζαν. Πολλοί τομείς ήταν υπό διαρκή επίθεση παραπληροφόρησης: για παράδειγμα οι μειονότητες, οι μετανάστες.

Ο καινούριος τομέας τώρα είναι οι πράσινες πολιτικές. Ακόμη περισσότερο όμως είναι το τρομερό κύμα παραπληροφόρησης που έχουμε ενάντια στον εμβολιασμό. Αυτού του είδους η παραπληροφόρηση δεν είναι κάτι καινούργιο. Πρέπει όμως να αντιμετωπίσουμε αυτό το φαινόμενο με πολύ προσεκτικό και συνετό τρόπο. Το μόνο που μπορώ να σας αποκαλύψω είναι ότι σχεδιάζουμε κάποια νέα μέτρα για το διαδίκτυο. Για την παραπληροφόρηση δεν θα εισάγουμε κανένα είδος λογοκρισίας ή περιορισμό της ελευθερίας του λόγου.

Σάντορ Ζίρος, Euronews:

Πώς αντιμετωπίζετε τις ξένες προσπάθειες παραπληροφόρησης, ειδικά από την Κίνα και την Ρωσία;

Βέρα Γιούροβα, Αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αξίες και τη διαφάνεια:

Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης εργάζεται πυρετωδώς για την ανίχνευση αυτών των συντονισμένων επιθέσεων και των προσπαθειών που γίνονται για να επηρεαστεί η κοινή γνώμη στην Ε.Ε. Συνεργαζόμαστε με διαδικτυακές πλατφόρμες, γιατί θέλουμε αυτές να ενημερώσουν το κοινό γι' αυτές τις περιπτώσεις, για να καταλάβει ο κόσμος ότι αυτή είναι μια πίεση που έρχεται από το εξωτερικό.

Θέλουμε επίσης να καταλάβουν όλοι ποιος είναι ο στόχος αυτής της πίεσης, ποιος είναι ο στόχος των διαφόρων εκστρατειών παραπληροφόρησης. Πιθανώς εγώ ως πολίτης, να είμαι υπό την επιρροή κάποιου που θέλει να αποσπάσει την προσοχή της κοινωνίας μας και θέλει να ενσπείρει μίσος και δυσπιστία προς τους θεσμούς. Νομίζω ότι υπάρχει ένα τεράστιο κενό και πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τον στόχο της παραπληροφόρησης και να δείξουμε ότι μπορεί να είναι πολύ επικίνδυνη.

Σάντορ Ζίρος, Euronews:

Οι ευρωπαϊκές σχέσεις με την Ρωσία δέχτηκαν νέο πλήγμα με την υπόθεση Ναβάλνι. Πιστεύετε ότι η Ευρώπη πρέπει να επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία γι' αυτό το ζήτημα;

Βέρα Γιούροβα, Αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αξίες και τη διαφάνεια:

Νομίζω ότι η συζήτηση συνεχίζεται στην Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης και στο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων. Είναι ένα τεράστιο πλήγμα και δεν μπορούμε να το αφήσουμε χωρίς απάντηση. Είμαι απόλυτα βέβαιη ότι θα παίξει καθοριστικό ρόλο στις σχέσεις μας.

Σάντορ Ζίρος, Euronews:

Μπορεί να υπάρξει ενότητα σ' αυτό το ζήτημα στην Ευρώπη;

Βέρα Γιούροβα, Αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αξίες και τη διαφάνεια:

Η ενότητα είναι αναγκαία για να υπάρξουν κυρώσεις.

Η συνέντευξη της Βέρα Γιούροβα πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες, την Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου



πηγή:https://gr.euronews.com/2020/10/02/i-proti-ekthesi-gia-to-kratos-dikaiou-stin-evropaiki-enosi-kai-ta-provlimata-pou-iparxoun

Κυριακή 4 Οκτωβρίου 2020

Ελληνοτουρκικά: Τελικά η Ευρωπαϊκή "Αλληλεγγύη" εκδηλώθηκε στην…Τουρκία - Είμαστε ανεπίδεκτοι μαθήσεως!


