ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΤΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΤΡΑΤΟ
Από τα πλέον αξιόπιστα UAV παγκοσμίως αποδεικνύονται τα ελληνικά UAV Sperwer τα οποία βρίσκοντα σε υπηρεσία στον Ελληνικό Στρατό στο 472 και 473 Τάγματα Ηεκτρονικής Επιτήρησης και Πληροφορικής.
Ελάχιστα είναι τα ατυχήματα που έχουν προέλθει από απώλεια ελέγχου την τελευταία δεκαετία που βρίσκονται σε υπηρεσία στην Ελλάδα, ενώ ακόμα μικρότερες είναι οι ζημιές που έχουν υποστεί οι οποίες είναι και άμεσα επιδιορθώσιμες καθώς η κατασκευή του αεροχήματος με modules επιτρέπει την εύκολη αφαίρεση των τμημάτων που έχουν υποστεί ζημιές και την άμεση αντικατάστασή τους.
Οι περιπτώσεις απώλειας ελέγχου δεν ξεπερνούν τις πέντε όταν ένοπλες δυνάμεις άλλων κρατών καταγράφουν πέντε ... τον μήνα κάνοντας χρήση φυσικά περισσότερων μονάδων UAV, αλλά και πάλι η αναλογία είναι εξαιρετικά μικρή για τον Ελληνικό Στρατό.
Σε πρόσφατα στοιχεία για τις απώλειες μη επανδρωμένων αεροχημάτων που αποδέσμευσαν οι γερμανικές ένοπλες δυνάμεις αοδεικνύεται ότι απώλεσαν 124 μη επανδρωμένα αεροχήματα κατά τη διάρκεια 871 αποστολών κατά τη διάρκεια μόλις 18 μηνών για διάφορους λόγους.
Το γερμανικό υπουργείο άμυνας ανακοίνωσε ότι στα προαναφερθέντα στοιχεία περιλαμβάνονται και αποστολές των οποίων η διεξαγωγή εγκαταλείφθηκε για λόγους ασφαλείας, όπως π.χ. η διακοπή επικοινωνίας, και οι οποίες είχαν ως συνέπεια την ανάπτυξη του αλεξιπτώτου του αεροχήματος για την ελεγχόμενη προσγείωση του.
Αυτού του είδους το ατύχημα, το οποίο είναι και το πιο light, είναι το μοναδικό το οποίο έχουν εμπλακεί τα ελληνικά Sperwer.
To γερμανικό EMT Luna που χρησιμοποιείται στην ίδια ακριβώς αποστολή όπως και τα Sperwer (επιτήρηση, αναγνώριση και πρόσκτηση στόχων) ήταν ο πρωταγωνιστής σε 52 ατυχήματα εκ των οποίων τα 41 καταστράφηκαν (συμπεριλαμβανομένων 22 που συνετρίβησαν) και τα υπόλοιπα 11 αγνοούνται. Κανένα ελληνικό Sperwer δεν υπέστη ποτέ ολική απώλεια.
Στην περίπτωση των αεροχημάτων EMT Aladin, 22 κατεστράφησαν (συμπεριλαμβανομένων έξι που συνετρίβησαν) και άλλα οκτώ αγνοούνται. Οι απώλειες των μικρο-επανδρωμένων EMT Mikado ήταν δύο συντριβές και δύο ολικές απώλειες.
Τέλος οι απώλειες των αεροχημάτων Rheinmetall ΚΖΟ ανέρχονται σε 18 συνολικά, εκ των οποίων 12 καταστράφηκαν (συμπεριλαμβανομένων και εννέα που συνετρίβησαν), και έξι αγνοούνται.
Φυσικά η σημαντικότερη γερμανική απώλεια αεροχημάτων αφορά δύο αεροχήματα μεσαίου υψόμετρου – μακράς αυτονομίας Heron 1 κατασκευής της ισραηλινής IAI.
Μόλις στις 23 του περασμένου Ιουνίου συνετρίβη ένα αμερικανικό μη επανδρωμένο αερόχημα MQ-9 Reaper κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων στο Μάλι. Σύμφωνα με τον αξιωματούχο ο οποίος έκανε δηλώσεις στο Γαλλικό Πρακτορείο (AFP) υπό τον όρο της ανωνυμίας το αερόχημα συνετρίβη λόγω «μηχανικής βλάβης».
Φυσικά στην δράση των UAV ξεχωρίζει η απώλεια τυ υπερ-απόρρητου RQ-170 Sentinel για τις ΗΠΑ, το οποίο κατάφεραν να αποκτήσουν τον έλεγχό του οι Ιρανοί και να το προσγειώσουν σε ιρανικό αεροδρόμιο.
Συνακόλουθα το Sperwer (κατασκευής της γαλλικής SAGEM) αποτελεί το μοναδικό σύστημα το οποίο μπορεί να λειτουργήσει ως εναέρια πλατφόρμα δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων για τον ΕΣ προβαίνονταν σε στοχοποίηση του εχθρού για λογαριασμό του ελληνικού πυροβολικού ή καταγραφή των προετοιμασιών του εχθρού για έναρξη επιχειρήσεων σε πραγματικό χρόνο και με μηδενική, πρακτικά, δυνατότητα εντοπισμού του.
Το "μυστικό" του συστήματος είναι η ραδιοζεύξη του η οποία λειτουργεί στην Ku μπάντα (15 GHz) και μέσω αυτής μπορεί να αποστέλλει στοιχεία σε αποστάσεις μέχρι 200 χλμ. μακριά, κάτι σπάνιο για τακτικά UAV, αλλά να ελέγχεται και πολύ περισσότερο ικανοποιητικά από άλλα UAV του είδους