Δευτέρα 4 Μαΐου 2020

Αντιστράτηγος ε.α. Ηλίας Α Λεοντάρης: Κινούμαστε ακόμη στη σφαίρα του «Αν ποτέ χρειασθεί»…… - Η στάση που πρέπει να αναθεωρηθεί από Κύπρο και Ελλάδα …. - Ζούμε την ίδια εποχή επί σαράντα έξη χρόνια




Ηλίας Α Λεοντάρης*, 03 Μαϊου 2020
Έχουμε συνηθίσει να αποδίδουμε ένα τίτλο σε κάθε εποχή, είτε για να τονίσουμε την πολυπλοκότητα και τις προκλήσεις της, είτε για να περιγράψουμε τις δυσκολίες που τη χαρακτηρίζουν, ή…… για να δικαιολογήσουμε την απραξία μας.
Ζούμε την ίδια εποχή επί σαράντα έξη χρόνια, μια κατάσταση/συνέπεια της τουρκικής εισβολής στη Μεγαλόνησο, που είχε ως αποτέλεσμα την κατοχή του 36% του εδάφους της Κυπριακής Δημοκρατίας, και ότι άλλο αυτό έχει δημιουργήσει και συνεχίζει να δημιουργεί, όσο διαρκεί το κυνήγι της Δίκαιης/Βιώσιμης/Λειτουργικής και πολλών άλλων επιθετικών προσδιορισμών, που έχουν δοθεί κατά καιρούς, στη πολυπόθητη λύση.
Σημείο καμπής στη νέα εποχή των Ελληνο-Τουρκικών σχέσεων είναι χωρίς αμφιβολία  η κρίση του 1974 και αυτή ήταν η πρώτη και ουσιαστική στρατιωτική εμπλοκή των δύο χωρών (μετά τη συνθήκη της Λωζάνης) και σηματοδότησε την αναθεώρηση της επιχειρησιακής διάταξης των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, καθόσον ανέδειξε το ΚΕΝΟ της Ατλαντικής Συμμαχίας για την αντιμετώπιση κρίσεων ή συρράξεων μεταξύ κρατών μελών της.
Αυτό δε σημαίνει ότι τα προηγούμενα χρόνια έλειπαν οι εντάσεις με αποκορύφωμα ασφαλώς τα Σεπτεμβριανά του 1955, η στάση και η εμπλοκή της στην περίοδο του αγώνα της ΕΟΚΑ και η εμπλοκή της ή μάλλον η δημιουργία των ΤΜΤς στην Κύπρο, τα γεγονότα του 1963-64 και οι μάχες στην Τυλληρία, η ανάπτυξη και απόσυρση της Μεραρχίας κλπ.    
Έκτοτε (από το 1974) σημειώθηκαν μικρότερης ή μεγαλύτερης έντασης κρίσεις ή και επεισόδια, τα οποία δημιούργησαν τις συνθήκες και ανέδειξαν την ανάγκη για «αλλαγή» της στάσης μας στις σχέσεις μας με τη γείτονα χώρα, αλλά……..
Σ’ αυτά βέβαια θα πρέπει να προστεθεί η καθημερινή ένταση και προκλητικότητα που εκδηλώνεται με πολλαπλούς τρόπους και συντηρεί μια κατάσταση που κάθε άλλο παρά προϊόν Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης και σχέσεων καλής γειτονίας μπορεί να χαρακτηρισθεί.
Και ενώ αυτά συνέβαιναν, η εποχή ά λ λ α ξ ε !!!!! και  (δυστυχώς) δεν άλλαξε απότομα για να μπορούμε να επικαλεστούμε (αν και δεν επιτρέπεται) αιφνιδιασμό. Ωστόσο, φαίνεται ότι  δεν αντιληφθήκαμε τις προθέσεις, υπερεκτιμήσαμε (ίσως) τις δυνατότητες του αντιπάλου, σε κάθε φάση των 50 σχεδόν χρόνων, από το 1974 μέχρι σήμερα και μας «παρέσυρε/παρασυρθήκαμε» σε μια τακτική που δυστυχώς και σήμερα δε φαίνεται ν’ αποδίδει.
Καταναλώσαμε (μάλλον σπαταλήσαμε), πόρους κινούμενοι στα μονοπάτια της συμβατικής απειλής (δεν αμφισβητείται η ύπαρξή της) και δυστυχώς, ακολουθήσαμε τον «κανόνα» να σχεδιάζουμε τον «επόμενο πόλεμο» με την φιλοσοφία/στρατηγική ή την τακτική του προηγούμενου. 
Και φθάσαμε στην εποχή της «ανακάλυψης» του Υβριδικού Πολέμου. Κάτι που ήταν γνωστό από την εποχή του Δούρειου Ίππου, το περιέγραψε αργότερα ο Θουκυδίδης και πολλοί νεότεροί του, το βιώνουμε από το 1974 και έπρεπε να ανακοινωθεί από κάποιους «σοφούς» της διεθνούς κοινότητας για να το αντιληφθούμε.
Ακούσαμε τη λέξη Υβριδικός και ανατρέξαμε στα λεξικά για τον ορισμό της, όταν οι αγρότες μας χρησιμοποιούν το όρο  «υβρίδιο» (και γνωρίζουν πολύ καλά περί τίνος πρόκειται) εδώ και έξη τουλάχιστον δεκαετίες.
Κινούμαστε ακόμη στη σφαίρα του «Αν ποτέ χρειασθεί», (κι αυτό ακολουθείται πάντα και από την κίνηση του σταυρού,… για να μη χρειασθεί).
Κάνουμε εκτιμήσεις για τον «επόμενο πόλεμο» και δε θέλουμε να δούμε ότι αυτός, ο «επόμενος πόλεμος», βρίσκεται σ’ εξέλιξη και μάλιστα είναι τόσο «πολυχωρικός», όσο και «υβριδικός» και δυστυχώς …. χάσαμε την πολυτέλεια του «Αν ποτέ χρειασθεί….», διότι… χρειάζεται σήμερα… χρειάζεται ΤΩΡΑ.
Και ενώ όλα αυτά συμβαίνουν εμείς επιμένουμε να είμαστε……ΠΑΝΤΑ καλά……δε μπορεί !!!!!!!!!!! κάτι δεν πάει καλά!!!!
Συνεχίζουμε να ακολουθούμε ή μάλλον αντιδρούμε στις ενέργειες της Τουρκίας και προβαίνουμε σε εκτιμήσεις για τις επιδιώξεις της στα Βαλκάνια, (Συμφωνία Πρεσπών, Αλβανία, Σερβία, Βουλγαρία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη) στη Μεσόγειο & Αφρική (Λιβύη, Τυνησία, Σομαλία κλπ), τη Μέση Ανατολή (Συρία, Λίβανος, Παλαιστίνη, Ιράκ, Ιράν, Κουρδικό), στην ΕΕ και στο ΝΑΤΟ.
Σχολιάζουμε τον Παν-ισλαμισμό, το Νέο-οθωμανισμό και της Αναθεωρητική της πολιτική, τις υποχρεώσεις/παρεμβάσεις τις οποίες ανέλαβε με την αποστολή προσωπικού και μέσων στη Λιβύη, αλλά και τις δυο μεγάλες σχετικά βάσεις που διατηρεί στη Σομαλία και το Κατάρ.
Η Τουρκία ενεργοποιώντας όλα τα συστατικά του στοιχεία, (συμπεριλαμβανομένης της εργαλειοποίησης των προσφύγων και μεταναστών), έχει αναγάγει τον Υβριδικό Πόλεμο, ως πρώτη προτεραιότητά της και μέσο/τρόπο επιδίωξης των στόχων της.
Η επωδός ότι «Η Τουρκία απειλεί την Ελλάδα και θέλει να προκαλέσει ένταση, για να κάνει εξαγωγή των εσωτερικών της προβλημάτων», πέραν του ότι δεν ευσταθεί δεν αποδίδει και πρέπει να εγκαταλειφθεί. Οι ενέργειες αυτές σε καμία περίπτωση δε πρέπει να εκληφθούν ως εξαγωγή της εσωτερικής  ή εγχώριας κρίσης (η οποία ασφαλώς θα υπάρχει).
Απεναντίας είναι η απλή εφαρμογή του σχεδίου της. Ένα σχέδιο που υπάρχει και η εφαρμογή του ακολουθείται με ευλάβεια, κάνοντας κάθε φορά τις αναγκαίες προσαρμογές όταν οι νέες διαμορφούμενες συνθήκες,  η τεχνολογία και τα νέα διαθέσιμα μέσα το απαιτούν ή το επιβάλλουν.
Ο στόχος του σχεδίου αυτού είναι και παραμένει σταθερός τα τελευταία  χρόνια και ασφαλώς προσβλέπει στο μέλλον της Τουρκίας και το ρόλο της σ’ αυτό, είτε ως Δύναμη Περιοχής, είτε ως Ηγέτης της Μουσουλμανικής Κοινότητας, είτε ακόμη ως αναβίωση του Νέο-οθωμανισμού.
Η Ελλάδα και η Κύπρος είναι ασφαλώς «αγκάθια» σ αυτά τα σχέδια και επειδή η άμεση και δυναμική αναμέτρηση μάλλον δεν την ευνοεί ακολουθεί την τακτική του «ταραξία», του ατίθασου παιδιού όπως συνηθίζω να λέγω, και επιδιώκει:
  • Τη φ θ ο ρ ά της Ελλάδας και της Κύπρου σ’ όλα τα πεδία και επίπεδα
  • Τον περιορισμό έως και διακοπή του ενεργειακού προγράμματος της Κυπριακής Δημοκρατίας και ασφαλώς παρεμπόδιση με κάθε τρόπο τη διαδικασία επίλυσης του Κυπριακού, καθόσον οποιαδήποτε λύση που θα δημιουργεί το ανεξάρτητο κράτος της Κυπριακής Δημοκρατίας (με όποια μορφή) θα στερεί από την Τουρκία τη «νόμιμη παρέμβαση», άρα τον περιορισμό της στα όρια των θαλάσσιων ζωνών που το Δίκαιο της Θάλασσας προβλέπει και την αδυναμία της πρόσβασης στα ενεργειακά αποθέματα της κυπριακής ΑΟΖ, τα οποία εκτιμώνται ως πλούσια.
  • Την πρόκληση αστάθειας και ανασφάλειας στην περιοχή που αποτρέπουν μεγάλες επενδύσεις και έργα.
  • Τη δημιουργία «Γκρίζων Ζωνών» και αμφισβήτηση της Εθνικής Κυριαρχίας Ελλάδος και Κύπρου.
  • Την «Ανακάλυψη» και πρόσθεση στον κατάλογο νέων θεμάτων ή διαφορών προς επίλυση.
  • Το «Βομβαρδισμό» της Διεθνούς Κοινότητας και Οργανισμών με παράλογες και παράνομες ενέργειες με στόχο τη Διπλωματική Ασφυξία της χώρας.
  • Τη διατήρηση έντονης ρητορικής εμφανίζοντας την Ελλάδα και την Κύπρο ως παραβάτες του Διεθνούς Δικαίου. Δηλώσεις, απειλές, παραβάσεις και παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου, της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης και των χωρικών υδάτων.
  • Την επιβολή της παράβασης ως δικαιώματος με τη διασπορά ψευδών ειδήσεων, την αναφορά ή επίκληση αρνητικών ιστορικών γεγονότων με την απειλή επανάληψης, τη διευκόλυνση ροής λαθρομεταναστών και προσφύγων, την παρεμπόδιση άσκησης κυριαρχικών δικαιωμάτων με τη χρήση κάθε διαθέσιμου μέσου και κυρίως των ΜΜΕ και αυτών της Κοινωνικής Δικτύωσης
  • Τη δημιουργία περιβάλλοντος ανησυχίας, πανικού και δυσπιστίας προς την εκάστοτε κυβέρνηση, ηττοπάθειας, σύγχυσης και πολιτικής αναστάτωσης.
  • Την οικονομική «αιμορραγία» για τη προάσπιση των εθνικών συμφερόντων και κυριαρχικών μας δικαιωμάτων, την ασφάλεια των συνόρων και τη συντήρηση των Ενόπλων Δυνάμεών μας.
  • Την αλλοίωση της δημογραφικής ισορροπίας του πληθυσμού Ελλάδος και Κύπρου.
  • Τον περιορισμό της Ανάπτυξης και κατά συνέπεια τη διόγκωση της ανεργίας, συνθήκες που υποθάλπουν και οδηγούν στην κοινωνική αναταραχή.
Θεωρώ λοιπόν ότι είναι ανάγκη να:
  • Οραματισθούμε την πατρίδα στην οποία θέλουμε να ζούμε και να κληρονομήσουμε στις επόμενες γενιές …. άλλωστε […] κριτές θα μας δικάσουν οι αγέννητοι, οι νεκροί».
  • Προσδιορίσουμε/περιγράψουμε το «ΣΤΟΧΟ» του Οράματος, καθώς επίσης τα έργα και τις δράσεις, τις αποφάσεις και τις πράξεις, τα βήματα και τη διαδρομή που θα μας οδηγήσουν εκεί.
  • Κατανοήσουμε το ρόλο μας μέσα στο πλαίσιο που συνθέτουν τα τρέχοντα δεδομένα …και το μέλλον της χώρας μας.
  • Λειτουργούμε θεσμικά, συλλογικά και συντονισμένα. Ήτοι, να υποτάξουμε το ΕΓΩ στο ΕΜΕΙΣ. Κι αυτό είναι υπεράνω προσωπικών, κομματικών, πολιτικών και οποιωνδήποτε άλλων επιδιώξεων.
  • Να αξιοποιήσουμε δημιουργικά την ισότιμη παρουσία/συμμετοχή μας στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ καθώς και σε κάθε άλλο διεθνές «Forum».
  • Να αναλάβουμε εκστρατεία ενημέρωσης της παγκόσμιας κοινότητας για την κατάσταση στην περιοχή και να εμποδίσουμε τη στρέβλωση της ιστορίας και της πραγματικότητας την οποία επιχειρεί η Τουρκία.
  • Αντιμετωπίσουμε τις Νέες Απειλές/Νέες Απαιτήσεις με Νέα Στρατηγική, (η ψυχραιμία και ο κατευνασμός είναι καλά στοιχεία αλλά στην προκειμένη περίπτωση δεν αποδίδουν). Ή προσαρμοζόμαστε ή χανόμαστε! αναφέρει ο Στρατηγός Lynch.
Όλα τα παραπάνω θα πρέπει να συνδυασθούν και μ ένα δυναμικό σχέδιο Μετεξέλιξης των Ενόπλων μας Δυνάμεων ώστε να ενισχύσουμε την Αμυντική  και αποτρεπτική μας ικανότητα (στις απαιτήσεις του 21ου αιώνα).
Μία «θεωρία» της οποίας οπαδός λέει: «When Hard Power meets Soft power together they make the Smart Power», δηλαδή «όταν η σκληρή ισχύς συναντά τη μαλακή ισχύ, τότε μαζί κάνουν την έξυπνη ισχύ».
Τα διαθέτουμε και τα δύο.
Ιδού Πεδίον Δόξης Λαμπρόν.
*Αντιστράτηγος εα, Επίτιμος Δκτης 1ης Στρατιάς, τ. Αρχηγός ΓΕΕΦ



Πώς ο Υπουργός οικονομικών "ξέχασε" τη μεσαία τάξη των "νοικοκυραίων" - "πολιτικές ελάφρυνσης με τα λεφτά των άλλων" - Η κατηγορία των "εχόντων και κατεχόντων"



Του Σπύρου Δημητρέλη
Ένα πρωτοφανές αλαλούμ στην κτηματαγορά χρεώνουν στον υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα παράγοντες της αγοράς. Η σπουδή του να παρέμβει διοικητικά, με τη μορφή "κεντρικού προγραμματισμού",  στο ύψος των μισθωμάτων και να εφαρμόζει, όπως του αποδίδουν, "πολιτικές ελάφρυνσης με τα λεφτά των άλλων" έχει, όπως υποστηρίζουν δημιουργήσει μια εκρηκτική κατάσταση στην αγορά ακινήτων που κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα πότε θα ομαλοποιηθεί.
Μάλιστα, αντί να βαίνει προς ομαλοποίηση, το διοικητικό μέτρο της οριζόντιας μείωσης των μισθωμάτων, βαίνει προς μονιμοποίηση με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ίσως πιο σημαντική ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας, τα ακίνητα.
Μικρομεσαίοι ιδιοκτήτες ακινήτων έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με κατακόρυφη πτώση του εισοδήματός τους –αν όχι μηδενισμό- και ο ΥΠΟΙΚ έχει αποφασίσει να είναι αυτή ίσως η μοναδική κοινωνική ομάδα που χρηματοδοτεί την ανακούφιση της κοινωνίας από τις οικονομικές επιπτώσεις της κρίσης.
Μάλιστα, για αυτήν την κοινωνική ομάδα, το ρεπορτάζ  λέει, ότι ο κ. Σταϊκούρας δεν θα βάλει φέτος ούτε ένα ευρώ για τη στήριξή της! Και αν κάποιος θεωρεί ότι όποιος έχει εισόδημα από ενοίκια είναι μεγαλοϊδιοκτήτης και κροίσος, αρκεί ως απάντηση να παρατεθούν τα στοιχεία της επεξεργασίας των φορολογικών δηλώσεων.