 

Η πρόσφατη απόφαση της Συνόδου Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέδειξε περίτρανα την ανωριμότητα της εξωτερικής μας πολιτικής, η οποία είχε καλλιεργήσει ελπίδες και το χειρότερο είναι ότι τις πίστευε, ότι η Ευρώπη θα σταθεί αλληλέγγυα στην Ελλάδα, αλλά αποδείχθηκε ότι ο βασιλιάς ήταν γυμνός. Τρεις μεγάλες χώρες με φασιστικό παρελθόν με φασιστικό παρελθόν, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, υποστήριξαν την Τουρκία, λόγω οικονομικών συμφερόντων, αλλά και ιδεολογικών καταβολών.

Ο Ερντογάν αποδείχθηκε πολύ μεγάλος παίκτης της Διεθνούς σκηνής, ελισσόμενος με υποδειγματικό τρόπο ακόμα και στην ευρωπαϊκή σκακιέρα. Μόνο ο Μακρόν, τον οποίον προσπάθησε ο Ερντογάν να προσεταιρισθεί, αντιστάθηκε και μίλησε για πραγματική αλληλεγγύη απέναντι στην Ελλάδα και τη χειμαζόμενη Κύπρο.

Στην εξέλιξη αυτή, την οποία δεν κατόρθωσε να αντιληφθεί εγκαίρως η ελληνική διπλωματία, βαυκαλιζόμενη από την ιδέα μιας ευρωπαϊκής αλληλεγγύης, πρέπει να αντιτάξουμε τις σταθερές αξίες της ρεαλιστικής πολιτικής που πρώτος ο Θουκυδίδης θεμελίωσε. Δυστυχώς τις δημόσιες σχέσεις δεν τις διέπει καμιά άλλη αρχή πλην αυτής του συμφέροντος και καμία αξία πλην αυτής της ισχύος.

Το τραγικό στην περίπτωσή μας είναι ότι η Ελλάδα, ανεπίδεκτη μαθήσεως, δεν συνάγει τα συμπεράσματα που πρέπει από τις διπλωματικές της ήττες. Αν η επίλυση όλων των ζητημάτων βασιζόταν επί του διαλόγου και των ειρηνικών διαπραγματεύσεων, τότε η Κύπρος θα είχε ελευθερωθεί από τον τουρκικό κατοχικό στρατό.

Εδώ και πολλά χρόνια οι Κούρδοι θα είχαν ανακτήσει την πατρίδα τους και τόσοι άλλοι λαοί που αδικούνται και αγωνίζονται γενναία, χωρίς όμως να δικαιώνονται.

Πρέπει κάποτε οι κυβερνήτες μας να αφήσουν τις ρηχές προσεγγίσεις των διεθνών ζητημάτων και να αντιληφθούν ότι μόνο η ισχυρή άμυνα με ανάπτυξη της αμυντικής βιομηχανίας και με άμεσους εξοπλισμούς θα μπορούσε να αποτελέσει την κατάλληλη εργαλειοθήκη για την αποτροπή μιας νέας κρουαζιέρας του Ορούτς Ρέις στην ελληνική και κυπριακή ΑΟΖ.

Η Ελλάδα διαψεύσθηκε πικρά, παρά τις κατανοητές κυβερνητικές θριαμβολογίες. Τί άλλο θα μπορούσε να πει ο Πρωθυπουργός; Θα μπορούσε να παραδεχθεί ευθέως και ειλικρινώς τη διάψευση των προσδοκιών του; Αυτή δυστυχώς η τακτική δίνει το κίνητρο στον Σουλτάνο να συνεχίσει ακώλυτος στην Ανατολική Μεσόγειο και όχι μόνο -ακόμα και στο Ναγκόρνο Καραμπάχ έφτασε η χάρη του- και στους Ευρωπαίους να συνεχίσουν τις μπίζνες τους.

Πρέπει μια υπεύθυνη Κυβέρνηση να αντιληφθεί ότι έχει χρέος έναντι της χώρας και της ιστορίας της, να θωρακίσει με κατεπείγουσας προτεραιότητας εξοπλιστικά προγράμματα αεροσκαφών, πλοίων, τεθωρακισμένων οχημάτων και πυραυλικών συστημάτων τις Ένοπλες Δυνάμεις και από αύριο κιόλας να κινητοποιήσει την αμυντική βιομηχανία με κυλιόμενη 24ωρη εργασία, όπως έκανε ο Μποδοσάκης το 1936, για την επίτευξη των αμυντικών βιομηχανικών στόχων και επειδή η Κύπρος βρίσκεται 46 χρόνια υπό κατοχή (ελπίζω να μην περιμένουμε να συμπληρωθούν 400 χρόνια σκλαβιάς του νησιού, για να αντιδράσουμε), αδύναμη η ίδια να αντιμετωπίσει την τουρκική εισβολή, πρέπει η ελληνική Κυβέρνηση να ενεργοποιήσει τον Ενιαίο Αμυντικό Χώρο με συνεκπαίδευση και συναγορά και συμπαραγωγή προηγμένων οπλικών συστημάτων, για να αντιμετωπισθεί ο νεοοθωμανικός ιμπεριαλισμός που απειλεί με κατάληψη ολόκληρο το νησί.

