Αποκαλυπτικό είναι το σημερινό πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ της εφημερίδας «Cumhuriyet», σχετικά με την πορεία των γεωτρήσεων της Τουρκίας στην ανατολική Μεσόγειο και την προσωρινή αποχώρηση των γεωτρύπανων «Πορθητή» και «Γιαβούζ» από τα ανοιχτά της Κύπρου. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, οι ΗΠΑ, η Βρετανία και η Γαλλία έχουν επιβάλει άτυπο εμπάργκο στην Τουρκία για τη μη προμήθεια υλικών και εξοπλισμού στα γεωτρύπανά της.
Η αξιωματική αντιπολίτευση, αναφέρει το philenews, εδώ και καιρό επικρίνει την κυβέρνηση Ερντογάν ότι δεν κάνει τίποτα στην ανατολική Μεσόγειο, παρά το τεράστιο κόστος για τις γεωτρήσεις. Με αφορμή αυτή την αμφισβήτηση από την πλευρά του Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος, σήμερα η εφημερίδα, που πρόσκειται στην αξιωματική αντιπολίτευση, αποκαλύπτει ότι ένα άτυπο εμπάργκο που έχουν επιβάλει οι ΗΠΑ, η Βρετανία και η Γαλλία προς την Τουρκία για τη μη προμήθεια υλικών και εξοπλισμού στα γεωτρύπανά της, είναι ο λόγος που έχει αναγκάσει την Άγκυρα να αποσύρει και καθηλώσει τα πλοία της στο λιμάνι της Μερσίνας με τη δικαιολογία του ανεφοδιασμού.
Ο Τούρκος δημοσιογράφος Μουσταφά Μπαλμπάι, ο οποίος υπογράφει το σημερινό ρεπορτάζ, έχει διατελέσει για μεγάλο διάστημα κρατούμενος στις τουρκικές φυλακές για δημοσιεύματα της «Cumhuriyet», ωστόσο εξακολουθεί να μέμφεται τον πρόεδρο Ερντογάν για την πολιτική του και δη στην ανατολική Μεσόγειο. Ο Μουσταφά Μπαλμπάι με σκωπτικό ύφος αναφέρεται στα οθωμανικά ονόματα που έχουν δοθεί στα ερευνητικά πλοία και γεωτρύπανα από την κυβέρνηση Ερντογάν, ονόματα βαριά σαν ιστορία, όπως λέει, που δεν έχουν καταφέρει ωστόσο να βγάλουν κανέναν λαγό, πολύ δε περισσότερο φυσικό αέριο στην ανατολική Μεσόγειο.
Όπως εξηγεί, το κόστος ενός ξένου γεωτρύπανου φτάνει το ένα εκατ. δολάρια καθημερινά, ενώ των τουρκικών, που διαθέτει πλέον η χώρα, κατεβαίνει αυτομάτως στις 300 χιλιάδες δολάρια ημερησίως το καθένα. Κι ο λόγος του τεράστιου οικονομικού μεγέθους των γεωτρήσεων είναι το υψηλό κόστος των μηχανικών και χημικών υλικών που χρησιμοποιούνται σε αυτές. Ένας άλλος παράγοντας επίσης για το υψηλό κόστος είναι το μονοπώλιο των προμηθευτών-εταιρειών. Τα κεντρικά γραφεία των οποίων βρίσκονται στις ΗΠΑ, ενώ διαθέτουν συνεργάτες στη Βρετανία και τη Γαλλία.
Η κρατική Εταιρεία Πετρελαίου (TPAO) όσο επιχειρούσε στην αρχή στα ανοιχτά της Μεσογείου δεν αντιμετώπιζε πρόβλημα με υλικό εξοπλισμό, όταν όμως άρχισε να πλησιάζει στην Κύπρο, η κατάσταση άλλαξε και έγινε πολύ σοβαρή, σύμφωνα με τηω «Cumhuriyet».
Οι ΗΠΑ, η Μ. Βρετανία και η Γαλλία άρχισαν εμπάργκο κατά της Τουρκίας. Εδώ και δύο μήνες περίπου δεν προμηθεύουν την Τουρκία με τα απαραίτητα χημικά υλικά και παράγωγα.
Ειδικά για τις γεωτρήσεις της Τουρκίας στα τεμάχια Finike-1 (Πορθητής – δυτικά της Πάφου) και Karpaz-1 (Γιαβούζ – στον κόλπο της Καρπασίας) οι εταιρείες Schlumberger, Baker Hughes, Weatherford (ΗΠΑ), Geo-log (Ιταλία) ακύρωσαν τις συμφωνίες και δήλωσαν ότι δεν θα παρέχουν υπηρεσίες, μηχανικούς, εξοπλισμό και υλικά για αυτά τα πηγάδια γύρω από το νησί.
Αν και οι ίδιες εταιρείες συνδράμουν με υλικό αντίστοιχες έρευνες στη θάλασσα του Μαρμαρά», αποκαλύπτει ο Μουσταφά Μπαλμπάι της «Cumhuriyet», ο οποίος κάνει λόγο για ανάγκη πλέον επαναπροσδιορισμού της λεγόμενης «Γαλάζιας Πατρίδας» μετά τις αρνητικές αυτές εξελίξεις για την Τουρκία.
Οι αμερικανικές Exxon, Noble, η βρετανική BG, η γαλλική Total, η ιταλική Eni, η νοτιοκορεατική Kogas, η ισραηλινή Delek Drillinig Group, η Αίγυπτος, η Ιορδανία, η Παλαιστίνη, το Λίβανο, η Ελλάδα έχουν όλες υπογράψει συμφωνία με την Κύπρο και έχουν ιδρύσει το Φόρουμ Φυσικού Αερίου Ανατ. Μεσογείου. Η Τουρκία με τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στη Μεσόγειο δεν υπάρχει πουθενά, καταγγέλλει ο αρθρογράφος της «Cumhuriyet».
«Η Τουρκία έχει αργήσει πάρα πολύ και μετά από την ηπειρωτική χώρα έχει μείνει μόνη της και στη θάλασσα, όσο κι αν προσπαθεί να δηλώσει παρούσα. Αλλά ούτε και αυτό της το επιτρέπουν. Μετά από όλα αυτά, δεν έχουμε παρά να σχεδιάσουμε μια σταθερή στρατηγική «Γαλάζιας Πατρίδας», καταλήγει.
Ο «Πορθητής» παραμένει στην κυπριακή υφαλοκρηπίδα/ΑΟΖ
Παρόλα τα δημοσιεύματα και ενώ το γεωτρύπανο «Γιαβούζ» αποχώρησε προσωρινά από τον κόλπο της Καρπασίας, το έτερο γεωτρύπανο παραμένει δυτικά του Ακάμα, όπου εγκαταστάθηκε εδώ και αρκετούς μήνες.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα Marine Traffic, ο «Πορθητής» δεν κουνήθηκε ούτε ναυτικό μίλι από την υφαλοκρηπίδα/ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας.