Τετάρτη 7 Αυγούστου 2019

Προκήρυξη διαγωνισμού για την πρόσληψη (1.500) Ειδικών Φρουρών στην Ελληνική Αστυνομία











ΘΕΜΑ: Προκήρυξη διαγωνισμού για την πρόσληψη Ειδικών Φρουρών στην Ελληνική Αστυνομία. 


Ο ΑΡΧΗΓΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ

 Έχοντας υπόψη το νομοθετικό πλαίσιο, που αναφέρεται στο Παράρτημα 1 της παρούσας Προκήρυξης: 

                               Προκηρύσσουμε 

Διαγωνισμό για την πρόσληψη ιδιωτών (ανδρών – γυναικών) στην Ελληνική Αστυνομία ως Ειδικών Φρουρών, ως ακολούθως: 

Ι. ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΣΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΩΝ 

1. Ο αριθμός των υποψηφίων που θα προσληφθούν ως Ειδικοί Φρουροί καθορίζεται σε χίλιους πεντακόσιους (1.500). 

2. Από τον αριθμό των προκηρυσσομένων θέσεων κατά τα ανωτέρω, ποσοστό 80% [Κατηγορία Α΄], ήτοι χίλιες διακόσιες (1.200) θέσεις, θα καλυφθεί από υποψηφίους/ες που κατέχουν οποιονδήποτε απολυτήριο τίτλο όλων των τύπων Λυκείου, (Εκκλησιαστικών, Μουσικών, Γενικών, Ενιαίων κ.λπ.), περιλαμβανομένων και των απολυτηρίων Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) ή ισότιμο με αυτό τίτλο της ημεδαπής ή αλλοδαπής, με εξαίρεση εκείνους του Α΄ Κύκλου Σπουδών Τεχνικού Επαγγελματικού Εκπαιδευτηρίου (Τ.Ε.Ε. Α΄ Κύκλου), των Τεχνικών Επαγγελματικών Σχολών (Τ.Ε.Σ.), των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑ.Σ.) και των Σχολών Ο.Α.Ε.Δ. 

3. Το υπόλοιπο ποσοστό 20% [Κατηγορία Β΄], ήτοι τριακόσιες (300) θέσεις, θα καλυφθεί από υποψηφίους/ες, που κατέχουν α) πτυχίο Τεχνικού Επαγγελματικού Εκπαιδευτηρίου (Τ.Ε.Ε.) Β’ κύκλου ή β) απολυτήριο τίτλο όλων των τύπων Λυκείου κατά τα ανωτέρω και επιπλέον κατέχουν πτυχίο ΕΠΑ.Λ. ή ισότιμο με αυτό τίτλο της ημεδαπής ή αλλοδαπής. Στην κατηγορία αυτή, ως βάση υπολογισμού της βαθμολογίας (μοριοδότησης) του/της υποψήφιου/ας λαμβάνεται ο βαθμός του πτυχίου. 

4. Δεδομένου ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 παρ. 23α του ν. 3027/2002(Φ.Ε.Κ. Α΄-152), όπου προβλέπεται ως προσόν διορισμού η κατοχή απολυτηρίου τίτλου ενιαίου λυκείου, νοείται ότι περιλαμβάνεται και η κατοχή πτυχίου Τεχνικού Επαγγελματικού Εκπαιδευτηρίου (Τ.Ε.Ε.) Β’ κύκλου, οι κάτοχοι του πτυχίου αυτού έχουν δικαίωμα να επιλέξουν, εφόσον το επιθυμούν, να διεκδικήσουν τις θέσεις είτε της κατηγορίας Α΄ (80%) είτε της κατηγορίας Β΄ (20%), υπό την επιφύλαξη της παραγράφου 6 του παρόντος κεφαλαίου. 

5. Σε περίπτωση που οι θέσεις των προσλαμβανομένων με τίτλο σπουδών μιας κατηγορίας υποψηφίων δεν θα καλυφθούν, οι κενές θέσεις θα συμπληρωθούν από υποψηφίους/ες της άλλης κατηγορίας.

 6. Οι υποψήφιοι/ες δικαιούνται να υποβάλλουν αίτηση συμμετοχής μόνο για μια κατηγορία. 

7. Σε περίπτωση υποβολής περισσοτέρων της μίας αιτήσεων για διαφορετικές κατηγορίες, η υποβολή της τελευταίας χρονικά υποβληθείσας αίτησης συνεπάγεται αυτοδίκαια την ακύρωση κάθε προηγούμενης αίτησης. 

ΙΙ. ΠΡΟΣΟΝΤΑ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ - ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ 

 ΑΔικαίωμα συμμετοχής στο διαγωνισμό έχουν οι Έλληνες πολίτες (άνδρες και γυναίκες), που έχουν τα ακόλουθα προσόντα και προϋποθέσεις: 

1. Είναι απόφοιτοι Λυκείου ή άλλης ισότιμης Σχολής Εσωτερικού ή Εξωτερικού. 

2. Δεν υπερβαίνουν το 28ο έτος της ηλικίας τους. Για τον υπολογισμό της ηλικίας των υποψηφίων, ως ημερομηνία γέννησης θεωρείται η 31η Δεκεμβρίου του έτους γέννησής τους. Δηλαδή όσοι γεννήθηκαν από την 01- 01-1991 και μεταγενέστερα. 

3. Έχουν υγεία και άρτια σωματική διάπλαση διαπιστούμενη από την αρμόδια Υγειονομική Επιτροπή Κατάταξης, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις για τη σωματική ικανότητα των υποψηφίων των σχολών στρατού ξηράς (κατεύθυνση όπλων), κατά τα οριζόμενα στο Π.Δ. 11/2014 (Φ.Ε.Κ. Α΄-17), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. 

4. Να μη φέρουν δερματοστιξία (τατουάζ) στο σώμα τους, η οποία: α) είναι και με την ενδυμασία (θερινή και χειμερινή στολή) εξωτερικά εμφανής και β) οι σχετικές απεικονίσεις, ως εκ του περιεχομένου τους, είτε αναιρούν την επιβαλλόμενη από το Σύνταγμα ουδετερότητα των υπαλλήλων του Δημοσίου είτε προκαλούν κατά τρόπο, ο οποίος δεν συνάδει προς την ιδιότητα και τα καθήκοντά τους. 

5. Έχουν σωματικά, ψυχικά και διανοητικά προσόντα, ανταποκρινόμενα στις απαιτήσεις του αστυνομικού έργου. 

6. Να έχουν ανάστημα (άνδρες και γυναίκες) τουλάχιστον 1,70 μ., χωρίς υποδήματα. 

7. Να έχουν πίστη στο Σύνταγμα, αφοσίωση στην Πατρίδα και να μην 4 πρεσβεύουν θρησκευτικές δοξασίες, που εμποδίζουν την εκτέλεση των καθηκόντων τους. 

8. Οι άνδρες να έχουν εκπληρώσει τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης πρόσληψης. Δεν γίνονται δεκτοί υποψήφιοι, οι οποίοι έχουν απαλλαγεί νόμιμα από αυτές. 

9. Να μην υπηρετούν στις Ένοπλες Δυνάμεις κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης πρόσληψης. 

