Σάββατο 8 Ιουνίου 2019

Πώς Βενιζέλος-Παπαδήμος με το PSI διέσωσαν τους δανειστές, χρεοκόπησαν τα ταμεία, και εκποίησαν την Ελλάδα!



Του Σπυρίδωνα Λαβδιώτη*
Οι πανηγυρισμοί της κυβέρνησης και οι διθύραμβοι του Υπουργού Οικονομικών, Ε Βενιζέλου ότι το PSI όχι μόνο μείωσε την ονομαστική αξία του χρέους € 106 δις, αλλά την «πετσόκοψε» κατά €126 δις – και η συνολική μείωση σε καθαρή παρούσα αξία (Net Present Value) ανέρχεται στα 180 δις ευρώ1προκαλούν όντως έκπληξη.
Ας απομακρυνθούμε όμως από τον κόσμο της φαντασίωσης για να βρεθούμε αντιμέτωποι με την σκληρή πραγματικότητα ότι το PSI αποτελεί αποτυχία παγκοσμίου εμβέλειας, που αλυσσόδεσε την Ελλάδα στην τυραννία ενός αθέμιτου αέναου δανεισμού. Ο αναγνώστης για να διαπιστώσει πέραν πάσης αμφιβολίας ότι το Greek PSI συνιστά ίσως τη μεγαλύτερη «Μπλόφα» σωτηρίας μιας ανεπτυγμένης χώρας από τη χρεοκοπία, θα υπενθυμίσουμε συνοπτικά τους όρους της πολυσυζητημένης αναδιάρθρωσης χρέους.

Οι Όροι
Η κυβέρνηση στις 21 Φεβρουαρίου του 2012, ανακοίνωσε τους όρους του PSI που συμφωνήθηκαν με την τρόικα.2 Συγκεκριμένα, η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στην ανταλλαγή των ομολόγων ανέρχεται περίπου στα 206 δις ευρώ και οι όροι του PSI είναι οι κάτωθι:
Α) οι υπάρχουσες ελληνικές ομολογίες θα ανταλλαγούν με νέες ομολογίες υπό το αγγλικό Δίκαιο,3 που θα αντιστοιχούν στο 31.5% της ονομαστικής αξίας των παλαιών ομολογιών. Ήτοι, το αρχικό κούρεμα (haircut) ανέρχεται στο 68.5%.
Β) ως γλειφιτζούρι (sweetener) για να επουλωθούν οι πληγές του κουρέματος, θα δοθούν ομόλογατου EFSF διάρκειας μέχρι δύο έτη, ονομαστικής αξίας ίσης με το 15% των τίτλων που ανταλλάσσονται. Ήτοι, το κούρεμα μειώνεται στο 53.5%.
Γ) ως επιδόρπιο ένα δικαίωμα πληρωμής (warrant) συνδεδεμένο με το ρυθμό ανάπτυξης του ΑΕΠ· οι ετήσιες πληρωμές ξεκινούν το 2015 και δεν θα ξεπερνούν το 1% της ονομαστικής αξίας των νέων ομολόγων. Το «επιδόρπιο» οι ξένοι αναλυτές το ονόμασαν “ a rat’s ass”, «ο πισινός του ποντικού».

Όπως βλέπουμε, επειδή κανείς ομολογιούχος δεν δέχεται εθελοντικώς οι ομολογίες του να μην πληρωθούν στην ονομαστική τους αξία μαζί με τους τόκους, για να είναι επιτυχές το PSI υιοθετήθηκε η μέθοδος του «μαστίγιου και καρότου», των κυρώσεων και κινήτρων. Οι κυρώσεις περιελάμβαναν την ενεργοποίηση των (CACs), τις ρήτρες συλλογικής δράσης, και αυτομάτως ενεργοποιούνται τα CDSs (ασφάλιστρα πιστωτικής αθέτησης) και έχουμε πιστωτικό γεγονός (credit event). Ήτοι χρεοκοπία, τη μακάβρια λέξη που όλοι τρέμαμε να ακούσουμε από επίσημα χείλη από την εποχή του αείμνηστου Χαρίλαου Τρικούπη
Πώς συνέβη η χρεοκοπία της χώρας το 2012
Την επομένη της ολοκλήρωσης του PSI (9-03- 2012) το πιστωτικό γεγονός έγινε πραγματικότητα, καθώς η επιτροπή του ISDA4 απεφάνθη ομόφωνα ότι «η Ελλάδα χρησιμοποίησε νομοθεσία η οποία εξαναγκάζει σε ζημιές όλους τους ιδιώτες πιστωτές».5 Η απόφαση του ISDA ότι το ποσό των CDSs που πληρώθηκε ανήλθε μόνο στα 2.5 δις ευρώ, δηλώνει αφενός τη μικρή συμμετοχή, αφετέρου ότι οι ομολογιούχοι δεν έχασαν όλη την αρχική τους επένδυση. Αυτό μόνο συνέβη. Το ISDA αποφασίζει τι είναι σε χρεοκοπία, αλλά για τον περιορισμένο σκοπό να πυροδοτήσει τα CDSs. Δεν ήρθαν οι πιστωτές να σου κατάσχουν την Ακρόπολη! Αυτή η επιλογή είναι εκτός πραγματικότητας, διότι δεν υπάρχει επίσημο όργανο που να καθορίζει πότε μια χώρα χρεοκοπεί και πότε όχι. Αθέτηση χρέους (default) σημαίνει αδυναμία πληρωμής χρεών: ότι δεν είσαι σε θέση να πληρώσεις πλήρως είτε τους τόκους των δανείων είτε τα χρεολυσία εντός της χρονικής διάρκειας που αυτά έχουν συμβληθεί. Χρεοκοπία της χώρας είναι αυτό που ο κόσμος αποφάσισε να ονομάσει. Ως επακόλουθο, το «πιστωτικό γεγονός» ήταν ένα ανώδυνο επεισόδιο του PSI.

