Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου 2020

Σύνοδος Κορυφής: “Μαστίγιο και καρότο” για την Τουρκία


 

Της Μαρίας Αρώνη

Οι σχέσεις ΕΕ-Τουρκίας και η κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο θα συζητηθούν κατά τη διάρκεια του δείπνου εργασίας των ηγετών, την Πέμπτη 1η Οκτωβρίου που είναι η πρώτη ημέρα εργασιών του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Αμέσως μετά τη συζήτηση για την Τουρκία, ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου θα παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου.

Σύμφωνα με ευρωπαίο αξιωματούχο, οι ηγέτες της ΕΕ θα έχουν μια «εις βάθος» συζήτηση για την Τουρκία. Στόχος είναι η αποκλιμάκωση της κατάστασης στην Ανατολική Μεσόγειο και η σταθερότητα στην περιοχή.

Σημαντικό ρόλο θα παίξουν οι διμερείς επαφές που θα έχει ο Σαρλ Μισέλ , πριν την έναρξη της Συνόδου. Σήμερα το απόγευμα συναντάται με τον Πρόεδρο της Κύπρου, Αναστασιάδη και αύριο στις 11 π.μ. με τον Έλληνα πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.

Ενώ βλέπουμε μια πιο εποικοδομητική στάση της Τουρκίας έναντι της Ελλάδας, αυτό δεν το βλέπουμε με την Κύπρο. «Όλες οι επιλογές είναι στο τραπέζι».

Καλωσορίζουμε την ανακοίνωση για επανέναρξη διερευνητικών επαφών μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.

Σε ό,τι αφορά την Κύπρο είναι σημαντικό να ζητήσουμε να σταματήσουν οι ερευνητικές γεωτρητικές δραστηριότητες της Τουρκίας και ελπίζουμε ότι σύντομα θα έχουμε συνομιλίες, υπό την αιγίδα του ΟΗΕ.

Σε ό,τι αφορά τη σύνδεση που κάνει η Κύπρος μεταξύ των κυρώσεων σε Λευκορωσία και Τουρκία, είναι ένα ζήτημα που θα απασχολήσει αύριο τη Σύνοδο Κορυφής. Προς το παρόν δεν υπάρχει ομοφωνία για επέκταση της λίστας των κυρώσεων για την Τουρκία.

Τα συμπεράσματα της Συνόδου για την Τουρκία θα εξαρτηθούν από τη δυναμική της συζήτησης που θα γίνει στο δείπνο των ηγετών.

Θα συζητηθεί τί πρέπει να γίνει για να επιτευχθεί η σταθερότητα και η καλή σχέση με την Τουρκία.

Η ΕΕ έχει όλα τα εργαλεία στη διάθεσή της για να υπερασπιστεί τα συμφέροντά της.

«Όλες οι επιλογές είναι στο τραπέζι». Η λίστα με τα περιοριστικά μέτρα κατά της Τουρκίας που παρουσίασε ο Ζοζέπ Μπορέλ στο άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Εξωτερικών στα τέλη Αυγούστου είναι μέρος της συζήτησης, δεν είναι όμως το μόνο σημείο αναφοράς. 

Ποιές προϋποθέσεις θα τεθούν στην Τουρκία για να προχωρήσουν οι σχέσεις της με την ΕΕ είναι κάτι που θα αποφασίσουν οι ηγέτες αύριο.

Επικοινωνία Μπορέλ - Τσαβούσογλου

Η Ανατολική Μεσόγειος και η κρίση στο Ναγκόρνο Καραμπάχ βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνομιλίας μεταξύ Ζοζέπ Μπορέλ και Μεβλούτ Τσαβούσογλου. 

Όπως ανακοίνωσε μέσω twitter ο επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας: 
"Μίλησα με τον Τούρκο υπουργό εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου για να συζητήσουμε για την κρίση στο Ναγκόρνο Καραμπάχ και την ανάγκη αποκλιμάκωσης, καθώς και για τα τρέχοντα ζητήματα που αφορούν την ευρωτουρκική ατζέντα και ειδικότερα για την κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο".



πηγή:https://www.ant1news.gr/Politics/article/581424/synodos-koryfis-mastigio-kai-karoto-gia-tin-toyrkia

Επίσημη Επίσκεψη ΥΕΘΑ Νικόλαου Παναγιωτόπουλου στην Κύπρο


 

Επίσημη επίσκεψη στην Κύπρο θα πραγματοποιήσει αύριο, Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2020, ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Νικόλαος Παναγιωτόπουλος συνοδευόμενος από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο.

Ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης θα εκπροσωπήσει την Ελληνική Κυβέρνηση στη στρατιωτική παρέλαση που θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων για την 60η επέτειο ανακήρυξης της ανεξαρτησίας της Κυπριακής Δημοκρατίας.

 


 

Ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Αλκιβιάδης Στεφανής, την Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου 2020, επισκέφθηκε το Τμήμα Προσομοίωσης της Διεύθυνσης Ασκήσεων και Επιχειρησιακής Εκπαίδευσης του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ) και τη Σχολή Προγραμματιστών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών (ΣΠΗΥ) του Γενικού Επιτελείου Στρατού, όπου ενημερώθηκε για τις δυνατότητες διεξαγωγής πολεμικών παιγνίων με χρήση Η/Υ, καθώς και για την παρεχόμενη εκπαίδευση στα στελέχη του Στρατού Ξηράς.

 

ΥΕΘΑ: Έκτακτη Οικονομική Ενίσχυση του Προσωπικού των Ένοπλων Δυνάμεων


 

Κατόπιν πρωτοβουλίας της Πολιτικής Ηγεσίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και σύμφωνα με την εισήγηση της Στρατιωτικής Ηγεσίας, εγκρίθηκε έκτακτο κονδύλι ύψους 15.000.000 ευρώ, για την οικονομική ενίσχυση του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων.

Τα παραπάνω ποσά είναι επιπρόσθετα της καταβληθείσας αποζημίωσης λόγω ανάκλησης των θερινών αδειών του προσωπικού προκειμένου αυτής να ανταποκριθούν στις έκτακτες συνθήκες του τελευταίου τριμήνου.


Η Ρωσία προειδοποίει την Τουρκία και το Αζερμπαϊτζάν: "Αν καταρρίψατε αρμενικό μαχητικό, θα εμπλακούμε"




Αυστηρή προειδοποίηση προς την Τουρκία και το Αζερμπαϊτζάν απέστειλε την Τετάρτη η Ρωσία, διαμηνύοντας ότι η ενεργή στρατιωτική ανάμειξη της Άγκυρας θα οδηγήσει σε δική της στρατιωτική παρέμβαση.  

«Η κατάρριψη ενός αρμενικού μαχητικού SU-25 από τουρκικό F-16, όπως υποστηρίζει το Υπουργείο Άμυνας της Αρμενίας, φέρεται να περιπλέκει την κατάσταση, καθώς η Μόσχα, με βάση τη Συνθήκη της Τασκένδης, είναι υποχρεωμένη να συνδράμει στρατιωτικά την Αρμενία» ανέφερε χαρακτηριστικά η εκπρόσωπος του ρωσικού Υπουργείου Εξωτερικών Μαρία Ζαχάροβα. 

Την Τετάρτη η κυβέρνηση της Αρμενίας έδωσε στη δημοσιότητα φωτογραφίες από τα συντρίμμια του μαχητικού της, επιμένοντας ότι το ρωσικής κατασκευής SU-25 καταρρίφθηκε από τουρκικό μαχητικό παρά τις τουρκικές διαψεύσεις. Ο χειριστής του σκάφους σκοτώθηκε. 

Τα συντρίμμια 



«Ο ισχυρισμός σύμφωνα με τον οποίο η Τουρκία κατέρριψε αρμενικό μαχητικό είναι απολύτως ψευδής» ανέφερε ο διευθυντής Επικοινωνίας της τουρκικής προεδρίας Φαχρετίν Αλτούν, ενώ την κατάρριψη διέψευσε και το Υπουργείο Άμυνας του Αζερμπαϊτζάν κάνοντας λόγο για «προπαγάνδα». 

Στο Μπακού, συνεργάτης του προέδρου του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίεφ δήλωσε πως δύο αρμενικά μαχητικά Su-25 καταστράφηκαν την Τετάρτη, καθώς συνετρίβησαν σε ένα βουνό, και κατηγόρησε το Γερεβάν ότι λέει ψέματα ότι ένα από τα αεροπλάνα του καταρρίφθηκαν.

«Τα δύο αεροπλάνα συνετρίβησαν αμφότερα σ' ένα βουνό και εξερράγησαν και καταστράφηκαν. Αυτό δείχνει πως η αρμενική στρατιωτική ηγεσία δεν παρέχει ακριβή πληροφόρηση στους πολίτες της και το κοινό» δήλωσε ο βοηθός του προέδρου Χικμάτ Χατζίγεφ.

Τι είναι η Συνθήκη της Τασκένδης

Ο Οργανισμός της Συνθήκης Συλλογικής Ασφαλείας είναι διακυβερνητική στρατιωτική συμμαχία που υπεγράφη στις 15 Μαΐου 1992. Το 1992, η Ρωσία, η Αρμενία, το Καζακστάν, το Κιργιζιστάν, το Τατζικιστάν και το Ουζμπεκιστάν, που ανήκουν στην Κοινοπολιτεία Ανεξάρτητων Κρατών, υπέγραψαν τη Συνθήκη Συλλογικής Ασφάλειας, γνωστό και ως Συνθήκη ή Σύμφωνο της Τασκένδης.

Το Αζερμπαϊτζάν, η Λευκορωσία και η Γεωργία υπέγραψαν το επόμενο έτος και η συνθήκη τέθηκε σε ισχύ το 1994. Πέντε χρόνια αργότερα, έξι από τα εννέα κράτη, εξαιρουμένων των Αζερμπαϊτζάν, Γεωργίας και Ουζμπεκιστάν, συμφώνησαν να ανανεώσουν τη συνθήκη για πέντε ακόμα χρόνια και το 2002 τα έξι κράτη συμφώνησαν να δημιουργήσουν τον Οργανισμό της Συνθήκης Συλλογικής Ασφαλείας ως στρατιωτική συμμαχία. Το Ουζμπεκιστάν επανήλθε στον Οργανισμό της Συνθήκης Συλλογικής Ασφαλείας το 2006, αλλά αποσύρθηκε το 2012.







πηγή:https://www.zougla.gr/kosmos/article/mosxa-an-kataripsate-armeniko-aeroskafos-imaste-ipoxreomeni-na-paremvoume

Συντάξεις/Αναδρομικά: Δεν σταθεροποιείται η ημερομηνία καταβολής των αναδρομικών - Πότε θα κατατεθεί η νομοθετική ρύθμιση τους συνταξιούχους του δημόσιου τομέα.


 

Στο διάστημα από τις 14 έως και τις 26 Οκτωβρίου σχεδιάζεται να καταβληθεί – εφάπαξ – στους παλαιούς συνταξιούχους το 1,4 δισ. ευρώ που αφορά στα αναδρομικά τους. Η οριστική ημερομηνία πληρωμής των αναδρομικών θα οριστικοποιηθεί το αμέσως επόμενο διάστημα.

Ο υπουργός Εργασίας, Γιάννης Βρούτσης, δήλωσε ότι το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου θα πληρωθούν τα αναδρομικά των συνταξιούχων.

Ειδικότερα θα πληρωθούν συνολικά αναδρομικά ύψους 1,4 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 892 εκατ. ευρώ θα λάβουν οι συνταξιούχοι του ιδιωτικού τομέα με συντάξεις άνω των 1.000 ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα 496 εκατ. ευρώ θα καταβληθούν στους συνταξιούχους - δικαιούχους του δημόσιου τομέα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, εντός της εβδομάδας θα κατατεθεί νομοθετική ρύθμιση για την καταβολή των αναδρομικών ποσών των κύριων συντάξεων και στους συνταξιούχους του Δημοσίου. Η τροπολογία θα προβλέπει την επιστροφή αναδρομικών κύριων συντάξεων από τις αντισυνταγματικές περικοπές του 2012 για το 11μηνο Ιούλιος 2015 - Μάιος 2016, με τη ρήτρα πως αποσβένονται για όσους τα λάβουν οι πιθανές μελλοντικές διεκδικήσεις για τα αναδρομικά από δώρα και επικουρικές.

Στις κατηγορίες συνταξιούχων που θα πάρουν τα παλαιά αναδρομικά περιλαμβάνονται:

  • α.   Οι συνταξιούχοι λόγω γήρατος, χηρείας και αναπηρίας, που έπαιρναν οριστική κύρια σύνταξη στο διάστημα Ιουνίου 2015 - Μαΐου 2016 και είχαν τις μειώσεις των νόμων 4051 και 4093 που τους επιστρέφονται.
  • β.  Οι συνταξιούχοι με δύο ή και περισσότερες κύριες συντάξεις.
  • γ.   Όσοι είχαν κάνει αίτηση συνταξιοδότησης μετά τον Ιούνιο του 2015 και πληρώθηκαν μετά το 2016 με προσωρινές ή οριστικές συντάξεις.
  • δ.   Οι κληρονόμοι συνταξιούχων.
  • ε.   Οσοι είχαν μόνο προσωρινή σύνταξη στο 11μηνο των αναδρομικών.
  • στ. Οι συνταξιούχοι που είχαν απασχόληση για όλο το 11μηνο ή για μικρότερο διάστημα.

Το ύψος των αναδρομικών κυμαίνεται για κάθε συνταξιούχο από 550 έως 7.800 ευρώ μεικτά, και μεσοσταθμικά έως 1.500 ευρώ.

Ειδικότερα όσοι είχαν το 2012 άθροισμα συντάξεων:

  • >. 1.000-1.100 ευρώ αναμένεται να λάβουν περί τα 550 ευρώ.
  • >. 1.100-1.500 ευρώ αναμένεται να λάβουν περί τα 800 ευρώ.
  • >. 1.500-2.000 ευρώ αναμένεται να λάβουν περί τα 2.600 ευρώ.
  • >.  2.000-3.000 ευρώ αναμένεται να λάβουν περί τα 5.500 ευρώ.

Τα μεγάλα ποσά που αγγίζουν και ξεπερνούν τις 7.000 ευρώ αφορούν κυρίως συνταξιούχους με άθροισμα συντάξεων το 2012 άνω των 3.000 ευρώ. Πρόκειται κατά κύριο λόγο για διπλοσυνταξιούχους που εισπράττουν δύο ή περισσότερες κύριες συντάξεις (π.χ. χηρείας και γήρατος ή δύο γήρατος εξ ιδίου δικαιώματος από δημόσιο και ιδιωτικό τομέα κ.ά.) και υψηλοσυνταξιούχους του ΙΚΑ, των ΔΕΚΟ - τραπεζών και του Δημοσίου που είχαν υψηλές και πολύ υψηλές συντάξεις το 2012.