10. Να μην έχουν καταδικασθεί τελεσίδικα για τέλεση, απόπειρα ή κάθε μορφή συμμετοχής σε κακούργημα ή σε εγκλήματα ανυποταξίας, λιποταξίας, προσβολών του δημοκρατικού πολιτεύματος, προσβολών της διεθνούς υπόστασης της χώρας, προσβολών κατά της πολιτειακής εξουσίας, κατά των πολιτειακών και πολιτικών οργάνων, παραχάραξης νομίσματος και άλλων μέσων πληρωμής, πλαστογραφίας, ψευδούς κατάθεσης, ψευδούς καταμήνυσης, παράβασης καθήκοντος, ανθρωποκτονίας εκτός της προερχόμενης από αμέλεια, κατά της γενετήσιας ελευθερίας και οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής, συκοφαντικής δυσφήμισης, κλοπής, υπεξαίρεσης, εκβίασης, απάτης, απιστίας, δωροδοκίας, παράνομης βεβαίωσης ή είσπραξης δικαιωμάτων του Δημοσίου, ναρκωτικών, ζωοκλοπής, ζωοκτονίας, περί αλλοδαπών, λαθρεμπορίας ή οποιουδήποτε άλλου εγκλήματος από δόλο τελεσθέντος, για το οποίο απειλείται στερητική της ελευθερίας ποινής τουλάχιστον τριών μηνών. Υποψήφιοι/ες, οι οποίοι/ες έχουν παραπεμφθεί σε δίκη ή έχουν καταδικαστεί για κάποιο από τα ανωτέρω αδικήματα, μπορούν να συμμετάσχουν στις εξετάσεις, αλλά δεν προσλαμβάνονται, αν, μέχρι το χρόνο έκδοσης της διαταγής πρόσληψης, δεν έχει εκδοθεί αμετάκλητη αθωωτική απόφαση. Ο όρος καταδίκη περιλαμβάνει και την καταδίκη σε ποινικό σωφρονισμό για τα παραπάνω εγκλήματα. 

11. Να μην έχουν στερηθεί οποτεδήποτε των πολιτικών δικαιωμάτων τους, έστω και αν έχει λήξει ο χρόνος που ορίσθηκε για τη στέρησή τους. 

12. Να μην έχουν τεθεί σε καμίας μορφής δικαστική συμπαράσταση (ΑΚ 1666 επόμενα). 

13. Να μην έχουν κάνει χρήση ναρκωτικών ουσιών ανεξάρτητα αν τους επιβλήθηκε ή όχι ποινή για την πράξη τους αυτή. 

Β. Πρόσθετα προσόντα και προϋποθέσεις αποτελούν: 

1. Η γνώση της αγγλικής ή γαλλικής ή γερμανικής ή ιταλικής γλώσσας, σε επίπεδο τουλάχιστον καλής γνώσης (Β2). 

2. Η εκπλήρωση των στρατιωτικών υποχρεώσεων, κατά προτίμηση ως εφέδρων αξιωματικών ή σε ειδικές δυνάμεις των Ενόπλων Δυνάμεων ή στην Προεδρική Φρουρά ή ως εθελοντών πενταετούς υποχρέωσης ή ως Επαγγελματιών Οπλιτών.  


3. Ο/η υποψήφιος/α να είναι τέκνο προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, που έχει δολοφονηθεί ή τραυματισθεί θανάσιμα κατά την εκτέλεση του καθήκοντος και εξαιτίας αυτού. 
4. Η κατοχή άδειας οδήγησης μοτοποδηλάτου ή μοτοσικλέτας ή αυτοκινήτου. 

5. Η κατοχή πτυχίου δημόσιου Ι.Ε.Κ. ειδικότητας «Στέλεχος Ασφαλείας Προσώπων και Υποδομών» ή «Στέλεχος Υπηρεσιών Ασφαλείας». Τίτλοι σπουδών ιδιωτικού Ι.Ε.Κ. έστω και αν χαρακτηρίζονται ισότιμοι, δεν λαμβάνονται υπόψη. 

6. Ο/η υποψήφιος/α να είναι γονέας ή τέκνο πολύτεκνης ή τρίτεκνης οικογένειας. 

ΙΙΙ. ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΑΙΤΗΣΗΣ 

Α. Προσκομιζόμενα δικαιολογητικά από το σύνολο των υποψηφίων. 

α. Όσοι/ες έχουν τα προσόντα της ενότητας Α του προηγούμενου Κεφαλαίου II και επιθυμούν να προσληφθούν ως Ειδικοί Φρουροί, οφείλουν μέσα στις προβλεπόμενες προθεσμίες, να προσέλθουν στο Αστυνομικό Τμήμα του τόπου κατοικίας ή διαμονής τους, φέροντας μαζί τους το δελτίο της αστυνομικής τους ταυτότητας, από τη δημοσίευση της παρούσας προκήρυξης μέχρι την ώρα 15.00 της 26-08-2019 και να υποβάλουν τα εξής δικαιολογητικά: 
    i. Αίτηση συμμετοχής, σύμφωνα με το συνημμένο υπόδειγμα Α. 
    ii. Δύο (2) φωτογραφίες τύπου ταυτότητας (έγχρωμες διαστάσεων 3 χ 4 εκ.). Στο πίσω μέρος κάθε φωτογραφίας ν’ αναγράφεται το ονοματεπώνυμο του/ης υποψήφιου/ας ευκρινώς.
    iii. Φωτοαντίγραφο Βεβαίωσης Αριθμού Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (Α.Μ.Κ.Α.). 
    iv. Υπεύθυνη δήλωση σύμφωνα με το συνημμένο υπόδειγμα Δ, ότι έχουν τα προσόντα που αναφέρονται στις περιπτώσεις 1 έως 13 της ενότητας Α΄ του προηγούμενου Κεφαλαίου II (προσόντα υποψηφίων - προϋποθέσεις), χωρίς να απαιτείται η αναλυτική περιγραφή αυτών και ότι δέχονται να αναγραφεί η σωματική τους ικανότητα στα πιστοποιητικά στρατολογικής κατάστασης τύπου Α΄ που τυχόν αναζητηθούν αυτεπαγγέλτως από τις αρμόδιες Αστυνομικές Αρχές (ισχύει για άνδρες υποψήφιους και γυναίκες υποψήφιες, που δήλωσαν ότι έχουν προηγούμενη στρατιωτική θητεία). 
    v. Φωτοαντίγραφο Τίτλου Σπουδών, σύμφωνα με τις παραγράφους 2 και 3 του Κεφαλαίου Ι. 
    α. Εάν ο τίτλος έχει αποκτηθεί στην αλλοδαπή απαιτείται:            Βεβαίωση αντιστοιχίας βαθμού από την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων σε εικοσάβαθμη κλίμακα. Περαιτέρω, για τίτλους Δευτεροβάθμιας μη τεχνικής ή μη επαγγελματικής εκπαίδευσης βεβαίωση αντιστοιχίας από την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και για τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση αλλοδαπής, πράξη ισοτιμίας και κατάταξης της Επιτροπής Ισοτιμιών του Οργανισμού Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ο.Ε.Ε.Κ.) ή του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων (Ε.Ο.Π.Π.) ή του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.)

   β. Οι υποψήφιοι/ες που κατέχουν πτυχίο ΕΠΑ.Λ. ή ισότιμο με αυτό τίτλο και απολυτήριο Λυκείου ή ισότιμο τίτλο και επιθυμούν να διεκδικήσουν τις θέσεις της κατηγορίας Β΄ (20% των θέσεων) πρέπει να προσκομίσουν και τους δύο προαναφερόμενους τίτλους. 

Β. Δικαιολογητικά υποψηφίων που κατέχουν πρόσθετα προσόντα. 