Είναι υποχρέωση όλων να αντιτάξουν μια ενεργή αμυντική πολιτική και να μην περιορισθούν στα ευχολόγια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η χλωμάδα που αποδέχθηκε με το νέο φωτισμό δυστυχώς το Υπουργείο Πολιτισμού στην Ακρόπολη, μετατρέποντάς την από σύμβολο φωτός σε μαυσωλείο, φαίνεται πως κατατρέχει ολόκληρη την εξωτερική πολιτική μας. Κρίμα!


Βασίλειος Λ. Κωνσταντινόπουλος

Καθηγητής Πανεπιστημίου

vasskonstantin@gmail.com



πηγή:https://infognomonpolitics.gr/2020/10/telika-i-evropaiki-allilengyi-ekdilothike-stin-tourkia/

ΓΕΣ: Κοινωνική Προσφορά του Στρατού Ξηράς σε Μειονοτικά Σχολεία της Θράκης


 Ο Στρατός Ξηράς υπό την αιγίδα του ΓΕΕΘΑ και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, στο πλαίσιο της κοινωνικής του δράσης και εν όψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, προσέφερε δώρα σε μειονοτικά σχολεία της ορεινής Θράκης.

Η δράση υλοποιήθηκε σε 17 μειονοτικά σχολεία, στα οποία προσφέρθηκαν ηλεκτρονικοί υπολογιστές, προβολικά μηχανήματα, βιβλιοθήκες, ηλεκτρικές συσκευές, επιτραπέζια παιχνίδια και μπάλες ποδοσφαίρου. Επιπλέον, προ της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, προσωπικό του Στρατού Ξηράς τοποθέτησε και έλεγξε τη λειτουργικότητα αριθμού κλιματιστικών μονάδων και διαδραστικών πινάκων.

#ΕλληνικόςΣτρατός, #HellenicArmy

ΓΕΕΘΑ: Ολοκλήρωση Συνεκπαίδευσης των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ) με τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις


 Την Παρασκευή 02 Οκτωβρίου 2020, αναχώρησε από την αεροπορική βάση της Σούδας η αποστολή της Πολεμικής Αεροπορίας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ) μετά την ολοκλήρωση της συνεκπαίδευσης της με τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας μας, η οποία σχεδιάστηκε και συντονίστηκε από το ΓΕΕΘΑ και από το Γενικό Επιτελείο Ενόπλων Δυνάμεων των ΗΑΕ.

Κατά τη διάρκεια της συνεκπαίδευσης πραγματοποιήθηκαν στη θαλάσσια περιοχή νότια, ανατολικά και δυτικά Κρήτης, καθώς και σε περιοχές του κεντρικού και του νοτιοανατολικού Αιγαίου τεχνικά και τακτικά αντικείμενα με αυξανόμενο βαθμό δυσκολίας σε συνεργασία με μέσα και μονάδες και των τριών Κλάδων των ΕΔ, τα οποία συνέβαλαν στην περαιτέρω επαύξηση του επιπέδου της επιχειρησιακής ετοιμότητας, μαχητικής ικανότητας και συνεργασίας των συμμετεχόντων.

Εκδόθηκε η Γνωμοδότηση "ΒΟΜΒΑ" του Ελεγκτικού Συνεδρίου, για τα αναδρομικά των αποστράτων και των συνταξιούχων δημοσίου! - Ανατρέπονται τα πάντα ! - Δείτε το πλήρες κείμενο της Γνωμοδότησης-Πρακτικών


 

Η Ολομέλειά του προειδοποιεί:
● Η κυβέρνηση επεμβαίνει σε γεννημένα περιουσιακά δικαιώματα
● Ασύμβατη η ρύθμιση της τροπολογίας με το άρθρο 1 του ΠΠΠ της ΕΣΔΑ
● Το Δικαστήριό μας δεν έχει ακόμα αποφανθεί για το ύψος των αναδρομικών και τα Δώρα
● Αντισυνταγματική η απαγόρευση τής δικαστικής διεκδίκησης αναδρομικών και Δώρων και πέραν του 11μήνου, με την προωθούμενη τροπολογία

Με μία γνωμοδότηση-«βόμβα» που κοινοποίησε προχθές στην κυβέρνηση, το Ελεγκτικό Συνέδριο τοποθετείται απολύτως αρνητικά στην προωθούμενη τροπολογία για τα αναδρομικά των 11 μηνών προς τους συνταξιούχους δημοσίους υπαλλήλους και απόστρατους όλων των κλάδων των Σωμάτων Ασφαλείας.

Πιο συγκεκριμένα, με τα Πρακτικά της 3ης Ειδικής Συνεδρίασης της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου στις 23-9-2020 που συντάχθηκαν μετά από συζήτηση και απόφαση από την Ολομέλειά του βάσει του άρθρου 73 παρ. 2 του Συντάγματος, οι δικαστές του Ανώτατου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου της χώρας, σε πολλά σημεία και με αυστηρή διατύπωση, προειδοποιούν την κυβέρνηση ότι:

● Η κυβέρνηση επεμβαίνει σε γεννημένα περιουσιακά δικαιώματα

● Η ρύθμιση της τροπολογίας είναι ασύμβατη με το άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ

● Το Δικαστήριό μας δεν έχει ακόμα αποφανθεί για το ύψος των αναδρομικών και τα Δώρα

● Η προωθούμενη τροπολογία περί απαγόρευσης δικαστικής διεκδίκησης αναδρομικών και Δώρων και πέραν του 11μήνου είναι αντισυνταγματική

Ιδιαίτερα σκληρή τοποθέτηση και πάντα στα πλαίσια του Συντάγματος και της λειτουργίας των Ανωτάτων Δικαστηρίων, υπήρξε αυτή τού Γενικού Επίτροπου της Επικρατείας κ.Αντωνίου Νικητάκη, ενώ ιδιαιτέρως επικριτική, με επιμονή στην τήρηση του Συντάγματος και τη θεσμική ιδιαιτερότητα δημοσίων υπαλλήλων και δημοσίων λειτουργών, υπήρξε και η διατύπωση από το μέλος της Ολομέλειας κυρία Βασιλική Σοφιανού.

Χαρακτηριστικά η Γνωμοδότηση (Πρακτικά) αναφέρει ότι:

«IV.Συνέπειες των διαφορών στην νομολογία των δύο ανωτάτων δικαστηρίων ως προς το αλυσιτελές των προτεινόμενων ρυθμίσεων

13.Από την ανάλυση που προηγήθηκε καθίσταται προφανές το διαφορετικό νομολογιακό περιβάλλον εντός του οποίου κυοφορήθηκαν οι διατάξεις του άρθρου 114 του ν. 4714/2020 για τους συνταξιούχους των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης, σε σχέση με εκείνο στο οποίο, με το άρθρο 1 του προτεινόμενου σχεδίου νόμου, επιχειρείται οι ανωτέρω ρυθμίσεις να μεταφερθούν και να ισχύουν για τους συνταξιούχους του Δημοσίου και τις λοιπές εξομοιούμενες με αυτούς κατηγορίες.

14. Η 11η.6.2015, ημερομηνία δημοσίευσης της κατά τα ανωτέρω απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας, δεν εμφανίζεται κρίσιμη στο νομολογιακό περιβάλλον του Ελεγκτικού συνεδρίου αναφορικά με τις αξιώσεις των συνταξιούχων του Δημοσίου και των εξομοιουμένων με αυτούς από αντισυνταγματικές περικοπές.

15.Στο δε παρόν στάδιο εξέλιξης της νομολογίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, οποιαδήποτε εκ των προτέρων εκτίμηση, ως προς το εάν οι αξιώσεις των συνταξιούχων του Δημοσίου από την αντισυνταγματική περικοπή της υποπαρ. Β.3 της παρ Β του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 παραμένουν, για το χρονικό διάστημα μετά την 12η.5.2016 είναι αδύνατη.

