Τετάρτη 8 Μαρτίου 2017

«Αν πατήσουν στα Ίμια θα χτυπήσουμε»








Σταύρος Λυγερός


Κλιμακώνει επικίνδυνα τις προκλήσεις ο Ερντογάν - Σε κατάσταση επαγρύπνησης Πολεμικό Ναυτικό και Αεροπορία - Αν οι Τούρκοι επιχειρήσουν απόβαση σε ελληνική βραχονησίδα θα υπάρξει άμεσα στρατιωτική εμπλοκή

Η ρίψη πυρών από τουρκική κανονιοφόρο εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων στο Φαρμακονήσι υποχρέωσε τον υπουργό Εξωτερικών να προειδοποιήσει την Τουρκία ότι πλησίασε πολύ να πατήσει την κόκκινη γραμμή. Το μήνυμα ήταν σαφές, αλλά στην Aγκυρα δεν το λαμβάνουν σοβαρά υπόψη. Δεν φαίνεται να τους πείθουν οι διαβεβαιώσεις του Νίκου Κοτζιά ότι η οικονομική κρίση δεν έχει κάμψει ούτε την αποφασιστικότητα της Αθήνας, ούτε τη δυνατότητα των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων να υπερασπίσουν τα εθνικά συμφέροντα.

Η προϊστορία των ελληνοτουρκικών σχέσεων τις τελευταίες δεκαετίες, άλλωστε, τείνει να εδραιώσει και στους νεοοθωμανούς την πεποίθηση πως η Ελλάδα είναι πρακτικά ανίκανη και πολιτικά απρόθυμη να απαντήσει κατά τρόπο που να προκαλέσει κόστος στην Τουρκία. Αν και δεν ομολογείται δημοσίως, αρμόδια πηγή παραδέχεται ότι οι συνεχείς και κλιμακούμενες τουρκικές προκλήσεις, σε συνδυασμό με την απουσία αποτελεσματικών ελληνικών αντιμέτρων, έχουν προκαλέσει ρήγματα στην αξιοπιστία της ελληνικής αποτρεπτικής στρατηγικής. 

Αυτό είναι εξαιρετικά επικίνδυνο, αφού ωθεί τον Ταγίπ Ερντογάν να προχωρήσει παραπέρα στον δρόμο του τυχοδιωκτισμού. Το γεγονός, μάλιστα, ότι είναι απόλυτος άρχων, χωρίς ηγετική ομάδα να αναλύει ορθολογικά τις εκάστοτε συνθήκες και να φιλτράρει τις διαθέσεις του αρχηγού, αυξάνει τις πιθανότητες για παραβίαση των κόκκινων γραμμών. Τα γεγονότα, άλλωστε, έχουν αποδείξει ότι ο Τούρκος πρόεδρος έχει την τάση να αντιδρά σπασμωδικά και να παρασύρεται από τις παρορμήσεις του, αν και όπως όλοι οι αυταρχικοί ηγέτες έχει κι αυτός οξυμένο ένστικτο αυτοσυντήρησης.

Σαφές μήνυμα
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, όμως, το μήνυμα του Νίκου Κοτζιά δεν είναι αποτρεπτική ρητορική χωρίς αντίκρισμα. Έχει ληφθεί η απόφαση ότι σε περίπτωση που οι Τούρκοι επιχειρήσουν να αποβιβάσουν κομάντος σε ελληνική βραχονησίδα θα ενεργοποιηθούν τα σχετικά επιτελικά σχέδια και η νησίδα θα εκκαθαριστεί. Προφανώς, η Αθήνα δεν επιθυμεί τα πράγματα να φτάσουν σ’ αυτό το σημείο και γι’ αυτό εξαντλεί τα περιθώρια υπομονής προκειμένου να μη ρίξει λάδι στη φωτιά. Τέτοιες είναι και οι εντολές που έχουν δοθεί στα σκάφη του Λιμενικού και του Πολεμικού Ναυτικού που περιπολούν στο ανατολικό Αιγαίο. Γι’ αυτό και προ καιρού ο υφυπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός έβαλε στο συρτάρι το σχέδιο για την αξιοποίηση των βραχονησίδων.

Υψηλά ιστάμενη πηγή ξεκαθαρίζει, όμως, ότι είναι διαφορετικής ποιότητας πρόκληση η αποβίβαση κομάντος σε ελληνική νησίδα από μια υπερπτήση, μια παραβίαση των χωρικών υδάτων, ακόμα και από τη ρίψη βολών κοντά στο Φαρμακονήσι. Με άλλα λόγια, υπάρχει ένα όριο για το τι μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει μόνο με διπλωματικές ενέργειες και απλή στρατιωτική παρακολούθηση. Οταν αμφισβητηθεί εμπράκτως η εδαφική ακεραιότητα, η αντίδραση για την προάσπισή της καθίσταται μονόδρομος. Μας διευκρίνισε, μάλιστα, ότι το σαφές αυτό μήνυμα έχει σταλεί όχι μόνο στην Αγκυρα, αλλά και στο ΝΑΤΟ και στις μεγάλες δυνάμεις.

Διαβήματα στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ
Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, ο υπουργός Εξωτερικών πραγματοποίησε διαβήματα στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ, θεωρώντας ότι οι επισκέψεις του αρχηγού της CIA και του αμερικανικού ΓΕΕΘΑ στην Τουρκία έδωσαν την εντύπωση στον Ρετζέπ-Ταγίπ Ερντογάν ότι μπορεί να κλιμακώσει τις προκλήσεις στο Αιγαίο. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, τα διαβήματα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα την άσκηση αμερικανικών πιέσεων προς την Αγκυρα να κατεβάσει τους τόνους. Το κρίσιμο ερώτημα είναι εάν και κατά πόσο ο Ερντογάν, ειδικά αυτή την περίοδο, θα λάβει υπόψη του αυτές τις συστάσεις. Παρότι επιδιώκει να δημιουργήσει μια στενή σχέση με την προεδρία Τραμπ και ως εκ τούτου δεν είναι εύκολο να παρακάμψει τις αμερικανικές συστάσεις, υπάρχουν και λόγοι που τον ωθούν προς την αντίθετη κατεύθυνση.

Πρώτον, έχει ζωτική ανάγκη από μία εύκολη νίκη προκειμένου να αυξήσει τις πιθανότητές του να κερδίσει το κρίσιμο δημοψήφισμα του ερχόμενου Απριλίου, το οποίο θα τον καταστήσει πρόεδρο-σουλτάνο.

Δεύτερον, προς την κατεύθυνση της σκλήρυνσης τον ωθεί και η συμμαχία με τους Γκρίζους Λύκους.

Οι μέχρι τώρα δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι η μάχη θα είναι αμφίρροπη. Το «Ναι» μάλλον έχει ένα μικρό προβάδισμα, αλλά σε καμία περίπτωση δεν υπάρχει βεβαιότητα επικράτησης. Οχι μόνο λόγω της μικρής διαφοράς, αλλά και επειδή η τάση του είναι καθοδική. Υπενθυμίζουμε ότι πριν από λίγους μήνες οι μετρήσεις έδειχναν συντριπτική νίκη του Ερντογάν.

Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, ο Τούρκος πρόεδρος θα κάνει τα πάντα για να κερδίσει το δημοψήφισμα. Εχει αποδείξει, άλλωστε, ότι δεν ορρωδεί προ ουδενός. Υπενθυμίζουμε ότι το 2015, προκειμένου να κερδίσει την κοινοβουλευτική πλειοψηφία, δεν δίστασε να ξαναστήσει κάλπες σε μερικούς μήνες, αφού προηγουμένως είχε τινάξει στον αέρα την ειρηνευτική διαδικασία με τους Κούρδους, οδηγώντας την Τουρκία σε αιματοκύλισμα.