Οι υποψήφιοι/ες που κατέχουν πρόσθετα προσόντα, εκ των αναφερόμενων στην ενότητα Β του προηγούμενου κεφαλαίου ΙΙ, εφόσον επιθυμούν να λάβουν την προβλεπόμενη μοριοδότηση, οφείλουν να συμπληρώσουν τις αντίστοιχες ενδείξεις στην αίτηση συμμετοχής (υπόδειγμα Α) και να υποβάλουν επιπλέον τα εξής δικαιολογητικά:

 i. Φωτοαντίγραφο πιστοποιητικού ή πτυχίου αγγλικής, γαλλικής, γερμανικής ή ιταλικής γλώσσας επιπέδου τουλάχιστον καλής γνώσης (Β2). (Για τους τρόπους απόδειξης του επιπέδου γνώσης ξένης γλώσσας βλέπε Παράρτημα 3). 

ii. Φωτοαντίγραφο Πιστοποιητικού Στρατολογικής Κατάστασης, από το οποίο να προκύπτει με σαφήνεια ότι υπηρέτησαν μέχρι και την απόλυσή τους ως έφεδροι Αξιωματικοί ή σε Ειδικές Δυνάμεις ή ως εθελοντές πενταετούς υποχρέωσης (Ε.Π.Υ.) ή ως Επαγγελματίες Οπλίτες (ΕΠ.ΟΠ.) στις Ένοπλες Δυνάμεις ή στην Προεδρική Φρουρά και να αναφέρεται η σωματική τους ικανότητα (κατηγορία I) κατά τη διάρκεια της θητείας τους. Να αναγράφονται, επίσης, όλες οι υπηρεσιακές μεταβολές κατά τη διάρκεια της θητείας των υποψηφίων, καθώς και η ειδικότητα με την οποία απολύθηκαν (αφορά άνδρες υποψήφιους και γυναίκες που υπηρέτησαν στις Ένοπλες Δυνάμεις). 

iii. Φωτοαντίγραφο Πτυχίου Δημοσίου Ι.Ε.Κ. ειδικότητας «Στέλεχος Ασφάλειας Προσώπων και Υποδομών» ή «Στέλεχος Υπηρεσιών Ασφαλείας». 

iv. Φωτοαντίγραφο και των δύο (2) όψεων της κατεχόμενης άδειας οδήγησης (μοτοποδηλάτου, μοτοσικλέτας ή αυτοκινήτου), στο οποίο να εμφαίνεται ευκρινώς η ημερομηνία έκδοσης και λήξης της άδειας, καθώς και η εκδούσα Αρχή. Για άδειες οδήγησης της αλλοδαπής πρέπει να προκύπτει η αντιστοιχία τους με τις ισχύουσες ελληνικές άδειες οδήγησης από τις ισχύουσες διατάξεις ή την αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Οι υποψήφιοι που έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς την απαιτούμενη διαδικασία για έκδοση άδειας οδήγησης, μπορούν να προσκομίσουν βεβαίωση του αρμόδιου φορέα για την επιτυχή ολοκλήρωση της διαδικασίας (θεωρητική και πρακτική εξέταση) και υπεύθυνη δήλωση, στην οποία να αναφέρουν ότι  την άδεια οδήγησης θα την προσκομίσουν αμέσως μόλις περιέλθει στην κατοχή τους.

 v. Υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/1986 (Φ.Ε.Κ. Α΄-75) ότι είναι τέκνα προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, που δολοφονήθηκε ή τραυματίσθηκε θανάσιμα κατά την εκτέλεση του καθήκοντος και εξαιτίας αυτού. Η αρμόδια Διεύθυνση του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας ελέγχει και εκδίδει σχετικό έγγραφο. 


vi. Φωτοαντίγραφο πιστοποιητικού οικογενειακής κατάστασης του οικείου δήμου ή κοινότητας, στα δημοτολόγια των οποίων είναι γραμμένοι/ες ή βεβαίωση οικογενειακής κατάστασης που χορηγείται από τα ΚΕΠ μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Εθνικού Δημοτολογίου [(ΟΠΣΕΔ) – κοινή υπουργική απόφαση 7228/2014 (Φ.Ε.Κ. Β΄-457) / πρόσφατης έκδοσης (όχι παλαιότερης των δύο μηνών από την ημερομηνία έναρξης της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων) ή αντίστοιχο πιστοποιητικό αρμόδιας αλλοδαπής αρχής, συνοδευόμενο σε κάθε περίπτωση από πιστοποιητικό της Ανωτάτης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος (ΑΣΠΕ), ως ορίζει η διάταξη του άρθρου 6 του ν. 3454/2006 (Φ.Ε.Κ. Α΄-75), σε συνδυασμό με το άρθρο 67 παρ. 9 του ν. 4316/2014 (Φ.Ε.Κ. Α΄-270), εφόσον ο υποψήφιος/α είναι γονέας ή τέκνο πολύτεκνης οικογένειας.

 vii. Φωτοαντίγραφο πιστοποιητικού οικογενειακής κατάστασης του οικείου δήμου ή κοινότητας στα δημοτολόγια των οποίων είναι γραμμένοι/ες ή βεβαίωση οικογενειακής κατάστασης που χορηγείται από τα ΚΕΠ μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Εθνικού Δημοτολογίου [(ΟΠΣΕΔ) – κοινή υπουργική απόφαση 7228/2014 (Φ.Ε.Κ. Β΄-457) / πρόσφατης έκδοσης (όχι παλαιότερης των δύο μηνών από την ημερομηνία έναρξης της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων) ή αντίστοιχο πιστοποιητικό αρμόδιας αλλοδαπής αρχής, εφόσον ο υποψήφιος/α είναι γονέας ή τέκνο τρίτεκνης οικογένειας. 

Επισημαίνεται ότι την ιδιότητα αυτή κατέχουν: 
Γονείς με τρία ζώντα τέκνα και τέκνα τους από νόμιμο γάμο ή νομιμοποιηθέντα ή νόμιμα αναγνωρισθέντα ή υιοθετηθέντα, συμπεριλαμβανομένων των περιπτώσεων άγαμων μητέρων με τρία μη αναγνωρισθέντα ζώντα τέκνα. 

Γ. Υποβολή τίτλων, πιστοποιητικών και βεβαιώσεων της αλλοδαπής. 

Τίτλοι, πιστοποιητικά και βεβαιώσεις της αλλοδαπής, που απαιτούνται από την προκήρυξη πρέπει να είναι επίσημα μεταφρασμένοι στην ελληνική γλώσσα. Η επίσημη μετάφρασή τους γίνεται από αρμόδια κατά νόμο αρχή του Υπουργείου Εξωτερικών ή την Πρεσβεία ή το Προξενείο της ξένης χώρας στην Ελλάδα ή από δικηγόρο. Ειδικώς όμως μετά το νέο «Κώδικα Δικηγόρων» (άρθρο 36, Ν. 4194/2013 (Φ.Ε.Κ. Α΄-208), μεταφράσεις ξενόγλωσσων εγγράφων που γίνονται από δικηγόρο μετά την 27.09.2013 γίνονται δεκτές, εφόσον ο δικηγόρος βεβαιώνει ότι ο ίδιος έχει επαρκή γνώση της γλώσσας από και προς την οποία μετέφρασε. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, προκειμένου περί τίτλων σπουδών με τους οποίους αποδεικνύεται η γνώση της ξένης γλώσσας, τίτλοι που προσκομίζονται σε απλά φωτοαντίγραφα γίνονται  δεκτοί, υπό την προϋπόθεση ότι προσκομίζονται επικυρωμένες μεταφράσεις αυτών, στις οποίες γίνεται μνεία ότι στους νόμιμους μεταφραστές είχαν προσκομισθεί τα πρωτότυπα ή επικυρωμένα αντίγραφα των τίτλων. Τα ανωτέρω (τίτλοι, πιστοποιητικά και βεβαιώσεις) γίνονται υποχρεωτικά αποδεκτά σε ευκρινή φωτοαντίγραφα από αντίγραφα εγγράφων είτε ιδιωτικών εγγράφων είτε εγγράφων που έχουν εκδοθεί από αλλοδαπές αρχές και έχουν επικυρωθεί από δικηγόρο.

ΣΥ

Συνεχίστε την ανάγνωση της προκήρυξης εδώ

Μια μοιραία δρασκελιά, πριν τον θάνατο, στον δρόμο για την κορυφή, στο βουνό των "Θεών" του Ολύμπου!






ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Πρώτα άκουσε μια φωνή: «Πέτρα!». Μετά είδε έναν άνθρωπο να πέφτει. Το πρωί της 29ης Ιουλίου η Εύη Αντύπα ήταν ένα από τα τελευταία μέλη της αποστολής του ορειβατικού ομίλου «Φυσιολάτρης Νίκαιας» που μπήκε στο Λούκι του Μύτικα. Οι λιθοπτώσεις δεν είναι σπάνιες, ειδικά όταν υπάρχει συνωστισμός, σε αυτό το στενό, σαθρό πέρασμα που οδηγεί στην ψηλότερη κορυφή του Ολύμπου. 
Ο 60χρονος αναρριχητής μάλλον προσπάθησε να ελιχθεί. Κάποιος τον είδε να κάνει μια μικρή δρασκελιά. Ένα στραβοπάτημα, ένα γλίστρημα, δεν είναι ξεκάθαρο τι ακριβώς συνέβη. Η πτώση του σταμάτησε στη χαράδρα, τουλάχιστον 30 μέτρα πιο κάτω.
«Ήταν καλός, είχε ανέβει άλλες δύο φορές στον Μύτικα. Δεν θα τον ξεχάσουμε ποτέ», λέει η κ. Αντύπα. Το προηγούμενο βράδυ είχε διανυκτερεύσει με την αποστολή στο οροπέδιο των Μουσών, στο καταφύγιο «Γιώσος Αποστολίδης». Θυμάται ότι ο 60χρονος προσπαθούσε να την πείσει να επιχειρήσει την ανάβαση. Η ίδια δεν ήταν σίγουρη. Εάν τα κατάφερνε θα ήταν η πρώτη της φορά στις 2.918 μέτρα.
Η λίστα με τις απώλειες
Στις 9:50 το επόμενο πρωί ένας ορειβάτης ειδοποίησε την Πυροσβεστική. Ανέφερε ότι ένας άνδρας έχασε την ισορροπία του και έπεσε σε δύσβατο σημείο, σε γκρεμό, κοντά στην κορυφή του Μύτικα. Πυροσβέστες από το Λιτόχωρο και μέλη της Ειδικής Μονάδας Αντιμετώπισης Καταστροφών από τη Θεσσαλονίκη και τη Λάρισα κινητοποιήθηκαν για την ανάσυρση.
Αυτό δεν ήταν το μοναδικό δυστύχημα τους τελευταίους μήνες στον Όλυμπο. Τον περασμένο Μάιο σκοτώθηκε εκεί ένας 25χρονος Βούλγαρος αναρριχητής. Σύμφωνα με στοιχεία που συνέλεξε ο Ζαφείρης Τρόμπακας, διευθυντής Εκπαίδευσης της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης, από το 1955 μέχρι και σήμερα 62 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στο «βουνό των θεών». Σε επτά περιστατικά τα θύματα δεν φορούσαν κράνος, ενώ όπως εξηγεί ο κ. Τρόμπακας στο τελευταίο συμβάν το κράνος φαίνεται ότι δεν ήταν καλής ποιότητας.
Βάσει της ίδιας καταγραφής, από τις αιτίες θανάτου που έχουν γίνει γνωστές, τα μισά περιστατικά οφείλονται σε γλίστρημα. Ακολουθούν τα παθολογικά αίτια σε 11 περιπτώσεις, οκτώ θάνατοι από απώλεια προσανατολισμού και υποθερμία, έξι από χιονοστιβάδα, δύο από κατολίσθηση και ένας από κεραυνό. Οι μήνες με τη μεγαλύτερη συχνότητα δυστυχημάτων είναι ο Σεπτέμβριος, ο Ιούλιος και ο Ιούνιος.
«Τα τελευταία χρόνια ανεβαίνει πολύς κόσμος στο βουνό. Το έχουν σαν έπαθλο να πατήσουν στην κορυφή», λέει στην «Κ» ο πιστοποιημένος οδηγός βουνού Χαράλαμπος Μαρινίδης. Ωστόσο, όπως παρατηρεί ο ίδιος, αρκετός κόσμος δεν έρχεται κατάλληλα προετοιμασμένος.
«Ορισμένοι δεν φορούν ποτέ κράνος, δεν εμπιστεύονται κάποιον αναγνωρισμένο οδηγό και αυτό παρατηρείται κυρίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες», επισημαίνει. «Κάποιοι υποτιμούν το βουνό, έχει χαθεί το μέτρο». Πριν από μερικές ημέρες είδε άνθρωπο με σανδάλια, όπως λέει, πάνω στον Ολυμπο.
Οι κίνδυνοι
Το Λούκι που οδηγεί στην κορυφή του Μύτικα, για τους έμπειρους ορειβάτες δεν είναι δύσκολη αναρρίχηση. Εχει ανάπτυγμα περίπου 250 μέτρα και κλίση 40-45 μοίρες. Ο χρόνος προσπέλασής του εξαρτάται από τον βαθμό εμπειρίας και ικανότητας όποιου επιχειρεί. Ωστόσο και εδώ υπάρχουν πιθανοί κίνδυνοι. «Πάντα πρέπει να φοράει κάποιος κράνος μέσα στο Λούκι», λέει ο Λάζαρος Μποτέλης, οδηγός βουνού και διαχειριστής του καταφυγίου «Γιώσος Αποστολίδης». «Ανάλογα με τον όγκο των ανθρώπων που ανεβαίνουν, αυξάνονται και οι πιθανότητες για κάποιο ατύχημα. Αν σκοντάψεις, αν δεν τηρήσεις τους κανόνες ασφαλείας και πέσεις εκεί, θα κατρακυλήσεις».
Το ζήτημα της χρήσης σωστού εξοπλισμού επισημαίνει και ο κ. Τρόμπακας. Παρατηρείται ορισμένοι αναρριχητές να χρησιμοποιούν ακατάλληλα κράνη που θα ήταν ιδανικά για τον χώρο ενός εργοταξίου, όχι όμως και για κάποιον που επιχειρεί να ανέβει στην ψηλότερη κορυφή του Ολύμπου.
Οι έμπειροι οδηγοί προσπαθούν να αποφύγουν τις ώρες που έχει συνωστισμό σε σημεία όπως το Λούκι. «Δεν θα πήγαινα ποτέ κάποιον στην κορυφή εάν μπροστά μας βρίσκονταν άλλα 30 άτομα», λέει ο κ. Μαρινίδης.

Ο Μιχάλης Κάκκαλος ανέβηκε πρώτη φορά στον Μύτικα σε ηλικία 13 ετών, στα τέλη της δεκαετίας του ’60. Τότε αντάλλασσαν λίγες «καλημέρες» στο βουνό. Ηταν μετρημένοι οι επισκέπτες. «Ημασταν τρία παιδιά που ανεβήκαμε τότε και μας ακολούθησε και ένας βοσκός. Το είχαμε τάμα να το κάνουμε», λέει. Τον Αύγουστο του 1913 ο αδελφός του παππού του, Χρήστος Κάκκαλος, ήταν ο πρώτος Έλληνας που πραγματοποίησε καταγεγραμμένη ανάβαση στο ίδιο σημείο, μαζί με τους Ελβετούς Fred Boissonnas και Daniel Baud Bovy. Ένα από τα καταφύγια στο οροπέδιο των Μουσών φέρει σήμερα το όνομά του.
Μεγαλώνοντας ο κ. Κάκκαλος έπαιρνε μέτρα ασφαλείας. «Δεν ανεβαίνω χωρίς κράνος», λέει. Θυμάται ένα δυστύχημα στο οποίο ήταν αυτόπτης μάρτυρας, στο ίδιο μέρος πριν από δεκαετίες. «Άκουσα ένα θόρυβο και φωνάζω “σκύψτε παιδιά, τα κεφάλια μέσα στα βράχια”», λέει. «Και η πέτρα που έπεφτε ήρθε συστημένη στο κεφάλι ενός ορειβάτη. Τον έπιασα, αλλά είχε ήδη σκοτωθεί».
Απαιτείται προσοχή και σεβασμός
Στο Λούκι του Μύτικα έχουν καταγραφεί και άλλοι θάνατοι. Το 1964 μια σχοινοσυντροφιά με τέσσερα άτομα έπεσε σε εκείνο το σημείο, με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ο έμπειρος ορειβάτης Ιωσήφ (Γιώσος) Αποστολίδης, το όνομα του οποίου φέρει ένα από τα καταφύγια στο «βουνό των θεών».
Τον Δεκέμβριο του 1976, μία εβδομάδα μετά τον θάνατο έξι ανθρώπων από χιονοστιβάδα στο Στεφάνι του Ολύμπου, ο εκπαιδευτής ορειβασίας Γιώργος Μιχαηλίδης, ο οποίος συνέδεσε το όνομά του με τις δυσκολότερες αναρριχήσεις στις ελληνικές ορθοπλαγιές, έλεγε σε συνέντευξή του στην «Κ»: «Το καλοκαίρι, από το μονοπάτι το ανέβασμα στον Ολυμπο είναι απλός περίπατος που θα μπορούσε να κάνει κάθε άνθρωπος που αντέχει σε πεζοπορία. Από τον Δεκέμβριο έως τον Μάιο τα πάντα είναι παγωμένα. Και η ανάβαση σε παγωμένο χιόνι είναι αναρρίχηση μεγάλης ολκής».
Στις 23 Ιουλίου 1995, σε ηλικία 80 ετών ο Μιχαηλίδης πάτησε ακόμη μια φορά στον Μύτικα, μαζί με τα εγγόνια του. Στην κατάβαση, όμως, ο βετεράνος ορειβάτης έπεσε στο Λούκι και σκοτώθηκε. Δεν έχει διευκρινιστεί εάν γλίστρησε ή έπεσε εξαιτίας καρδιακής ανακοπής ή εγκεφαλικού επεισοδίου.
Τον Αύγουστο του 2001 ο 54χρονος τότε Ιωάννης Χασιώτης, πρόεδρος του Ορειβατικού Συλλόγου Κατερίνης, επιχειρούσε την ανάβαση στον Μύτικα μαζί με τη 15μελή ομάδα του. Μια πέτρα όμως που έριξε κατά λάθος προπορευόμενος ορειβάτης τον βρήκε στο στήθος. Ο Χασιώτης έχασε την ισορροπία του, δεν κατάφερε να κρατηθεί από τα βράχια και έφυγε στη χαράδρα. Προκλήθηκε κατολίσθηση από την πτώση του και πέτρες χτύπησαν στο κεφάλι άλλο μέλος της αποστολής προκαλώντας του διάσειση. 
Τον Ιούλιο του 2006 ένας 14χρονος συνοδευόμενος από τον πατέρα του, έμπειρο μέλος του Ορειβατικού Συλλόγου Πατρών, μαζί με άλλα δύο άτομα ανέβηκαν και διανυκτέρευσαν στον Ολυμπο. Το επόμενο πρωί, στην κατάβαση, το παιδί γλίστρησε στο Λούκι και έπεσε σε χαράδρα βάθους 300 μέτρων. Είχε πια νυχτώσει όταν τον ανέσυραν από εκεί, νεκρό.
Παρά την ευκολία του σε σχέση με άλλα βουνά στο εξωτερικό, ο Ολυμπος απαιτεί σεβασμό και προσοχή. «Μέσα σε λίγες εβδομάδες θα έχουν ξεχαστεί και τα τελευταία περιστατικά», λέει έμπειρος ορειβάτης. «Κι άμα βρέξει και φύγουν τα σημάδια στους βράχους, θα ξεχαστεί και πιο εύκολα».





























Τρίτη 6 Αυγούστου 2019

Συντάξεις - Αναδρομικά: Η κυβέρνηση πρέπει να συμμορφωθεί ΑΜΕΣΑ με τις υπ’αριθ. 2287-2290/2015 ΑΜΕΤΑΚΛΗΤΕΣ αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ!





90 δις € οι απώλειες των συνταξιούχων από τα Μνημόνια!

Αναδρομικά 4.000 € σε κάθε συνταξιούχο οφείλει η κυβέρνηση ΜΟΝΟ από τα Δώρα στις κύριες συντάξεις

Η κυβέρνηση πρέπει να συμμορφωθεί ΑΜΕΣΑ με τις υπ’αριθ. 2287-2290/2015 αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ!