Πόσοι δηλώνουν πόσα ενοίκια

Εισόδημα από εκμίσθωση ακινήτων δηλώνουν 1.288.777 φορολογούμενοι. Πρόκειται για την τρίτη πολυπληθέστερη ομάδα φορολογούμενων  πίσω από τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους. Από αυτούς οι 974.741 (το 76%) δηλώνουν ετήσιο εισόδημα από ενοίκια ύψους έως 5.000 ευρώ, δηλαδή έως (όχι κατά μέσο όρο)  416 ευρώ το μήνα!
Μάλιστα, αυτό το εισόδημα δεν είναι καθαρό αλλά προ της φορολόγησης που είναι τουλάχιστον 15% χωρίς να υπολογιστούν επίσης τα διάφορα έξοδα συντήρησης και απόσβεσης.
Για αυτήν την κατηγορία των "εχόντων και κατεχόντων" φορολογούμενων, την καρδιά της μεσαίας τάξης,  η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών δεν μπορεί να εξασφαλίσει ούτε ένα ευρώ στήριξης φέτος παρά το γεγονός ότι καλείται να στηρίξει την κοινωνία με μείωση του εισοδήματός της.
Την ίδια ώρα που επιδόματα των 800 ευρώ πετιούνται ως "χρήμα από το ελικόπτερο" ακόμη και σε όσους δεν έχουν δει μείωση του πραγματικού τους εισοδήματος, το ΥΠΟΙΚ επιλέγει να γυρίσει την πλάτη σε αυτούς που αποταμίευσαν αντί να καταναλώσουν, επένδυσαν και έμειναν όρθιοι στη φορολογική λαίλαπα των τελευταίων χρόνων που έπληξε την ακίνητη ιδιοκτησία.
Αυτό που σημειώνουν παράγοντες της κτηματαγοράς είναι ότι "ούτε στα πιο σκοτεινά και μαύρα χρόνια των μνημονίων δεν είχε παρέμβει υπουργός Οικονομικών διοικητικά να μειώσει οριζόντια τα ενοίκια. Αυτό δεν έγινε ούτε επί του σοσιαλίζοντος ΣΥΡΙΖΑ και γίνεται τώρα με μια ασκούμενη οικονομική πολιτική η οποία υποτίθεται ότι είναι υπέρ της αγοράς και των επενδύσεων".
Αν και ίσως κανείς από την πλευρά όσων έχουν εισόδημα από μισθώματα δεν διαφωνεί με την ανάγκη να υπάρξει μια έκτακτη προσαρμογή στο ύψος των μισθωμάτων λόγω της κατάστασης, οι περισσότεροι διαφωνούν με τον τρόπο που έγινε καθώς δημιούργησε περισσότερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται ότι έλυσε.
Τα προβλήματα που έχουν καταγραφεί, μεταξύ άλλων, είναι τα εξής:
- με τη παροχή της δυνατότητας λόγω διοικητικής εντολής να μειωθεί κατά 40% το ενοίκιο σε μεγάλη μερίδα ενοικιαστών, σε πολλές περιπτώσεις δεν καταβλήθηκε καν ενοίκιο δηλαδή το 60% που έπρεπε να καταβληθεί
- στην αγορά έχει αρχίσει να καταγράφεται κατακόρυφη πτώση των ζητούμενων μισθωμάτων και κατ’ επέκταση των τιμών των ακινήτων με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ελληνική οικονομία και το χαρτοφυλάκιο ενυπόθηκων δανείων των τραπεζών
- η οικοδομή βρίσκεται ήδη σε ανάσχεση και η διοικητική μείωση των ενοικίων αποτελεί έναν πρόσθετο παράγοντα πίεσης στην κτηματαγορά
- δημιουργήθηκαν εντάσεις και τριβές μεταξύ ιδιοκτητών και ενοικιαστών που θυμίζουν τις "ένδοξες" εποχές του ενοικιοστασίου.
- παρά το γεγονός ότι προβλέπεται από τις διατάξεις της σχετικής πράξης νομοθετικού περιεχομένου η έκδοση εγκυκλίου για τον τρόπο εφαρμογής της μείωσης, σε πολλές περιπτώσεις, ενοικιαστές και ιδιοκτήτες καλούνται οι ίδιοι μέσα από τριβές και εντάσεις να υπολογίσουν πόση θα είναι τελικά η μείωση του ενοικίου, όταν για παράδειγμα, ο ένας σύζυγος βρίσκεται σε αναστολή σύμβασης και ο άλλος εργάζεται κανονικά.
Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν ότι υπήρχαν πολλοί εναλλακτικοί τρόποι για να μειωθούν προσωρινά τα ενοίκια για όσους πλήττονται από τον κορoνοϊό. "Αρκούσε μια ισχυρή σύσταση προς ιδιοκτήτες και ενοικιαστές προς αυτήν την κατεύθυνση, παράλληλα με την έκτακτη θέσπιση οικονομικών κινήτρων και για τους δυο…". Αντ’ αυτού επελέγη η οδός του… "σοσιαλισμού με τα λεφτά των άλλων".
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η όποια ελάφρυνση για τους ιδιοκτήτες ακινήτων θα έρθει με τις φορολογικές δηλώσεις του 2021, χωρίς ακόμη όμως να είναι τίποτε σίγουρο καθώς στο τραπέζι βρίσκονται απλώς σενάρια για μη φορολόγηση των μειωμένων ενοικίων.

Να σημειωθει ότι σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr στο πρωθυπουργικό επιτελείο είχαν φτάσει το τελευταίο διάστημα εισηγήσεις για θέσπιση φορολογικής απαλλαγής των πληττόμενων ιδιοκτητών ακινήτων από φέτος αλλά απερρίφθησαν από την οδό Νίκης.

Κυβερνητικός Εκπρόσωπος: Μπήκαμε, από σήμερα το πρωί, στη γέφυρα ασφάλειας - Όμως τώρα αρχίζουν τα δύσκολα. - Ενίσχυση καλλιτεχνών, με 800 ευρώ - Δεν είναι στις προθέσεις του Πρωθυπουργού να πάμε σε εκλογές -