Τέλος, επισημαίνεται ότι έχει ξεκινήσει μπαράζ αγωγών, μετά την απόφαση του ΣτΕ για τα «κουτσουρεμένα» αναδρομικά. Κι αυτό γιατί μετά την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ (για επιστροφή αναδρομικών μόνο για κύριες συντάξεις ύψους 1,4 δισ. ευρώ) εκτός αναδροµικών βρίσκονται περίπου 1,5 εκατοµµύριο συνταξιούχοι (κυρίως χαμηλοσυνταξιούχοι), δηλαδή το 60% του συνόλου.



πηγή:https://www.cnn.gr/oikonomia/story/236356/anadromika-syntaxioyxon-metaxy-14-26-oktovrioy-i-katavoli-toys

Κομισιόν για Ελλάδα: Έχετε προβλήματα σε δικαιοσύνη, διαφθορά και πολυφωνία των μέσων ενημέρωσης! - Τα λόμπι παραμένουν ανεξέλεγκτα!


 

Προβλήματα με την απονομή δικαιοσύνης, τη δράση των λόμπυ, την αντιμετώπιση της διαφθοράς, τη διασφάλιση της πολυφωνίας των μέσων ενημέρωσης και τη διαφάνεια της ιδιοκτησίας των μέσων, αλλά και των επαγγελματικών προτύπων στην πρακτική της δημοσιογραφίας, εντοπίζει στην Ελλάδα, η Κομισιόν.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το κεφάλαιο για την Ελλάδα στην πρώτη έκθεση για την κατάσταση του κράτους δικαίου στην ΕΕ, η χώρα "έχει υιοθετήσει σημαντικό αριθμό μεταρρυθμίσεων στον τομέα της δικαιοσύνης που ξεκίνησαν στο πλαίσιο των τριών προγραμμάτων οικονομικής προσαρμογής". Αναλυτικά, "οι δραστηριότητες μεταρρύθμισης περιελάμβαναν αλλαγές στην οργάνωση των δικαστηρίων, μέτρα για τη βελτίωση της διαχείρισης των δικαστηρίων, τη διεύρυνση της χρήσης εργαλείων τεχνολογίας πληροφοριών στα δικαστήρια και την προώθηση εναλλακτικών μηχανισμών επίλυσης διαφορών".

Ωστόσο, όπως αναφέρει η Κομισιόν η εκτέλεση δείχνει "μικτά αποτελέσματα και το σύστημα δικαιοσύνης συνεχίζει να αντιμετωπίζει προκλήσεις όσον αφορά την ποιότητα και την αποτελεσματικότητά του".

"Οι συνεχιζόμενες προσπάθειες για την εξασφάλιση της αποτελεσματικής εφαρμογής των πρόσφατων μεταρρυθμίσεων και περαιτέρω πρόοδος στην ψηφιοποίηση των συστημάτων δικαιοσύνης είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την επίτευξη συγκεκριμένων αποτελεσμάτων", τονίζεται.

Σε σχέση με τη διαφθορά, όπως καταγράφεται, "η Ελλάδα ξεκίνησε ένα ευρύ φάσμα μεταρρυθμίσεων κατά της διαφθοράς τα τελευταία χρόνια και συνεχίζει να εφαρμόζει ένα ολοκληρωμένο εθνικό σχέδιο καταπολέμησης της διαφθοράς. Έχουν καταβληθεί προσπάθειες για τον εξορθολογισμό του θεσμικού πλαισίου και τη βελτίωση του συντονισμού διαφόρων οργανισμών και φορέων που είναι επιφορτισμένοι με την καταπολέμηση της διαφθοράς".

Καταγράφεται ακόμη ότι "υπάρχει ένα σύγχρονο νομικό πλαίσιο για δηλώσεις περιουσιακών στοιχείων και χρηματοδότηση πολιτικών κομμάτων, αλλά η εφαρμογή εξακολουθεί να παρουσιάζει κάποια κενά".

"Ορισμένα εμπόδια στη δίωξη διαφθοράς υψηλού επιπέδου εξαλείφθηκαν μέσω συνταγματικής αναθεώρησης το 2019, καθώς τροποποιήθηκαν οι διαδικασίες σχετικά με τα καθεστώτα ασυλίας και το καταστατικό περιορισμού. Μια αναθεώρηση της ποινικής νομοθεσίας τον Ιούνιο του 2019 έθεσε ορισμένες ανησυχίες, ιδίως όσον αφορά την ποινικοποίηση της δωροδοκίας", αναφέρεται.

"Ενώ οι μεταγενέστερες αναθεωρήσεις αποκατέστησαν αυτήν την κατάσταση, οι τρέχουσες υποθέσεις παραμένουν επηρεασμένες. Τα λόμπυ στην Ελλάδα παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ανεξέλεγκτα και το πλαίσιο προστασίας του καταγγέλλοντος είναι ελλιπές", σημειώνεται.

Σε ό,τι αφορά τη ελευθερία της έκφρασης, "το Σύνταγμα προβλέπει την προστασία της ελευθερίας της έκφρασης και του δικαιώματος πρόσβασης σε δημόσιες πληροφορίες. Υπάρχουν δομές για τη διασφάλιση της πολυφωνίας των μέσων ενημέρωσης και των δικαιωμάτων του Τύπου".

Ωστόσο, "υπάρχουν ορισμένα ερωτήματα σχετικά με την αποτελεσματικότητα των κανόνων που αποσκοπούν στη διασφάλιση της διαφάνειας της ιδιοκτησίας των μέσων".

"Οι βασικές ανησυχίες αφορούν ανεπαρκείς μηχανισμούς για τη διασφάλιση του σεβασμού των επαγγελματικών προτύπων στην πρακτική της δημοσιογραφίας και των επισφαλών συνθηκών εργασίας για τους δημοσιογράφους που προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από την οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση", αναφέρεται.

Επιπλέον, το σύστημα ελέγχων και ισοζυγίων στην Ελλάδα "αντιμετώπισε ορισμένες προκλήσεις στην πράξη", καταγράφεται.

"Συγκεκριμένα, η διαδικασία θέσπισης νόμων υφίσταται σημαντική πίεση τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω των συνεπειών της οικονομικής και χρηματοπιστωτικής κρίσης. Οι αρχές της βελτίωσης της νομοθεσίας δεν τηρήθηκαν πλήρως, αλλά η πρόσφατη περιεκτική νομοθεσία σε αυτόν τον τομέα στοχεύει στην αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων και εφαρμόζεται σταδιακά."

Τέλος, τα θεμελιώδη και συνταγματικά δικαιώματα "προστατεύονται μέσω των δικαστηρίων και των ανεξάρτητων αρχών". "Στην Ελλάδα δεν υπάρχει συγκεκριμένο πλαίσιο για την κοινωνία των πολιτών, και υπάρχουν οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών που δραστηριοποιούνται στον τομέα της μετανάστευσης, οι οποίες έχουν εκφράσει ανησυχίες ότι ο χώρος των πολιτών για να λειτουργήσουν επί τόπου έχει μειωθεί", αναφέρεται.




πηγή:https://gr.euronews.com/2020/09/30/komision-gia-ellada-provlimata-se-dikaiosyni-diafthora-polyfonia-meson-enimerosis?utm_source=newsletter&utm_medium=gr&utm_content=komision-gia-ellada-provlimata-se-dikaiosyni-diafthora-polyfonia-meson-enimerosis&_ope=eyJndWlkIjoiNWUwMTg1YmQwYzgxYzgzMDAwMGI5ODZiM2RhMjI2MmEifQ%3D%3D





























Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε σήμερα την πρώτη έκθεση σε επίπεδο ΕΕ για το κράτος δικαίου. Η σημερινή έκθεση περιλαμβάνει στοιχεία από κάθε κράτος μέλος και καλύπτει τόσο τις θετικές όσο και τις αρνητικές εξελίξεις στην ΕΕ. Δείχνει ότι πολλά κράτη μέλη έχουν υψηλά πρότυπα κράτους δικαίου, αλλά υπάρχουν σημαντικές προκλήσεις για το κράτος δικαίου στην ΕΕ. Αντικατοπτρίζει επίσης τις σχετικές εξελίξεις που απορρέουν από τα μέτρα έκτακτης ανάγκης τα οποία έλαβαν τα κράτη μέλη λόγω της κρίσης του κορονοϊού. Η έκθεση καλύπτει τέσσερις βασικούς πυλώνες με ισχυρή επίδραση στο κράτος δικαίου: τα εθνικά συστήματα δικαιοσύνης, τα πλαίσια καταπολέμησης της διαφθοράς, την πολυφωνία και την ελευθερία των μέσων μαζικής επικοινωνίας, καθώς και άλλα θεσμικά ζητήματα που σχετίζονται με τους ελέγχους και τις ισορροπίες, τα οποία έχουν σημασία για ένα αποτελεσματικό σύστημα δημοκρατικής διακυβέρνησης.

Στόχος της νέας έκθεσης για το κράτος δικαίου είναι η διεύρυνση της υφιστάμενης εργαλειοθήκης της ΕΕ με ένα νέο προληπτικό εργαλείο και η προώθηση ενός συμπεριληπτικού διαλόγου και νοοτροπίας κράτους δικαίου σε ολόκληρη την ΕΕ. Θα βοηθήσει όλα τα κράτη μέλη να εξετάσουν τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις και τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να διδαχθούν το ένα από τις εμπειρίες του άλλου, και θα δείξει πώς το κράτος δικαίου μπορεί να ενισχυθεί περαιτέρω με πλήρη σεβασμό των εθνικών συνταγματικών συστημάτων και παραδόσεων.