Ι. Τα πρωτοσέλιδα όλων σχεδόν των κυριακάτικων εφημερίδων προδιέθεσαν την κοινή γνώμη ότι η νέα κυβέρνηση της ΝΔ προτίθεται να επαναλάβει τον εμπαιγμό τής κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, που τον περασμένο Μάιο χορήγησε προεκλογικά στους συνταξιούχους ψευδο-επίδομα που βάφτισε ξεδιάντροπα «13η σύνταξη»!
ΙΙ. Μάλιστα, φιλικά προς την κυβέρνηση μέσα διαβεβαίωσαν σε εκτενή και …αποκαλυπτικά ρεπορτάζ σήμερα ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι το ψευδο-επίδομα του ΣΥΡΙΖΑ να θεσπιστεί ως 13η σύνταξη, μόνιμα και αφορολόγητα και ότι θα εξαρτηθεί από εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Άλλοι δημοσιολόγοι ανακοίνωσαν ότι θα γίνει και σχετική εξαγγελία από τον πρωθυπουργό στην προσεχή Έκθεση Θεσσαλονίκης τον Σεπτέμβριο.
ΙΙΙ. Η ΕΝΥΠΕΚΚ και ο Πρόεδρός της κ.Αλέξης Μητρόπουλος ενημερώνουν τόσο τον πρωθυπουργό όσο και τον αρμόδιο υπουργό κ.Ιωάννη Βρούτση, την υπογραφή του οποίου φέρει ο ν. 4093/2012 (ΦΕΚ Α 222/22-11-2012) που κατήργησε τα Δώρα, ότι, όπως προεκλογικά είχαν δεσμευτεί, πρέπει ΑΜΕΣΑ και χωρίς καμία καθυστέρηση να υλοποιήσουν πρώτα τις από το 2015 αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας και να επιστρέψουν σε ΟΛΟΥΣ τους συνταξιούχους αναδρομικά. 
Ειδικότερα πρέπει να επιστρέψουν:
α.  Αναδρομικά για τα έτη 2013-2019 ύψους 5.600 ευρώ [800 ευρώ (400 € Δώρο Χριστουγέννων συν 200 € Δώρο Πάσχα συν 200 € Επίδομα Αδείας) επί 7 έτη] σε όσους συνταξιούχους, σύμφωνα με τις υπ’αριθ. 2287-2290/2015 αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ, είχαν ασκήσει σχετική αγωγή μέχρι την 10-6-2015, ημερομηνία δημοσίευσης των αποφάσεων, 
β. Τα αναδρομικά για τα έτη 2015-2019 ύψους 4.000 ευρώ [800 ευρώ (400 € Δώρο Χριστουγέννων συν 200 € Δώρο Πάσχα συν 200 € Επίδομα Αδείας) επί 5 έτη], σε όσους συνταξιούχους, σύμφωνα με τις υπ’αριθ. 2287-2290/2015 αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ, ΔΕΝ είχαν ασκήσει σχετική αγωγή μέχρι την 10-6-2015, ημερομηνία δημοσίευσης των αποφάσεων και
γ. Να θεσπίσουν σε μόνιμη βάση τη 13η και 14η σύνταξη για ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ και για ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ, αδιακρίτως και ισόποσα, ανεξαρτήτως του ύψους της σύνταξης.
Εξυπακούεται ότι όσοι συνταξιούχοι ελάμβαναν Δώρα στις επικουρικές τους συντάξεις, ομοίως δικαιούνται αναδρομικά τα τρία Δώρα-Επιδόματα κατά τον ίδιο τρόπο:  είτε για την περίοδο 2013-2019 (στην περίπτωση που είχαν ασκήσει αγωγή έως 10-6-2015) είτε για την περίοδο 2015-2019 (στην περίπτωση που δεν είχαν ασκήσει αγωγή έως 10-6-2015)
IV.Τέλος, υπενθυμίζουμε στη νέα κυβέρνηση ότι όλοι οι συνταξιούχοι δικαιούνται επιστροφή αναδρομικών ΚΑΙ λόγω των παράνομων και αντισυνταγματικών μνημονιακών περικοπών που έγιναν στις κύριες και επικουρικές τους συντάξεις, όπως έχουν κρίνει αμετακλήτως οι ανωτέρω αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ!
Είναι προφανές ότι μετά την εκτέλεση των ανωτέρω αποφάσεων από την κυβέρνηση, όλες οι συντάξεις (κύριες και επικουρικές) μαζί με τα τρία Δώρα-Επιδόματα πρέπει να επανέλθουν στα προ του 2012 επίπεδα!
Η άμεση συμμόρφωση και υλοποίηση των ανωτέρω αποφάσεων αποτελεί το πρώτιστο μέλημα μιας κυβέρνησης που, όπως υποστηρίζει, αγωνίζεται για τη Δικαιοσύνη και για τον σεβασμό των τριών λειτουργιών-πυλώνων της σύγχρονης κοινοβουλευτικής δημοκρατίας.
Κάθε άλλη «παροχή» και άλλα σενάρια που διαρρέουν σκοπίμως, μετά την ανάδειξη του σκανδάλου των «χρυσών συντάξεων», αποτελούν έναν επιπλέον εμπαιγμό εις βάρος των περήφανων συνταξιούχων!!
Η πολυπληθής Επιστημονική Ομάδα τής ΕΝΥΠΕΚΚ και ο Πρόεδρός της κ.Αλέξης Μητρόπουλος θα δίνουν συνεχώς μάχη για την εξασφάλιση αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης των συνταξιούχων μας και επιστροφής τμήματος των κλεμμένων ουσιαστικά από τις μνημονιακές πολιτικές των ετών 2010-2019, που ανέρχονται πάνω από 90 δις ευρώ.






Απώλεια ζωής νοσηλευόμενης, ΕΠΟΠ Λοχίας (ΥΠ) Δ.Τ., ετών 39






Από το Γενικό Επιτελείο Στρατού ανακοινώνεται ότι, η Επαγγελματίας Οπλίτης Λοχίας (ΥΠ) Δ.Τ., ετών 39, απεβίωσε τις πρωινές ώρες της 6 Αυγούστου 2019, νοσηλευόμενη στο 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Αθηνών.
Το Γενικό Επιτελείο Στρατού εκφράζει τα ειλικρινή του συλλυπητήρια στους οικείους της συναδέλφου μας.
Συνταγματάρχης (ΑΣ) Ιωάννης Χειμαριός
Εκπρόσωπος Τύπου ΓΕΣ

Α/ΓΕΣ: Εγκαίνια των Στρατιωτικών Οικημάτων Επαγγελματιών Οπλιτών - Τελετή θεμελίωσης του Ιερού Ναού «Παναγίας Στρατηγίσσης» - Επίσκεψη στο Στρατόπεδο «ΔΗΜΟΓΕΡΟΝΤΑ ΧΑΤΖΗΓΙΩΡΓΗ» στη Σαμοθράκη για ενημέρωση και παροχή κατευθύνσεων.




Την Παρασκευή, 02 Αυγούστου 2019, ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατού, Αντιστράτηγος Γεώργιος Καμπάς, πραγματοποίησε επίσκεψη στην Περιοχή Ευθύνης (ΠΕ) της ΧΙΙης Μηχανοκίνητης Μεραρχίας Πεζικού (ΧΙΙ Μ/Κ ΜΠ «ΕΒΡΟΥ») και της Τακτικής Διοίκησης του 41 Συντάγματος Πεζικού (ΤΔ 41 ΣΠ -«ΣΑΡΑΝΤΑ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ»).
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, ο Αρχηγός παρέστη στα εγκαίνια των Στρατιωτικών Οικημάτων Επαγγελματιών Οπλιτών (ΣΟΕΠΟΠ) στο Στρατόπεδο «ΑΝΘΛΓΟΥ (ΠΖ) ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΤΣΟΥΚΑ», όπου και παρέδωσε τα κλειδιά των διαμερισμάτων στους δικαιούχους.
Στην εκδήλωση παρέστησαν επίσης, ο Μητροπολίτης Αλεξανδρούπολης κ.κ Άνθιμος, εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας και των τοπικών αρχών, ο Διοικητής του Δ΄ Σώματος Στρατού (Δ΄ ΣΣ «Θράκη»), Αντιστράτηγος Χαράλαμπος Λαλούσης και ο Διοικητής της XIIης Μ/Κ ΜΠ, Υποστράτηγος Άγγελος Χουδελούδης.
Στην συνέχεια, ο Αρχηγός παρέστη στην τελετή θεμελίωσης του Ιερού Ναού «Παναγίας Στρατηγίσσης», στο Στρατόπεδο «ΑΝΤΓΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΖΗΣΗ» στην Αλεξανδρούπολη.
Τέλος, ο Αρχηγός μετέβη στο Στρατόπεδο «ΔΗΜΟΓΕΡΟΝΤΑ ΧΑΤΖΗΓΙΩΡΓΗ» στη νήσο Σαμοθράκη, ΠΕ της ΤΔ 41 ΣΠ, όπου ενημερώθηκε για τις τρέχουσες δραστηριότητες, περιηγήθηκε στις εγκαταστάσεις του Στρατοπέδου, επιθεώρησε τα Τμήματα Άμεσης Επέμβασης, επισκέφθηκε τα Επιτηρητικά Φυλάκια «ΚΟΡΥΦΗ» και «ΤΟΥΡΛΙ», πραγματοποίησε ομιλία και έδωσε κατευθύνσεις στα στελέχη της Διοίκησης.
#ΕλληνικόςΣτρατός, #HellenicArmy

Τα κρίσιμα ορόσημα για τα "αναδρομικά" των συνταξιούχων



Του Δ. Κατσαγάνη
Σε εκκρεμότητα παραμένει και μετεκλογικά η υπόθεση των "αναδρομικών" των συνταξιούχων.
Και αυτό γιατί ακόμα εκκρεμεί η  απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας σε σχέση με τη συνταγματικότητα ή μη του νόμου Κατρούγκαλου, ο οποίος "ενσωμάτωσε" τις αποφάσεις του ΣτΕ αναφορικά με τις περικοπές του 2011-2012. Αν κριθεί συνταγματικός ο νόμος Κατρούγκαλου, τότε το κόστος της επιστροφής των αναδρομικών ανέρχεται κοντά σε 3,5 δισ. ευρώ, ενώ αν κριθεί αντισυνταγματικότητας θα είναι έως και τετραπλάσιο, δηλαδή άνω των 12 δισ. ευρώ.
Στην πρώτη περίπτωση (αναδρομικά 3,5 δισ. ευρώ) εξετάζονται από την κυβέρνηση σενάρια σταδιακής καταβολής. Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο υπουργός Εργασίας, Γιάννης Βρούτσης στην εφημερίδα ''Ελεύθερος Τύπος'' της περασμένης Κυριακής,  πρόθεση της κυβέρνησης είναι να επιστραφούν στους συνταξιούχους ποσά από μειώσεις  που κρίθηκαν αντισυνταγματικές από το ΣτΕ, στο πλαίσιο όμως των "δημοσιονομικών αντοχών της οικονομίας''.
Στη δεύτερη (αναδρομικά 12 δισ. ευρώ) εκτιμάται από αρμόδια στελέχη ως εξαιρετικά δύσκολη  η διαχείριση του θέματος.
Πιο αναλυτικά, η υπόθεση των "αναδρομικών" αφορά στις επιστροφές των περικοπών τις οποίες υπέστησαν οι συντάξεις την περίοδο 2011-2012 και τις οποίες  διεκδικούν κοντά 2,5 εκατομμύρια συνταξιούχων.
Η διεκδίκηση των συνταξιούχων  αυτή βασίζεται στο γεγονός ότι τον Ιούνιο του 2015, το Συμβούλιο της Επικρατείας, εν μέσω της τότε εντεινόμενης πολιτικής –οικονομικής κρίσης (αδιέξοδο στις διαπραγματεύσεις κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ –θεσμών, το οποίο οδήγησε έπειτα στο δημοψήφισμα, στα capital controls κλπ.) έκρινε (μετά από σχετικές προσφυγές) ως αντισυνταγματικές τις προαναφερθείσες μειώσεις.
Ωστόσο, το Μάιο του 2016 τέθηκε σε ισχύ, αφού τον ψήφισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ο ασφαλιστικός νόμος Κατρούγκαλου, ο οποίος "ενσωμάτωσε" τις αποφάσεις που έλαβε ο ΣτΕ τον Ιούνιο του 2015 περί αντισυνταγματικότητας των περικοπών του 2011-12.
Έτσι, προέκυψε ένα χρονικό, 10μηνης διάρκειας "κενό" μεταξύ του Ιουλίου του 2015 (δηλαδή τον επόμενο μήνα από την απόφαση του ΣτΕ) και του Απριλίου του 2016 (δηλαδή του μήνα πριν την έναρξη ισχύος του νόμου Κατρούγκαλου), κατά τον οποίο είχαν κριθεί μεν αντισυνταγματικές οι μειώσεις που είχαν ισχύσει από το 2011-2012, αλλά δεν είχε τεθεί σε ισχύ (πχ αναδρομικά από τον Ιούλιο του 2015) ο νόμος Κατρούγκαλου.
Από την άποψη αυτή, "γεννήθηκε" το ζήτημα της καταβολής των μειώσεων που υπέστησαν οι συνταξιούχοι για το προαναφερθέν 10μηνο.

Το δημοσιονομικό κόστος επιστροφής των περικοπών για το διάστημα αυτό ανέρχεται σε 3,5 δισ. ευρώ και αντιστοιχεί στο 12% της ετήσιας δημόσιας δαπάνης για συντάξεις.
Ωστόσο, μετά την έναρξη ισχύος του νόμου Κατρούγκαλου, υπήρξαν εναντίον του προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Οι αποφάσεις του εκκρεμούν ακόμα και σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες αναμένονται εντός του ερχόμενου Φθινοπώρου.
Αν ο νόμος  Κατρούγκαλου κριθεί από το ΣτΕ συνταγματικός, τότε τίθεται ζήτημα επιστροφής μόνο των μειώσεων τις οποίες υπέστησαν οι συντάξεις το προαναφερθέν 10μηνο μεταξύ Ιουλίου 2015-Απριλίου 2016, ενώ θα συνεχίσουν να ισχύουν  οι μειώσεις στις συντάξεις τις οποίες αιτήθηκαν οι ασφαλισμένοι μετά το Μάιο του 2016, οπότε τέθηκε σε ισχύ ο νόμος Κατρούγκαλου  (δηλαδή στις λεγόμενες "νέες συντάξεις"). Έτσι, η νυν κυβέρνηση της ΝΔ θα μπορέσει να προβεί σε σταδιακές αλλαγές στο ασφαλιστικό, ειδικά στο πεδίο των συντάξεων (πχ αύξηση ποσοστών αναπλήρωσης).
Επίσης, θα συνεχίσει να ισχύει ο επανυπολογισμός των καταβληθεισών κατά το Μάιο του 2016 συντάξεων (δηλ. των "παλιών" συντάξεων), μαζί και η μη εφαρμογή των περικοπών των αρνητικών προσωπικών διαφορών, αλλά και η καταβολή σταδιακών αυξήσεων στις συντάξεις με θετική προσωπική διαφορά.
Αν, όμως, ο νόμος Κατρούγκαλου κριθεί αντισυνταγματικός, τότε τίθεται θέμα επιστροφής των μειώσεων τις οποίες υπέστησαν οι "παλιές" συντάξεις από τον Ιούλιο του 2015 έως και το μήνα  (πχ τον ερχόμενο Οκτώβριο) κατά τον οποίο θα εκδοθεί η αναμενόμενη απόφαση του ΣτΕ αναφορικά με το ν. Κατρούγκαλου.
Και αυτό γιατί, στην υποθετική περίπτωση, που κριθεί αντισυνταγματικός ο ν. Κατρούγκαλου θα καταστεί αντισυνταγματική και η "ενσωμάτωση" των αποφάσεων του ΣτΕ του Ιουνίου του 2015 με τις οποίες κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι περικοπές του 2011-2012 (για την  περίοδο μετά τον Ιούνιο του 2015).