Πώς αυξήθηκε απότομα το χρέος
Έτσι συνεχίζουμε την ανάλυση, λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι με την ανταλλαγή του 96.9% των παλαιών ομολόγων με νέα το συνολικό δημόσιο χρέος που ανήρχετο στα 368 δις ευρώ το 2011, μειώνεται κατά 199.2 δις ευρώ (205.6×.969 = 199.2). Σε στρογγυλούς αριθμούς το παλαιό χρέος μειώνεται κατά 199 δις ευρώ, ήτοι εκπίπτει στα 169 δις ευρώ(368–199=169). Ταυτόχρονα όμως το χρέος αυξάνεται με τα νέα ομόλογα αξίας 62 δις ευρώ, και το συνολικό δημόσιο χρέος συμψηφίζεται στα 231 δις ευρώ, εάν δεν υπήρχαν άλλα βάρη. Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα, διότι υπάρχουν βάρη, που επιβεβαιώνουν τη λαϊκή παροιμία ότι «πίσω έχει η αχλάδα την ουρά». Η ουρά του PSI είναι μεγάλη, διότι πρέπει να προσθέσουμε το "γλειφιτζούρι" των 30 δις ευρώ του EFSF που το χρεώνεται η Ελλάδα. Επίσης, το κόστος της ανακεφαλαιοποίησης των "ελληνικών" τραπεζών, και αυτό δεν είναι 37.7 δις ευρώ, όπως γενικώς αναφέρεται, αλλά 48.2 δις ευρώ, όπως καταγράφει το Ελεγκτικό Συνέδριο.6 Όμως, πρέπει να συνυπολογίσουμε τα 14 δις ευρώ των ζημιών των ασφαλιστικών ταμείων, και το ποσό 5 δις ευρώ για δεδουλευμένους τόκους των παλαιών ομολόγων που ανταλλάχθηκαν με τα νέα. 
Συμπέρασμα
Συνεπώς, αθροίζοντας τα ανωτέρω πέντε ποσά του κόστους του PSI τα οποία ανέρχονται σε 97 δις ευρώ στο δημόσιο χρέος των 231 δις ευρώ, έχουμε ένα συνολικό χρέος ύψους 328 δις ευρώ. Έτσι η μείωση του δημοσίου χρέους, καθαρώς λόγω του PSI, είναι 40 δις ευρώ (368 δις ευρώ- 328 δις ευρώ). Με την προσθήκη του ελλείμματος 22 δις ευρώ του 2011 (17.3 δις ευρώ είναι τόκοι!) καταλήγουμε σε 18 δις ευρώ. Άρα προς τι οι πανηγυρισμοί όταν πρόκειται για μια πύρρεια νίκη. Παρά ταύτα, στην «ανοικτή επιστολή» 7 ο απερχόμενος πρωθυπουργός, Λουκάς Παπαδήμος, δηλώνει ότι το PSI οδήγησε στη μείωση του δημοσίου χρέους κατά περίπου 106 δις ευρώ! Η ειρωνεία είναι μετά 9 μήνες αγοράστηκε πίσω το ήμισυ των νέων ομολογιών που πουλήθηκε τον Μάρτιο: αποσύρθηκαν 32 δις ευρώ ομολογιών διασώζοντας 20 δις ευρώ από το ναυάγιο του PSI.  Ως επίλογο, στη δεδομένη ζοφερή συγκυρία αρμόζει το κάτωθι εδάφιο από το δοκίμιο του J.M.Keynes8 «Οι Οικονομικές Πιθανότητες για τα Εγγόνια μας»:  Υπάρχει μια παραδοσιακή επιτάφιος επιγραφή, γραμμένη από την ίδια την γριά παραδουλεύτρα: «Μην κλαίτε για μένα, φίλοι μου, μην θρηνείτε ποτέ για μένα, διότι δεν πρόκειται να κάνω πλέον τίποτε για πάντα. Με ψαλμούς και μελωδική μουσική οι ουρανοί θα αγάλλονται, αλλά εγώ δεν θα έχω καμιά σχέση με τη μελωδία».  Σ’ αυτό το σημείο έχει φτάσει η ελληνική κοινωνία μετά το καταστροφικό PSI, γιατί είναι ελάχιστοι αυτοί που μπορούν να τραγουδήσουν.