Καλό μεσημέρι σε όλες και όλους,
Μπήκαμε, από σήμερα το πρωί, στη γέφυρα ασφάλειας που μας πάει σε μια νέα κανονικότητα. 
Στόχος είναι η σταδιακή και ασφαλής επανεκκίνηση της κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας, ώστε να πάρουμε πίσω τις ζωές μας. Από σήμερα, αίρονται οι περιορισμοί στις εντός του Νομού μετακινήσεις, αλλά όχι στις μετακινήσεις προς την Περιφέρεια και τα νησιά. Επανεκκινούν τη λειτουργία τους επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, καθώς και επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, ώστε από σήμερα να μπορούμε να πούμε ότι την επόμενη εβδομάδα θα κάνουμε ακόμη ένα βήμα.
Όμως, όλοι ξέρουμε, ότι τώρα αρχίζουν τα δύσκολα. Ότι η επιστροφή στη νέα κανονικότητα μοιάζει με έξοδο από τον Λαβύρινθο. Και όλοι εμείς, σαν τον Θησέα, πρέπει να ακολουθήσουμε ευλαβικά τον μίτο της Αριάδνης, για να βγούμε ασφαλείς από τον λαβύρινθο της πανδημίας του κορονοϊού. Οφείλουμε, όπως κάναμε μέχρι τώρα, να ακούμε τους ειδικούς. Θα ήταν, άλλωστε, άδικο να χαθούν όσα πετύχαμε με θυσίες τους προηγούμενους μήνες.
Ξέρουμε ότι η πορεία στη γέφυρα που άνοιξε σήμερα θα αξιολογείται καθημερινά. Κάθε σχέδιο, όπως τόνισε και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, υπόκειται σε βελτιώσεις ή/και αναθεωρήσεις, ανάλογα με τις εξελίξεις. Σε κάθε περίπτωση θα πηγαίνουμε σταδιακά, προσεκτικά και ανάλογα με τα επιδημιολογικά δεδομένα. Στην πορεία αυτή, θα μας συντροφεύουν συμπεριφορές και μέτρα προστασίας, αναγκαία για να μένουμε ασφαλείς. Συχνό και σχολαστικό πλύσιμο χεριών, αποφυγή αγγίγματος στο πρόσωπο, τήρηση αποστάσεων, χρήση μάσκας, όπου αυτό είναι απαραίτητο και, φυσικά, παραμονή στο σπίτι και επικοινωνία με τον γιατρό μας με το πρώτο σύμπτωμα. Σε κάθε περίπτωση κλειδί για την επιτυχία, όπως και στην πρώτη φάση, θα είναι η ατομική ευθύνη και η συλλογική μας ωριμότητα, η πειθαρχία και η εμπιστοσύνη στις υποδείξεις των ειδικών.
Σε ό,τι αφορά το Σύστημα Υγείας
Στόχος είναι αφενός να παραμείνει σε πλήρη ετοιμότητα για τη μάχη ενάντια στον κορονοϊό και αφετέρου να επιστρέψει σταδιακά σε κανονικούς ρυθμούς. Τα νοσοκομεία ξεκινούν σταδιακά, από σήμερα, να επανέρχονται στην κανονική λειτουργία τους, με την επανέναρξη των τακτικών χειρουργείων και των απογευματινών ιατρείων. Από σήμερα ξεκινά και η λειτουργία των πρώτων κινητών μονάδων του ΕΟΔΥ για τη διενέργεια τέστ, σύμφωνα με τις υποδείξεις των ειδικών. Οι κινητές ομάδες εξυπηρετούν τρείς στόχους:
-Τη διεξαγωγή διαγνωστικών τέστ, με προτεραιότητα τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού και τις κλειστές δομές όπως, για παράδειγμα, γηροκομεία και φυλακές. Στα διαγνωστικά τέστ θα προστεθούν σταδιακά και τα τέστ αντισωμάτων.
-Τη συλλογή στοιχείων, σύμφωνα με τις οδηγίες της Επιτροπής Λοιμωξιολόγων του Υπουργείου Υγείας, για τη διενέργεια των απαραίτητων επιδημιολογικών μελετών για την εξέλιξη της πανδημίας στη χώρα μας.
-Την ενίσχυση των προσπαθειών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, ώστε να γίνεται η καλύτερη και ταχύτερη δυνατή ιχνηλάτηση σε περίπτωση κρουσμάτων κορονοϊού.
Για τις κινητές ομάδες του ΕΟΔΥ θα προσληφθούν, σταδιακά 1.100 άτομα, 500 νοσηλευτές, 500 οδηγοί και 100 διοικητικοί υπάλληλοι σε όλη την επικράτεια.
Στο μεταξύ, συνεχίζεται η αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Υγείας, καθώς προσλαμβάνεται ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, αυξάνονται οι Μονάδες Εντατικής Θεραπείας και παράλληλα δημιουργείται απόθεμα υλικών. Μαζί με τους αυξημένους κρατικούς πόρους, αξιοποιούνται για τον σκοπό αυτό και οι σημαντικές δωρεές των ιδιωτών.
Οι Μονάδες Εντατικής Θεραπείας παραμένουν σε ετοιμότητα, τα νοσοκομεία Αναφοράς κορονοϊού συνεχίζουν να λειτουργούν κατά τον ίδιο τρόπο και τα νοσοκομεία «Παμμακάριστος», «Αγ. Βαρβάρα» και «ΝΙΜΤΣ» παραμένουν σε αποκλειστική χρήση για ασθενείς με κορονοϊό.
Σε ό,τι αφορά τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων
Ήδη, με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που εκδόθηκε την 1η Μαΐου, μεταξύ άλλων:
1ον. Παρατείνεται, για 3 ακόμη μήνες, το καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας, όπως ακριβώς ίσχυε ως το τέλος Απριλίου. Πέρα από τη νέα αυτή -τη δεύτερη κατά σειρά- παράταση, η Κυβέρνηση δρομολογεί ένα νέο πλαίσιο για το πτωχευτικό δίκαιο.
2ον. Παρατείνεται η χρονική περίοδος διάθεσης πετρελαίου θέρμανσης με μειωμένο συντελεστή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης έως τις 15 Μαΐου, προκειμένου να εκμεταλλευτούν οι πολίτες τις σημερινές χαμηλές τιμές.
3ον. Καταβάλλεται έκτακτη οικονομική ενίσχυση ίση με το μισό του μηνιαίου βασικού μισθού στο προσωπικό του Συστήματος Υγείας που δεν έλαβε την έκτακτη ενίσχυση του Πάσχα, συμπεριλαμβανομένων των απασχολούμενων στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ.
4ον. Προβλέπονται μέτρα στήριξης για ναυτικούς που είτε έχουν ανασταλεί οι συμβάσεις τους είτε είναι άνεργοι.
5ον. Διευκολύνεται η απασχόληση πολιτών τρίτων χωρών σε αγροτικές εργασίες.
6ον.Καθιερώνεται η ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων εγγραφής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Επιπλέον, η Κυβέρνηση παρατείνει την εφαρμογή μέτρων που ίσχυαν για τον Απρίλιο και παράλληλα δρομολογεί πρόσθετα μέτρα για το επόμενο διάστημα. Συγκεκριμένα έχει ήδη αποφασιστεί:
1ον. Να συνεχιστεί η αποζημίωση ειδικού σκοπού για όσους εργαζόμενους παραμείνουν σε καθεστώς προσωρινής αναστολής της σύμβασής τους, σε συνάρτηση με το χρονικό διάστημα που θα διαρκέσει η αναστολή.
2ον. Να παραταθούν και το Μάιο, οι αναστολές βεβαιωμένων οφειλών προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία.
3ον. Να παραταθεί και τον Μάιο η έκπτωση 40% στα ενοίκια επαγγελματικής στέγης, πρώτης κατοικίας και φοιτητικής στέγης για τα παιδιά εργαζομένων που πλήττονται από την κρίση.
4ον. Να εξειδικευθεί, εντός του Μαΐου, η στήριξη συγκεκριμένων κλάδων της οικονομίας που δέχονται τα μεγαλύτερα πλήγματα, όπως είναι, ενδεικτικά, ο τουρισμός και οι μεταφορές.
5ον. Να στηρίξει τους εργαζόμενους που επιστρέφουν στην εργασία τους, αξιοποιώντας εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ειδικότερα το νέο πρόγραμμα SURE.
6ον. Να επεκτείνει για ένα δίμηνο τα επιδόματα ανεργίας που έληξαν στο τέλος Απριλίου και παράλληλα να θέσει σε εφαρμογή προγράμματα επανένταξης στην αγορά εργασίας που συνολικά θα καλύψουν πάνω από 135 χιλιάδες ανέργους.
Επίσης, εφαρμόζεται πρόγραμμα κάλυψης των τόκων των ενήμερων επιχειρηματικών δανείων για τους μήνες Απρίλιο, Μάιο, Ιούνιο. Έχουν ήδη εγκριθεί 5.200 αιτήσεις και είναι σε επεξεργασία άλλες 25.000 αιτήσεις. Τα χρήματα αυτά είναι επιδότηση και όχι νέο δάνειο. Η ένταξη στο μέτρο γίνεται ηλεκτρονικά από τις εταιρείες μέσω του www.ependyseis.gr και το μόνο δικαιολογητικό που απαιτείται είναι 4 υπεύθυνες δηλώσεις.
Σχεδιάζεται και θα μπει σε εφαρμογή, στους επόμενους δύο μήνες η δεύτερη φάση της «επιστρεπτέας προκαταβολής». Ήδη, περισσότερες από 90.000 επιχειρήσεις συμμετέχουν στο πρόγραμμα ύψους 1 δισεκατομμυρίου ευρώ.
Βρίσκεται σε εφαρμογή -μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας- πρόγραμμα παροχής κεφαλαίου κίνησης έως 500 χιλιάδες ευρώ στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με επιδότηση του επιτοκίου για τα πρώτα δύο χρόνια. Έχουν ήδη κατατεθεί πάνω από 8.300 αιτήσεις και έχει δεσμευτεί από τις τράπεζες ποσό 1,3 δισεκατομμυρίων ευρώ περίπου.
Επιπλέον:
Το αργότερο έως τα μέσα Μαΐου θα μπει σε εφαρμογή το δεύτερο εργαλείο ρευστότητας, που έχει σχεδιαστεί σε συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα. Αυτό αφορά την παροχή κεφαλαίου κίνησης μέσω τραπεζών που μπορεί να φτάσει το 25% του ετήσιου τζίρου, ή το διπλάσιο της ετήσιας μισθοδοσίας, με εγγύηση μέχρι το 80% του δανείου.
Αυτήν την εβδομάδα ξεκινούν δύο νέοι κύκλοι ένταξης στον Αναπτυξιακό Νόμο: Για τις μικρές επιχειρήσεις με επιπλέον 150 εκατομμύρια ευρώ και για τη γενική επιχειρηματικότητα με επιπλέον 350 εκατομμύρια ευρώ. Παράλληλα, σχεδιάζεται σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η επέκταση των φορολογικών ελαφρύνσεων και επιδοτήσεων του Αναπτυξιακού Νόμου.
Σε ό,τι αφορά το νομοθετικό έργο
Ξεκινά αύριο στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου για τη βελτίωση της μεταναστευτικής νομοθεσίας. Βασικοί άξονές του είναι:
– Η περεταίρω επιτάχυνση των διαδικασιών εξέτασης και απονομής διεθνούς προστασίας, με προτεραιότητα στις προσφυγές των διαμενόντων στα νησιά.
– Η θέσπιση νομικών προϋποθέσεων για τη λειτουργία των κλειστών δομών στα 5 νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, που θα αντικαταστήσουν τις σημερινές ανοιχτές δομές.
– Η σύσταση Ειδικής Γραμματείας Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων και ο προσδιορισμός των αρμοδιοτήτων της.
– Η επικαιροποίηση διατάξεων του Κώδικα Μετανάστευσης μεταξύ των οποίων και αυτές που αφορούν στην έκδοση golden visa.
Ψηφιακή Διακυβέρνηση-Καθημερινότητα
Σε ό,τι αφορά την διευκόλυνση του πολίτη και την αποτελεσματικότερη λειτουργία του Κράτους, μπήκαν σε εφαρμογή νέες ψηφιακές εφαρμογές. Ανάμεσα στα άλλα:
– Η ανανέωση των δελτίων ανεργίας θα γίνεται αυτόματα και οι εγγεγραμμένοι άνεργοι δεν χρειάζεται να προχωρήσουν σε καμία ενέργεια ανανέωσης.
– Η ενημέρωση του ΑΜΚΑ κάθε πολίτη θα γίνεται πλέον ηλεκτρονικά από τα ληξιαρχεία και οι πολίτες δεν θα χρειάζεται να προσκομίζουν ληξιαρχικές πράξεις γέννησης, γάμου, ή θανάτου συγγενικού τους προσώπου.
– Μια σειρά από υπηρεσίες του μεγαλύτερου ασφαλιστικού οργανισμού, του e-ΕΦΚΑ, όπως η έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας, θα παρέχονται ηλεκτρονικά σε 1,5 εκατομμύριο ελεύθερους επαγγελματίες, απασχολούμενους και αγρότες.
Στο αμέσως επόμενο διάστημα μπαίνουν σε εφαρμογή τρεις ακόμη δράσεις μείζονος σημασίας για τον πολίτη.
Πρώτον: Εγκαινιάζουμε νέα διαδικασία επικοινωνίας του πολίτη με το Δημόσιο, το «ψηφιακό γκισέ». Ο πολίτης θα μπαίνει στο gov.gr, θα κλείνει ραντεβού με την υπηρεσία που θέλει και θα κάνει διάσκεψη με τον υπάλληλο σε ώρα που θα συμφωνείται. Εφόσον ζητά κάποιο πιστοποιητικό, ο υπάλληλος θα το εκδίδει ψηφιακά και θα το στέλνει με email. Σε πρώτη φάση, οι υπηρεσίες που θα διαθέτουν «ψηφιακό γκισέ» είναι τα ΚΕΠ, οι ΔΟΥ και ο e-ΕΦΚΑ.
Δεύτερον: Ξεκινά -μέσω του gov.gr- η ψηφιακή κατάθεση αιτήσεων στα ΚΕΠ, τα οποία θα εκδίδουν τα έγγραφα που ζητούνται και θα τα αποστέλλουν στο e-mail του πολίτη.
Τρίτον: Ξεκινά η διαδικασία έκδοσης ληξιαρχικών πιστοποιητικών μέσω του gov.gr.
Γίνεται ήδη αντιληπτό σε όλους τους πολίτες -και αναγνωρίζεται σε διεθνές επίπεδο- ότι συντελείται σήμερα στη χώρα μας ένα σημαντικό άλμα ψηφιακής διακυβέρνησης. Αυτό το άλμα, υπηρετεί τον αγώνα ενάντια στον κορονοϊό, συμβάλλει στη λειτουργική αναβάθμιση του Κράτους, βελτιώνει την καθημερινότητα των πολιτών και αποτελεί παρακαταθήκη για την επόμενη μέρα. Χτίζουμε με πράξεις και χειροπιαστά αποτελέσματα μια νέα σχέση εμπιστοσύνης, μεταξύ πολίτη και Κράτους, πολίτη και πολιτικής. Και η σχέση αυτή δίνει νέα ώθηση στη Δημοκρατία μας.
Για την στήριξη στον Πολιτισμό
Ο Πρωθυπουργός, όπως δήλωσε την Πέμπτη στη Βουλή των Ελλήνων, αναλαμβάνει πρωτοβουλία προκειμένου το Υπουργείο Πολιτισμού, οι συναρμόδιοι φορείς και όλοι οι εμπλεκόμενοι να διαμορφώσουν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο στήριξης για τον Πολιτισμό και τον καλλιτεχνικό κόσμο. Σε σχέση με τη μέχρι σήμερα ενίσχυση του κόσμου του Πολιτισμού, σημειώνονται τα εξής:
– Πρώτον, όσοι από τους καλλιτέχνες είχαν ενεργές συμβάσεις πριν τη λήψη των περιοριστικών μέτρων, φυσικά και καλύπτονται από τα μέτρα ενίσχυσης, τα οποία έχουν ληφθεί. Δηλαδή, τη χορήγηση των 800 ευρώ, τα μέτρα αναστολής ασφαλιστικών και φορολογικών τους υποχρεώσεων, καθώς και τις διευκολύνσεις στις τραπεζικές τους υποχρεώσεις.
-Δεύτερον, όσοι ήταν άνεργοι ή μακροχρόνια άνεργοι και προέρχονται από τον καλλιτεχνικό χώρο, έχουν και αυτοί τη δυνατότητα να ενταχθούν σε όλα τα προγράμματα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Για παράδειγμα, το πρόγραμμα 8.500 θέσεων γι’ αυτούς που είναι από την ηλικία των 55 έως τα 67, το πρόγραμμα για 36.500 ανέργους σε Δήμους και σε ΝΠΔΔ με υψηλή μοριοδότηση για μακροχρόνια ανέργους, καθώς και τα προγράμματα που ακολουθούν για περίπου 100.000 ανέργους.
-Τρίτον, για τους ανθρώπους που υπολόγιζαν να βρουν εργασία τους επόμενους μήνες, έχουμε φροντίσει ώστε ο Προϋπολογισμός του Υπουργείου Πολιτισμού να έχει 15 εκατομμύρια ευρώ διαθέσιμα προκειμένου να ετοιμάσει συγκεκριμένες δράσεις ενίσχυσης των διαφόρων κλάδων του καλλιτεχνικού προσωπικού, από οπτικοακουστικό υλικό, μέχρι τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με animation, με χορό, με θέατρο. Σε όλες αυτές τις δράσεις, θα μπορούν να βρουν απασχόληση οι άνθρωποι του καλλιτεχνικού κόσμου που πλήττονται.
-Τέταρτον, για τους ωρομισθίους, όπως για παράδειγμα μουσικούς των Ωδείων, ηθοποιούς, ταξιθέτριες, διερμηνείς ή άλλους παρόχους πολιτιστικού περιεχομένου, μετά από συνεννόηση του Υπουργείου Πολιτισμού με το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Εργασίας εκδόθηκε σχετική ΚΥΑ ώστε να λάβουν και αυτοί την αποζημίωση ειδικού σκοπού των 800 ευρώ.
Σας ενημερώνω, κλείνοντας, ότι ο Πρωθυπουργός θα συμμετάσχει στις 5 το απόγευμα στη διεθνή πρωτοβουλία Coronovirus Global Response. Πρόκειται για μια μεγάλη Διάσκεψη Δωρητών, την πρωτοβουλία για την οποία έχουν αναλάβει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ηγέτες κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο Ο.Η.Ε., ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, η Προεδρία του G20 και άλλοι. Στόχος του Μαραθωνίου Δωρητών που καλεί σε αλληλεγγύη Κυβερνήσεων και ιδιωτών είναι η συγκέντρωση πόρων ύψους 7,5 δις ευρώ προκειμένου να στηριχθεί η πρωτοβουλία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την ανάπτυξη γρήγορης και ισότιμης πρόσβασης σε ασφαλή και αποτελεσματική διάγνωση και θεραπεία του κορονοϊού. Αλλά και στην ανάπτυξη εμβολίου κατά του κορονοϊού.
Υπενθυμίζεται ότι ο Πρωθυπουργός έχει από αρχές Απριλίου θέσει σε ευρωπαϊκό επίπεδο την ανάγκη εξεύρεσης κοινών λύσεων σε ζητήματα όπως οι προμήθειες υγειονομικού υλικού, ενώ έχει ζητήσει να προβεί η Ε.Ε. από κοινού στην αγορά αδειών ευρεσιτεχνίας (πατεντών) για νέα εμβόλια και τεστ ταχείας ανίχνευσης, προωθώντας με αυτόν τον τρόπο την ταχύτερη δυνατή διάδοση των μέσων καταπολέμησης του κορονοϊού.
Σας ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας, με τη συνήθη πλέον ηλεκτρονική διαδικασία υποβολής των ερωτήσεών σας. Τις ερωτήσεις θα συντονίζει ο Αναπληρωτής Διευθυντής του Γραφείου Τύπου του Πρωθυπουργού κ. Γιώργος Ευθυμίου, τηρώντας αυστηρή σειρά προτεραιότητας.
ΣΤ. ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, πριν ξεκινήσει η πανδημία βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη η διαδικασία αξιολόγησης του έργου των Υπουργών. Τους τελευταίους δύο μήνες συνεχίστηκε η αξιολόγηση ή η πανδημία διέκοψε προσωρινά τη διαδικασία;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Η αξιολόγηση όλων των μελών του Υπουργικού Συμβουλίου, αλλά και όλης της δράσης της Κυβέρνησης, διεξάγεται συνεχώς από τον Πρωθυπουργό. Όσον αφορά την τυποποιημένη διαδικασία των προτεραιοτήτων -όπως αυτές αποτυπώνονταν σε εξαμηνιαίο σχέδιο δράσης- αντιλαμβάνεσθε όλοι, ότι έχουν υπάρξει αλλαγές στον σχεδιασμό για να αντιμετωπίσουμε όλοι μαζί τον κορονοϊό. Αυτό δεν σημαίνει ότι έχει σταματήσει η αξιολόγηση ούτε μέρα.
ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Εξετάζει πράγματι η Κυβέρνηση την επίσπευση του σχεδίου επιστροφής στην κανονικότητα, εάν ο αριθμός των νέων κρουσμάτων συνεχίσει να είναι χαμηλός; Αν ναι, το ίδιο θα ισχύσει και για τα σχολεία; Ποιο είναι το όριο των καθημερινών νέων κρουσμάτων για μια τέτοια απόφαση ή αντίστοιχα για τη λήψη νέων μέτρων;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όλο μας το σχέδιο είναι όπως λέει και η λέξη: Σχέδιο. Προχωράμε με προσεκτικά βήματα και θα αξιολογούμε καθημερινά, σύμφωνα και με τις εισηγήσεις των ειδικών, την πορεία αυτού του σχεδίου. Όπου χρειάζεται να προχωρήσουμε με μεγαλύτερη προσοχή, θα το κάνουμε. Όπου βλέπουμε ότι μπορούμε να συνεχίσουμε απρόσκοπτα στον αρχικό σχεδιασμό, επίσης θα το κάνουμε. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι δεν λαμβάνουμε υπόψη μόνο ένα δείκτη. Δεν είναι μόνο ο δείκτης των κρουσμάτων αυτός που λαμβάνεται υπόψη. Είναι άλλο πράγμα ένα κρούσμα το οποίο μπορεί να έχεις μια αποτελεσματική ιχνηλάτηση για να το ελέγξεις, κι άλλο πράγμα όταν φοβάσαι μια διασπορά σε τοπικό ή και σε εθνικό επίπεδο, εξαιτίας αυτού του κρούσματος. Υπάρχουν πάρα πολλοί άλλοι δείκτες που αξιολογούνται καθημερινά: Από την πίεση που μπορεί να υφίσταται το Σύστημα Υγείας, από τον αριθμό προσώπων που μπορεί να ζητούν πρόσβαση στα νοσοκομεία, από τις κλίνες που καταλαμβάνονται είτε κοινές, είτε σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, από τους ανθρώπους που διασωληνώνονται. Όλα αυτά εξετάζονται προσεχτικά. Οι ειδικοί κάνουν τις εισηγήσεις τους και ο Πρωθυπουργός αποφασίζει.
ΧΡ. ΚΟΣΕΛΟΓΛΟΥ: Στις 17 Μαΐου, ανοίγουν οι εκκλησίες για λειτουργίες με πιστούς. Η Ιερά Σύνοδος δηλώνει πως είναι αδιαπραγμάτευτη η Θεία Κοινωνία. Συμφωνείτε;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Ένα θέμα Πίστης δεν είναι κάτι που θα πρέπει να σχολιάσει ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος. Εμείς προχωράμε σε σταδιακά βήματα απελευθέρωσης όλης της οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας. Και φυσικά και στα θέματα που σχετίζονται με τις θρησκείες, όχι μόνο την επικρατούσα θρησκεία, αλλά όλες.
Γ. ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ: Εν μέσω κρίσης, η Τουρκία προέβη χθες σε παρενόχληση του ελικοπτέρου που επέβαιναν ο ΥΕΘΑ και ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ εντός εθνικού εναέριου χώρου. Ανησυχεί η Κυβέρνηση από τη νέα όξυνση της τουρκικής προκλητικότητας και σε ποιες ενέργειες προβαίνει, για να απαντήσει;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Η φούσκα της απειλής και του εκβιασμού από την Τουρκία με στρατιές κατατρεγμένων ανθρώπων, όπως είναι οι πρόσφυγες και οι μετανάστες, ως γεωπολιτικό όπλο, για να εκβιάσει την Ευρώπη και την Ελλάδα, έσπασε στον Έβρο. Επομένως, οποιαδήποτε στιγμή είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε οποιαδήποτε άλλη προκλητική ενέργεια, σε οποιοδήποτε άλλο σημείο της χώρας μας. Το περιστατικό που περιγράφετε δείχνει ότι πολλές φορές η Τουρκία ξεπερνά τα όρια, τα οποία θέτουν και οι κανόνες του Διεθνούς Δικαίου, αλλά φυσικά και οι κανόνες καλής γειτονίας. Εμείς είμαστε εδώ, πάντα για ν’ αναχαιτίζουμε, όπως και χθες, τέτοιου είδους προκλητικές ενέργειες και να κάνουμε ό,τι χρειαστεί, για να προασπίσουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.
ΣΤ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ-Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Στους κόλπους της εκπαιδευτικής κοινότητας υπάρχουν έντονες αντιδράσεις, για την προφορική εντολή της Υπουργού Παιδείας περί βιντεοσκόπησης και ζωντανής αναμετάδοσης των μαθημάτων για τους μαθητές, που δεν θα προσέλθουν στο σχολείο. Η ΟΛΜΕ, παράλληλα, προειδοποιεί ότι, σε περίπτωση που η εντολή δοθεί και γραπτώς, οι εκπαιδευτικοί θα κινηθούν νομικά. Εξετάζει τους συγκεκριμένους προβληματισμούς η Κυβέρνηση;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Κατ’ αρχάς δεν είμαστε ακόμη στο στάδιο για πλήρεις λεπτομέρειες στα θέματα που σχετίζονται με το άνοιγμα των σχολείων. Προχωράμε, όπως ξέρετε, σταδιακά από τις 11 Μαΐου, συνεχίζουμε στις 18 και -αν είμαστε εκεί που θέλουμε, δηλαδή με καθοδική πορεία των κρουσμάτων- τότε θα πάμε και στα βήματα, που αφορούν το Δημοτικό, για παράδειγμα. Επομένως, όλα αυτά εξετάζονται και αξιολογούνται. Οριστικές αποφάσεις θα έχετε τις επόμενες ημέρες για τον τρόπο διεξαγωγής των μαθημάτων.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ-ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Σχεδιάζετε εξειδικευμένα μέτρα στήριξης για τους κλάδους του τουρισμού και της εστίασης, που πλήττονται περισσότερο από την κρίση του κορονοϊού;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Ναι. Όσον αφορά την εστίαση, όπως έχουμε πει, έχουμε ένα αρχικό πλάνο να ανοίξουν τα καταστήματα αυτά, από τις αρχές Ιουνίου. Όμως όλο αυτό το διάστημα το εκμεταλλευόμαστε. Είμαστε σε συνεννόηση με τους εκπροσώπους του κλάδου της εστίασης, ώστε να δούμε όρους, προϋποθέσεις και το πλαίσιο, για να μπορέσουμε να έχουμε ανοιχτά καταστήματα με ασφάλεια για τους πελάτες και τη δημόσια υγεία, αλλά και με ένα ικανοποιητικό τζίρο για τα καταστήματα, που έχουν πληγεί πάρα πολύ από την κρίση του κορονοϊού. Όσον αφορά τα άλλα ζητήματα, που έχουν να κάνουν με τον τουρισμό, έχουμε πει ότι υπάρχουν διαφορετικά στάδια. Το άνοιγμα, για παράδειγμα, των ξενοδοχείων 12μηνης λειτουργίας, θα προχωρήσει κανονικά σύμφωνα με το σχέδιο μας. Όσον αφορά τα τουριστικά εποχικά καταλύματα δεν αρκεί μόνο να δώσουμε μια διοικητική εντολή, ώστε να ανοίξουν, χρειάζεται να νιώσει ο επιχειρηματίας ότι θα έχει τζίρο. Και για να έχει τζίρο θα πρέπει να εξασφαλίσει ότι θα έχει επισκέπτες. Μόνο έτσι θα αποφασίσει αν τον συμφέρει να προσλάβει προσωπικό ή να προχωρήσει σε μια ανακαίνιση που είχε σχεδιάσει. Πως θα έχει επισκέπτες; Μόνο αν λυθεί το θέμα των μεταφορών. Γι’ αυτό η πρωτοβουλία, που έχει αναληφθεί σε επίπεδο ηγετών, με την οποία ανατέθηκε στην Κομισιόν μια ολοκληρωμένη μελέτη σε κοινοτικό επίπεδο, για την απελευθέρωση των μεταφορών και την εξομάλυνση τους, -ιδίως για τις αερομεταφορές- είναι κρίσιμος παράγοντας, που λαμβάνεται υπόψη στο σχεδιασμό μας. Ο σχεδιασμός μας, επίσης, περιλαμβάνει τον εσωτερικό τουρισμό, γι’ αυτό έχει καταρτίσει σχέδιο, ήδη, το Υπουργείο Τουρισμού, το οποίο επικαιροποιείται και μέχρι μέσα Μαΐου θα είμαστε σε θέση να ενημερώσουμε και τους ανθρώπους που ασχολούνται με τον τουρισμό -που είναι μεγάλη πηγή εισοδήματος για τη χώρα μας- για να ξέρουν τι τους περιμένει το επόμενο χρονικό διάστημα.
ΕΙΡ. ΜΠΕΛΛΑ: Παρατηρούμε ότι οι εταίροι μας στην Ε.Ε., όπως η Γερμανία και η κυρία Μέρκελ, εμφανίζονται αρνητικοί στην προσπάθεια επανάκαμψης του τουρισμού εκτός συνόρων. Υπενθυμίζω την προτροπή της κυρίας Μέρκελ προς τους Γερμανούς πολίτες να μείνουν εντός της Γερμανίας. Ποιες θα είναι οι κινήσεις του Πρωθυπουργού σε αυτή την αρνητική συγκυρία;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Το βασικό ζήτημα εδώ, όπως είπαμε, είναι να γίνει εξομάλυνση των μεταφορών, πάντα με προστασία της δημόσιας υγείας. Αλλά, εδώ είναι πολύ σημαντικό να επισημαίνουμε πάντα ότι η ίδια η Ε.Ε. έχει θεμελιωθεί πάνω στις τέσσερις βασικές ελευθερίες. Μία από αυτές είναι, η ελεύθερη κυκλοφορία των προσώπων. Δεν μπορεί να έχουμε δυσανάλογη παράταση της μη ελεύθερης κυκλοφορίας των προσώπων. Γι’ αυτό πρέπει να λάβουμε όλα τα κατάλληλα μέτρα έτσι ώστε και τη δημόσια υγεία να προστατεύσουμε και τη βασική αυτή ελευθερία να επιτρέψουμε.
Π. ΜΠΟΤΣΑΡΑΚΟΣ: Ποιο ποσοστό από την απώλεια εισοδήματος των εργαζομένων θα καλυφθεί από το Κράτος και για ποιο χρονικό διάστημα;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Έχουμε ένα δυναμικό σχέδιο, όπως εξήγησαν και οι αρμόδιοι Υπουργοί, ο κ. Σταϊκούρας, ο κ. Βρούτσης, ο κ. Γεωργιάδης, την προηγούμενη εβδομάδα. Αναπτύσσουμε το σχέδιό μας για τον Μάιο. Έχουμε τις πρόνοιές μας για τον Ιούνιο. Και για όσο διάστημα χρειαστεί, θα εξακολουθούμε να στηρίζουμε την οικονομική δραστηριότητα, με βασικό γνώμονα τη διατήρηση των θέσεων εργασίας, της απασχόλησης. Γιατί, όπως ξέρετε, από τη στιγμή που επαναφέρουμε την οικονομική δραστηριότητα στη νέα κανονικότητα, δεν σημαίνει ότι αμέσως θα αυξηθεί και ο τζίρος, ώστε να υπάρξει βιώσιμη εξασφάλιση των προϋποθέσεων που έχουμε θέσει για τους εργαζόμενους και την επανεκκίνηση της οικονομίας. Επομένως, ναι, θα εξακολουθήσει να υφίσταται στήριξη, σταδιακά και πάντα με σχέδιο.
ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα τα σενάρια περί ανασχηματισμού ή πρόωρων εκλογών;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν υπάρχει πουθενά τέτοιο σενάριο.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Σε ένα μήνα, εφόσον όλα πάνε καλά, ανοίγουν τα καταστήματα εστίασης, τι θα γίνει με τα τραπέζια έξω και τα δημοτικά τέλη, εφόσον καλούνται να δουλέψουν με τα μισά τραπέζια; Τα δημοτικά τέλη θα πέσουν στο 50%; Υπάρχει σχετική πρόβλεψη;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όπως είπα και πριν, είμαστε σε διάλογο με όλο τον οργανωμένο χώρο της εστίασης. Και όσον αφορά, τα θέματα των τελών, σας παραπέμπω στην ανακοίνωση που έχει κάνει ο κ. Θεοδωρικάκος, ο οποίος ήδη συζητά και με τους Δήμους και με την ΚΕΔΕ, ώστε να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε ένα κατάλληλο πλαίσιο, για να μπορέσουν να αντέξουν το πρόσθετο βάρος από τη μείωση των πελατών τους τα καταστήματα εστίασης με διεύρυνση, ενδεχομένως, τετραγωνικών και μείωση των τελών. Όλα αυτά, όμως, θα περιλαμβάνονται στο συνολικό σχέδιο για το οποίο θα σας ενημερώσουμε, όταν καταλήξουμε σε αυτό τον διάλογο.
ΑΠ. ΜΑΓΓΗΡΙΑΔΗΣ: Ποιοι δείκτες ή άλλοι παράγοντες θα μπορούσαν να επηρεάσουν την επιτάχυνση της άρσης των περιοριστικών μέτρων;
ΑΠ. ΧΟΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ: Ποια είναι η πρώτη εικόνα που έχει η Κυβέρνηση για τον βαθμό τήρησης των κανόνων σε αυτή τη νέα φάση που έχει ξεκινήσει από το πρωί;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Κατ’ αρχάς, όποιος βιάζεται σκοντάφτει. Δεν θα πάμε βιαστικά. Θα πάμε προσεκτικά και θα αξιολογούμε όλους τους δείκτες. Μερικούς από αυτούς τους ανέφερα σε προηγούμενη απάντησή μου. Και πάντα θα λαμβάνουμε υπόψη τη γνώμη των ειδικών. Όσον αφορά το ζήτημα που έχει να κάνει με το πώς προχωράμε από εδώ και πέρα, θέλουμε πάντα να είμαστε προσεκτικοί. Να λαμβάνουμε υπόψη όλες τις εξελίξεις καθημερινά, όχι μόνο τον αριθμό κρουσμάτων, αλλά και τον αριθμό πίεσης που θα υπάρχει στο Σύστημα Υγείας.
Ν. ΑΡΜΕΝΗΣ: Εξετάζετε το ενδεχόμενο, σήμερα, να ανοίξουν περισσότερα καταστήματα από αυτά που τελικά μπήκαν στη λίστα;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Αυτό που βλέπουμε σήμερα είναι μια ομαλή εικόνα. Ιδίως, εκεί που υπήρχε, ενδεχομένως, η μεγαλύτερη αβεβαιότητα που ήταν τα Μ.Μ.Μ., βλέπουμε μια πολύ ομαλή εικόνα, χωρίς προβλήματα. Επίσης, στα καταστήματα, δεν βλέπουμε κάποια ιδιαίτερη ανωμαλία, μέχρι αυτή τη στιγμή. Αξιολογούμε την κατάσταση και αργότερα -το μεσημέρι ή το απόγευμα- θα έχουμε μια συνολική εικόνα. Πιστεύουμε ότι θα εξελιχθεί ομαλά, γιατί οι Έλληνες έδειξαν όλο το προηγούμενο διάστημα πολύ σημαντικό βαθμό υπευθυνότητας. Οι περισσότεροι τηρούν τα μέτρα και ενδεχομένως αυτή η καλή παρακαταθήκη που έχουμε, να μας βοηθήσει και στο επόμενο βήμα.
ΧΡ. ΚΟΡΑΗ: Του Αγίου Πνεύματος θα «ανοίξουν» τα νησιά; Θα μπορούν να λειτουργούν εποχικά καταλύματα, οργανωμένες πλαζ και τα λοιπά;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είμαστε λίγο μακριά ακόμα από αυτό. Βήμα-βήμα.
ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Ο ΣΥΡΙΖΑ καταγγέλλει σκάνδαλο πρώτου μεγέθους με την υπερκοστολόγηση υλικών προστασίας στην ΣΤ’ Υγειονομική Περιφέρεια. Σύμφωνα με την καταγγελία, κόστισαν το διπλάσιο και αγοράστηκαν από ιδιοκτήτη, που είναι στέλεχος της ΟΝΝΕΔ. Υπάρχει απάντηση από την πλευρά της Κυβέρνησης;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Υπάρχει ήδη απάντηση από χθες από την αρμόδια ΥΠΕ, από τον επικεφαλής της, όπου αναφέρεται ότι δεν υπάρχει κανένα τέτοιο θέμα. Αναφέρεται στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και στο πόσοι εκδήλωσαν ενδιαφέρον. Τελικά αυτός που πήρε τη συγκεκριμένη προμήθεια, ήταν ο ένας, ο οποίος εκδήλωσε ενδιαφέρον. Δεν εκδήλωσαν άλλοι ενδιαφέρον. Και οι υπόλοιπες απαντήσεις, σχετικά με τη διαφάνεια που διέπει αυτές τις συμβάσεις, είναι μέσα στην απάντηση που έχει εκδώσει από χθες η ΣΤ’ Υγειονομική Περιφέρεια.
ΕΛ. ΕΥΑΓΓΕΛΟΔΗΜΟΥ: Έχει αλλάξει κάτι στους σχεδιασμούς σας για το άνοιγμα των σχολείων; Παραμένει, για παράδειγμα, η σκέψη για άνοιγμα και των Δημοτικών, εφόσον το επιτρέπει η επιδημιολογική εικόνα;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Φυσικά. Αυτός είναι ο αρχικός σχεδιασμός. Περιλαμβάνει το άνοιγμα των Δημοτικών, εφόσον, όπως έχει επισημάνει και ο Πρωθυπουργός, είμαστε σε μια καθοδική πορεία της πανδημίας.
Ν. ΑΡΜΕΝΗΣ: Μπορείτε να μας εξηγήσετε γιατί υπάρχει αυτή η σύσταση για αποφυγή της κυκλοφορίας από τα μεσάνυχτα μέχρι τις έξι το πρωί; Και γιατί ελήφθη η απόφαση για σύσταση και όχι για απαγόρευση;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν υπάρχει καμία απαγόρευση κατά τις βραδινές ώρες. Δεν υπάρχει καμία απαγόρευση. Από εκεί και πέρα, η σύσταση που υπάρχει είναι γενικά να αποφεύγουμε άσκοπες μετακινήσεις.
ΔΗΜ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Εξετάζετε το ενδεχόμενο να στηρίξετε τον εσωτερικό τουρισμό με συγκεκριμένες κινήσεις; Ποιες θα μπορούσαν να είναι αυτές;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Ναι, το εξετάζουμε. Είναι θέμα, το οποίο θα περιλαμβάνεται στο ολοκληρωμένο σχέδιό μας για τον Τουρισμό. Όπως είπα και πριν, είναι ένα θέμα, το οποίο θα γνωρίζετε περί τα μέσα Μαΐου.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Κανονικότητα στο briefing δια ζώσης, πότε θα έχουμε;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Θα το δούμε αυτό. Σιγά-σιγά και προσεκτικά. Θα υπήρχε, ενδεχομένως, μια περίπτωση να μπορέσουμε σιγά-σιγά περί τα μέσα Μαΐου να επανέλθουμε σε αυτή την κανονικότητα, αλλά πάλι με κανόνες και τήρηση αποστάσεων. Αυτό θα το δούμε, όμως, τις επόμενες εβδομάδες, που θα έχουμε τα πρώτα δεδομένα στα χέρια μας.
ΦΙΛ. ΠΑΝΤΑΖΗΣ: Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας δημοσίως υπογραμμίζουν πως, από τη στιγμή που οι συνθήκες είναι διαφορετικές, είναι δημοκρατικό και όχι τακτικισμός ο Πρωθυπουργός να ζητήσει εκ νέου λαϊκή εντολή. Πώς το σχολιάζετε;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν είναι στις προθέσεις του Πρωθυπουργού να πάμε σε εκλογές. Το έχουμε ξεκαθαρίσει, πολλές φορές, αυτό. Θα συνεχίσουμε το έργο μας.
Σας ευχαριστώ.