Το σχέδιο β’ του σουλτάνου 
Για κάθε ενδεχόμενο, πάντως, έχει έτοιμο και ένα σχέδιο β'. Το τουρκικό Σύνταγμα προβλέπει ότι εάν τουλάχιστον το 5% του συνολικού αριθμού των μελών της Εθνοσυνέλευσης (550) εκπέσει για οποιονδήποτε λόγο από το αξίωμά του, προκηρύσσονται εκλογές. Εκμεταλλευόμενο αυτή τη διάταξη, το καθεστώς έχει ασκήσει διώξεις με βαρύτατες κατηγορίες σε 28 Κούρδους βουλευτές του κόμματος HDP.

Εάν τελικώς επικρατήσει το «Οχι» στο δημοψήφισμα, οι νεοθωμανοί θα έχουν τη δυνατότητα να υπαγορεύσουν καταδίκες και κατ’ αυτό τον τρόπο θα προκηρυχθούν εκλογές. Ελπίζουν πως με το κουρδικό κόμμα αποκεφαλισμένο θα το αποκλείσουν από την Εθνοσυνέλευση (απαιτείται πάνω από 10% για την είσοδο σε αυτήν) και κατ’ αυτό τον τρόπο θα εξασφαλίσουν μαζί με το σύμμαχο Κόμμα Εθνικιστικής Δράσης (Γκρίζοι Λύκοι) την αναγκαία πλειοψηφία των 2/3 (367 έδρες) για να περάσουν τη συνταγματική αναθεώρηση από τη Βουλή.

Οπως προαναφέραμε, για να κερδίσει το δημοψήφισμα του Απριλίου ο Ερντογάν έχει ζωτική ανάγκη από μια εύκολη νίκη για να τροφοδοτήσει τον εθνικιστικό πυρετό και να συσπειρώσει γύρω του τη «βαθιά Τουρκία». Παρά την προσπάθειά του να βάλει πόδι στην πετρελαιοφόρο Μοσούλη, η άρνηση και της Βαγδάτης και των Κούρδων υποχρέωσε τους Αμερικανούς να αποκλείσουν τους Τούρκους από την επιχείρηση ανακατάληψης της δεύτερης πόλης του Ιράκ από το Ισλαμικό Κράτος. Κατ’ επέκταση, οι Τούρκοι αποκλείστηκαν και από το τραπέζι των διαπραγματεύσεων για τις διευθετήσεις της επόμενης μέρας.

Αλλά και στη Συρία, τα πράγματα δεν πηγαίνουν καλά. Είμαστε στον πέμπτο μήνα από την έναρξη της επιχείρησης «Ασπίδα του Ευφράτη» και η τουρκική στρατιωτική δύναμη δεν έχει ακόμα καταφέρει να καταλάβει πλήρως την πόλη Αλ Μπαμπ. Το γεγονός αυτό και οι συγκριτικά μεγάλες απώλειες σε άνδρες και εξοπλισμό έχουν εγείρει σημαντικά ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα των τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων. Με άλλα λόγια, δεν έχει επιτύχει ούτε εκεί την εύκολη νίκη που έχει ανάγκη για να συντηρήσει το νεοοθωμανικό όραμα, σε μία περίοδο μάλιστα όπου η τουρκική οικονομία δέχεται το ένα πλήγμα μετά το άλλο.

Το Κυπριακό
Αυτός είναι ο λόγος που ο Ερντογάν έχει υποχρεώσει τον Τουρκοκύπριο ηγέτη Μουσταφά Ακιντζί να σκληρύνει τη στάση του στις διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό. Αυτός είναι ο λόγος που ο ίδιος έχει κλιμακώσει τις προκλήσεις στο Αιγαίο. Αυτή τη σκοπιμότητα εξυπηρετεί η επικοινωνιακή καταιγίδα που ενορχηστρώνει το επιτελείο του με προσεγγίσεις τουρκικών ακταιωρών στα Ιμια, με το κυνηγητό σκαφών του Λιμενικού και της τουρκικής Ακτοφυλακής, με υπερπτήσεις μαχητικών πάνω από ελληνικές νησίδες, με τη ρίψη βολών εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων και τη δέσμευση μεγάλων περιοχών του βορείου Αιγαίου για την πραγματοποίηση υδρογραφικών και ωκεανογραφικών ερευνών από το σκάφος «Τσεσμέ» και, τέλος, με την αμφισβήτηση της ελληνικής αρμοδιότητας στον τομέα έρευνας και διάσωσης.

Οι 8 αξιωματικοί και οι 2 καταδρομείς
Το πρόβλημα θα προκύψει εάν ο Ερντογάν παραβιάσει τις κόκκινες γραμμές, παρασυρόμενος αφενός από την αλαζονεία του, αφετέρου από την ανάγκη του για μια εύκολη νίκη. Υπάρχει και ένας τρίτος λόγος που τον ωθεί προς αυτή την κατεύθυνση. Εχοντας νοοτροπία σουλτάνου, εξέλαβε την απόφαση του Αρείου Πάγου για τους οκτώ Τούρκους αξιωματικούς που έχουν ζητήσει άσυλο ως προσβολή προς την Τουρκία και προς το πρόσωπό του. Η Αγκυρα έστειλε και νέο φάκελο, αλλά το πρόβλημα προσλαμβάνει ευρύτερες διαστάσεις λόγω της αίτησης για άσυλο που υπέβαλαν αυτές τις ημέρες δύο Τούρκοι καταδρομείς που εισήλθαν παρανόμως στην Ελλάδα από τον Εβρο. Ολα δείχνουν, μάλιστα, ότι ανήκουν στην ομάδα που επιχείρησε να σκοτώσει τον Ερντογάν το βράδυ του πραξικοπήματος στη Μαρμαρίδα, γεγονός που περιπλέκει την κατάσταση. Ας σημειωθεί ότι αν και για προφανείς λόγους η εξαιρετικά ευαίσθητη αυτή πληροφορία έπρεπε να παραμείνει απόρρητη για να δώσει περιθώρια κινήσεων στην ελληνική κυβέρνηση, μόλις το αίτημα των δύο για παροχή ασύλου έφτασε στην αρμόδια Υπηρεσία, η πληροφορία διέρρευσε, με αποτέλεσμα η Αθήνα να έχει περιέλθει τώρα σε δύσκολη θέση. Η θέση της κυβέρνησης ότι δεν θα επιτρέψει τη μετατροπή της Ελλάδας σε πεδίο αντιπαράθεσης των γκιουλενιστών με τις τουρκικές αρχές δεν λύνει το πρόβλημα. Η υπόθεση αρχίζει να προσλαμβάνει άμεσα και προσωπικό χαρακτήρα, γεγονός που δεν διευκολύνει ορθολογικούς χειρισμούς από την πλευρά του Ερντογάν. Η κλιμάκωση και ο πολλαπλασιασμός των τουρκικών προκλήσεων στον αέρα και τη θάλασσα εμπεριέχουν και έναν πρόσθετο κίνδυνο. Σύμφωνα με πηγή της Πολεμικής Αεροπορίας, οι Ελληνες πιλότοι διαπιστώνουν τους τελευταίους μήνες στις εικονικές αερομαχίες πως απέναντί τους συνήθως δεν έχουν έμπειρους αντιπάλους, αλλά νέους που επιδεικνύουν μεγάλη νευρικότητα και δεν φαίνονται ικανοί να διαχειριστούν τις έτσι κι αλλιώς δύσκολες καταστάσεις. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι πιθανότητες να προκύψει ένα θερμό επεισόδιο έχουν αυξηθεί πολύ. Και ένα θερμό επεισόδιο δεν είναι δεδομένο πάντα ότι μπορεί να ελεγχθεί.

4 + 1 λόγοι που «φρενάρουν» τον Ερντογάν 
Γιατί το σενάριο πρόκλησης ελληνοτουρκικής σύρραξης δεν είναι στην ατζέντα του Τούρκου προέδρου
Μία ορθολογική εκτίμηση των δεδομένων οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι νεοοθωμανοί δεν έχουν την πολυτέλεια να προκαλέσουν σύγκρουση με την Ελλάδα. Δεν είναι απλώς η μη αποτελεσματική στρατιωτική εμπλοκή τους στη Συρία, αλλά και άλλοι λόγοι που λειτουργούν απαγορευτικά.

1ον: επειδή κατά γενική ομολογία το συνεχιζόμενο κύμα εκκαθαρίσεων στις τουρκικές Ενοπλες Δυνάμεις έχει πλήξει καίρια όχι μόνο το ηθικό, αλλά και το αξιόμαχό τους.

2ον: Επειδή ο Τ. Ερντογάν δεν θεωρεί ότι η εκκαθάριση έχει ολοκληρωθεί και γι’ αυτό συνεχίζει να μην εμπιστεύεται ακόμα και τους αξιωματικούς που ο ίδιος έχει ορίσει σε ηγετικές θέσεις. Επειδή σε περίπτωση πολεμικής εμπλοκής με την Ελλάδα οι στρατηγοί εκ των πραγμάτων θα αποκτήσουν μεγάλα περιθώρια αυτονομίας κινήσεων, φοβάται ότι ίσως τα χρησιμοποιήσουν για να τον ανατρέψουν.

3ον: Επειδή οι Τούρκοι είναι βαθύτατα διχασμένοι σε υποστηρικτές και εχθρούς του Τ. Ερντογάν.

4ον: Επειδή σε περίπτωση ελληνοτουρκικής σύρραξης εκ των πραγμάτων θα διευρυνθούν τα περιθώρια της αντάρτικης δράσης του PKK, αλλά και τα περιθώρια για τρομοκρατικές επιθέσεις των τζιχαντιστών.

5ον: Επειδή η εικόνα και τα διπλωματικά ερείσματα της Τουρκίας στη Δύση είναι στο χειρότερο σημείο εδώ και δεκαετίες, ενώ και η ρωσοτουρκική προσέγγιση έχει αρχίσει να μπάζει νερά.
Για όλους αυτούς τους λόγους, το σενάριο πρόκλησης ελληνοτουρκικής σύρραξης δεν είναι στην ατζέντα του Τούρκου προέδρου. Το γεγονός αυτό, ωστόσο, δεν τον εμποδίζει να χρησιμοποιεί την απειλή στρατιωτικής βίας ως πολιτικό όπλο, όπως έκαναν και οι κεμαλικοί προκάτοχοί του. Οπως προαναφέραμε, άλλωστε, είναι κοινή πεποίθηση στην Αγκυρα ότι το ελληνικό πολιτικό σύστημα είναι απρόθυμο και ανίκανο να αντιδράσει δυναμικά. Αυτό γενικά δεν είναι λάθος, αλλά, όπως πάντα, έτσι και εδώ υπάρχουν όρια.

http://www.protothema.gr/blogs/blogger/post/659055/an-patisoun-sta-imia-tha-htupisoume/

Η συνάντησή μας στη Ροδαυγή








   Την Κυριακή 05 Μαρτίου "πήραμε" τα βουνά και πήγαμε στη Ροδαυγή , ένα χωριό, που πραγματικά  σε αφήνει άφωνο με την γραφικότητά του, την μοναδική θέα προς τα χιονισμένα Τζουμέρκα την "φιδίσια" κοιλάδα του ποταμού Αράχθου και τα γραφικά χωριά Ράμια, Μικροσπηλιά, Φτέρη, Κρυονέρι, Λεπιανά, Καταρράκτη, Κυψέλη, Δίστρατο και Ανεμορράχη.  

   Η καλή παρέα, η κουβεντούλα, και η απόλαυση, αρχικά του καφέ και στη συνέχεια, του τσίπουρου, το κρασιού, τα μεζεκλίκια και τα μοναδικά γλυκά της Βαγγελιώς, μας έκαναν να ξεφύγουμε για λίγο από τα προβλήματα που μας ταλανίζουν.

ΥΓ. Λόγω βλάβης της κάρτας μνήμης της φωτογραφικής μηχανής, δεν υπάρχουν  φωτογραφίες 
















Τρίτη 7 Μαρτίου 2017

ΑΝΥΕΘΑ: Δεν υπάρχουν γκρίζες ζώνες στο Αιγαίο και τα σύνορα μας είναι απαραβίαστα και οι Ένοπλες Δυνάμεις μας είναι πάντα έτοιμες




Δημήτρης Βίτσας: «Όταν θα έρθουν στη Βουλή τα μέτρα θα ψηφιστούν»


Συνέντευξη ΑΝΥΕΘΑ Δημήτρη Βίτσα στην ιστοσελίδα periodico.gr και στους δημοσιογράφους Ιάσονα Πιπίνη και Αμαλία Κολονέλου


    Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Βίτσας σε συνέντευξη που παραχώρησε στην ιστοσελίδα periodico.gr και στους δημοσιογράφους Ιάσονα Πιπίνη και Αμαλία Κολονέλου, ανέφερε τα παρακάτω:

    Κύριε Υπουργέ η αντιπολίτευση υποστηρίζει ότι χάθηκε πολύτιμος χρόνος και ότι αυτός ο χρόνος που χάθηκε θα αυξήσει το λογαριασμό. Εάν έρθουν μέτρα στη Βουλή, όπως για παράδειγμα περικοπή κύριων συντάξεων, εσείς θα τα ψηφίσετε;

    Κατ’ αρχήν δεν πρόκειται να έρθει κάτι στη Βουλή χωρίς να είναι συνεννοημένο από όλη την κυβέρνηση. Οι υπουργοί αλλά και οι βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος δεν εκπλήσσονται, όταν έρχεται κάτι στην Βουλή έχουν προαποφασίσει τι θα κάνουν.

    Αν λοιπόν έρθουν οι βουλευτές αντιμέτωποι με κάτι τέτοιο;

    Έχουν προαποφασίσει τι θα κάνουν, άρα όταν θα έρθει κάτι στη Βουλή θα ψηφισθεί. Είμαστε τώρα στη φάση του τέλους της τεχνικής διαπραγμάτευσης. Άρα πρέπει να δούμε όλα τα στοιχεία πάνω στο τραπέζι. Γιατί αυτό που ανέφερα προηγουμένως το μηδέν δημοσιονομικό αποτέλεσμα έχει να κάνει με πιθανά μέτρα και με αντίστοιχα θα έλεγε κανένας μέτρα από την άλλη την πλευρά.

    Δεν πρέπει να πειραχτεί το διαθέσιμο εισόδημα στα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα

    Εγώ θεωρώ ότι το ζήτημα που έχει βγει, γιατί δεν αφορά κατά κύριο λόγο τις συντάξεις, με μια έννοια αυτές που βγαίνουν τώρα είναι ορισμένες και χαμηλότερες από τις προηγούμενες αλλά την προσωπική διαφορά. Δηλαδή αυτό είναι το βασικό ζήτημα και η άποψη η δική μου είναι ότι δεν ξέρω πως θα πάει αλλά το διαθέσιμο εισόδημα ή η διαθέσιμη δυνατότητα δαπανών δεν θα πρέπει να πειραχτεί ιδιαίτερα για αυτό τον κόσμο που μπορούμε να τον ονομάσουμε χαμηλότερη κατηγορία ή και για να το προσδιορίσω πιο συγκεκριμένα αυτό που θα λέγαμε μεσαίο και προς τα κάτω εισόδημα. Γιατί όταν λέμε χαμηλότερη κατηγορία συνήθως συζητάμε μόνο για ποσά 500 - 600 ευρώ το μήνα, δεν εννοώ αυτό το πράγμα εννοώ πολύ παραπάνω.

    Καταλαβαίνω όμως, ότι δεν είναι κόκκινη γραμμή για εσάς η μείωση των κύριων συντάξεων, ενδεχομένως εάν αυτή γίνει σε μικρό ποσοστό;

    Θα έλεγα ότι η κύρια σύνταξη δεν θα πειραχτεί. Αυτό είναι το βασικό ζήτημα, προσπαθώ να προσδιορίσω το εξής, ότι εάν υπάρχει μέσω διαφόρων τρόπων μια μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος υπάρχουν και άλλα μέτρα που αναπληρώνουν αυτή τη μείωση. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα που αν και έχει μονομέρεια είναι από τα κεντρικά. Αν έχουμε μείωση του αφορολόγητου και συγχρόνως έχουμε μείωση του ΦΠΑ στα ζητήματα της ενέργειας συν κάτι άλλο, τότε τα λεφτά που χάνεις είναι τα λεφτά που κερδίζεις, ας το πω με αυτόν τον τρόπο. Αυτός είναι και ο στόχος.