Σπυρίδων Λαβδιώτης
*Former Senior Financial Analyst at Bank of Canada

Πηγές:
1 Άρθρο του Ευ.Βενιζέλου στην «Κ»: Δημόσιο Χρέος Αληθείας, Καθημερινή, 7 Ιουλίου 2015, και Η Αλήθεια για το PSI και τα Ασφαλιστικά Ταμεία, Αύγ., 2015 https://www.evenizelos.gr/tt2.html Είναι παράξενο πως για λόγους εντυπωσιασμού ο κ. υπουργός, συνταγματολόγος το επάγγελμα, ενεπλάκη στο ολισθηρό πεδίο υπολογισμού της παρούσης αξίας, και μάλιστα της « καθαρής παρούσης αξίας». Όταν την κεντρική θέση στον καθορισμό της, την παίζει το προεξοφλητικό επιτόκιο με βάση το οποίο όλες οι μελλοντικές ροές των εκταμιεύσεων των δανείων προεξοφλούνται στην σημερινή τους αξία. Τι προεξοφλητικό τόκο υπέθεσε στον άκρως ευμετάβλητο χώρο των διακυμάνσεων των επιτοκίων, δεν μας τον είπε, αλλά ούτε μας είπε την πολλαπλή χρονική διάρκεια της εκπνοής των δανείων, που μετακυλίθηκαν στο μέλλον μαζί με τους τόκους από τον ESM. Εντούτοις, καθόρισε την καθαρή αξία!!
2 Hellenic Republic, Ministry of Finance, Press Release, February 21, 2012. Το Δελτίο Τύπου της 24ης Φεβρουαρίου εμπεριέχει τους τελικούς όρους του PSI, μετά την αναδρομική εισαγωγή των (CACs).
3 Οι νέες ομολογίες ονομαστικής αξίας € 62.4 δις, με ημερομηνίες ωρίμανσης μεταξύ 11 και 30 ετών, ήτοι από το 2023 μέχρι το 2042, έχουν κλιμακωτή αύξηση επιτοκίων : 2% μέχρι το 2015, 3% μέχρι το 2020, 3.65% μόνο για το 2021, και έκτοτε 4.3% αδιαλείπτως μέχρι τη λήξη το 2042. Στην ανάλυση του άρθρου του Κωνσταντίνου Βέργου «Πως η Ελλάδα έχασε πάνω από 270 δις Ευρώ με το PSI των Βενιζέλου- Παπαδήμου;»(9-01-18) γίνεται λεπτομερής διαχωρισμός των τίτλων των νέων ομολόγων. Η διαδικασία του PSI έκλεισε στις 26 Απριλίου 2012, όταν ανταλλάχθηκαν οι τελευταίες ομολογίες ξένου Δικαίου. Η τελική συμμετοχή ανήλθε στα € 199.2 δις ή στο 96.9% των επιλέξιμων ομολογιών. Οι κάτοχοι € 6.4 δις ομολογιών που αρνήθηκαν τη συμμετοχή πληρώθηκαν πλήρως από την Ελλάδα.
4 ISDA -International Swaps and Derivatives Association (Διεθνής Σύλλογος Swaps και Παραγώγων). Είναι μια εμπορική οργάνωση με έδρα τη Νέα Υόρκη, των συμμετεχόντων στην έξω-χρηματιστηριακή αγορά των παραγώγων. Ιδρύθηκε το 1985, με σκοπό τη βελτίωση της διεθνούς αγοράς παραγώγων.
5 ISDA declares Greek credit event, CDS payments triggered, Reuters, March 9, 2012
6 Έκθεση Ελεγκτικού Συνεδρίου, Απολογισμός Οικονομικού Έτους 2013, σελ. 40. Επίσης, το Δημόσιο Χρέος Κεντρικής Διοίκησης €368 δις που παρατέθηκε για το 2011, προέρχεται από την ίδια Έκθεση.
7 Λουκάς Παπαδήμος, Ανοικτή Επιστολή προς τις Ελληνίδες και Έλληνες, news247.gr 17 Μαΐου 2012
8 J.M.Keynes, Essays in Persuasion, “The Economic Possibilities for our Grandchildren.” (1930).


Παρασκευή 7 Ιουνίου 2019

Τελείωσαν τα ψέματα για τον Ερντογάν. Ακυρώνεται η επόμενη αποστολή 34 πιλότων και τεχνικών στις ΗΠΑ για εκπαίδευση.