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, δήλωσε σχετικά: «Το κράτος δικαίου και οι κοινές μας αξίες αποτελούν το θεμέλιο των κοινωνιών μας. Αποτελούν μέρος της κοινής μας ταυτότητας ως Ευρωπαίων. Το κράτος δικαίου προστατεύει τους πολίτες ενάντια στην εξουσία των ισχυρών. Αν και έχουμε πολύ υψηλά πρότυπα κράτους δικαίου στην ΕΕ, αντιμετωπίζουμε επίσης διάφορες προκλήσεις. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συνεχίσει να συνεργάζεται με τις εθνικές αρχές για την εξεύρεση λύσεων, ώστε να διασφαλίζονται τα καθημερινά δικαιώματα και οι ελευθερίες των πολιτών.»

Η αντιπρόεδρος για θέματα αξιών και διαφάνειας, κ. Βιέρα Γιούροβα, δήλωσε: «Σήμερα αναπληρώνουμε ένα σημαντικό κενό στην εργαλειοθήκη μας για το κράτος δικαίου. Η νέα έκθεση εξετάζει για πρώτη φορά όλα τα κράτη μέλη εξίσου, για να εντοπίσει τις τάσεις που αφορούν το κράτος δικαίου και να συμβάλει στην πρόληψη σοβαρών προβλημάτων. Κάθε πολίτης αξίζει να έχει πρόσβαση σε ανεξάρτητους δικαστές, να απολαμβάνει τα οφέλη ελεύθερων και πλουραλιστικών μέσων μαζικής επικοινωνίας και να έχει τη σιγουριά ότι γίνονται σεβαστά τα θεμελιώδη δικαιώματά του. Μόνο τότε μπορούμε να αποκαλούμαστε πραγματική Ένωση δημοκρατιών.»

Ο επίτροπος Δικαιοσύνης και Καταναλωτών, κ. Ντιντιέ Ρεντέρς, δήλωσε: «Η νέα έκθεση για το κράτος δικαίου αποτελεί την αρχή ενός ανοικτού και τακτικού διαλόγου με κάθε κράτος μέλος, έναν τρόπο με τον οποίο μπορούμε να μοιραζόμαστε ορθές πρακτικές και να προλαμβάνουμε τις προκλήσεις προτού παγιωθούν. Στόχος είναι να εμπεδωθεί μια πραγματική κουλτούρα κράτους δικαίου σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση και να ξεκινήσει μια πραγματική συζήτηση σε εθνικό και ενωσιακό επίπεδο.»

Βασικά συμπεράσματα ως προς την κατάσταση όσον αφορά το κράτος δικαίου στα κράτη μέλη

  1. Συστήματα απονομής δικαιοσύνης

Ορισμένα κράτη μέλη έχουν δρομολογήσει μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση της ανεξαρτησίας της δικαιοσύνης και μειώνουν την επιρροή της εκτελεστικής ή της νομοθετικής εξουσίας στο δικαστικό σώμα. Αυτό περιλαμβάνει κράτη μέλη στα οποία η ανεξαρτησία της δικαιοσύνης θεωρείται παραδοσιακά υψηλή ή ακόμη και πολύ υψηλή. Οι ειδικές ανά χώρα αξιολογήσεις δείχνουν ότι η ανεξαρτησία της δικαιοσύνης εξακολουθεί να αποτελεί ζήτημα που προκαλεί ανησυχία σε ορισμένα κράτη μέλη. Σε μερικές περιπτώσεις, είχαν ως αποτέλεσμα την κίνηση διαδικασιών επί παραβάσει ή διαδικασιών βάσει του άρθρου 7 παράγραφος 1 της ΣΕΕ. Η διασφάλιση ότι τα συστήματα απονομής δικαιοσύνης είναι κατάλληλα για την ψηφιακή εποχή αποτελεί επίσης πρόκληση σε επίπεδο ΕΕ. Η τρέχουσα πανδημία έδωσε πρόσθετη ώθηση για την επιτάχυνση των αναγκαίων ψηφιακών μεταρρυθμίσεων.

  1. Πλαίσια για την αντιμετώπιση της διαφθοράς

Αρκετά κράτη μέλη έχουν υιοθετήσει ολοκληρωμένες στρατηγικές για την καταπολέμηση της διαφθοράς, ενώ άλλα βρίσκονται στο στάδιο της προετοιμασίας τέτοιων στρατηγικών. Η αποτελεσματική εφαρμογή και παρακολούθηση εξακολουθούν να έχουν καίρια σημασία για τη διασφάλιση της προόδου Πολλά κράτη μέλη έχουν επίσης λάβει ή σκοπεύουν να λάβουν μέτρα για την ενίσχυση του πλαισίου τους για την πρόληψη της διαφθοράς και την ακεραιότητα, ενώ ορισμένα κράτη μέλη έχουν θεσπίσει μέτρα για την ενίσχυση της ικανότητας του συστήματος ποινικής δικαιοσύνης ως προς την καταπολέμηση της διαφθοράς. Από την άλλη πλευρά, η αποτελεσματικότητα των ποινικών ερευνών, η δίωξη και η εκδίκαση υποθέσεων διαφθοράς, συμπεριλαμβανομένης της διαφθοράς υψηλού επιπέδου, εξακολουθούν να αποτελούν πρόκληση σε αρκετά κράτη μέλη.

  1. Ελευθερία και πολυφωνία στα μέσα μαζικής επικοινωνίας

Οι πολίτες της ΕΕ απολαμβάνουν σε γενικές γραμμές υψηλά πρότυπα ελευθερίας και πολυφωνίας των μέσων μαζικής επικοινωνίας. Ιδίως κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού, αποδείχθηκε ότι τα μέσα μαζικής επικοινωνίας διαδραματίζουν ουσιαστικό ρόλο σε ό,τι αφορά την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης. Ωστόσο, η έκθεση εγείρει ανησυχίες σχετικά με την αποτελεσματικότητα και την επάρκεια των πόρων, καθώς και σχετικά με τους κινδύνους πολιτικοποίησης των αρμόδιων για τα μέσα μαζικής επικοινωνίας αρχών σε ορισμένα κράτη μέλη. Ορισμένες αξιολογήσεις ανά χώρα ανέδειξαν περαιτέρω περιπτώσεις στις οποίες έχουν εκφραστεί σοβαρές ανησυχίες σχετικά με την πολιτική πίεση στα μέσα μαζικής επικοινωνίας. Τέλος, σε ορισμένα κράτη μέλη δημοσιογράφοι και άλλοι παράγοντες των μέσων μαζικής επικοινωνίας αντιμετωπίζουν απειλές και επιθέσεις που σχετίζονται με τη δουλειά τους, αν και ορισμένες χώρες έχουν επίσης αναπτύξει πρακτικές και έχουν δημιουργήσει δομές και μέτρα για την υποστήριξη και την προστασία των δημοσιογράφων.

  1. Θεσμικοί έλεγχοι και ισορροπίες

Οι θεσμικοί έλεγχοι και ισορροπίες βρίσκονται στο επίκεντρο του κράτους δικαίου, διασφαλίζοντας ότι η εξουσία που ασκείται από μια κρατική αρχή υπόκειται σε δημοκρατικό έλεγχο. Σε ορισμένα κράτη μέλη έχουν δρομολογηθεί συνταγματικές μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση των θεσμικών ελέγχων και ισορροπιών. Πολλά κράτη μέλη έχουν διαμορφώσει συστηματικές πολιτικές για τη συμμετοχή των ενδιαφερόμενων μερών και για να διασφαλίσουν ότι οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις είναι προϊόν ευρέος διαλόγου στην κοινωνία. Ταυτόχρονα, η έκθεση δείχνει ότι η υπερβολική χρήση ταχέων και επειγουσών διαδικασιών για τη θέσπιση νομοθεσίας μπορεί να προκαλέσει ανησυχίες ως προς το κράτος δικαίου. Σε ολόκληρη την ΕΕ, η κοινωνία των πολιτών εξακολουθεί να αποτελεί βασικό παράγοντα για την προάσπιση του κράτους δικαίου και, στα περισσότερα κράτη μέλη, της παρέχεται ευνοϊκό και υποστηρικτικό περιβάλλον. Ωστόσο, υπάρχουν παραδείγματα σοβαρών προκλήσεων για την κοινωνία των πολιτών σε ορισμένα κράτη μέλη λόγω της νομοθεσίας που περιορίζει την πρόσβαση σε εξωτερική χρηματοδότηση ή εκστρατειών δυσφήμισης.

Μέτρα έκτακτης ανάγκης που ελήφθησαν στο πλαίσιο του κορονοϊού

Η πανδημία βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και σε πολλά κράτη μέλη εξακολουθούν να βρίσκονται σε ισχύ καθεστώτα ή μέτρα έκτακτης ανάγκης. Η έκθεση επισημαίνει ορισμένα από τα ζητήματα που ανέκυψαν κατά τις συζητήσεις σε εθνικό επίπεδο και τη νομική και πολιτική αντίδραση στην κρίση. Για παράδειγμα, η αλλαγή ή η αναστολή των συνήθων ελέγχων και ισορροπιών σε εθνικό επίπεδο μπορεί να δημιουργήσει ιδιαίτερες προκλήσεις για το κράτος δικαίου. Ταυτόχρονα, υπάρχουν πολλά καλά παραδείγματα όπου οι αποφάσεις ων εθνικών δικαστηρίων ή η δραστηριοποίηση των Διαμεσολαβητών είχε θετικό αντίκτυπο στα μέτρα έκτακτης ανάγκης που ελήφθησαν. Η Επιτροπή θα συνεχίσει την παρακολούθησή της έως ότου καταργηθούν σταδιακά τα μέτρα αυτά.