    Ο Αμερικανός πρέσβης δήλωσε ότι ανησυχεί για θερμό επεισόδιο στο Αιγαίο. Ανησυχεί η ελληνική κυβέρνηση και τι κάνετε για αυτό;

    Θεωρώ ότι έχοντας παρακολουθήσει όλη την ομιλία του Αμερικανού πρέσβη, μπορούμε να δούμε την επισήμανση του από πολλές πλευρές. Δεν την βλέπω από την πλευρά του πανικού ή της ανησυχίας άλλα του τι μπορούμε να κάνουμε ώστε να ελαχιστοποιήσουμε τις πιθανότητες ενός ατυχήματος.

    Από τη δική μας την πλευρά έχουμε πει ξεκάθαρα ότι πρέπει να αντιμετωπίζουμε την κατάσταση με νηφαλιότητα, με ψυχραιμία και με αποφασιστικότητα. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι δεν είμαστε σε μια πολιτική στην οποία ήταν η Ελλάδα για κάποια χρόνια, ότι κάνουμε ότι δεν βλέπουμε, αλλά συγχρόνως δεν είμαστε και ποτέ δεν ήμασταν σε μια επιθετικού χαρακτήρα πολιτική.

    Είμαστε στην πολιτική ότι κάθε φορά που θα γίνεται παραβίαση θα την αντιμετωπίζουμε, κάθε φορά που θα υπάρχει μια τεχνητή ένταση θα την επισημαίνουμε και συγχρόνως θα διεθνοποιούμε κινήσεις οι οποίες θεωρούμε μέσα σε εισαγωγικά ότι πιθανά απειλούν την εθνική μας κυριαρχία αυτό είναι το ένα ζήτημα.

    Τώρα τι ζητάμε με αυτή την επισήμανση: Έχουμε συμμάχους και μάλιστα κοινούς συμμάχους με τη γείτονα χώρα. Αυτό που ζητάμε είναι στα διεθνή fora να υπάρχει μια φωνή η οποία να λέει ότι υπάρχει το Διεθνές Δίκαιο το οποίο πρέπει να σεβόμαστε και ότι υπάρχει και η κυριαρχία κράτους που πρέπει να σεβόμαστε. Αυτό στην ουσία δημιουργεί μείωση της πιθανότητας του οποιαδήποτε ατυχήματος.

    Και θα ήθελα να βάλω και δυο διαστάσεις. Δεν έχει νόημα να επισημαίνεις μόνο το ατύχημα αλλά και το τι κάνεις μιας και μιλάς για ατύχημα και δεν μιλάς για δόλια δραστηριότητα. Άρα το ένα ζήτημα είναι αυτό. Δεύτερον, η ιδία η Ευρωπαϊκή Ένωση στην πράξη να εφαρμόσει -έχω δει μια κάποια αλλαγή- την αντίληψη ότι τα ανατολικά σύνορα της Ελλάδας είναι ανατολικά σύνορα της Ευρώπης και δεν αφορά μόνο αυτά τα ζητήματα των παραβιάσεων αλλά και τα ζητήματα του προσφυγικού και πάει λέγοντας.

    Και το τρίτο, μέσα σε αυτή τη διαδικασία, σε σχέση με τους δανειστές, πρέπει να γίνει κατανοητό ότι υπάρχει μια σειρά από δαπάνες, ιδιαίτερα στο ΥΕΘΑ, οι οποίες προέρχονται εκ του γεγονότος ότι έχεις πιθανή απειλή.
    Το πιο απλό παράδειγμα: Όταν γίνει μια παραβίαση λέμε ότι εμείς την αντιμετωπίζουμε με αντίστοιχη αποτροπή. Αυτό, ανάμεσα στα άλλα, είναι κόστος. Δεν το βάζω πρώτο, αν θέλετε με μια έννοια το βάζω τελευταίο, αλλά το επισημαίνω.
    Μιλήσατε για νηφαλιότητα και ότι είναι σημαντικό να μειωθεί η πιθανότητα ενός ατυχήματος. Η δήλωση του κ. Καμένου ότι αν πατήσουν στα Ίμια οι Τούρκοι να δούμε πως θα φύγουν, κινείται προς αυτή την κατεύθυνση;
    Μην αντιμετωπίζετε τη δήλωση πέρα από το στυλ που έχει ο καθένας, μεμονωμένα. Πρέπει να αντιμετωπίζεται μέσα σε ένα συνολικό πλαίσιο. Και τις δημοσιογραφικές ερωτήσεις συγχρόνως.
    Για εμάς δεν υπάρχουν γκρίζες ζώνες στο Αιγαίο και τα σύνορα μας είναι απαραβίαστα και οι Ένοπλες Δυνάμεις μας είναι πάντα έτοιμες με βάση το καθήκον που έχουν εκ του Συντάγματος να τα υπερασπιστούν.
    Σε αυτή την γενική λογική εγώ θέλω να το βάλω. Και αν θέλετε, πάρτε τη λέξη που ανέφερα, νηφαλιότητα. Τι σημαίνει; Ότι με καθαρό μυαλό αναλύεις την κατάσταση. Όταν αναλύεις την κατάσταση θα δεις ότι μια σειρά από παραβιάσεις και τεχνητές εντάσεις έχουν συγκεκριμένη κατεύθυνση. Και η κατεύθυνση αυτή έχει να κάνει και με τα εσωτερικά της Τουρκίας, και όχι μόνο με το δημοψήφισμα. Έχουμε να κάνουμε με μια χώρα που είναι πληγωμένη από την απόπειρα πραξικοπήματος, δεν πηγαίνω ακόμη παραπέρα… Με το τι συμβαίνει στα νότια και στα ανατολικά της σύνορα, και πως έστω και τεχνητά «χτυπάς το σαμάρι για να ακούσει άλλος», αυτό είναι το βασικό και πως αναλύεις πόσο πιθανή είναι η πραγμάτωση των όσων λέγονται.
    Ψυχραιμία. Ψυχραιμία σημαίνει ότι κάνοντας αυτή την ανάλυση επεξεργάζεσαι πολλαπλά σενάρια για τα οποία φτιάχνεις και τα αντίστοιχα πλάνα.
    Πιστεύετε ότι η κυβέρνηση Σημίτη έκανε λάθος κινήσεις το 1996 στη διαχείριση των γεγονότων στα Ίμια; Πάντως, αποφεύχθηκε μια πολεμική σύρραξη στο Αιγαίο.
    Θα σας απαντήσω πολύ απλά. Ρωτήστε όποιον άνθρωπο φοράει στολή τι έγινε τότε και θα σας απαντήσει ότι ήταν μια κατάσταση υπερβολικής υποχωρητικότητας, με την οποία εγώ δεν συμφωνώ.
    Δεν εννοώ ότι έπρεπε να γίνει πόλεμος, αλλά εννοώ, αντίθετα το απεύχομαι πλήρως και για τότε, το γεγονός ότι δεν υπήρχε η πολιτική κατά κύριο λόγο προετοιμασία, δεν μπορώ να μιλήσω για το αν υπήρχε η στρατιωτική προετοιμασία, αντιμετώπισης μιας τέτοιας κρίσης είναι τόσο πολύ δεδομένο που όποιος πάει στις εφημερίδες και στα μέσα της εποχής την καταλαβαίνει αμέσως.
    Όταν αρχίζουμε και συζητάμε για ανέμους που θα πάρουν τη σημαία και μια σειρά από άλλα πράγματα, ακόμη και να γίνεται αυτό το γεγονός και οι αρμόδιοι υπουργοί να δίνουν συνεντεύξεις εκείνη την ώρα στην τηλεόραση και να μη σηκώνονται να φύγουν, καταλαβαίνετε ότι δεν υπήρχε καμία προετοιμασία. Δεν λέω ότι οι άνθρωποι δεν ήθελαν να είναι προετοιμασμένοι, δεν ήταν όμως.
    Επειδή προηγουμένως μιλήσατε για το κόστος, τι θα γίνει τελικά με τα F-35; Θα προχωρήσει η αγορά τους;
    Γίνεται μια μεγάλη κουβέντα η οποία εγώ λέω ότι είναι για την κουβέντα. Εμείς έχουμε αποφασίσει να αναβαθμίσουμε τον στόλο των μαχητικών αεροσκαφών που έχουμε. Τα περισσότερα από αυτά είναι F-16. Αυτός είναι ο κύριος στόχος μας. Ό,τι έχουμε κάνει εδώ και αρκετό καιρό έχει να κάνει με το πώς θα το αναβαθμίσουμε και πως αυτό το κόστος θα αντιστοιχεί και στο οικονομικό πλαίσιο της εποχής.
    Το θεωρώ πάρα πολύ φυσιολογικό όταν υπάρχει και ένα νέο όπλο, ένα νέο αεροπλάνο, να θέλεις να μάθεις όσο το δυνατόν περισσότερα για αυτό. Να δεις πόσο χρειαζούμενο είναι, ποιες είναι οι οικονομικές σου δυνατότητες και τι μπορείς να κάνεις.
    Από την άποψη των οικονομικών δυνατοτήτων λέω ότι αφού χάσαμε την ευκαιρία τα προηγούμενα χρόνια σαν χώρα να ενταχθούμε σε αυτό το πρόγραμμα… Λέω και την άποψη μου, ότι όταν γινόταν αυτό έπρεπε να ενταχθούμε, αλλά χωρίς να κάνω κριτική και στις προηγούμενες κυβερνήσεις που δεν το ενέταξαν. Γνωρίζοντας πλέον καλά το πρόγραμμα και πως εξελίσσεται από την πλευρά της αμερικανικής κυβέρνησης, ξέρω ότι τα οικονομικά δεν τα έχουμε, και ακόμη και να τα είχαμε θέλει πάρα πολύ χρόνο αυτή η διαδικασία.
    Επαναλαμβάνω κάτι που υπάρχει στην εθνική βιομηχανική αμυντική στρατηγική που ψηφίστηκε από το ΚΥΣΕΑ πριν από μερικές μέρες, ότι όταν κάνεις μια αγορά δεν μετράς μόνο πόσο κοστίζει να το αγοράσεις, αλλά όλο τον κύκλο ζωής τους. Εδώ μιλάμε για τεράστια ποσά που δεν νομίζω ότι αυτή τη στιγμή τα αντέχουμε. Τώρα, υπάρχουν άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία;
    Συζητήσεις γίνονται, εγώ δεν μπορώ να καταπιαστώ με τέτοια και να δώσω τη σοβαρότητα που πρέπει κάθε φορά να τους δώσεις.
    Μένουμε κατά κύριο λόγο εκεί θα είναι μια πολύ γενναία πράξη και θα θωρακίσει ακόμη περισσότερο την άμυνα μας η αναβάθμιση του στόλου των μαχητικών μας αεροσκαφών, δεν λέω την αναβάθμιση των F16, λέω την αναβάθμιση του στόλου, αλλά μέσα στα δημοσιονομικά μας πλαίσια.

    Πρόεδρος της Δημοκρατίας: Δεν νοούνται γκρίζες ζώνες στο Αιγαίο - Αυτονόητο δικαίωμα η θωράκιση των Δωδεκανήσων ΒΙΝΤΕΟ



    Σημεία αντιφώνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας κ.Προκόπιου Παυλόπουλου κατά την ανακήρυξή του σε Επίτιμο Δημότη του Δήμου Ρόδου

    Κύριε Δήμαρχε,
    Σας ευχαριστώ θερμώς για την τιμή που μου περιποιείτε, ανακηρύσσοντάς με Επίτιμο Δημότη σας. Έχοντας πλήρη επίγνωση του ότι, όπως επανειλημμένως έχω τονίσει σε ανάλογες περιστάσεις, η τιμή αυτή δεν αφορά το πρόσωπό μου αλλά τον θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας, θέλω να σας διαβεβαιώσω πως έχω επίσης πλήρη επίγνωση του ότι η ανακήρυξή μου ως Επίτιμου Δημότη του Δήμου Ρόδου μου επιβάλλει, μεταξύ άλλων, και το αντίστοιχο χρέος υπεράσπισης της Ιστορίας της Ρόδου. Μιας ένδοξης Ιστορίας χιλιετιών, την οποία λαμπρύνει επιπροσθέτως το απαράμιλλο κάλλος της Ρόδου, κάλλος που της έχει δώσει την θέση η οποία της ανήκει παγκοσμίως.
    I. Με βάση τα όσα προανέφερα, και τιμώντας εμπράκτως την σημερινή μεγάλη επέτειο, επιτρέψατέ μου να σας εκθέσω τα όσα συνάγονται, με βάση το σύνολο του διεθνούς δικαίου, από τις διατάξεις περί παραχώρησης των Δωδεκανήσων στην Ελλάδα. Και εδώ θέλω να κάνω τις εξής δύο διευκρινίσεις:
    Α. Πρώτον, ότι τα συμπεράσματα αυτά δεν αφορούν μόνο την υπεράσπιση των συνόρων, της εδαφικής ακεραιότητας και της κυριαρχίας της Χώρας μας αλλά και την συνακόλουθη υπεράσπιση των συνόρων, της εδαφικής ακεραιότητας και της κυριαρχίας της ίδιας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δοθέντος ότι η Ελλάδα ήταν, είναι και θα παραμείνει αναπόσπαστο και θεμελιώδες μέρος του Ευρωπαϊκού Οικοδομήματος.
    Β. Δεύτερον, τα ίδια συμπεράσματα απευθύνονται, στηριζόμενα στο με το αμάχητο τεκμήριο της συμφωνίας τους με το διεθνές και το ευρωπαϊκό δίκαιο στο σύνολό τους, προς κάθε κατεύθυνση. Πρωτίστως δε προς εκείνους οι οποίοι είτε επινοούν δήθεν «γκρίζες ζώνες» στο Αιγαίο, είτε διεκδικούν εδάφη που δεν τους ανήκουν είτε, τέλος, αμφισβητούν την πλήρη κυριαρχία της Ελλάδας επί των Δωδεκανήσων. 
    Βεβαίως με έμφαση στο αυτονόητο δικαίωμα της Ελλάδας να τα θωρακίζει αμυντικά εναντίον κάθε επιβουλής, με όλα τα διαθέσιμα μέσα.
    II. Το καθεστώς της τελικής παραχώρησης των Δωδεκανήσων στην Ελλάδα διέπεται από τις διατάξεις της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων (Απρίλιος του 1947) μεταξύ των Συμμάχων, νικητών του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου, και της Ιταλίας. Ιδιαίτερη σημασία, εντός αυτού του θεσμικού πλαισίου, έχουν οι διατάξεις του άρθρου 14 της ως άνω Συνθήκης, σύμφωνα με τις οποίες: 
    «1. Η Ιταλία εκχωρεί εις την Ελλάδα εν πλήρει κυριαρχία τας νήσους της Δωδεκανήσου τας κατωτέρω απαριθμουμένας, 
    ήτοι: Αστυπάλαιαν, Ρόδον, Χάλκην, Κάρπαθον, Κάσον, Τήλον, Νίσυρον, Κάλυμνον, Λέρον, Πάτμον, Λιψόν, Σύμην, Κω και Καστελλόριζον ως και τας παρακειμένας νησίδας. 
    2. Αι ανωτέρω νήσοι θα αποστρατιωτικοποιηθώσι και θα παραμείνουν αποστρατιωτικοποιημέναι». Από τις διατάξεις αυτές, ερμηνευόμενες με βάση το σύνολο, όπως ήδη τόνισα, του διεθνούς δικαίου -άρα και με βάση τις γενικές αρχές που διέπουν την ερμηνεία του διεθνούς και του ευρωπαϊκού δικαίου- συνάγονται και τα ακόλουθα ως προς το σημερινό καθεστώς των Δωδεκανήσων.
    Α. Η διατύπωση της παραγράφου 1 του άρθρου 14 της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων είναι τόσο σαφής, ώστε δεν αφήνει περιθώριο αμφιβολίας ως προς την ουσία και την έκταση της κυριαρχίας της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης επί των Δωδεκανήσων. Ειδικότερα:
    1. Η κυριαρχία αυτή είναι «πλήρης», πράγμα το οποίο σημαίνει ότι ουδένα περιορισμό επιδέχεται κατά την άσκησή της. Το δε περιεχόμενο της «πλήρους» κυριαρχίας προσδιορίζεται, ως προς τα Δωδεκάνησα, με βάση τους κανόνες του ισχύοντος Ελληνικού Συντάγματος περί κυριαρχίας καθώς και με βάση τις περί κυριαρχίας των κρατών-μελών διατάξεις ιδίως του άρθρου 4 παρ. 2 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣυνθΕΕ), δοθέντος ότι η Ελλάδα είναι κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 