Με μία επιστολή που δεν συνηθίζεται μεταξύ συμμάχων, το αμερικανικό Πεντάγωνο δια του υφυπουργού Αμύνης  Patrick Shanahan ενημέρωσε τον υπουργό Άμυνας της Τουρκίας Χουλουσί Ακάρ ότι έως την 31η Ιουλίου 2019 θα αποχωρήσουν από τις ΗΠΑ και τις στρατιωτικές βάσεις στην Αριζόνα και στη Φλόριντα οι τούρκοι πιλότοι και τεχνικοί που εκπαιδεύονται στα F-35.
Επίσης η Άγκυρα ενημερώθηκε πως ακυρώνεται πάραυτα η επόμενη αποστολή 34 πιλότων και τεχνικών στις ΗΠΑ για εκπαίδευση. Στην επιστολή συμπεριλαμβάνεται και η προειδοποίηση πως κατά τη συνεδρίαση όλων των στελεχών που ηγούνται του project παραγωγής του F-35 της 12ης Ιουνίου, δεν θα προσκληθούν οι τούρκοι αρμόδιοι, καθώς και πως δεν θα δοθούν σε τουρκικές εταιρείες παραγγελίες κατασκευής ανταλλακτικών για το F-35.
Το σημαντικότερο εξ΄όσως περιλαμβάνονται στην επιστολή του αμερικανού υφυπουργού προς τον Χουλουσί Ακάρ είναι ίσως η μικρή παράγραφος που αναφέρει τα εξής: Από 31ης Ιουλίου 2019 θα απαγορευτεί σε κάθε τούρκο αρμόδιο η είσοδος σε εγκαταστάσεις όπου σχεδιάζεται ή παράγεται το αεροσκάφος F-35 καθώς και σε κάθε άλλη υπηρεσία που έχει σχέση με αυτό το project.
Η επιστολή ολοκληρώνεται με τη σημείωση πως αν και εφόσον η Τουρκία ακυρώσει την αγορά και εγκατάσταση του ρωσικού πυραυλικού συστήματος S-400 τότε όλα τα παραπάνω μέτρα ακυρώνονται.
Πρόκειται για μοναδική περίπτωση στη μεταπολεμική ιστορία του ΝΑΤΟ όπου δύο μέλη της Συμμαχίας φτάνουν σε τέτοιο σημείο ρήξης, αν βεβαίως εξαιρέσει κανείς την ιδιότυπη και μη συμμαχική σχέση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, η οποία ωστόσο κρατά σχεδόν από την αρχή της ένταξης των δύο αυτών χωρών στο ΝΑΤΟ. Με την επιστολή αυτή η αμερικανική πλευρά ξεκαθαρίζει πως σε πρώτη φάση η Τουρκία που συμμετέχει από το 2002 στο project κατασκευής του F-35 εξοστρακίζεται πλήρως. Ο εξοστρακισμός αυτός θα έχει κι άλλες επιπτώσεις, από τη στιγμή που το F-35 αποτελεί πλέον ένα από τα βασικά στρατηγικά όπλα της νατοϊκής δύναμης κρούσης και αναχαίτισης.
Με λίγα λόγια εάν η Τουρκία δεν συμμορφωθεί με τις αμερικάνικες υποδείξεις, οι Τούρκοι επιτελάρχες δεν θα έχουν λογικά τη δυνατότητα συμμετοχής στα στρατηγεία του ΝΑΤΟ όπου λαμβάνονται αποφάσεις σε επιχειρησιακό επίπεδο, με βασικό όπλο τα F-35.
Η τουρκική εφημερίδα Χουριέτ που αποκάλυψε το περιεχόμενο της επιστολής, σημειώνει πως τα επίμαχα σημεία της επιστολής αυτής δημοσιεύτηκαν από το διπλωματικό περιοδικό Foreign Policy αλλά και πως επιβεβαιώνονται από το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolou. Με λίγα λόγια δεν υπάρχει καμία αμφιβολία πλέον για το περιεχόμενο της επιστολής του υφυπουργού Αμύνης των ΗΠΑ προς τον τούρκου υπουργό Άμυνας Χουλουσί Ακάρ.


Βάλτε ένα τέλος στη χρήση βίας εναντίον των παιδιών - Βγάλτε από τη μέση αυτά τα καθάρματα




Απανθρωπιά, βαρβαρότητα, φασισμός είναι οι λέξεις που έρχονται στον νου, όταν κανείς παρακολουθεί το video, όπου μια γυναίκα σε έναν παιδικό σταθμό ξυλοκοπεί ανελέητα ένα μικρό παιδάκι. Η αντίδραση της γυναίκας κατ ' όνομα παιδαγωγού είναι απολύτως υστερική πως είναι δυνατόν ένας φυσιολογικός άνθρωπος να κάνει χρήση τέτοιας βίας σε ένα μωρό.
Τελικά και δυστυχώς είναι δυνατό και το βλέπουμε μπροστά μας. Δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε το εάν έχουν ληφθεί ήδη μέτρα για την ολοκληρωτική αποχώρηση αυτής της γυναίκας εφ' όρου ζωής από τέτοιες επαγγελματικές δραστηριότητες, ούτε ξέρουμε αν της έχουν ασκηθεί διώξεις. Το μόνο που είμαστε σε θέση να πούμε έστω και μέσα στην αφωνία που μας καταδίκασε αυτό το video είναι πως τέτοιοι άνθρωποι πρέπει να τιμωρούνται παραδειγματικά. Τι άλλο να προσθέσει κανείς...
00:00
01:38

ΥΕΘΑ: Ανησυχώ για την προοπτική ενός ατυχήματος, εξ αιτίας του αποσταθεροποιητικού ρόλου και την προβληματική στάση της Τουρκίας,που περιφρονεί την εθνική μας κυριαρχία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.

υ

Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Αποστολάκης, την Πέμπτη 6 Ιουνίου 2019 συναντήθηκε με τον Αναπληρωτή Υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ, John Sullivan.
Κατά τις εν λόγω επαφές συζητήθηκε το σύγχρονο περιβάλλον ασφαλείας και οι αμυντικές σχέσεις Ελλάδας-ΗΠΑ. 
Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, στις τοποθετήσεις του, επισήμανε το άριστο επίπεδο αμυντικής συνεργασίας Ελλάδας-ΗΠΑ, όπως προκύπτει από το πλήθος των κοινών δραστηριοτήτων που πραγματοποιήθηκαν στο πρόσφατο παρελθόν αλλά και από τον στρατηγικό διάλογο των δύο χωρών που έλαβε χώρα για πρώτη φορά τον Δεκέμβριο του 2018.  Επίσης, τόνισε τις πρωτοβουλίες αμυντικής διπλωματίας που αναλαμβάνει η Ελλάδα για την ανάπτυξη ευρέος πλέγματος διεθνών αμυντικών συνεργασιών με χώρες της Μέσης Ανατολής, των Βαλκανίων και της Βορείου Αφρικής, οι οποίες συμβάλλουν στην ενίσχυση της σταθερότητας και της ειρήνης στην ευρύτερη περιοχή.
Ακολούθως, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας συμμετείχε, ως κεντρικός ομιλητής, στο 8ο ετήσιο συνέδριο ‘’EU and Foreign Policy DefenceForum 2019’’. Το συνέδριο πραγματεύθηκε τη διατλαντική συνεργασία στον τομέα άμυνας και ασφάλειας με επικέντρωση στην πρόοδο που έχει επιτευχθεί στον τομέα άμυνας στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), στην αντιμετώπιση σύγχρονων απειλών και προκλήσεων ασφαλείας, στην τεχνητή νοημοσύνη και στον καταμερισμό βαρών στο πλαίσιο της διατλαντικής συνεργασίας. Βαρύτητα δόθηκε στις σχέσεις ΕΕ-ΝΑΤΟ και στη συνεργασία ΕΕ-ΗΠΑ στον τομέα της άμυνας.
Στη συνέχεια, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας επισκέφθηκε το Μουσείο Μνήμης του Ολοκαυτώματος (United States Holocaust MemorialMuseum).
Ακολουθεί η ομιλία του  Υπουργού Εθνικής Άμυνας στο 8ο ετήσιο συνέδριο ‘’EU and Foreign Policy Defence Forum 2019’’ (απόδοση στα ελληνικά):
‘’Αποτελεί πραγματική τιμή για εμένα να βρίσκομαι μεταξύ εξεχόντων φίλων και συμμάχων ενώ παράλληλα, με μεγάλη μου χαρά, μου δίνεται η ευκαιρία να μοιραστώ τις σκέψεις μου με ένα τόσο εκλεκτό ακροατήριο.
Ειδικά σήμερα που είναι μέρα μνήμης της απόβασης της Νορμανδίας, της 6ης Ιουνίου 1944, και της τελικής μάχης κατά του Ναζισμού, όπου οι σύμμαχοι, αγωνίστηκαν ο ένας στο πλευρό του άλλου, σε μία τιτάνια προσπάθεια, για την ανάκτηση της ελευθερίας και την υπεράσπιση των αρχών και των ιδεωδών της δημοκρατίας και του ουμανισμού.     
            Αυτό το Φόρουμ είναι πολύ σημαντικό και είμαι ευτυχής που βρίσκομαι εδώ. Θα ήθελα να σας παρουσιάσω τη δική μας άποψη όσον αφορά στην άμυνα και ασφάλεια της Ανατολικής Μεσογείου, της εγγύτερης γειτονιάς μας.
            Πρόκειται για μια περιοχή μεγάλης στρατηγικής σημασίας, η οποία χαρακτηρίζεται από μεγάλο εύρος προκλήσεων και κινδύνων, όπως για παράδειγμα τρομοκρατικών ενεργειών, βίαιου εξτρεμισμού, ενεργειακής ανασφάλειας, λαθρεμπορίου, παράτυπης μετανάστευσης και διακίνησης και εμπορίας ανθρώπων.
            Το περιβάλλον ασφαλείας είναι ιδιαίτερα περίπλοκο και ασταθές, καθώς διαμορφώνεται κυρίως από εθνικές αντιπαλότητες, εθνικισμό, συγκρούσεις, ασταθείς δημοκρατίες και αναποτελεσματικούς διοικητικούς θεσμούς. Επιπλέον, η κλιματική αλλαγή, η οικονομική κρίση, η διαφθορά και οι διασυνοριακές οργανωμένες εγκληματικές δραστηριότητες δυσχεραίνουν περαιτέρω την κατάσταση.
Η παράτυπη μετανάστευση και οι μεταναστευτικές ροές στο Αιγαίο είναι μεταξύ των μεγαλύτερων προκλήσεων που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή η Ελλάδα. Επιπλέον, η ενεργειακή ασφάλεια αποτελεί έναν απαιτητικό τομέα για την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Επίσης, οι πρόσφατες εξελίξεις στην περιοχή, όπως για παράδειγμα της Λιβύης και της Συρίας, ευλόγως ελκύουν την προσοχή των κεντρικών γεωπολιτικών δρώντων.
Η αδυναμία αντιμετώπισης αυτών των προκλήσεων θα έχει αναμφίβολα αρνητικές επιπτώσεις στη σταθερότητα της περιοχής, ενώ οι συνέπειες μπορεί να εξαπλωθούν στην εγγύς αλλά και ευρύτερη περιοχή. Δεδομένης της ποικίλης φύσης, κλίμακας και πολυπλοκότητάς τους, απαιτείται συντονισμένη συνεργασία από τους περιφερειακούς και διεθνείς συμμάχους.
Η Ελλάδα, ως ιστορικό προπύργιο της Δημοκρατίας και διαχρονικός πυλώνας σταθερότητας, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη γεωπολιτική διαμόρφωση της περιοχής, ενώ προάγει διαρκώς τη συνεργασία, με στόχο την ενίσχυση της ειρήνης και της ευημερίας στην περιοχή.
Οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, βάσει της παράδοσης αλλά και της κατεύθυνσής τους, θεωρούν τη δέσμευση στην περιφερειακή αλλά και διεθνή ασφάλεια ως μια εκ των υψηλότερων προτεραιοτήτων τους και, κατά συνέπεια, συμμετέχουν σε όλες τις σχετικές προσπάθειες και πρωτοβουλίες. Διατηρώντας σταθερά τα ιδανικά και τη στάση μας, τιμούμε τις δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, της ΕΕ και των Ηνωμένων Εθνών. Ομοίως, τιμούμε τη «δέσμευση κατανομής των υποχρεώσεων» στη Συμμαχία, παραμένοντας μία από τις λίγες χώρες-μέλη του ΝΑΤΟ που τηρούν με συνέπεια τις αμυντικές τους δαπάνες σε ποσοστό πλέον του 2% του ΑΕΠ τους.
Πέραν των ανωτέρω, ενδεικτικό της αφοσίωσης και της προσήλωσής μας στις αρχές και τις προσπάθειες των Ηνωμένων Εθνών, είναι το γεγονός ότι η Ελλάδα παραμένει μεταξύ των 30 χωρών με τη μεγαλύτερη οικονομική συνεισφορά στον προϋπολογισμό των Ηνωμένων Εθνών για την διατήρηση της ειρήνης.
Οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις συμμετέχουν σταθερά σε πλήθος Νατοϊκών επιχειρήσεων, αποστολών και μόνιμων δυνάμεων.
Επίσης, οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις συνεισέφεραν ουσιαστικά στην εκπαίδευση των Συμμάχων και Εταίρων, καθώς και στις προσπάθειες δημιουργίας δυνατοτήτων σε περιφερειακό επίπεδο, προσφέροντας τις υπηρεσίες του Κέντρου Εκπαίδευσης Ναυτικής Αποτροπής (ΚΕΝΑΠ), καθώς και του Πολυεθνικού Κέντρου Εκπαίδευσης Επιχειρήσεων Υποστήριξης της Ειρήνης (ΠΚΕΕΥΕ).
Θα ήθελα ακόμα να τονίσω την σημαντική υποστήριξη που παρέχουμε στις τρέχουσες αποστολές και δραστηριότητες του ΝΑΤΟ και της ΕΕ, με τη συνεισφορά εθνικών μέσων και υποδομών στον όρμο της Σούδας στην Κρήτη. Μια προκεχωρημένη βάση ανασύνταξης, ανεφοδιασμού, επισκευής και εκπαίδευσης, με ποικιλία εγκαταστάσεων και ευκολιών, που αποτελεί ολοκληρωμένη λύση και συνιστά βασικό παράγοντα και πολλαπλασιαστή ισχύος.
Όσον αφορά στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις συνεισφέρουν ενεργά στην ανάπτυξη αποτελεσματικής Κοινής Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας (ΚΠΑΑ), η οποία είναι θεμελιώδης για την ενίσχυση του παγκόσμιου στρατηγικού ρόλου της Ένωσης και συμβάλλει στη «σταδιακή διαμόρφωση κοινής αμυντικής πολιτικής της Ένωσης». Σε αυτό το πλαίσιο, οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις συμμετέχουν σε αποστολές και επιχειρήσεις ΚΠΑΑ της ΕΕ, για την αποτροπή και διαχείριση συγκρούσεων και κρίσεων.
Σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να τονίσω τη σταθερή ανταπόκρισή μας στην πρόσκληση για Μόνιμη Διαρθρωμένη Συνεργασία (PESCO) στην Ευρώπη, μια σημαντική πρωτοβουλία με στόχο τη στενότερη συνεργασία στους τομείς άμυνας και ασφάλειας στην ΕΕ και στα κράτη-μέλη της. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, ηγούμαστε σημαντικών προγραμμάτων PESCO, όπως είναι για παράδειγμα, η Θαλάσσια Επιτήρηση της Ανατολικής Μεσογείου, η Κυβερνοάμυνα, η προκεχωρημένη εκπαίδευση Ελικοπτέρων, η εκπαίδευση στον τομέα των πληροφοριών και το σύστημα διοίκησης διακλαδικών δυνάμεων ειδικών επιχειρήσεων.
Αποτελεί κοινή παραδοχή ότι η ΕΕ και το ΝΑΤΟ αντιμετωπίζουν πληθώρα κοινών προκλήσεων ασφαλείας, οι οποίες απαιτούν συντονισμένες μεμονωμένες και συλλογικές δράσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, έχει δημιουργηθεί μια αμοιβαία επωφελής σχέση μεταξύ των δύο Οργανισμών. 
Οι πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της συνεργασίας ΝΑΤΟ-ΕΕ και η συνεισφορά τους στην ασφάλεια και προστασία των Ευρωπαίων πολιτών θα είναι ιδιαίτερης σημασίας, εφ’ όσον τηρούν τις συμφωνηθείσες βασικές κατευθυντήριες οδηγίες: ειλικρίνεια και διαφάνεια, με σεβασμό στην αυτονομία της διαδικασίας λήψης αποφάσεων.
Κυρίες και Κύριοι,
Ανέφερα νωρίτερα ότι η Ελλάδα προσπαθεί να διασφαλίσει τη σταθερότητα και ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή ενδιαφέροντός μας. Ως σημαντικός παράγοντας στην Ανατολική Μεσόγειο, η Ελλάδα δημιουργεί νέες σχέσεις και ενισχύει εκείνες που είχε ιστορικά δημιουργήσει. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η Ελλάδα και οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις προάγουν την Αμυντική Διπλωματία και διατηρούν άριστες σχέσεις με την πλειοψηφία των χωρών στην ευρύτερη περιοχή, καθώς τυγχάνει γενικής παραδοχής και εκτίμησης.
Διαδραματίζουμε κεντρικό ρόλο στην προαγωγή συνεργασιών και ενεργούμε ως συνδετικός κρίκος μεταξύ των χωρών της Ανατολικής Μεσογείου και του Κόλπου, όπως είναι η Κύπρος, το Μαρόκο, η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Σερβία, το Ισραήλ, η Αίγυπτος, η Ιορδανία και τα ΗΑΕ. Συμμετέχουμε σε πολυμερή αμυντικά σχήματα μεταξύ Ελλάδος-Κύπρου-Ισραήλ, Ελλάδος-Κύπρου-Αιγύπτου και Ελλάδος-Βουλγαρίας-Ρουμανίας-Σερβίας, διεξάγοντας ασκήσεις και πραγματοποιώντας συναντήσεις σε επίπεδο Υπουργών Άμυνας.
Σε αυτό το πλαίσιο, φιλοξενούμε πολυεθνικές ασκήσεις, όπου οι σύμμαχοι και εταίροι μας στο ΝΑΤΟ εκπαιδεύονται από κοινού. Θα ήθελα επίσης στο σημείο αυτό να τονίσω τη διεξαγωγή της αεροπορικής άσκησης ΗΝΙΟΧΟΣ, με τη συμμετοχή των ΗΠΑ, του Ηνωμένου Βασιλείου, των ΗΑΕ, του Ισραήλ, της Ιταλίας, της Αιγύπτου και της Κύπρου.
Η στρατηγική συνεργασία με τις Ηνωμένες Πολιτείες αποτελεί προτεραιότητα για εμάς, στον τομέα της Άμυνας. Θα ήθελα ακόμη να υπογραμμίσω τη διεξαγωγή του πρόσφατου Στρατηγικού Διαλόγου μεταξύ Ελλάδας και Ηνωμένων Πολιτειών τον περασμένο Δεκέμβριο στην Ουάσινγκτον. Είχαμε την ευκαιρία να προωθήσουμε περαιτέρω τη στρατηγική μας συμμαχία.