16.Επομένως, με τα μέχρι τώρα νομολογιακά δεδομένα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, τόσο το εάν οι συνταξιούχου του Δημοσίου είχαν προσφύγει στο Δικαστήριο τούτο πριν ή μετά τη δημοσίευση της 1277/2018 απόφασης –ή, κατά μείζονα λόγο, πριν ή μετά την 10.6.2015-  όσο και το εάν πρόκειται για αξιώσεις από την ως άνω περικοπή των συντάξεών τους, αναγόμενες στο προηγούμενο ή στο επιγενόμενο της δημοσίευσης του ν. 4387/2016 χρονικό διάστημα, αποβαίνουν αδιάφορα για τη δικαστική διεκδίκηση των αξιώσεων αυτών. Οι αξιώσεις αυτές δεν υπόκεινται σε άλλο χρονικό περιορισμό ει μη μόνον της παραγραφής τους.

17.Οι ουσιώδεις αυτές διαφοροποιήσεις στην αντιμετώπιση από το Ελεγκτικό Συνέδριο της ποσοστιαίας περικοπής των άνω των 1.000,00 ευρώ συντάξεων του Δημοσίου, σε σχέση με τα πορίσματα των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας για την ίδια περικοπή των συντάξεων των συνταξιούχων των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης, επάγονται σημαντικά πρακτικά αποτελέσματα ως προς τις συνέπειες της εξεταζόμενης στην παρούσα γνωμοδοτική διαδικασία ρύθμισης.

18.Πρέπει να καταστεί απολύτως σαφές ότι, με την επιστροφή στους συνταξιούχους του Δημοσίου των ποσών που αντιστοιχούν στην περικοπή των συντάξεών τους, με βάση τις κριθείσες ως αντισυνταγματικές διατάξεις της υποπαρ. Β.3 της παρ. Β του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, και αφορούν το χρονικό διάστημα από 11.6.2015 έως 12.5.2016, ικανοποιούνται, για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, ορισμένες μόνον από τις αξιώσεις των ανωτέρω από τη διαγνωσθείσα υπό του Δικαστηρίου τούτου αντισυνταγματικότητα επιμέρους διατάξεων του νόμου αυτού.

19.Η διαπίστωση αυτή εγείρει την εξής πρόσθετη παρατήρηση: Επειδή όπως ρητώς ορίζεται στην παρ. 5 του άρθρου 1 του προτεινόμενου σχεδίου, οι εκκρεμείς, κατά τη δημοσίευση του νόμου, δίκες για αξιώσεις που υπερβαίνουν το προς επιστροφή ποσό συνεχίζονται απρόσκοπτα, είναι εξαιρετικά αμφίβολο εάν οι ενλόγω ρυθμίσεις θα μπορούσαν να συμβάλουν στην αποσυμφόρηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου από τις εγερθείσες ενώπιόν του δεκάδες χιλιάδων αγωγές, με αντικείμενο τις απαιτήσεις που απορρέουν από τις κριθείσες ως αντισυνταγματικές διατάξεις του ν. 4093/2012.

V.Ειδικότερες παρατηρήσεις

20.(…)

21.Από τον συνδυασμό των παρ. 4 και 5 του άρθρου 1 του προτεινόμενου σχεδίου ευθέως προκύπτει ότι, για τους συνταξιούχους του Δημοσίου που, έως τη δημοσίευση του νόμου, δεν θα έχουν ασκήσει σχετικά ένδικα βοηθήματα, με την επιστροφή των, αναγόμενων στο χρονικό διάστημα από 11.6.2015 έως 12.5.2016, ποσών της περικοπής της σύνταξής τους, κατ’εφαρμογή των αντισυνταγματικών διατάξεων της υποπαρ. Β.3 της παρ. Β του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, αποσβέννυνται οι αξιώσεις τους, για το ως άνω χρονικό διάστημα, όχι μόνον από τη συγκεκριμένη περικοπή, αλλά και από όλες ανεξαιρέτως τις περικοπές και μειώσεις των συντάξεών τους που προέβλεπε ο ν. 4093/2012. Ήτοι και εκείνες από τις ωσαύτως κριθείσες ως αντισυνταγματικές μειωτικές αναπροσαρμογές των συντάξεων των αμειβόμενων με ειδικά μισθολόγια δημοσίων λειτουργών και υπαλλήλων, για τους οποίους  έγινε λόγος προηγουμένως.