    Οιαδήποτε λοιπόν αμφισβήτηση της ερμηνείας των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου 14 της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων συνιστά, αυτοθρόως, παραβίαση του διεθνούς και του ευρωπαϊκού δικαίου.
    2. Η κυριαρχία της Ελλάδας, με την ως άνω έννοια, εκτείνεται όχι μόνον εφ’ όλων των νήσων που αναφέρονται ρητώς στην παράγραφο 1 του άρθρου 14 της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων αλλά, κατά την κατηγορηματική διατύπωση της κατά τα ανωτέρω παραγράφου, και επί των «παρακειμένων νησίδων» στο σύνολό τους. Επειδή δε οι διατάξεις αυτές ουδεμία διάκριση κάνουν εν προκειμένω, η διατύπωσή τους καταλαμβάνει τις κάθε είδους «παρακείμενες νησίδες», ανεξαρτήτως μεγέθους τους ή άλλου χαρακτηριστικού τους (π.χ. κατοικημένες ή μη). 
    Υπό το πρίσμα δε αυτό είναι προφανές πως και στην περιοχή των Δωδεκανήσων δεν είναι νοητές, από πλευράς διεθνούς δικαίου, «γκρίζες ζώνες» αναφορικά με την έκταση και το περιεχόμενο της Ελληνικής και Ευρωπαϊκής κυριαρχίας στην ως άνω περιοχή.
    Β. Ως προς την αποστρατιωτικοποίηση των Δωδεκανήσων, την οποία προβλέπουν οι διατάξεις του άρθρου 14 παρ. 2 της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων, με βάση τους κανόνες του διεθνούς δικαίου ισχύουν τα εξής:
    1. Τα περί αποστρατιωτικοποίησης των Δωδεκανήσων, κατά τις διατάξεις του άρθρου 14 παρ. 2 της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων, πρέπει να ερμηνεύεται και υπό το φως της εκ μέρους της Ελλάδας άσκησης, έναντι της Τουρκίας, του δικαιώματος προληπτικής άμυνας («anticipatory self-defence»), ιδίως μετά το 1974 και κατ’ ακολουθία της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο και της εντεύθεν ραγδαίας και απροκάλυπτης αύξησης της επιθετικότητας της Τουρκίας εις βάρος της Χώρας μας.
    α) Το δικαίωμα προληπτικής άμυνας θεμελιώνεται στις διατάξεις του άρθρου 51 του Χάρτη του ΟΗΕ, οι οποίες καθιερώνουν –και μάλιστα ως jus cogens- το φυσικό δικαίωμα της «ατομικής ή συλλογικής νόμιμης άμυνας» κράτους-μέλους του ΟΗΕ. 
    Παρά δε την διατύπωση των ως άνω διατάξεων που, prima faciae, φαίνεται να θέτουν ως προϋπόθεση της προληπτικής άμυνας την εκδηλωμένη ένοπλη επίθεση, η μεγάλη πλειοψηφία των διεθνολόγων αλλά και η ίδια η διεθνής πρακτική δέχονται ότι για την άσκηση του δικαιώματος προληπτικής άμυνας αρκεί και η επικείμενη απειλή, πολλώ μάλλον η απειλή χρήσης βίας, η οποία και συνιστά ευθεία παραβίαση των διατάξεων του άρθρου 2 παρ. 4 του Χάρτη του ΟΗΕ. Έτσι π.χ. οι ΗΠΑ, μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001, προσέφυγαν στην άσκηση του δικαιώματος προληπτικής άμυνας –και μάλιστα χωρίς χρονικό περιορισμό, αφού η απειλή εμφανίζεται επικείμενη επ’ αόριστο- ως νόμιμης προληπτικής δράσης λόγω επικείμενης απειλής και, κατ’ ακολουθία, επικείμενης επίθεσης. 
    Την άποψη αυτή υιοθέτησε πλήρως ο ίδιος ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ, δηλώνοντας –στις 21 Μαρτίου 2005- μεταξύ άλλων και ότι: «Επικείμενες απειλές καλύπτονται πλήρως από το άρθρο 51, το οποίο διασφαλίζει το φυσικό δικαίωμα των κυρίαρχων κρατών να αμυνθούν εναντίον ένοπλης επίθεσης».
    β) Ενόψει των προεκτεθέντων, a fortiori η Ελλάδα νομιμοποιείται, όταν και εφόσον το κρίνει σκόπιμο για την άμυνά της, να κάνει χρήση και ως προς τα Δωδεκάνησα του κατά τις διατάξεις του άρθρου 51 του Χάρτη του ΟΗΕ δικαιώματος προληπτικής άμυνας έναντι της Τουρκίας, δίχως μάλιστα χρονικό περιορισμό. Και τούτο διότι, ιδίως μετά το 1974 κατά τ’ ανωτέρω, η απειλή χρήσης βίας εκ μέρους της Τουρκίας –άρα η συνακόλουθη επικείμενη απειλή, όπως προεκτέθηκε- είναι αφενός κάτι παραπάνω από προφανής, και δη με επανειλημμένες και διαφόρων μορφών προκλήσεις και, αφετέρου, διαρκής όπως καταδεικνύει ακόμη και η σημερινή τουρκική συμπεριφορά στο Αιγαίο. Πρόσθετη απόδειξη συνιστά και το γεγονός του, εντελώς αντίθετου με κάθε έννοια του διεθνούς δικαίου, «casus belli» της Τουρκίας ως προς την επέκταση των χωρικών υδάτων της Ελλάδας.
    2. Πέραν όμως της ως άνω επιχειρηματολογίας η Τουρκία δεν έχει, εν πάση περιπτώσει, δικαίωμα να επικαλείται την Συνθήκη Ειρήνης των Παρισίων του 1947. Και τούτο διότι:
    α) Οι διατάξεις των άρθρων 34, 35 και 36 της προαναφερόμενης Συνθήκης της Βιέννης περί του Δικαίου των Διεθνών Συνθηκών (1969) ορίζουν, μεταξύ άλλων, και ότι:

    α1) Κάθε συνθήκη ισχύει –επέκεινα δε δημιουργεί δικαιώματα και υποχρεώσεις- μόνον μεταξύ των συμβαλλόμενων μερών. Έναντι, λοιπόν, τρίτων κρατών η συνθήκη συνιστά «res inter alios acta».
    α2) Εξ αυτού του λόγου μια συνθήκη δημιουργεί υποχρέωση για τρίτο κράτος μόνο υπό την διπλή προϋπόθεση ότι από τη μια πλευρά αυτή είναι η πρόθεση των συμβαλλόμενων μερών και, από την άλλη πλευρά, το τρίτο κράτος έχει αποδεχθεί την υποχρέωση ρητώς και εγγράφως.
    α3) Κατά λογική νομική ακολουθία, μια συνθήκη δημιουργεί δικαίωμα για τρίτο κράτος μόνον υπό την, επίσης διπλή, προϋπόθεση ότι τα συμβαλλόμενα μέρη επιδιώκουν δια της συνθήκης εκχώρηση δικαιώματος στο τρίτο κράτος και, από την άλλη πλευρά, το τελευταίο συγκατατίθεται προς τούτο.
    β) Η Τουρκία δεν είναι, υφ’ οιανδήποτε νομικώς παραδεκτή έννοια, συμβαλλόμενο μέρος στην Συνθήκη Ειρήνης των Παρισίων του 1947. Άρα η συνθήκη αυτή, ως προς την οποία η Τουρκία είναι τρίτο κράτος, δεν δημιουργεί δικαιώματα ή υποχρεώσεις υπέρ η εις βάρος της αντιστοίχως. Επιπλέον:
    β1) Ουδεμία διάταξη της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων -όπως άλλωστε αποδεικνύει η ως τώρα εφαρμογή της- τεκμηριώνει, έστω και καθ’ υποφοράν, ότι τα συμβαλλόμενα μέρη επιδίωξαν δι’ αυτής να εκχωρήσουν οιοδήποτε δικαίωμα στην Τουρκία, πολλώ δε μάλλον δικαίωμα σχετικό με την αποστρατιωτικοποίηση των Δωδεκανήσων. 
    Πραγματικά, όπως ανενδοιάστως προκύπτει από τις περιστάσεις, υπό τις οποίες είχε συναφθεί η Συνθήκη Ειρήνης των Παρισίων το 1947, η αποστρατιωτικοποίηση των Δωδεκανήσων αποφασίσθηκε ύστερα από πρόταση της τότε Σοβιετικής Ένωσης, προκειμένου αυτή να δεχθεί την παραχώρησή τους στην Ελλάδα, λόγω των τότε επιφυλάξεων της σοβιετικής πλευράς αναφορικά με την χρησιμοποίησή τους για στρατιωτικούς λόγους από χώρα του δυτικού μπλοκ, όπως η Ελλάδα. 
    Ουδεμία δηλαδή σχέση είχε η πρόβλεψη της αποστρατιωτικοποίησης των Δωδεκανήσων με την Τουρκία και την ασφάλειά της. Επιπλέον, ουδείς μπορεί να ισχυρισθεί, ακόμη και με εντελώς υποτυπώδη επιχειρήματα, ότι τα Δωδεκάνησα συνιστούν, έστω και καθ’ υποφοράν, απειλή για την Τουρκία των 79 και πλέον εκατομμυρίων κατοίκων και των απέναντι των Δωδεκανήσων ακτών της.
    β2) Τα ανωτέρω ενισχύονται και από το ότι ουδέποτε ζητήθηκε συγκατάθεση της Τουρκίας για εκχώρηση τέτοιου δικαιώματος και ουδέποτε, κατά συνέπεια, υπήρξε εκ μέρους της τέτοια συγκατάθεση. Την ακρίβεια του επιχειρήματος αυτού τεκμηριώνει, και δη αμαχήτως, η ίδια η συμπεριφορά της Τουρκίας. Πραγματικά, π.χ. το 1975 η Τουρκία είχε απευθυνθεί –βλ. το τουρκικό Aide Memoire της 3ης Απριλίου 1975- στα συμβαλλόμενα μέρη της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων καταγγέλλοντας δήθεν παραβιάσεις της, εκ μέρους της Ελλάδας, στην ευρύτερη περιοχή των Δωδεκανήσων. Η καταγγελία της αυτή κατέληγε με το εξής: «Εναπόκειται στις κυβερνήσεις των συμβαλλομένων χωρών… να απαιτήσουν από την Ελληνική Κυβέρνηση να συμμορφωθεί στο πνεύμα και στο γράμμα» της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων. 
    Και μόνο από την διατύπωση αυτή προκύπτει αβιάστως πως ούτε η ίδια η Τουρκία ισχυρίσθηκε ότι αντλεί δικαίωμα προερχόμενο εκ της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων ως προς το καθεστώς των Δωδεκανήσων. Η δε «εκκωφαντική» σιωπή των συμβαλλόμενων μερών της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων σ’ αυτή την «καταγγελία» της Τουρκίας βεβαιώνει του λόγου το ασφαλές.
    Κύριε Δήμαρχε,
    Με τις σκέψεις αυτές, και αφού σας ευχαριστήσω εκ νέου για την μεγάλη τιμή που μου επιδαψιλεύετε ανακηρύσσοντάς με Επίτιμο Δημότη σας, επιτρέψατέ μου να καταλήξω παρέχοντάς σας την ακόλουθη διαβεβαίωση: Καθ’ όλη την διάρκεια της θητείας μου, και όχι μόνο, θα πράξω ό,τι μου αναλογεί προκειμένου να υπερασπισθώ αφενός την μακραίωνη Ιστορία της μαγευτικής Ρόδου και τα διδάγματα που αυτή μας κληροδοτεί. Και, αφετέρου και σύμφωνα με όσα εξέθεσα, τα σύνορα, την εδαφική ακεραιότητα και την κυριαρχία της Χώρας μας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης εν γένει.

    Πρόσκληση στις Εορταστικές Εκδηλώσεις, προς Τιμή της Πολιούχου Άρτας Αγίας Θεοδώρας της Βασιλίσσης.



    artsa-16artsa-15





    Προκλητικό «ρουσφέτι» 2.000 ευρώ σε υπουργούς, βουλευτές, δημάρχους και γενικούς γραμματείς