Επόμενα βήματα

Η έκθεση για το κράτος δικαίου θα τροφοδοτήσει την ευρύτερη συζήτηση σχετικά με το κράτος δικαίου σε ευρωπαϊκό και σε εθνικό επίπεδο. Η Επιτροπή προσβλέπει στη συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο σε ζητήματα κράτους δικαίου και θεωρεί ότι η έκθεση αποτελεί στέρεη βάση για περαιτέρω διοργανικό έργο.

Η Επιτροπή καλεί επίσης τα εθνικά κοινοβούλια και τις εθνικές αρχές να συζητήσουν την έκθεση, καθώς και τα ειδικά ανά χώρα κεφάλαια, και να επιδιώξουν τη μεταξύ τους στήριξη ως μια μορφή ενθάρρυνσης για τη δρομολόγηση μεταρρυθμίσεων και την αποδοχή της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης. Θα πρέπει επίσης να συμμετέχουν ενδιαφερόμενα μέρη τόσο από το εθνικό όσο και από το ενωσιακό επίπεδο.

Με βάση τα αποτελέσματα του διαλόγου σχετικά με την έκθεση του 2020 και με βάση τις εμπειρίες που αποκτήθηκαν κατά το πρώτο έτος λειτουργίας του ευρωπαϊκού μηχανισμού για το κράτος δικαίου, η Επιτροπή θα αρχίσει να προετοιμάζει την έκθεση του 2021, διατηρώντας τη δυναμική ώστε να καταστεί το κράτος δικαίου πιο ανθεκτικό στις δημοκρατίες μας.

Ιστορικό

Η πρώτη ετήσια έκθεση για το κράτος δικαίου αποτελεί μία από τις σημαντικότερες πρωτοβουλίες του προγράμματος εργασίας της Επιτροπής για το 2020 και μέρος του ολοκληρωμένου ευρωπαϊκού μηχανισμού για το κράτος δικαίου που εξαγγέλθηκε στις πολιτικές κατευθύνσεις της προέδρου κ. φον ντερ Λάιεν. Είναι αποτέλεσμα στενού διαλόγου με εθνικές αρχές και ενδιαφερόμενα μέρη, και καλύπτει όλα τα κράτη μέλη με αντικειμενικότητα και αμεροληψία. Η ποιοτική αξιολόγηση που διενήργησε η Επιτροπή επικεντρώνεται στις σημαντικές εξελίξεις από τον Ιανουάριο του 2019 και διασφαλίζει συνεκτική προσέγγιση μέσω της εφαρμογής της ίδιας μεθοδολογίας σε όλα τα κράτη μέλη, παραμένοντας παράλληλα αναλογική προς τις εξελίξεις.

Η έκθεση αποτελεί μέρος του νέου ετήσιου κύκλου για το κράτος δικαίου — του μηχανισμού για το κράτος δικαίου. Ο μηχανισμός είναι ετήσιος κύκλος που αποσκοπεί στην προώθηση του κράτους δικαίου και την αποτροπή της εμφάνισης ή της όξυνσης προβλημάτων. Στόχος είναι να δοθεί έμφαση στη βελτίωση της κατανόησης και της ευαισθητοποίησης σχετικά με τα ζητήματα και τις σημαντικές εξελίξεις, καθώς και ο εντοπισμός των προκλήσεων για το κράτος δικαίου, και να βοηθηθούν τα κράτη μέλη να βρουν λύσεις με τη στήριξη της Επιτροπής και των άλλων κρατών μελών, καθώς και των ενδιαφερόμενων μερών, μεταξύ άλλων και της Επιτροπής της Βενετίας.

Στόχος του μηχανισμού είναι η πρόληψη. Διακρίνεται από τα άλλα στοιχεία της εργαλειοθήκης της ΕΕ για το κράτος δικαίου και δεν αντικαθιστά τους βασιζόμενους στις Συνθήκες μηχανισμούς για την αντιμετώπιση από την ΕΕ σοβαρότερων ζητημάτων που σχετίζονται με το κράτος δικαίου στα κράτη μέλη. Τα εργαλεία αυτά περιλαμβάνουν διαδικασίες επί παραβάσει και τη διαδικασία για την προστασία των θεμελιωδών αξιών της Ένωσης σύμφωνα με το άρθρο 7 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Διαφέρει επίσης από την προτεινόμενη διαδικασία δημοσιονομικής αιρεσιμότητας, η οποία αποσκοπεί στην προστασία του προϋπολογισμού της ΕΕ σε καταστάσεις κατά τις οποίες ενδέχεται να υφίσταται κίνδυνος για το οικονομικό συμφέρον της Ένωσης λόγω γενικευμένων ελλείψεων όσον αφορά το κράτος δικαίου στα κράτη μέλη.