Σε αυτό το πλαίσιο, καλωσορίζουμε το «Νομοσχέδιο για την Ασφάλεια και την Ενεργειακή Συνεργασία στην Ανατολική Μεσόγειο του 2019», η οποία υποστηρίζεται από τους γερουσιαστές Μενέντεζ και Ρούμπιο, και τονίζω τη σημασία της συμμετοχής του Υπουργού Εξωτερικών Πομπέο στην πρόσφατη τριμερή σύνοδο μεταξύ Ελλάδος-Ισραήλ-Κύπρου.
Γενικά, είμαι βέβαιος ότι βιώνουμε μια εξαιρετική αμυντική συνεργασία με στρατηγικό αποτύπωμα, η οποία μάλιστα δεν έχει ακόμα επιτύχει την πλήρη της δυναμική.
Όσον αφορά στην περιοχή των Βαλκανίων, θεωρώ ότι η Συμφωνία των Πρεσπών αποτελεί ορόσημο για την ειρήνη και τη σταθερότητα. Αποτελεί μοναδικό παράδειγμα επίλυσης, με ειρηνικά μέσα, μιας μακράς διένεξης στα Βαλκάνια. Η Ελλάδα πάντοτε υποστήριζε την ενσωμάτωση των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων στους Ευρωατλαντικούς οργανισμούς.
Η Ελλάδα υποστηρίζει επίσης το μετασχηματισμό των Ενόπλων Δυνάμεων της Βορείου Μακεδονίας, ώστε να γίνουν αξιόπιστος εταίρος και φερέγγυος γείτονας. Προς αυτήν την προσπάθεια, τον προηγούμενο μήνα υπογράφηκε μια διμερής Συμφωνία Αμυντικής Συνεργασίας, ενώ πριν από δύο εβδομάδες ξεκινήσαμε τις δοκιμές πτήσεων Επιτήρησης Εναέριου Χώρου στη Βόρεια Μακεδονία.
Θα ήθελα επίσης να εκφράσω δημόσια την ανησυχία μου σχετικά με τον αποσταθεροποιητικό ρόλο και την προβληματική στάση της Τουρκίας, η οποία εκφράζεται μέσω αβάσιμων ισχυρισμών και οι οποίοι περιφρονούν την εθνική μας κυριαρχία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Συνεπώς, θα πρέπει όλοι να ανησυχούμε διαρκώς για την προοπτική ενός ατυχήματος με πιθανώς πολλαπλές αρνητικές επιπτώσεις.
Επιπρόσθετα, θα ήθελα να εκφράσω την μεγάλη μας ανησυχία για την πρόσφατη απόφαση της Τουρκίας να διεξάγει παράνομες εργασίες γεώτρησης στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Δημοκρατίας της Κύπρου. Έχουμε καλέσει την Τουρκία να σεβαστεί τα δικαιώματα της Κύπρου στην εν λόγω θαλάσσια ζώνη και να αποφύγει περαιτέρω μονομερείς ενέργειες οι οποίες παραβιάζουν το Διεθνές Δίκαιο και υπονομεύουν τη σταθερότητα και την ευημερία στην περιοχή.
Σταθερή πολιτική, αλλά και επιθυμία, της Ελλάδας είναι η ειρηνική συνύπαρξη με τις γείτονες χώρες, με γνώμονα το Διεθνές Δίκαιο, τις ισχύουσες Συνθήκες και τη νομιμότητα. Υπό αυτό το πρίσμα, και με στόχο τη μείωση της έντασης, συναντήθηκα με τον Τούρκο ομόλογό μου και συμφωνήθηκε η προαγωγή των υφιστάμενων Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης. Κατόπιν, τεχνικές αντιπροσωπείες από την Ελλάδα και την Τουρκία πραγματοποίησαν ήδη μια πρώτη συνάντηση, πριν από δύο εβδομάδες, στην Αθήνα. Αναμένουμε να δούμε τη συνέχιση και τη θετική έκβαση αυτών των συναντήσεων.
Κυρίες και Κύριοι,
Σε καιρούς απρόβλεπτων προκλήσεων, οι οποίες υπογραμμίζουν την απαίτηση για προσαρμογή και ευκινησία, η Ελλάδα και οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις παραμένουν στην πρώτη γραμμή, ως κατάλληλες, ικανές, αξιόπιστες, αποτρεπτικές και καταρτισμένες.
Η Ελλάδα, ως αξιόπιστος εταίρος των ΗΠΑ, του ΝΑΤΟ και της ΕΕ στην Ανατολική Μεσόγειο, τα Βαλκάνια και αλλού, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη γεωπολιτική ανάπτυξη της περιοχής.
Με οδηγό την ιστορία και την παράδοσή μας, κρατώντας σταθερή πορεία προς το μέλλον, έχουμε ως προορισμό τη διατήρηση της σταθερότητας, της ασφάλειας, της ειρήνης και της ευημερίας.
Σας ευχαριστώ.’