Τέλος η πολύχρονη αναμονή για το εφάπαξ - Τι αλλάζει




Καταργούνται οι ελάχιστες χρονικές προϋποθέσεις για την θεμελίωση του δικαιώματος απονομής της εφάπαξ παροχής

Χωρίς καθυστέρηση εφόσον ο ασφαλισμένος λάβει την κύρια σύνταξη του θα απονέμεται η εφάπαξ παροχή σύμφωνα με την εγκύκλιο που υπογράφτηκε σήμερα με την οποία υλοποιείται η ρύθμιση του άρθρου 31 της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης του ν.4670/2020 που αφορά τις προϋποθέσεις και την διαδικασία χορήγησης της εφάπαξ παροχής σε όλους τους ασφαλισμένους .

Ειδικότερα, καταργούνται οι ελάχιστες χρονικές προϋποθέσεις για την θεμελίωση του δικαιώματος απονομής της εφάπαξ παροχής.
Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, με την κατάργηση του ελαχίστου χρόνου ασφάλισης για την θεμελίωση αυτοτελούς δικαιώματος εφάπαξ παροχής επιτυγχάνεται η ενιαία αντιμετώπιση όλων των ασφαλισμένων των 23 πρώην Ταμείων Προνοίας του κλάδου πρόνοιας του e-ΕΦΚΑ, καταργώντας τις καταστατικές διατάξεις τους με τις οποίες προβλεπόταν και εξεταζόταν χωριστή περίοδο θεμελίωσης του δικαιώματος (πχ στο Δημόσιο ο ασφαλισμένος έπρεπε να συμπληρώσει 12,5 έτη ασφάλισης) ή ακόμα προβλεπόταν και ως προϋπόθεση η χορήγηση και της επικουρικής σύνταξης.

Παράλληλα επιταχύνονται σημαντικά διαδικασίες απονομής , καθώς καταργείται το στάδιο εξέτασης των προϋποθέσεων θεμελίωσης για την λήψη της εφάπαξ παροχής και απομένει μόνο ο υπολογισμός του ποσού που δικαιούται ο κάθε ασφαλισμένος. Η άνω ρύθμιση έχει σημαντική εφαρμογή και στην διαδοχική ασφάλιση, όπου ο ασφαλισμένος λαμβάνει άμεσα το ποσό της εφάπαξ παροχής από το τελευταίο ταμείο ασφάλισής του, πριν λάβει και το συμπληρωματικό ποσό του προηγούμενου ταμείου πρόνοιας, που είχε ασφαλιστεί.
Η ρύθμιση αυτή έχει άμεση εφαρμογή και καταλαμβάνει και τις εκκρεμείς αιτήσεις απονομής για την εφάπαξ παροχή, ξεμπλοκάροντας χιλιάδες αιτήσεις ασφαλισμένων που εκκρεμούν εδώ και πολλά έτη.

Για την απλοποίηση των διαδικασιών ο Υπουργός Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων, Γιάννης Βρούτσης δήλωσε:

«Καθώς υλοποιείται η πρόσφατη ασφαλιστική μεταρρύθμιση 4670/2020 αναδεικνύονται οι ευεργετικές διατάξεις του νόμου και οι θετικές επιπτώσεις της στις ζωές και στην καθημερινότητα των ασφαλισμένων. Με την διοικητική και οργανωτική ενοποίηση των φορέων απονομής σύνταξης και τη δημιουργία του e-ΕΦΚΑ επιτυγχάνεται η ενιαία αντιμετώπιση των ασφαλισμένων, απλοποιείται και συντομεύεται σημαντικά η διαδικασία απονομής της εφάπαξ παροχής για όλους τους σημερινούς ασφαλισμένους. Πλέον με την απονομή της κύριας σύνταξής του ο ασφαλισμένος θα λαμβάνει σε άμεσο χρόνο και το εφάπαξ που δικαιούται και όχι μετά από πολύχρονη ταλαιπωρία και αναμονή»
.