Έτσι γεννάται, κατά πρώτον θέμα επιστροφής των μειώσεων της περασμένων 4 ετών (2015 -2019), γεγονός που συνιστά δημοσιονομικό κόστος άνω των 11-12 δισ. ευρώ, δηλαδή από το 1/3 της ετήσιας δαπάνης των ταμείων για συντάξεις.
Κατά δεύτερον, στην ίδια υποθετική περίπτωση (σ.σ. αντισυνταγματικότητας του ν. Κατρούγκαλου) τίθεται ζήτημα επαναφοράς των συντάξεων στο προ του 2011-2012. Κάτι τέτοιο θα εκτίνασσε την τρέχουσα ετήσια συνταξιοδοτική δαπάνη πάνω από 20%, φτάνοντας σε επίπεδο πάνω από τα 35 δισ. ευρώ έναντι 29 δισ. ευρώ που είναι φέτος.
Κατά τρίτον, θα έμπαινε ζήτημα ακύρωσης και των περικοπών τις οποίες έχουν υποστεί και οι "νέες" συντάξεις μετά το Μάιο του 2016 βάσει του ν. Κατρούγκαλου. Παράλληλα, επίσης, θα έμπαινε, άμεσα θέμα ενός ριζικά νέου ασφαλιστικού νόμου που θα ενσωμάτωνε και τις δύο αποφάσεις του ΣτΕ, δηλαδή τόσο εκείνες του 2015, όσο και εκείνες που αναμένονται φέτος.



Δευτέρα 5 Αυγούστου 2019

Συντάξεις: Έως και 9.000 € τον χρόνο τα αναδρομικά - Ποια χρονική περίοδο αφορούν, ποιες παράνομες περικοπές πρέπει να διορθωθούν και ποια κλεμμένα πρέπει να επιστραφούν - Αναλυτικοί πίνακες για αποδοχές




■ Πόσα δικαιούνται οι απόμαχοι της εργασίας ανεξάρτητα από την απόφαση του ΣτΕ
■ Ποια χρονική περίοδο αφορούν, ποιες παράνομες περικοπές πρέπει να διορθωθούν και ποια κλεμμένα πρέπει να επιστραφούν
■ Αναλυτικοί πίνακες για αποδοχές έως 3.000 € (κύρια) και 700 € (επικουρική)



Ρεπορτάζ
Νάσος Χατζητσάκος

Aναδρομικά από 800 έως περίπου 9.000 ευρώ ετησίως, ανάλογα με το ύψος της αρχικής σύνταξής τους, πρέπει να επιστραφούν στους «απόμαχους της εργασίας» για τη χρονική περίοδο από τα μέσα του 2015 και μετά, λόγω της παράνομης κατάργησης των δώρων και των αντισυνταγματικών περικοπών στις κύριες και τις επικουρικές το 2012 (ανεξάρτητα από την απόφαση του ΣτΕ για τον νόμο Κατρούγκαλου).
Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από τα νεότερα στοιχεία του μέλους της Διοικούσας Επιτροπής του Κέντρου Πληροφόρησης και Ενημέρωσης Εργαζομένων και Ανέργων της ΓΣΕΕ (ΚΕΠΕΑ/ΓΣΕΕ) Κώστα Νικολάου, τα οποία παρουσιάζει αποκλειστικά η «δημοκρατία».
Ο κ. Νικολάου επισημαίνει ότι η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, με δεδομένο ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ «έκρυψε το πρόβλημα κάτω από το χαλί», καλείται να επιλύσει μια πραγματική «σπαζοκεφαλιά».
Το πρόβλημα των αναδρομικών, υποστηρίζει επί της ουσίας το ειδικευμένο στο Ασφαλιστικό συνδικαλιστικό στέλεχος, πρέπει να επιλυθεί άμεσα, αφού κάθε μέρα που περνά διογκώνεται.
«Τα οφειλόμενα ποσά στους συνταξιούχους (βάσει της απόφασης του ΣτΕ που έκρινε παράνομες τις μειώσεις των νόμων 4051 και 4093 του 2012) δεν μπορεί να αλλάξουν ούτε με την απόφαση του ΣτΕ για τον νόμο Κατρούγκαλου» τονίζει ο κ. Νικολάου, επισημαίνοντας ότι «η όποια καθυστέρηση διόρθωσης μόνο σωρευμένες οφειλές φέρει».
Σύμφωνα με το μέλος της Δ.Ε. του ΚΕΠΕΑ/ΓΣΕΕ, οι συνταξιούχοι διεκδικούν αναδρομικά από:
1 Την κατάργηση των δώρων και τη μείωση των κύριων συντάξεων (άνω των 1.000 ευρώ, μεικτά) με τους αντισυνταγματικούς νόμους του '12.
Τα αναδρομικά αφορούν τη χρονική περίοδο από την έκδοση των αποφάσεων του ΣτΕ, βάσει των οποίων κρίθηκαν αντισυνταγματικοί οι νόμοι, μέχρι και τη διόρθωση του προβλήματος, δηλαδή από την 1η Ιουλίου 2015 και μετά.
2 Τις εξίσου παράνομες περικοπές στις επικουρικές συντάξεις τους με τους ίδιους αντισυνταγματικούς νόμους και τη μη εφαρμογή των προβλεπόμενων στον νόμο Κατρούγκαλου προσαυξήσεων (0,45% για κάθε επιπλέον μονάδα εισφορών, πέραν των βασικών).
Για παράδειγμα, σε έναν συνταξιούχο του τ.IKA με αρχική σύνταξη 1.965,54 ευρώ, έγιναν παρακρατήσεις 656,65 ευρώ. Πλέον, λαμβάνει 1.399,89 ευρώ, προ φόρου.
Με τη διόρθωση, τη διακοπή των παράνομων μειώσεων, οι παρακρατήσεις πρέπει να μειωθούν στα 336,81 ευρώ και το ποσό που λαμβάνει να φτάσει στα 1.628,73 ευρώ (διαφορά 229,38 ευρώ).
«Ο συνταξιούχος του συγκεκριμένου παραδείγματος», τονίζει ο κ. Νικολάου, «δικαιούται αναδρομικά 2.740,56 ευρώ ετησίως από τις παράνομες περικοπές στην κύρια σύνταξη και 800 ευρώ επιπλέον, λόγω της κατάργησης των δώρων, δηλαδή συνολικά 3.540,56 ευρώ ετησίως!».
Όσον αφορά τις επικουρικές, εάν, για παράδειγμα, ένας συνταξιούχος του τ.ΕΤΕΑΜ είχε αρχική σύνταξη 612,33 ευρώ, μετά τις παρακρατήσεις (335,41 ευρώ) λαμβάνει 276,92 ευρώ τον μήνα και μετά τον δήθεν επανυπολογισμό του ν.4387/16 παίρνει μόλις 172,30 ευρώ.
Μετά τη διόρθωση που θα πρέπει να γίνει, οι παρακρατήσεις μειώνονται στα 211,15 ευρώ και έτσι προσαυξάνεται το ποσό που δικαιούται στα 401,18 ευρώ (διαφορά 124,26 ευρώ).
Επειδή, μάλιστα, από την 1η Ιουνίου '16 μεσολαβεί ο επανυπολογισμός βάσει του νόμου Κατρούγκαλου και ο εν λόγω συνταξιούχος δικαιούται τις προβλεπόμενες προσαυξήσεις, το τελικό ποσό που πρέπει να φτάσει στα χέρια του είναι 452,6 ευρώ τον μήνα, μεικτά.
Στους πίνακες που παρουσιάζονται οι «απόμαχοι της εργασίας» μπορούν να υπολογίζουν πόσα αναδρομικά δικαιούνται, ανάλογα με το ποσό της σύνταξής τους.