    Φοροελαφρύνσεις-δώρο σε υπουργούς, βουλευτές, δημάρχους και γενικούς γραμματείς




    Γενναίες μειώσεις στα ποσά της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης που οφείλουν να πληρώνουν τα πολιτικά πρόσωπα νομοθέτησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. στο πλαίσιο των προσπαθειών της για μια… δίκαιη αναδιανομή των φορολογικών βαρών!
    Ταυτόχρονα με τις ρυθμίσεις που προέβλεπαν περικοπές συντάξεων, κατάργηση του ΕΚΑΣ, αύξηση ασφαλιστικών εισφορών για ελεύθερους επαγγελματίες και «μπλοκάκια», μείωση των αφορολόγητων ορίων και αύξηση φορολογικών συντελεστών για μισθωτούς και συνταξιούχους, οι κυβερνητικοί βουλευτές ψήφισαν τον Μάιο του 2016 ως … «αντίμετρο» και μια διάταξη, η οποία προβλέπει τη μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για όλα τα πολιτικά πρόσωπα κατά 1.049 έως και 1.999 ευρώ το χρόνο!
    Δικαιούχοι των σημαντικών αυτών φοροελαφρύνσεων είναι, συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός, οι υπουργοί, οι αναπληρωτές υπουργοί, οι υφυπουργοί, οι βουλευτές, οι ευρωβουλευτές, οι αιρετοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι γενικοί και οι ειδικοί γραμματείς υπουργείων, οι διοικούντες τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και οι διοικητές των ανεξάρτητων αρχών.
    Πρόκληση…
    Η σκανδαλώδης διάταξη περιλαμβάνεται στο άρθρο 43Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού αναμορφώθηκε η κλίμακα υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για τους φορολογούμενους με ετήσια ατομικά φορολογητέα εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ, ενώ ταυτόχρονα καταργήθηκε το ιδιαίτερο καθεστώς ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης το οποίο είχε καθιερωθεί για τα πολιτικά πρόσωπα από την κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας-ΠΑΣΟΚ το 2014 και το οποίο προέβλεπε ότι τα συνολικά εισοδήματα των συγκεκριμένων προσώπων από όλες τις πηγές φορολογούνται με αυξημένο συντελεστή εισφοράς 8%.
    Ειδικότερα, με τις νέες διατάξεις του άρθρου 43Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος οι οποίες προστέθηκαν με την παράγραφο 9 του άρθρου 112 του ν. 4387/2016, καταργήθηκαν για τα εισοδήματα του έτους 2016 οι διατάξεις του άρθρου 29 του ν. 3986/2011 με τις οποίες η ειδική εισφορά αλληλεγγύης είχε καθιερωθεί και είχε επιβληθεί στα εισοδήματα των ετών 2010-2015. Στις διατάξεις που καταργήθηκαν περιλαμβανόταν και μία παράγραφος, η οποία προέβλεπε ειδικό καθεστώς υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για τα πολιτικά πρόσωπα. Συγκεκριμένα, η παράγραφος 3ζ του άρθρου 29 του ν. 3986/2011, όπως είχε τροποποιηθεί με βάση το άρθρο 52 του ν. 4305/2014 το οποίο είχε ψηφίσει η κυβέρνηση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ, προέβλεπε την επιβολή ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης με αυξημένο συντελεστή 8% στο άθροισμα των εισοδημάτων των πολιτικών προσώπων από όλες τις πηγές. Με τον τρόπο αυτόν, οι πολιτικοί πλήρωναν, σε κάθε περίπτωση, πολύ μεγαλύτερα ποσά εισφοράς από όλους τους άλλους φορολογούμενους.
    Ποιους αφορά
    Στο ειδικό αυτό καθεστώς αυξημένης ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης υπάγονταν ειδικότερα τα ακόλουθα φυσικά πρόσωπα:
    * Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.
    * Ο πρωθυπουργός.
    * Ο Πρόεδρος και οι αντιπρόεδροι της Βουλής.
    * Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης.
    * Οι υπουργοί.
    * Οι αναπληρωτές υπουργοί.
    * Οι υφυπουργοί.
    * Οι γενικοί και ειδικοί γραμματείς υπουργείων.
    * Οι γενικοί γραμματείς των αποκεντρωμένων διοικήσεων.
    * Οι περιφερειάρχες.
    * Οι βουλευτές και ευρωβουλευτές.
    * Οι δήμαρχοι.
    * Oι διοικητές, υποδιοικητές, πρόεδροι διοικητικών συμβουλίων, διευθύνοντες και εντεταλμένοι σύμβουλοι των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου.
    * Τα μέλη των ανεξάρτητων αρχών καθώς και των αρχών που χαρακτηρίζονται με νόμο ως ανεξάρτητες ή ρυθμιστικές.
    Το νέο καθεστώς
    Με το νέο καθεστώς υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, το οποίο ψήφισε στη Βουλή η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ., όλα τα παραπάνω πρόσωπα εξομοιώνονται με τους υπόλοιπους φορολογούμενους. Δηλαδή και οι πολιτικοί οφείλουν πλέον να πληρώσουν ειδική εισφορά αλληλεγγύης με την αναμορφωμένη κλίμακα υπολογισμού, η οποία ισχύει για τα εισοδήματα όλων των υπολοίπων φυσικών προσώπων. Με την κλίμακα αυτή η ειδική εισφορά αλληλεγγύης υπολογίζεται ως εξής:
    * 0% για τις πρώτες 12.000 ευρώ του ετήσιου εισοδήματος,
    * 2,2% για το τμήμα εισοδήματος από τις 12.001 έως τις 20.000 ευρώ,
    * 5% για το τμήμα εισοδήματος από τις 20.001 έως τις 30.000 ευρώ,
    * 6,5% για το τμήμα εισοδήματος από τις 30.001 έως τις 40.000 ευρώ,
    * 7,5% για το τμήμα εισοδήματος από τις 40.001 ως και τις 65.000 ευρώ,
    * 9% για το τμήμα εισοδήματος από τις 65.001 ως και τις 220.000 ευρώ και
    * 10% για το τμήμα ετησίου εισοδήματος από 220.001 ευρώ και πάνω.
    Οπως προκύπτει από αναλυτικό πίνακα παραδειγμάτων που παραθέτουμε παραπλεύρως, η συγκεκριμένη κλίμακα υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης είναι πολύ ευνοϊκή για τα πολιτικά πρόσωπα. Σε σχέση με το προηγούμενο καθεστώς υπολογισμού το οποίο είχε καθιερώσει η κυβέρνηση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ, η νέα κλίμακα προκαλεί μειώσεις στις ετήσιες επιβαρύνσεις των περισσοτέρων πολιτικών προσώπων κατά 1.049 έως και 1.999 ευρώ!
    Γιώργος Παλαιτσάκης
    gpalaitsakis@etypos.com
    Διαβάστε περισσότερα στην έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου

    Δευτέρα 6 Μαρτίου 2017

    Συντάξεις: Ξεκινάμε την υποβολή αιτήσεων διακοπής της εισφοράς αλληλεγγύης συνταξιούχων



    Νέοι τρόποι εξυπηρέτησης συνταξιούχων απο το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους



       Σε τηλεφωνική επαφή που είχα με εν αποστρατεία συνάδελφο , με ενημέρωσε πως πήγε στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και ρώτησε,  αρμόδιο υπάλληλο, πότε μπορεί να υποβάλει, την αίτηση διακοπής της εισφοράς αλληλεγγύης συνταξιούχων, μετά την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η απάντηση που έλαβε ήταν, ότι μπορούσε να την καταθέσει άμεσα. Μάλιστα ο υπάλληλος προθυμοποιήθηκε να τον βοηθήσει και προέβη ο ίδιος στην σύνταξη της αίτησης.
      
      Μετά από τα παραπάνω και αφού πρώτα συμβουλεύτηκα και τον δικηγόρο που μας εκπροσωπεί, προτείνουμε, στους συναδέλφους που το επιθυμούν, ότι μπορούν να προσέρχονται στα γραφείο του παραρτήματός για να  παραλάβουν την σχετική αίτηση.

      Όσοι δεν έχουν την δυνατότητα να προσέλθουν στο γραφείο, μπορούμε να τους αποστείλουμε την αίτηση με Fax ή μέσω e-mail. 


      ------------------------------------------------------------------------------- 


     Στην αίτηση, διαγράφουμε τον νόμο, που δεν αναγράφεται στο μηνιαίο ενημερωτικό σημείωμα σύνταξης.

        
               

    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
    ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
    ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
    ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
    ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ



    ΑΙΤΗΣΗ
    ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΕΙΣΦΟΡΑΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ
     (Ε.Α.Σ.)


    ΠΡΟΣ

    Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους
    ΑΙΤΗΣΗ
    Γενική Δ/νση Συντάξεων Δημόσιου Τομέα

    Τμήμα Γ΄: Διενέργειας Μεταβολών Στρ/κών Συντάξεων
    ΕΠΩΝΥΜΟ     :         
    Κάνιγγος 29 -Τ.Θ. 1116-101 10 ΑΘΗΝΑ
    ΟΝΟΜΑ          :          

    ΟΝ. ΠΑΤΕΡΑ  :          

           Παρακαλώ να προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες για τη διακοπή από τη μηναία σύνταξή μου της παρακράτησης Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (άρθ.11 Ν.3865/2010, όπως ισχύει) - και της επιπλέον Εισφοράς άρθ.2 παρ.14 εδ.α Ν. 4002/2011 (διαγράφεται αναλόγως)  από 10/2/2017, ημερομηνία δημοσίευσης της υπ΄αριθμ. 244/2017 Αποφάσεως της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου. 




    Δ/ΝΣΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ:
    ΟΔΟΣ:                                            ΑΡ.: 
    ΠΟΛΗ             :          
    ΤΑΧ. ΚΩΔ.      :           
    ΤΗΛΕΦΩΝΟ   :          

    ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ:


    Α.Μ.Σ.             :          
    Α.Φ.Μ.            :        
    Α.Μ.Κ.Α.         :           


    ΘΕΜΑ: «Διακοπή ΕΑΣ Ν.3865/10 &
                   4002/11»



    Άρτα , ­­­­­­­­_______________

       Ο Αιτών