22.Δοθέντος όμως ότι οι προαναφερόμενες αξιώσεις έχουν οιονεί αναγνωρισθεί δικαστικά, με τη διάγνωση, σε πρότυπες δίκες, του ανίσχυρου των διατάξεων των περιπτ. 17, 21, 27 και 28 της υποπαρ. Γ.1 της παρ. Γ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, με βάση τις οποίες εχώρησαν οι αναπροσαρμογές, και δεν έχουν υποπέσει, όπως ήδη εκτέθηκε, σε παραγραφή, η απόσβεσή τους, ενώ παραμένουν ενεργές και χωρίς με τις προτεινόμενες διατάξεις να προβλέπεται η ικανοποίηση τους, θα μπορούσε να θέσει ζήτημα επέμβασης του νομοθέτη σε γεννημένα περιουσιακά δικαιώματα.

23. Και είναι μεν αληθές ότι τέτοιες επεμβάσεις εκ προοιμίου δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι αποκλείονται, υπό την προϋπόθεση, ωστόσο, ότι συντρέχουν λόγοι δημοσίου συμφέροντος που τις επιβάλλουν και τηρείται η αρχή της αναλογικότητας. Ως εκ τούτου δικαιολογείται, σε κάθε περίπτωση, επιφύλαξη, ως προς τη συμβατότητα των επίμαχων ρυθμίσεων προς το άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ.

24.Εξ άλλου, η υποπαρ. Β.8 της παρ. Β του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 προέβλεπε την ανάλογη εφαρμογή, για τις εξομοιούμενες με τους συνταξιούχους του Δημοσίου κατηγορίες, όλων των προηγούμενων υποπαραγράφων της ιδίας παραγράφου, επομένως, όχι μόνον της περικοπής της υποπαρ. Β.3, αλλά και λ.χ. της κατάργησης των συγκαταβαλλόμενων με τις συντάξεις του Δημοσίου επιδομάτων εορτών και αδείας της υποπαρ. Β.4, της μείωσης των συντάξεων των άγαμων ή διαζευγμένων θυγατέρων της υποπαρ. Β.5 κ.λπ. Εν όψει ούτων, η μνεία στην παρ. 1 του άρθρου 1 του σχεδίου νόμου, της υποπαρ. Β.9, χωρίς άλλη διευκρίνηση, για τον προσδιορισμό των προς επιστροφή ποσών, μπορεί να προκαλέσει αμφιβολίες κατά την εφαρμογή των προτεινόμενων διατάξεων, ότι δηλαδή, σε αντίθεση με τους συνταξιούχους του Δημοσίου, στους οποίους πρόκειται να επιστραφεί μόνον η περικοπή για το χρονικό διάστημα από 11.6.2015 έως 12.5.2016, της υποπαρ. Β.3, οι λοιπές διεπόμενες από το συνταξιοδοτικό καθεστώς των δημοσίων υπαλλήλων κατηγορίες δικαιούνται, για το ίδιο χρονικό διάστημα, της επιστροφής του συνόλου των, κατά την παρ. Β του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, περικοπών και μειώσεων των συντάξεών τους.

25.Όσον αφορά, τέλος, το άρθρο 2 του προτεινόμενου σχεδίου, καθόσον με αυτό αντικαθίσταται, από τότε που ίσχυσε, το αναφερόμενος την επιστροφή που δικαιούνται οι συνταξιούχων των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης άρθρο 114 του ν. 4714/2020, ούτως ώστε πλέον της ίδιας επιστροφής να τύχουν και οι συνταξιούχοι του ΝΑΤ, δεν χρήζει γνωμοδότησης από την Ολομέλεια.».

Τον λόγο τώρα έχει η κυβέρνηση!

Θα επιμείνει στην ψήφιση της αντισυνταγματικής ρύθμισης που κατέθεσε ή θα προωθήσει διαφορετική τροπολογία, που θα είναι πιο δίκαιη για τους συνταξιούχους μας και σύμφωνη με τις δικαστικές αποφάσεις, το Σύνταγμα και τις Διεθνείς Συμβάσεις που έχουν κυρωθεί και δεσμεύουν τη χώρα μας;;

Ιδού το πλήρες κείμενο της Γνωμοδότησης-Πρακτικών

της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου















πηγή:https://enypekk.gr/2020/10/04/%ce%b3%ce%bd%cf%89%ce%bc%ce%bf%ce%b4%cf%8c%cf%84%ce%b7%cf%83%ce%b7-%ce%b2%cf%8c%ce%bc%ce%b2%ce%b1-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%b5%ce%bb%ce%b5%ce%b3%ce%ba%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%bf%cf%8d-%cf%83/